Google PaLM 2 i sztuczna inteligencja zmienią gry na lepsze lub gorsze
![Google PaLM 2 i sztuczna inteligencja zmienią gry na lepsze lub gorsze](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/05/Gaming-ai-2-770x470.jpg)
Zapowiedziany na Google I/O PaLM 2 to jeden z najnowszych modeli dołączających do szybko rozwijającego się trendu sztucznej inteligencji. Jednak – jest jeden kluczowy aspekt, który wyróżnia tę grę i zmieni gry na zawsze.
Następca oryginalnego dużego modelu językowego PaLM ma cztery podmodele: Gecko, Wydra, Bison i Unicorn. Najmniejszy model – Gecko – jest przeznaczony dla urządzeń przenośnych i podręcznych, które będą działać na urządzeniu, a nawet offline. Podczas gdy model języka OpenAI jest wdrażany na masową skalę przemysłową (na przykład Microsoft i IBM), model Gecko PaLM 2 na małą skalę odwróci tę dynamikę do góry nogami.
Interfejs API, który jest już dostępny w Google Workspace w Dokumentach i Gmailu, jest otwarty zarówno dla programistów, jak i majsterkowiczów. Nie jesteśmy jednak pewni, czy cieszyć się, czy martwić, że branża gier może być kolejną grupą, która to zaadoptuje.
Branża gier już przyjmuje sztuczną inteligencję
![Fallout 4 Still - mężczyzna w kombinezonie robota trzyma karabin maszynowy.](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/05/Google-PaLM-2-i-sztuczna-inteligencja-zmienia-gry-na-lepsze.png)
Pod koniec marca 2023 r. firma Ubisoft ogłosiła Ghostwriter, narzędzie do pisania oparte na sztucznej inteligencji, które ma pomagać twórcom gier w szczekaniu (wypełniacze i pomruki, których NPC używają podczas przerywników filmowych itp.). Ten raport Ubisoft PR powtarza, że usługa sztucznej inteligencji „nie zastępuje twórca gier wideo”, ale zamiast tego będzie pomagał przy niektórych bardziej powierzchownych zadaniach.
Publiczne reakcje na nowo wprowadzone oprogramowanie do automatyzacji AI, takie jak Ghostwriter, były mieszane. Ryzyko zastąpienia miejsc pracy i destylacji kreatywności w jedną, jednorodną linię kodu to dwa z największych sposobów sprzeciwu wobec sztucznej inteligencji – chociaż sam Ghostwriter nie wydaje się zbyt szkodliwy – przynajmniej w obecnym stanie.
Skala gier fabularnych jest ograniczona ilością (jakościowych) dialogów i pisania scenariuszy, które zespół kreatywny może zebrać. W tym roku ukazał się mod dialogowy AI do Fallouta 4, który dodaje 300 nowych linii do gry. Tworzenie i rozwijanie tego moda niewątpliwie zajęło dużo czasu, a z pewnością istniało poczucie kuracji i edycji, nad którymi modderzy nadzorowali, aby upewnić się, że niektóre z notorycznych i bezsensownych zdań AI nie trafią na pustkowie. Jednak Google PaLM 2 może całkowicie wyeliminować tę potrzebę kontaktu z człowiekiem.
Dlaczego PaLM 2 może być sztuczną inteligencją, która zmienia gry na zawsze lub je rujnuje
Raport techniczny Google PaLM 2 publikuje dość obiecujące wyniki dotyczące wydajności najmniejszego podmodelu i chociaż Gecko tak naprawdę nie nadepnie na to, do czego służy ChatGPT, może zamiast tego zaoferować nowe rozwiązania.
Będąc w stanie uruchomić z lokalnego urządzenia, nawet w stanie offline, Gecko będzie w stanie niemal natychmiastowo generować dialogi i ścieżki w grach dla gier, od urządzeń mobilnych, komputerów przenośnych do gier i komputerów PC, bez konieczności odwoływania się do odległy serwer gdzieś na całym świecie. Dla porównania, jeśli gra chciałaby korzystać z treści generowanych przez sztuczną inteligencję, musiałaby połączyć się z odległym modelem językowym i czekać na odpowiedź. Jednak bezproblemowa integracja unikalnych treści generowanych na urządzeniu może być kolejnym największym osiągnięciem w grach od czasu grafiki 3D – a PaLM 2 może być pierwszym łatwo dostępnym modelem językowym, który to zapewnia.
Oczywiście jakość treści generowanych przez Gecko będzie ograniczona. Treść generowana offline na urządzeniu z Androidem nie może się równać z treścią przetwarzaną przez tysiące kart graficznych, ale położy solidny fundament pod lokalne generowanie sztucznej inteligencji.
![Wygenerowany przez sztuczną inteligencję obraz świata gry 2D.](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/05/Google-PaLM-2-i-sztuczna-inteligencja-zmienia-gry-na-lepsze.webp.jpeg)
Dla iteracyjnych gier Gacha i dungeon crawlerów – to mógł być fantastycznym. Wyobraź sobie nieskończenie generowane mapy, postacie, wrogów i broń, a także dopasowane dialogi, które dokładnie je uzupełniają. Może obudzić się całkiem nowy gatunek niekończącej się gry, w której każdy świat i narracja są utkane zgodnie z tym, czego chce gracz – ale czy to raczej powód do niepokoju niż optymizmu?
Jak widać po tej próbie cieszenia się grą DnD prowadzoną przez ChatGPT Dungeon Master, wyniki nie są szczególnie obiecujące. Chatbotowi nie udało się uchwycić kreatywnej iskry, której potrzebuje DM, chociaż „miał wrażenie oglądania tej samej magicznej sztuczki w kółko”.
Jeśli gry generowane przez sztuczną inteligencję naprawdę się rozkręcą – wyobrażamy sobie solidny okres przeciętnych, nieprzekonujących wydań zawierających bezduszne, pochodne treści. Na przykład Google Bard miał krytycznie słabą premierę po tym, jak konsekwentnie publikował plagiatowane treści, jednocześnie zaprzeczając sobie tak bardzo, jak to możliwe. Gry generowane przez sztuczną inteligencję będą miały równie trudne premiery. Modele sztucznej inteligencji wymagają iteracyjnego szkolenia i chociaż PaLM 2 jest obiecujący, nadal istnieje poczucie, że nie osiągnęliśmy punktu, w którym jest gotowy do działania. OpenAI Jason Weina przykład uważa, że sztuczna inteligencja generowała narrację gry obok „[compelling virtual worlds] zaprojektowane przez same modele językowe” są oddalone o mniej niż dwa lata, chociaż przy obecnym gwałtownym tempie rozwoju nie wiadomo, o ile krótszy będzie ten przedział czasowy.
Podczas gdy gry z pewnością mogą skorzystać na łatwości generatywnych opisów przedmiotów i dialogów NPC tu i tam, ostateczne połączenie wszystkich treści tworzonych z jednej, cyfrowej tożsamości jest nieuniknione – a przerażająco mała skala PaLM 2 Google może popchnąć nas bliżej Ten.
Gry AI wykonane na zamówienie dla użytkownika są już w drodze.
Obraz okładki wygenerowany za pomocą Dall-E 2, a następnie edytowany we własnym zakresie.