Grupy telewizyjne obniżają wyceny sieci kablowych
Bądź na bieżąco dzięki bezpłatnym aktualizacjom
Wystarczy się zarejestrować Głoska bezdźwięczna myFT Digest – dostarczane bezpośrednio do Twojej skrzynki odbiorczej.
Dwie największe amerykańskie spółki telewizyjne przyznały, że ich kanały kablowe są warte o 15 mld dolarów mniej, niż sądziły, co wskazuje na przyspieszający upadek tego, co kiedyś było jednym z najbardziej dochodowych biznesów w historii mediów.
Paramount w czwartek odpisał wartość swoich kanałów kablowych — w tym MTV, Nickelodeon i Comedy Central — o 6 mld dolarów. Stało się to zaledwie 24 godziny po tym, jak Warner Bros Discovery odpisał 9 mld dolarów z wartości swoich kanałów kablowych, w tym CNN, HGTV i Food Network.
Odpisy dały nam wgląd w zmagania tradycyjnych firm rozrywkowych z upadkiem telewizji kablowej ponad 15 lat po tym, jak usługi przesyłania strumieniowego po raz pierwszy skłoniły użytkowników do „odcięcia kabla”. Przez dziesięciolecia telewizja kablowa zapewniała wysokie przychody z reklam i hojne opłaty za transmisję, które firmy wykorzystywały do finansowania przejęć i inwestycji w filmy, parki rozrywki i inne przedsiębiorstwa.
Teraz jednak liniowe sieci kablowe stały się „kotwicą na szyi tradycyjnych firm medialnych”, napisał Rich Greenfield, analityk w LightShed Partners, w notatce do klientów w czwartek.
„Można śmiało powiedzieć, że nawet dwa lata temu wyceny rynkowe i panujące warunki dla tradycyjnych firm medialnych znacznie różniły się od dzisiejszych” – powiedział w środę dyrektor generalny WBD David Zaslav, odpowiadając na pytania o przyszłość właściciela HBO i studia Warner Bros.
Analitycy MoffettNathanson szacują, że w pierwszych trzech miesiącach tego roku w USA 2,4 mln abonentów płatnej telewizji zrezygnowało z usług telewizji kablowej, co czyni ten kwartał najgorszym w historii.
„Był czas, kiedy byliśmy pewni… że istnieje granica, po której można zrezygnować z telewizji kablowej” – napisał analityk Craig Moffett w czerwcu, odnosząc się do „pętli zagłady”, w której firmy medialne przeniosły swoje najlepsze programy z telewizji na platformy streamingowe – co przyspieszyło upadek.
„Dziś jest znacznie mniej jasne, czy istnieje jakiś poziom minimalny… Coraz bardziej wygląda na to, że dżina nie da się lub nie chce się wcisnąć z powrotem do butelki” — powiedział Moffett, przewidując, że do 2028 r. w USA pozostanie zaledwie 50 mln abonentów telewizji płatnej, podczas gdy w 2023 r. było ich prawie 73 mln.
Zarówno Paramount, jak i WBD wykazały oznaki poprawy w swoich usługach przesyłania strumieniowego w ostatnim kwartale, a Disney poinformował w tym tygodniu, że jego działalność przesyłania strumieniowego — obejmująca Disney+, ESPN+ i Hulu — po raz pierwszy stała się dochodowa.
Jednak te platformy w najlepszym razie przynoszą marne zyski i dlatego nie rekompensują dziury powstałej po wyparowaniu kanałów telewizyjnych. Rezultatem jest obciążenie finansowe w całym sektorze. Paramount poinformował w czwartek, że zwolni 15 procent pracowników.
Programy sportowe wciąż mają silną pozycję wśród widzów telewizji kablowej, jak wykazały wyniki Disneya w środę. Jego sieć sportowa, ESPN, odnotowała 4-procentowy wzrost dochodu operacyjnego, mimo że inne kanały telewizji linearnej odnotowały spadki.
Utrata cennych praw sportowych była jednym z „wydarzeń wyzwalających”, które spowodowały, że Warner Bros. dokonał odpisu 9 mld USD. W lipcu National Basketball Association nie odnowiło cennej umowy praw z siecią TNT Warnera, kończąc lukratywną, ponad 35-letnią współpracę.
Z drugiej strony odpis wartości Paramount został spowodowany skomplikowaną umową zawartą w zeszłym miesiącu, na mocy której kontrola nad spółką ma przejść w ręce Skydance Media, na czele którego stoi miliarder David Ellison.
Dyrektor finansowy Paramount Naveen Chopra powiedział w czwartek, że umowa ze Skydance skłoniła grupę do przeprowadzenia oceny wartości kanałów kablowych.
„Oczywiście, liniowo [television] spadki są częścią analizy tutaj”, powiedział. „Ale druga część tego, która naprawdę napędza wielkość obciążenia wartością firmy, to wartość, która wynika z transakcji Skydance”.
Akcje WBD spadły o 9 proc. w czwartek. Paramount zamknął się 2,4 proc. niżej, przed ogłoszeniem, ale wzrósł o 4,7 proc. w handlu przedsesyjnym w piątek.