Biznes

Gospodarka. Polska drugą najbardziej popularną lokalizacją dla Centrów Usług Wspólnych

  • 4 października, 2023
  • 4 min read
Gospodarka. Polska drugą najbardziej popularną lokalizacją dla Centrów Usług Wspólnych


Polska znalazła się na drugim miejscu na świecie wśród najbardziej popularnych lokalizacji dla Centrów Usług Wspólnych – wynika z raportu Global Shared Services & Outsourcing Survey 2023. Spośród 57 państw na pierwszym miejscu znalazły się Indie, a na trzecim Meksyk.

Centrum Usług Wspólnych (CUW) (ang. shared services center) jest to wyodrębniona jednostka organizacyjna. Jej głównym zadaniem jest świadczenie usług na rzecz danej grupy kapitałowej przedsiębiorstwa wielozakładowego czy też administracji publicznej samorządowej lub rządowej.

Zgodnie z raportem Global Shared Services & Outsourcing Survey 2023 firmy doradczej Deloitte, w obliczu dynamicznych zmian gospodarczych centra usług biznesowych wciąż priorytetowo traktują kwestię redukcji kosztów. Wskazano, iż ok. 70 proc. centrów Global Business Services (GBS) planuje reorganizację portfela usług świadczonych w modelu GBS przy zachowaniu dotychczasowych lokalizacji. W przypadku decyzji o zmianie lokalizacji ponad połowa z nich jest podyktowana dążeniem do obniżenia kosztów. „Warto również zwrócić uwagę na to, że istotna część zmian lokalizacji wynika z poszukiwania pracowników o określonych kompetencjach” – wskazano.

Główne obszary usług

W badaniu podano, że głównymi funkcjami obsługiwanymi przez GBS są: finanse (wskazywane przez 91 proc. badanych), HR (62 proc.), IT (57 proc.) oraz zakupy (52 proc.). Zauważono, że rodzaj funkcji obsługiwanych przez GBS „zasadniczo nie ulega zmianom”. Wskazano jednak, że w ramach tych funkcji coraz częściej do GBS są przenoszone „bardziej wyrafinowane elementy procesów”, czyli nie tylko transakcyjne i raportowe, ale również takie, które wspierają podejmowanie decyzji w organizacji.

Warto przeczytać!  Konto mieszkaniowe czy obligacje indeksowane inflacją? Kalkulator

Jak wynika z raportu, Centra Usług Wspólnych (SSC) oraz GBS „charakteryzują się rosnącą zwinnością, są w większym stopniu scyfryzowane i wydajne kosztowo”. Wynika to – dodano – nie tylko z dążenia do zwiększenia efektywności, ale „przede wszystkim z chęci stałego ulepszania jakości obsługi klientów oraz doświadczeń pracowników”.

Spośród najbardziej popularnych lokalizacji Centrów Usług Wspólnych w 57 państwach podium zajęły odpowiednio: Indie, Polska i Meksyk – wynika z raportu. Polska, obok Bułgarii, Irlandii, Meksyku i Malezji znalazła się w grupie krajów, które od 2021 r. odnotowały największy procentowy wzrost w zakresie preferencji klientów dotyczącej lokalizacji Centrów Usług Wspólnych.

„Powszechnie za zaletę Polski jako lokalizacji GBS uważa się: dostęp do wykwalifikowanych ekspertów, pozytywne doświadczenia klientów, zalety płynące z faktu, że Polska jest członkiem Unii Europejskiej, co daje komfort wynikający z obowiązujących regulacji dotyczących bezpieczeństwa informacji, cyberbezpieczeństwa i innych” – zaznaczono.

Cytowana w raporcie Monika Warmbier z Deloitte Polska zauważyła, że Centra Usług Wspólnych dążą do tego, by być coraz bliżej biznesu. – Konsekwencją tego jest fakt, że wdrażane rozwiązania cyfrowe w zakresie planowania, analityki i raportowania są projektowane tak, aby zaspokoić potrzeby informacyjne poszczególnych liderów i tym samym wesprzeć ich w podejmowaniu decyzji – przekazała ekspertka.

Warto przeczytać!  Ta firma zajmująca się budownictwem cywilnym zajmująca się wieloma workami realizuje nowe zamówienia o wartości 1369,62 crore rupii od różnych klientów; Zaopatrzenie w górę o 4,9 procent!

Według badania jednym z wyzwań GBS jest obszar związany z doświadczeniem klienta, czyli obsługiwanego biznesu. Krokami, które już są podejmowane w celu poprawy obsługi klienta wymieniono: przeprowadzanie ankiet wśród klientów (deklaruje 63 proc. badanych), dostosowanie rodzajów usług do celów klienta (51 proc.), zwiększenie transparentności stosowanych standardów usług (48 proc.).

Kluczowe wyzwanie

Jak zauważył Piotr Świętochowski z Deloitte Polska, jednym z kluczowych wyzwań dla przedsiębiorstw GBS jest kwestia zarządzania talentami. Zaznaczył, że obecne trendy w branży wskazują, że organizacje zmieniają priorytety w swojej strategii dot. talentów: 58 proc. badanych robi to, aby skupić się na podnoszeniu możliwości rozwoju kwalifikacji, a 57 proc. w celu utrzymania dobrego samopoczucia swojego zespołu.

– Co ciekawe, właśnie niedobór talentów jest postrzegany jako bariera wdrożeniowa przez 40 proc. pracowników organizacji GBS, podczas gdy w poprzedniej edycji badania wskazywało na to 23 proc. respondentów, czyli aż o połowę mniej -przekazał Świętochowski.

Badanie Deloitte 2023 Global Shared Services and Outsourcing Survey zostało przeprowadzone wśród liderów z 40 krajów. Globalna ankieta otrzymała ok. 500 odpowiedzi od respondentów z branż takich jak: branża konsumencka, odnawialne źródła energii i przemysł, technologia, media i telekomunikacja, nauki społeczne i opieka zdrowotna, usługi finansowe, administracja rządowa i usługi publiczne. Badanie przeprowadzono w okresie od października 2022 r. do marca 2023 r.

Warto przeczytać!  Analitycy: Zysk giełdowych banków wzrośnie do 7,2 mld zł

Źródło zdjęcia głównego: Shutterstock


Źródło