Świat

Hari Padman, tancerz Bharatanatyam, nauczyciel, „Hanuman” Kalakszetry, teraz aresztowany za molestowanie seksualne

  • 4 kwietnia, 2023
  • 4 min read
Hari Padman, tancerz Bharatanatyam, nauczyciel, „Hanuman” Kalakszetry, teraz aresztowany za molestowanie seksualne


To marzenie Padmanabhy Pillai i jego żony Vasanty z Kollam, aby ich syn został wybitnym tancerzem Bharatanatyam, sprowadziło 15-letniego Hari Padmana do Fundacja Kalakszetra w 1993 roku. Kalakszetra, prestiżowa i rozległa instytucja kultury o powierzchni 100 akrów w Thiruvanmiyur w południowym Chennai, z widokiem na majestatyczną Zatokę Bengalską, stała się w latach 90. autonomicznym organem podlegającym Ministerstwu Kultury.

Padman, absolwent Kalakszetry i nauczyciel w instytucie od 2002 roku, został zatrzymany w poniedziałek rano pod zarzutem molestowania seksualnego i zastraszania kryminalnego w następstwie skargi złożonej przez jednego z jego byłych uczniów. Padman zaczął uciekać po tym, jak 31 marca komisariat policji wszystkich kobiet w Adyar zarezerwował przeciwko niemu sprawę. W końcu został aresztowany w domu przyjaciela w Madhavaram w północnym Chennai w poniedziałek i wysłany do aresztu sądowego do 13 kwietnia.

Padman dorastał w Kollam’s Chathannoor, gdzie jego rodzice byli tancerzami, a także prowadzili teatr. Pod okiem rodziców Padman zaczął tańczyć jako młody chłopiec. Trenował również pod okiem swojej ciotki Kalamandalam Kamala Bai i wuja Mayyanada Sasikumara. Kiedy Padman postanowił poważnie zająć się tańcem, poczuł, że w Kerali nie ma wielu instytucji, które skupiałyby się na edukacji w tańcu klasycznym skierowanej do mężczyzn.

Warto przeczytać!  Gazeta twierdzi, że wideo księcia Williama i Kate powinno uciszyć królewskie plotki. To duże wyzwanie

„Męscy tancerze klasyczni nie cieszyli się wówczas taką samą akceptacją jak tancerki. Młodzieniec, który chciał tańczyć jako pełnoetatowy zawód, nie był traktowany z szacunkiem” – powiedział Padman w wywiadzie dla The Hindu w zeszłym roku.

Więc jego ojciec wypełnił formularz Kalakszetra. Po rygorystycznej procedurze wstępnej, poprzedzonej testami i rozmowami kwalifikacyjnymi, Padman wkroczył do świata z dala od zgiełku Chennai, gdzie przyswojono jedne z najwyższych standardów nauczania i uczenia się muzyki Bharatanatyam i karnatyckiej.

Pomysł przedstawiciela Bharatanatjamu Rukmini Devi Arundale, Kalakszetra została założona w 1936 roku, miejsce, w którym wprowadzono oczyszczoną ideę Bharatanatjamu, miejsce, w którym skupiono się na czystości i filozoficznej ideologii formy, próbując trzymać ją z dala od tradycji devadasis, którzy byli pionierami tej formy sztuki.

W Kalakszetrze, Bharatanatyam, wśród starożytnych gajów i na otwartej przestrzeni, z udziałem ptaków jako słuchaczy, naucza się muzyki karnatycznej i sztuk pięknych. Jest to przestrzeń, w której artyści z Shanthiniketan zaprojektowali rekwizyty, gdzie znany reformator społeczny Kamaladevi Chattopadhyay pomagał kiedyś w odrodzeniu rzemiosła i gdzie Maria Montessori prowadziła szkolenia edukacyjne.

Mając 15 lat, Padman dołączył do szkoły pod egidą PT Narendrana, wysokiego i sympatycznego absolwenta, który przez wiele lat stał się dobrze znany jako Lord Ram w słynnych dramatach tanecznych Kalakszetry. Po tym, jak Narendran opuścił instytut, Padman studiował pod okiem Nirmali Nagaraj, znanej z produkcji „Asthanayakan”, która skupiała się na męskich tancerzach. Padmana uczył również weteran guru Bharatanatyama CK Balagopalan, który uwiecznił rolę Hanumana w wielu słynnych produkcjach Kalakszetry, które były oceniane surowo przez wyrafinowanych rasikas (koneserów muzyki karnatyckiej) podczas przełomowego festiwalu instytutu odbywającego się corocznie pod koniec grudnia.

Warto przeczytać!  Gwiazda utworu, skazany zabójca, teraz zwolniony warunkowo. Kalendarium życia Oscara Pistoriusa

Padman udał się na studia podyplomowe w instytucie. W 2000 roku wyjechał na dwa lata do kolegium nauczycielskiego na Sri Lance. Poza nauczaniem prowadził także szereg seminariów. Ponieważ zasady Kalakszetry zezwalają tylko jej absolwentom na dołączenie do wydziału, w 2002 roku Padman przeprowadził rozmowę kwalifikacyjną w sprawie pracy na wydziale i dołączył do Rukmini Devi College of Fine Arts, w ramach Fundacji Kalakshetra, jako członek wydziału tańca. Kontynuował taniec w wielu produkcjach Kalakszetry, takich jak między innymi „Saraswati Antarvahini”, „Valmiki Ramayana” i „Choodmani Pradhanam”. Znaczący główny tancerz, zaczął też występować jako Hanuman. Jego rola jako Hanumana przyniosła mu wysokie pochwały.

„Te dramaty taneczne są bardzo wpływowe. Każdy student marzy o tym, aby zostać w nich obsadzony” — powiedział jeden z wykładowców Kalakszetry.

Jeden z uczniów Padmana, który obecnie uczy w Kalakszetrze, powiedział: „Jest dobrym tancerzem, dobrym nauczycielem i ciężko pracuje, ale ścieżka, którą wybrał, była bardzo zła. Wielu nauczycieli odeszło przez niego”.


Źródło