Wczoraj rozpoczęła się największa jak dotąd iteracja Ćwiczenia Mobility Guardian, najważniejszego ćwiczenia Dowództwa Mobilności Powietrznej (AMC). W Mobility Guardian 23 (MG23) biorą udział liczne międzynarodowe siły powietrzne, czego dowodem jest Airbus A400M Atlas Królewskich Sił Powietrznych (RAF) wykonujący najdłuższy w historii lot bez międzylądowania, lecący z Wielkiej Brytanii na Guam przed wydarzeniem. Ćwiczenie ma miejsce, gdy Stany Zjednoczone oraz ich sojusznicy i partnerzy chcą rzucić wyzwanie Chinom na Pacyfiku.
Zgodnie z komunikatem prasowym Sił Powietrznych USA, MG23 ma działać do 21 lipca. W ćwiczeniu bierze udział 70 samolotów z siedmiu uczestniczących krajów – Australii, Kanady, Francji, Japonii, Nowej Zelandii, Wielkiej Brytanii i USA. Samoloty, w tym między innymi C-17A, KC-46A, CC-130J i A400M, będą latać z wielu lokalizacji na obszarze obejmującym około 3000 mil, rozciągającym się od północnej Australii po Hawaje. Według Sił Powietrznych MG23 zatrudni 3000 osób do bezpośredniego wsparcia ćwiczeń.
Ćwiczenie Mobility Guardian to odbywające się co dwa lata ćwiczenia, z których pierwsze odbyło się w 2017 roku.
Zasadniczo MG23 obejmuje samoloty transportowe z uczestniczących krajów wykonujących różne rodzaje misji w kontekście możliwego przyszłego konfliktu lub innej sytuacji awaryjnej i poza nim. Obejmują one transport powietrzny, tankowanie w powietrzu, ewakuację lotniczo-medyczną, Globalny System Wsparcia Mobilności Powietrznej (GAMSS), dowodzenie i kontrolę oraz pomoc humanitarną i pomoc w przypadku katastrof. Zgodnie z komunikatem prasowym Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych na temat MG23, ćwiczenie daje każdemu uczestniczącemu krajowi możliwość „zwiększenia interoperacyjności w środowiskach o ograniczonych możliwościach operacyjnych wśród wielu misji[s]”.
„Powinno już być oczywiste, że sukces Połączonych Sił wymaga zdolnych i zintegrowanych Mobilnych Sił Powietrznych [MAF]”, powiedział gen. Mike Minihan, dowódca AMC. „MG23 przekształci planowaną integrację w integrację operacyjną w teatrze działań, rozszerzając zdolności MAF, aby sprostać przyszłym wymaganiom i chronić wspólne interesy międzynarodowe z naszymi sojusznikami i partnerami”.
Oczywiście wszystkie trzy poprzednie wcielenia Ćwiczeń Mobilności Guardian w latach 2017, 2019 i 2021 – będące bezpośrednią ewolucją poprzednich ćwiczeń z lat 50. określa jako „tyranię dystansu”, prowadząc ćwiczenia w teatrze działań, szczególnie w Indo-Pacyfiku.
„Operacja Mobility Guardian… zwykle odbywa się po prostu nad [continental U.S.] i przenieśliśmy to do teatru, który ma znaczenie” – powiedział Minihan na sympozjum AFA Warfare na początku marca w odniesieniu do MG23, Magazyn Sił Powietrznych i Kosmicznych raporty. „Zrozumiemy dogłębnie, czym jest tyrania odległości i czym jest tyrania wody”.
Doskonałym przykładem wyzwań stojących przed samolotami transportowymi przemierzającymi Indo-Pacyfik, zwłaszcza z baz lotniczych położonych dalej od regionu, jest samolot RAF A400M, który wykonał najdłuższy w historii lot bez międzylądowania tym typem samolotu do bazy sił powietrznych Andersen na wyspie Guam. w dniach poprzedzających rozpoczęcie MG23.
Wyruszając 3 lipca z RAF Brize Norton w hrabstwie Oxfordshire, A400M leciał przez 22 godziny bez międzylądowania. Podczas lotu A400M był trzykrotnie tankowany – raz nad Atlantykiem, raz nad Alaską i wreszcie nad Oceanem Spokojnym. Pierwszego tankowania dokonał Airbus Voyager z 10/101 Sqn. lecący z Wielkiej Brytanii, podczas gdy drugi i trzeci wykonał drugi Voyager, który operował z Eielson AFB na Alasce.