Biznes

Google ostrzega przed „nową rzeczywistością” w obliczu potknięć wyszukiwarki

  • 24 kwietnia, 2024
  • 5 min read
Google ostrzega przed „nową rzeczywistością” w obliczu potknięć wyszukiwarki


Jak wynika z raportu CNBC, wiceprezes Google nadzorujący wyszukiwarkę, Prabhakar Raghavan, ostrzegł niedawno pracowników w wewnętrznej notatce, że dział wyszukiwania firmy stoi w obliczu „nowej rzeczywistości operacyjnej” przy mniejszych zasobach.

Notatka pojawia się w związku z obawami dotyczącymi złagodzenia wskaźników przychodów i zaangażowania użytkowników w przypadku podstawowej wyszukiwarki Google. W ostatnich kwartałach odnotowano słabszy niż oczekiwano wzrost liczby zapytań i zaangażowania.

W notatce zawarto pytania do specjalistów SEO i właścicieli witryn internetowych dotyczące wpływu zmian Google na ich strategie i widoczność w Internecie.

Notatka Google do pracowników

Na zebraniu wszystkich stron w zeszłym miesiącu Raghavan, który nadzoruje działy wyszukiwania, reklam, map i handlu w Google, przyznał, że branża odeszła od wcześniejszej dominacji technologicznego giganta.

Raghavan podobno powiedział zgromadzeniu ponad 25 000 pracowników:

„Myślę, że możemy się zgodzić, że sprawy nie są takie, jak 15–20 lat temu, wszystko się zmieniło”.

Raghavan jako czynniki wymagające zdolności adaptacyjnych Google wymienił zwiększoną konkurencję i bardziej wymagające otoczenie regulacyjne, nie wymieniając jednak bezpośrednio konkurentów. Jednak firma stoi przed rosnącą presją ze strony Microsoft i OpenAI w rozwijającej się dziedzinie generatywnej sztucznej inteligencji.

Warto przeczytać!  Zaskakujące podsumowanie ferii. Największe kolejki były... przed Biedronką

On kontynuował:

„Ludzie przychodzą do nas, bo nam ufają. Być może mają nowy gadżet, którym ludzie lubią się bawić, ale mimo to odwiedzają Google, aby zweryfikować to, co tam widzą, ponieważ jest to zaufane źródło, a w epoce generatywnej sztucznej inteligencji staje się to coraz ważniejsze”.

Chcąc przyspieszyć czas reakcji firmy, Raghavan ujawnił, że planuje skrócić terminy realizacji projektów dla swoich bezpośrednich podwładnych, stwierdzając:

„Jest coś, czego można się nauczyć z wykonywania szybszych skurczów i krótszych fal”.

Wyszukiwarka Google: od ideałów do maszyny generującej przychody?

Niektórzy krytycy twierdzą, że obecne problemy Google w wyszukiwarkach wynikają z błędnych priorytetów i błędów przywództwa, a nie tylko z zewnętrznych sił rynkowych.

W swojej opinii analityk branżowy Edward Zitron przedstawia inny obraz problemów wyszukiwarki Google.

Uważa, że ​​pod rządami byłego dyrektora ds. reklamy Raghavana firma świadomie obniżyła poziom swojego flagowego produktu, aby zwiększyć przychody.

Powołując się na wewnętrzne e-maile Google z 2019 r., Zitron donosi, że Raghavan, ówczesny szef działu reklam, poprowadził mobilizację awaryjną pod hasłem „Code Yellow”, gdy przychody z wyszukiwania przekroczyły oczekiwania.

Warto przeczytać!  Akme Fintrade IPO kończy się dzisiaj: do tej pory nadsubskrypcja emisji wyniosła 52,22x. Sprawdź GMP, status subskrypcji. Czy powinieneś aplikować?

W odpowiedzi Zitron twierdzi, że Google wycofał się z kluczowych ulepszeń jakości, aby zawyżać wskaźniki zaangażowania – w tym promować witryny, które wcześniej zostały obniżone ze względu na taktykę spamowania.

Zitron napisał:

„E-maile… opowiadają dramatyczną historię o tym, jak zespoły finansowe i reklamowe Google, na których czele stał Raghavan, za błogosławieństwem dyrektora generalnego Sundara Pichai, aktywnie pracowały nad pogorszeniem sytuacji Google i zapewnieniem firmie większych zysków”.

Zitron przedstawia tę zmianę jako porzucenie zasad etycznych, w ramach której zespół kierowniczy zlekceważył pierwotną misję Google, polegającą na zapewnianiu doskonałych wyników wyszukiwania.

Twierdzi, że przygotowało to grunt pod późniejszy awans Raghavana na stanowisko wiceprezesa ds. wyszukiwania w 2020 r. – mimo sprzeciwów weterana działu wyszukiwania Bena Gomesa, który został przeniesiony na stanowisko po prawie 20 latach udoskonalania produktu.

Raport Zitron stwierdza:

„Gomes, który był kluczową częścią pierwotnego zespołu, który sprawił, że wyszukiwarka Google działała, został wyrzucony przez żądnego rozwoju menedżera, na którego czele stał Prabhakar Raghavan, konsultant ds. zarządzania ubrany w kostium inżyniera”.

Zitron twierdzi, że pod rządami Raghavana wyszukiwarka stawała się coraz „mniej niezawodna”, „mniej przejrzysta” i przepełniona treściami niskiej jakości, zoptymalizowanymi wyłącznie pod kątem zapewnienia dobrej pozycji w rankingu, a nie zaspokajania potrzeb użytkowników.

Warto przeczytać!  Elon Musk składa niespodziewaną wizytę w Pekinie; spotyka się z premierem Li Qiangiem | Wiadomości ze świata

Google nie odpowiedział bezpośrednio na zarzuty zawarte w raporcie Zitron.

Co to oznacza dla specjalistów SEO i właścicieli witryn?

Dla właścicieli witryn i specjalistów ds. SEO, którzy uważnie śledzą każdy ruch Google, napięcia narastające w firmie wskazują na ciągłe wyzwanie, jakim jest optymalizacja pod kątem zmieniających się priorytetów wyszukiwania Google.

Nagłe zmiany produktów mogą zakłócić obecne strategie SEO, niezależnie od tego, czy wynikają z bezpośrednich celów finansowych, czy ze zmian filozoficznych.

Oświadczenie Raghavana na temat przyjęcia „nowej rzeczywistości operacyjnej” z krótszymi ramami czasowymi sugeruje, że wyszukiwarka Google może zacząć częściej aktualizować informacje.

Intensywna analiza Google uwydatnia, jak wysoka stawka wiąże się z jakąkolwiek znaczącą zmianą algorytmów i systemów rankingowych.

W miarę jak Google rozwija swoje produkty, sposób, w jaki firma łączy innowacje z zachowaniem standardów, może ukształtować przyszłość wyszukiwania.


Źródło