Nauka i technika

Helikopter marsjański kończy 50. lot, o 45 więcej niż planowała NASA • The Register

  • 17 kwietnia, 2023
  • 3 min read
Helikopter marsjański kończy 50. lot, o 45 więcej niż planowała NASA • The Register


NASA Ingenuity Mars Helicopter został zaprojektowany do lotu tylko pięć razy, ale w zeszłym tygodniu mały wiropłat, który mógł wykonać swój 50. lot w rzadkiej atmosferze czerwonej planety.

Lot 50 wystartował z Airfield Lambda 13 kwietnia i potrzebował 145,7 sekundy, aby dotrzeć do Airfield Mu, 322-metrowego lotu z szybkością 4,6 metra na sekundę, lecąc z nowym rekordem wysokości 18 metrów nad marsjańską ziemią.

NA RejestrAnaliza dziennika lotów NASA Zapisy Ingenuity to:

  • Najdłuższy lot – 169,5 s w dniu 16 sierpnia 2021 r. podczas lotu 12
  • Najdłuższy dystans – 704 metry 8 kwietnia 2022 roku, podczas lotu 25
  • Najszybszy lot – 6,5 metra na sekundę w dniu 2 kwietnia 2023 roku podczas lotu 49
  • Całkowity czas lotu – 5349,9 sekundy, czyli nieco ponad 89 minut
  • Całkowita odległość lotu poziomego – 11 546 metrów

„Kiedy po raz pierwszy polecieliśmy, pomyśleliśmy, że będziemy mieli niesamowite szczęście, jeśli wykonamy pięć lotów” — powiedział Teddy Tzanetos, szef zespołu Ingenuity w JPL, we wpisie na blogu z okazji 50. lotu. „Przekroczyliśmy nasz oczekiwany skumulowany czas lotu od czasu naszej demonstracji technologii o 1250 procent, a oczekiwany dystans lotu o 2214 procent”.

Warto przeczytać!  Test DNA może rozszerzyć dostęp do puszki szyjki macicy

Zespół Ingenuity planuje teraz 51. lot, aby zbliżyć helikopter do regionu „Fall River Pass” w kraterze Jezero. Przyszłe loty będą zmierzać w kierunku „Góry Julian”, skąd statek będzie mógł podziwiać panoramę pobliskiego krateru Belva, 800-metrowego wgłębienia na powierzchni Marsa.

„Nie jesteśmy już w marsjańskim Kansas” — stwierdził Josh Anderson, kierownik operacji Ingenuity w Laboratorium Napędu Odrzutowego NASA w Południowej Kalifornii we wspomnianym poście na blogu. „Lecimy nad wyschniętymi pozostałościami starożytnej rzeki, która jest wypełniona wydmami, głazami i skałami i otoczona wzgórzami, które mogłyby nas zjeść na lunch. I chociaż niedawno zaktualizowaliśmy oprogramowanie nawigacyjne na pokładzie, aby pomóc w określeniu bezpiecznych lotnisk, każdy lot to wciąż mętlik w głowie”.

W 50. posterunku lotniczym napisano: „Ingenuity będzie latać z większą częstotliwością w nadchodzących dniach, ponieważ helikopter musi pozostawać w elektronicznym zasięgu słuchu [Perseverance ] wędrowiec. Dzięki funkcji AutoNav Perseverance może pokonywać setki metrów każdego dnia.

„Ingenuity polega na wytrwałości, która działa jako przekaźnik komunikacyjny między nim a kontrolerami misji tutaj w JPL” — powiedział Anderson. „Jeśli łazik oddali się za bardzo lub zniknie za wzgórzem, możemy stracić łączność. Zespół łazików ma zadanie do wykonania i harmonogram do wykonania. Dlatego konieczne jest, aby Pomysłowość nadążała i prowadziła, gdy tylko jest to możliwe”.

Warto przeczytać!  Zderzające się gwiazdy neutronowe tworzą kuliste wybuchy kilonowych

Pragnienie, aby helikopter prowadził łazik, odzwierciedla ewolucję statku od eksperymentu do przedniego zwiadowcy, rola, która okazała się tak użyteczna, że ​​NASA często sugeruje, że wiropłaty będą towarzyszyć przyszłym sondom planetarnym. Agencja planuje już wystrzelić kolejny „kopter”, „Dragonfly”, który ma dotrzeć do Jowiszowego księżyca Tytana w 2034 roku po opuszczeniu Ziemi w 2026 roku.

Po powrocie na Marsa NASA wykorzystuje sukces Ingenuity do rozważenia roli helikopterów w swoim planie sprowadzenia próbek zebranych przez Perseverance z powrotem na Ziemię. ®


Źródło