Grimes mówi, że każdy może użyć jej głosu do piosenek generowanych przez sztuczną inteligencję
- Marka Savage’a
- Korespondent muzyczny BBC
Grimes zaprosiła muzyków do sklonowania jej głosu za pomocą sztucznej inteligencji w celu stworzenia nowych piosenek.
Piosenkarka pop, której prawdziwe nazwisko to Claire Boucher, powiedziała, że „podzieli 50% tantiem na każdą udaną piosenkę wygenerowaną przez sztuczną inteligencję, która wykorzystuje mój głos”.
„To samo, co z każdym artystą, z którym współpracuję[orate] z. Nie krępuj się używać mojego głosu bez kary” napisała na Twitterze.
Jej deklaracja pojawia się, gdy przemysł muzyczny stara się zareagować na falę piosenek AI wytrenowanych na głosach artystów
W zeszłym tygodniu Universal Music z powodzeniem zwrócił się do serwisów streamingowych o usunięcie piosenki zatytułowanej Heart On My Sleeve, która wykorzystywała głęboko sfałszowane wokale ich artystów Drake’a i The Weeknd.
W oświadczeniu wytwórnia stwierdziła, że „trening generatywnej sztucznej inteligencji z wykorzystaniem muzyki naszych artystów” stanowi „naruszenie praw autorskich”. Jednak to stanowisko nie zostało sprawdzone w sądzie i pozostaje prawniczą szarą strefą.
Dla kontekstu: Prawo autorskie w dużym stopniu opiera się na idei tworzenia kopii – niezależnie od tego, czy jest to melodia, tekst, użycie próbki, czy wykonanie utworu pochodnego, takiego jak remiks. Wydaje się, że Heart On My Sleeve nie podniosło bezpośrednio elementów z poprzednich piosenek Drake’a.
Co więcej, Urząd ds. Praw Autorskich Stanów Zjednoczonych orzekł niedawno, że sztuka sztucznej inteligencji, w tym muzyka, nie może być objęta prawami autorskimi, ponieważ „nie jest dziełem człowieka”.
Nadal nie jest jasne, czy sztuka tworzona przez człowieka, ale zawierająca elementy sztucznej inteligencji, może być objęta prawami autorskimi.
Na Twitterze Grimes napisała, że „pomysł otwartego pozyskiwania całej sztuki i zabicia praw autorskich” dodał jej energii.
Muzyk powiedział, że pracuje już nad programem, który „powinien dobrze symulować mój głos”, ale rozważy również wydanie utworów a capella, aby ludzie mogli trenować własne oprogramowanie.
Po jej ogłoszeniu fani natychmiast umieścili linki do stworzonych przez siebie piosenek z jej wokalem.
Kanadyjska artystka powiedziała, że nie może się doczekać bycia „królikiem doświadczalnym” dla tej technologii, dodając: „Myślę, że fajnie jest być połączonym z[ith] maszyna”.
Ten artykuł zawiera treści dostarczone przez Twittera. Prosimy o pozwolenie przed załadowaniem czegokolwiek, ponieważ mogą one wykorzystywać pliki cookie i inne technologie. Może zechcesz poczytać Twittera Polityka Cookie I Polityka prywatności przed zaakceptowaniem. Aby wyświetlić tę zawartość, wybierz „zaakceptuj i kontynuuj”.
Koniec treści na Twitterze, 1
Zapytana, jak by zareagowała, gdyby ludzie używali jej głosu do tworzenia drastycznych, rasistowskich lub brutalnych treści, piosenkarka odpowiedziała, że „może usuwać prawa autorskie TYLKO w przypadku bardzo toksycznych tekstów”.
„To jedyna zasada… [I] nie chcę być odpowiedzialna za nazistowski hymn, chyba że jest to jakiś żart, chyba a la Producers”, powiedziała, odnosząc się do niesławnej satyry Mela Brooksa.
Zasugerowała, że usunie również piosenki, które były „antyaborcyjne lub [something] tak”.
Ale w późniejszym tweecie Grimes powiedziała, że nie jest pewna, czy ma prawo żądać usunięcia piosenek, w których używa jej głosu.
„Ciekawe, jaka jest rzeczywista legalność” – napisała. „Myślę, że zdecydowałem się nie chronić praw autorskich do mojego imienia i wizerunku, kiedy to był konwój”.
Jako artysta, Grimes od dawna bada relacje między ludźmi a maszynami, z piosenkami takimi jak We Appreciate Power i Flesh Without Blood badającymi etyczne rozterki otaczające sztuczną inteligencję.
W 2020 roku połączyła również siły z firmą Endel zajmującą się nastrojową muzyką, aby stworzyć kołysankę generowaną przez sztuczną inteligencję dla swojego pierwszego dziecka, o imieniu X Æ A-12, z założycielem SpaceX i dyrektorem generalnym Twittera, Elonem Muskiem. (Sam znak Æ reprezentuje „elfią pisownię AI”, według Grimesa).
W wywiadzie dla New York Times powiedziała, że zainspirowała się do stworzenia „lepszej sytuacji do spania dziecka” dla ich syna za pomocą oprogramowania.
„Myślę więc, że w pewnym momencie będziemy chcieli, jako gatunek, porozmawiać o tym, jak sztuczna inteligencja będzie zaangażowana w sztukę”.