Greta Gerwig przewodniczącą jury Festiwalu Filmowego w Cannes 2024 – ostateczny termin
Emma McIntyre/Getty Images
To był rekordowy rok dla Grety Gerwig, ponieważ osiągnęła wielokrotne pierwsze sukcesy dla reżyserki dzięki światowemu hitowi lalka Barbiea na jej szczycie została pierwszą kobietą, która w lipcu przekroczyła miliard w światowych kasach sprzedaży.
Gerwig ponownie wkroczy na nowy grunt w maju przyszłego roku, kiedy zostanie pierwszą amerykańską reżyserką, która obejmie rolę Przewodniczącej Jury 77. Festiwalu Filmowego w Cannes.
Festiwal ogłosił tę wiadomość w czwartek rano, opisując Gerwig jako „bohaterkę naszych czasów”, która zachwiała „status quo”.
„Jestem oszołomiony, podekscytowany i zaszczycony możliwością pełnienia funkcji przewodniczącego Jury Festiwalu Filmowego w Cannes. Nie mogę się doczekać, jakie podróże nas wszystkich czekają” – powiedziała Gerwig.
„Uwielbiam filmy – uwielbiam je robić, uwielbiam na nie chodzić i uwielbiam o nich rozmawiać. Jako kinomaniak Cannes zawsze było szczytem tego, czym może być uniwersalny język filmów… Moim ulubionym miejscem jest przebywanie w miejscu, w którym można się czuć bezbronnym, w ciemnym kinie pełnym nieznajomych i oglądanie zupełnie nowego filmu.
Gerwig (40 lat) jest nie tylko pierwszą amerykańską reżyserką mianowaną przewodniczącą jury w Cannes, ale także najmłodszą osobą, która podjęła się tego zadania od czasu, gdy w 1966 roku, w wieku 31 lat, przewodniczyła jury Sofia Loren.
Gerwig jest drugą kobietą-reżyserką, która została przewodniczącą jury, po Jane Campion w 2014 r. i drugą Amerykanką po aktorce Olivii de Havilland, która była pierwszą kobietą przewodniczącą jury w 1965 r.
„To oczywisty wybór, ponieważ Greta Gerwig odważnie uosabia odnowę światowego kina, którego Cannes jest co roku zarówno prekursorem, jak i doradcą” – powiedzieli prezes festiwalu w Cannes Iris Knobloch i delegat generalny Thierry Frémaux.
„Poza sztuką siódmą jest także przedstawicielką epoki przełamywania barier i mieszania gatunków, wznosząc w ten sposób wartości inteligencji i humanizmu”.
Festiwal był hołdem dla przejścia Gerwiga od gwiazdy kina niezależnego do światowej sławy.
„Wczoraj ambasador niezależnego kina amerykańskiego, dziś u szczytu światowych sukcesów kasowych” – czytamy w komunikacie.
„Grecie Gerwig udaje się połączyć to, co wcześniej uznawano za nie do pogodzenia: dostarczanie hitów studyjnych, zmniejszanie przepaści między sztuką a przemysłem, zręczne i dogłębne badanie współczesnych zagadnień feministycznych oraz deklarowanie swoich wymagających ambicji artystycznych w oparciu o model ekonomiczny, który wyznaje obejmuje, aby lepiej je wykorzystać.”
Analizując swoją karierę, Cannes zwróciła uwagę na pierwsze filmy Gerwiga z Joe Swanbergiem, w których była współautorką scenariusza i w których wystąpiła w głównej roli Hannah wchodzi po schodach (2007) i Noce i weekendy (2008), którego także współreżyserowała, a także jej wczesna współpraca z Noahem Baumbachem przy Franciszka Ha (2012) i Pani Ameryka (2015).
Festiwal promował solowy debiut reżyserski Gerwiga, nominowany do Oscara dramat Pani Ptakjako „uderzający, czuły i melancholijny portret udręki dorastania”, i złożyła hołd swojemu drugiemu filmowi, adaptacji powieści Louisy May Alcott Małe Kobietyza świeże spojrzenie na kobiece bohaterki.
NA lalka Barbie, zachwycał się: „Tornado, jakim jest Barbie, orze tę samą bruzdę w jeszcze bardziej spektakularny sposób, stawiając czoła tej ambiwalentnej idolce małych dziewczynek, symbolowi kobiety-obiektu, ale także kobiety wyemancypowanej. W tej zaciekłej satyrze na ludzką kondycję Greta Gerwig z radosną intencją rozprawia się z codziennym seksizmem i stereotypami. Barbie, międzynarodowe zjawisko kulturalne, jest drugim co do wielkości sukcesem roku i uczyniła Gretę Gerwig najbardziej opłacalną reżyserką w historii.
77. Festiwal Filmowy w Cannes odbędzie się w dniach 14–25 maja 2024 r.