Biznes

Groźne zjawisko w firmach. 2/3 Polaków uważa, że pracodawca o to nie dba

  • 10 października, 2023
  • 8 min read
Groźne zjawisko w firmach. 2/3 Polaków uważa, że pracodawca o to nie dba


  • 3/4 uczestników badania „Dobrostan psychiczny w pracy” przeprowadzonego na zlecenie Nationale-Nederlanden zgadza się z twierdzeniem, że depresja i zaburzenia lękowe często są powiązane ze stresującą pracą.
  • Jednocześnie zgodnie z raportem Koalicji Bezpieczni w Pracy „Dobrostan pracownika, czyli wellbeing w pracy” blisko 40 proc. pracowników i pracodawców często lub codziennie stresuje się w pracy.
  • Trendy wskazują, że pracodawcy coraz częściej poszukują rozwiązań poprawiających dobrobyt w ich firmie. Jednakże 65 proc. Polaków nie czuje, aby kadra zarządzająca starała się zadbać o ich wellbeing (dane Nationale-Nederlanden).
  • Warto przypomnieć, że 10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego.

Z danych NFZ wynika, że w 2021 roku udzielono świadczenia 682 tys. pacjentom z rozpoznaniem depresji jako chorobą główną lub współistniejącą, a w ostatnich 10 latach sprzedaż leków przeciwdepresyjnych wzrosła o 59 proc. Liczby te pokazują, że problem staje się palący i wymaga podjęcia zaawansowanych działań.

Nadgodziny, presja na sukces i brak czasu na odpoczynek odbijają się na pracownikach

Na samopoczucie pracowników wpływa praca. Nadgodziny, presja na sukces i brak czasu na odpoczynek mogą prowadzić do wzrostu problemów psychicznych. 3/4 uczestników badania „Dobrostan psychiczny w pracy” przeprowadzonego na zlecenie Nationale-Nederlanden zgadza się z twierdzeniem, że depresja i zaburzenia lękowe często są powiązane ze stresującą pracą.

Jednocześnie zgodnie z raportem Koalicji Bezpieczni w Pracy „Dobrostan pracownika, czyli wellbeing w pracy” blisko 40 proc. pracowników i pracodawców często lub codziennie stresuje się w pracy. Może wpływać to na problemy zdrowotne pracowników i ich absencję w pracy, a w efekcie generować niebagatelne koszty zarówno dla pracownika, jak i dla pracodawcy.

Z raportu wynika, że stresu w miejscu pracy często lub wręcz codziennie doświadcza 38 proc. pracowników i 40 proc. przedstawicieli pracodawców. Najczęściej stres pracowników jest powodowany nieplanowanymi dodatkowymi zadaniami, ilością obowiązków czy też narzucanymi terminami realizacji zadań. Zarówno przedstawiciele pracodawców, jak i pracownicy przypisują stresowi te same skutki – obniżoną efektywność oraz pogorszenie relacji wewnątrz firmy.

Stres uderza w zdrowie pracowników i finanse firmy

– Ani ocena przełożonego, ani zachowanie szefa nie znalazły się w czołówce stresujących bodźców, które przedstawiali ankietowani. Warto dodać, że stres podobnie mocno i często odczuwają zarówno pracownicy, jak i pracodawcy. W przypadku obu grup wpływa on negatywnie na ich dobrostan, jak również na efektywność pracy, ale i wypadkowość. Wyniki naszego badania jednogłośnie wskazują, że to pracodawcy są odpowiedzialni za zwalczanie stresu w pracy. Uważa tak 46 proc. pracowników i 66 proc. pracodawców – mówi Marta Wojewnik, przewodnicząca Koalicji Bezpieczni w Pracy i dyrektor zarządzająca CWS Workwear.

Warto przeczytać!  Największe porażki w raporcie awaryjności ADAC 2023

W odczuciu pracowników na obniżenie stresu w pracy najbardziej wpływa zarówno atmosfera w zespole (39 proc.), jak i w firmie (32 proc.). Natomiast pracodawcy spośród czynników, które w skuteczny sposób mogą obniżyć poziom stresu pracownika, wskazują głównie komfortowe środowisko pracy (34 proc.). Na drugim miejscu znalazła się atmosfera w zespole (31 proc.),a na trzecim atmosfera w firmie (30 proc.).

 3/4 uczestników badania „Dobrostan psychiczny w pracy” przeprowadzonego na zlecenie Nationale-Nederlanden zgadza się z twierdzeniem, że depresja i zaburzenia lękowe często są powiązane ze stresującą pracą (Fot. Shutterstock)

3/4 uczestników badania „Dobrostan psychiczny w pracy” przeprowadzonego na zlecenie Nationale-Nederlanden zgadza się z twierdzeniem, że depresja i zaburzenia lękowe często są powiązane ze stresującą pracą (Fot. Shutterstock)

Empatia w miejscu pracy kuleje. Liderzy nie interesują się pracownikami

Niepokoi również ogólny poziom empatii w miejscu pracy. Z badania „Bliżej Siebie – zdrowie psychiczne i empatia w pracy”, które powstało z inicjatywy grupy ArteMis, wynika, że tylko 36 proc. pracowników (56 proc. pracodawców) ocenia poziom empatii jako „dobry” lub „bardzo dobry”. Z kolei 43 proc. pracowników nigdy nie było zapytanych przez przełożonego o samopoczucie. Regularnie takie pytanie słyszy zaledwie 24 proc. osób.

Tymczasem to właśnie „uważne słuchanie pracowników” wskazywane jest jako główna kompetencja dobrego lidera i zdecydowana większość pracowników i pracodawców jest zdania, że „menedżer/bezpośredni przełożony powinien interesować się kondycją psychiczną pracowników” (odpowiednio 74 proc. i 66 proc.).

– Obecnie empatia jest uważana za jedną z kluczowych kompetencji przywódczych, niezbędną do osiągnięcia sukcesu w zarządzaniu. Dlatego tak ważne jest, aby wprowadzać ją do firm i aby normą stało się empatyczne przywództwo, w ramach którego lider traktuje pracownika przede wszystkim jako człowieka, z jego problemami, emocjami i potrzebami – mówi Agata Swornowska-Kurto, prezes grupy ArteMis, pomysłodawcy i organizatora kampanii „Bliżej Siebie”.

Dobry szef może być lekarstwem na wypalenie zawodowe

– To ważne, tym bardziej że ponad połowa pracowników uznaje, że empatyczna postawa liderów i przełożonych jest kluczowa dla budowy bezpiecznego psychologicznie środowiska pracy – dodaje.

Pracownik nie powinien bać się otwarcie rozmawiać o swoim zdrowiu psychicznym

Zdrowe miejsce pracy to zdrowsza psychika. Przyjazne, wspierające i otwarte środowisko może pomóc w zmniejszeniu stresu, a także poprawieniu ogólnego samopoczucia pracowników. Jest to niezwykle ważne, ponieważ niemal 3/4 badanych przez Nationale-Nederlanden uważa, że pogarsza się ich zdrowie psychiczne i zwiększa niedostępność specjalistów w tej dziedzinie. Podobny odsetek ankietowanych dostrzega również rosnące ryzyko depresji jako choroby cywilizacyjnej.

Warto przeczytać!  „Jab se Ambani przed ślubem se aaya hai”: nowy łańcuszek Marka Zuckerberga wywołuje reakcje | Trendy

Trendy wskazują, że pracodawcy coraz częściej poszukują rozwiązań poprawiających dobrobyt w ich firmie. Jednakże 65 proc. Polaków nie czuje, aby kadra zarządzająca starała się zadbać o ich wellbeing.

Co więcej, ponad jedna piąta z tej grupy deklaruje, że ich przełożony nie przeprowadza żadnych działań na rzecz wspierania zdrowia psychicznego. Pracujący mają jednak konkretne oczekiwania – blisko 60 proc. z nich jest zainteresowanych dodatkowym ubezpieczeniem obejmującym opiekę psychiatry bądź psychologa.

–  Warto pamiętać, że nasza psychika jest równie ważna jak zdrowie fizyczne, a promowanie troski o nią to krok w kierunku zdrowszego miejsca pracy – mówi Anna Kwiatkowska, menedżerka ds. rozwoju produktów grupowych w Nationale-Nederlanden.

65 proc. Polaków nie czuje, aby kadra zarządzająca starała się zadbać o ich wellbeing (Fot. Shutterstock)

65 proc. Polaków nie czuje, aby kadra zarządzająca starała się zadbać o ich wellbeing (Fot. Shutterstock)

Z kolei badanie „Bliżej Siebie – zdrowie psychiczne i empatia w pracy” grupy ArteMis potwierdza, że 76 proc. pracowników i 70 proc. pracodawców jest zdania, że firmy powinny tworzyć środowisko pracy, w którym pracownik nie boi się otwarcie rozmawiać o swoim zdrowiu psychicznym.

Jednocześnie 41 proc. pracowników boi się powiedzieć otwarcie o pogorszeniu swojej kondycji psychicznej. 1/4 pracowników uważa, że w ich miejscu pracy osoby z problemami natury psychicznej są stygmatyzowane (26 proc.) i odsuwane od zespołu (24 proc.), a 66 proc. pracowników jest zdania, że kondycja psychiczna zatrudnionych jest marginalizowana przez pracodawcę.

Praca zdalna a cyfrowy stres. Tyle osób wykazuje jego objawy

Pracodawcy muszą być czujni. Zdrowy pracownik nie myśli o zmianie pracy

Troska o zdrowie psychiczne procentuje. Pracownicy, którzy dbają o swoje zdrowie psychiczne, są bardziej produktywni oraz zmniejsza się szansa, że doświadczą wypalenia zawodowego i będą myśleli o zmianie pracy. Osoby wykonujące obowiązki zawodowe w złej atmosferze lub pod dużą presją są bardziej na nie narażone – w konsekwencji już co trzeci pracownik chciałby zmienić z tego powodu miejsce zatrudnienia.

Warto przeczytać!  Nadchodzi uderzenie w portfele Polaków. Ceny wystrzelą

– Z przeprowadzonego przez nas badania wynika, że tylko 14 proc. przedstawicieli firm deklaruje podejmowanie działań wspierających zdrowie psychiczne pracowników. Jednakże te organizacje, które decydują się na taki krok, robią zdecydowanie więcej niż dotychczas: już ponad jedna trzecia z nich oferuje bezpłatne konsultacje psychologiczne – podkreśla Anna Kwiatkowska. 

– Warto dodać, że ankietowani pracownicy oczekują także tzw. miękkich działań – np. rozmowy, odpowiedniego traktowania czy dobrej atmosfery. Dlatego istotne jest, aby pomoc odbywała się wielotorowo, a troska o zdrowie psychiczne trwała przez cały rok, nie tylko przy okazji Światowego Dnia Zdrowia Psychicznego – dodaje.

Warto także pamiętać, że stres wpływa na absencję chorobową. Według danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w 2022 r. absencja chorobowa z tytułu zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania wyniosła ogółem 23,8 mln dni, co stanowi 10 proc. łącznej liczby dni absencji z powodu wszystkich schorzeń. Większość – 62 proc. – dni absencji chorobowej z tytułu zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania przypada na kobiety.

Rośnie znaczenie wellbeingu pracowników. Jak w niego inwestować?

Wśród poszczególnych grup wiekowych największa liczba dni absencji chorobowej z tytułu zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania dotyczy ubezpieczonych w wieku 30-39 lat (30,4 proc. ogólnej liczby dni absencji chorobowej w tej grupie) oraz 40-49 lat (28,8 proc.), zaś najmniejsza – grupy 60 lat i więcej (6 proc.) oraz do 29 lat (16 proc.).

– Stres w miejscu pracy może generować niebagatelne koszty zarówno dla samego pracownika, jak i dla pracodawcy – związane m.in. z niższą wydajnością i jakością wykonywanej pracy, absencją, koniecznością zapewnienia zastępstw czy też pracy w godzinach nadliczbowych. Zwiększa również wydatki systemu ubezpieczeń społecznych, które ponosi ogół społeczeństwa wpisującego się w ten system – wskazuje Bartosz Gaca, wicedyrektor departamentu prewencji i rehabilitacji w ZUS-ie. 

– Potrzebne są więc działania prewencyjne realizowane przez różnych interesariuszy – zarówno na poziomie ubezpieczyciela społecznego oraz innych organizacji rządowych i pozarządowych, jak i na poziomie pracodawców i samych pracowników – podsumowuje Gaca.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl


Źródło