Hari Padman, tancerz Bharatanatyam, nauczyciel, „Hanuman” Kalakszetry, teraz aresztowany za molestowanie seksualne
![Hari Padman, tancerz Bharatanatyam, nauczyciel, „Hanuman” Kalakszetry, teraz aresztowany za molestowanie seksualne](https://oen.pl/wp-content/uploads/2023/04/Hari-Padman-770x470.jpg)
To marzenie Padmanabhy Pillai i jego żony Vasanty z Kollam, aby ich syn został wybitnym tancerzem Bharatanatyam, sprowadziło 15-letniego Hari Padmana do Fundacja Kalakszetra w 1993 roku. Kalakszetra, prestiżowa i rozległa instytucja kultury o powierzchni 100 akrów w Thiruvanmiyur w południowym Chennai, z widokiem na majestatyczną Zatokę Bengalską, stała się w latach 90. autonomicznym organem podlegającym Ministerstwu Kultury.
Padman, absolwent Kalakszetry i nauczyciel w instytucie od 2002 roku, został zatrzymany w poniedziałek rano pod zarzutem molestowania seksualnego i zastraszania kryminalnego w następstwie skargi złożonej przez jednego z jego byłych uczniów. Padman zaczął uciekać po tym, jak 31 marca komisariat policji wszystkich kobiet w Adyar zarezerwował przeciwko niemu sprawę. W końcu został aresztowany w domu przyjaciela w Madhavaram w północnym Chennai w poniedziałek i wysłany do aresztu sądowego do 13 kwietnia.
Padman dorastał w Kollam’s Chathannoor, gdzie jego rodzice byli tancerzami, a także prowadzili teatr. Pod okiem rodziców Padman zaczął tańczyć jako młody chłopiec. Trenował również pod okiem swojej ciotki Kalamandalam Kamala Bai i wuja Mayyanada Sasikumara. Kiedy Padman postanowił poważnie zająć się tańcem, poczuł, że w Kerali nie ma wielu instytucji, które skupiałyby się na edukacji w tańcu klasycznym skierowanej do mężczyzn.
„Męscy tancerze klasyczni nie cieszyli się wówczas taką samą akceptacją jak tancerki. Młodzieniec, który chciał tańczyć jako pełnoetatowy zawód, nie był traktowany z szacunkiem” – powiedział Padman w wywiadzie dla The Hindu w zeszłym roku.
Więc jego ojciec wypełnił formularz Kalakszetra. Po rygorystycznej procedurze wstępnej, poprzedzonej testami i rozmowami kwalifikacyjnymi, Padman wkroczył do świata z dala od zgiełku Chennai, gdzie przyswojono jedne z najwyższych standardów nauczania i uczenia się muzyki Bharatanatyam i karnatyckiej.
Pomysł przedstawiciela Bharatanatjamu Rukmini Devi Arundale, Kalakszetra została założona w 1936 roku, miejsce, w którym wprowadzono oczyszczoną ideę Bharatanatjamu, miejsce, w którym skupiono się na czystości i filozoficznej ideologii formy, próbując trzymać ją z dala od tradycji devadasis, którzy byli pionierami tej formy sztuki.
W Kalakszetrze, Bharatanatyam, wśród starożytnych gajów i na otwartej przestrzeni, z udziałem ptaków jako słuchaczy, naucza się muzyki karnatycznej i sztuk pięknych. Jest to przestrzeń, w której artyści z Shanthiniketan zaprojektowali rekwizyty, gdzie znany reformator społeczny Kamaladevi Chattopadhyay pomagał kiedyś w odrodzeniu rzemiosła i gdzie Maria Montessori prowadziła szkolenia edukacyjne.
Mając 15 lat, Padman dołączył do szkoły pod egidą PT Narendrana, wysokiego i sympatycznego absolwenta, który przez wiele lat stał się dobrze znany jako Lord Ram w słynnych dramatach tanecznych Kalakszetry. Po tym, jak Narendran opuścił instytut, Padman studiował pod okiem Nirmali Nagaraj, znanej z produkcji „Asthanayakan”, która skupiała się na męskich tancerzach. Padmana uczył również weteran guru Bharatanatyama CK Balagopalan, który uwiecznił rolę Hanumana w wielu słynnych produkcjach Kalakszetry, które były oceniane surowo przez wyrafinowanych rasikas (koneserów muzyki karnatyckiej) podczas przełomowego festiwalu instytutu odbywającego się corocznie pod koniec grudnia.
Padman udał się na studia podyplomowe w instytucie. W 2000 roku wyjechał na dwa lata do kolegium nauczycielskiego na Sri Lance. Poza nauczaniem prowadził także szereg seminariów. Ponieważ zasady Kalakszetry zezwalają tylko jej absolwentom na dołączenie do wydziału, w 2002 roku Padman przeprowadził rozmowę kwalifikacyjną w sprawie pracy na wydziale i dołączył do Rukmini Devi College of Fine Arts, w ramach Fundacji Kalakshetra, jako członek wydziału tańca. Kontynuował taniec w wielu produkcjach Kalakszetry, takich jak między innymi „Saraswati Antarvahini”, „Valmiki Ramayana” i „Choodmani Pradhanam”. Znaczący główny tancerz, zaczął też występować jako Hanuman. Jego rola jako Hanumana przyniosła mu wysokie pochwały.
„Te dramaty taneczne są bardzo wpływowe. Każdy student marzy o tym, aby zostać w nich obsadzony” — powiedział jeden z wykładowców Kalakszetry.
Jeden z uczniów Padmana, który obecnie uczy w Kalakszetrze, powiedział: „Jest dobrym tancerzem, dobrym nauczycielem i ciężko pracuje, ale ścieżka, którą wybrał, była bardzo zła. Wielu nauczycieli odeszło przez niego”.