Świat

Helikoptery Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych ostrzeliwują rebeliantów Houthi w Jemenie, zabijając kilku osób w ostatnim ataku statków na Morzu Czerwonym

  • 2 stycznia, 2024
  • 5 min read
Helikoptery Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych ostrzeliwują rebeliantów Houthi w Jemenie, zabijając kilku osób w ostatnim ataku statków na Morzu Czerwonym


BEJRUT – Wojsko amerykańskie oświadczyło w niedzielę, że jego siły otworzyły ogień do rebeliantów Houthi po tym, jak zaatakowali statek towarowy na Morzu Czerwonym, zabijając kilku z nich w wyniku eskalacji konfliktu morskiego związanego z wojną w Gazie. „W przyszłości będziemy działać w samoobronie” – oznajmił urzędnik Białego Domu.

W serii oświadczeń Centralne Dowództwo Stanów Zjednoczonych poinformowało, że załoga niszczyciela USS Gravely jako pierwsza zestrzeliła dwa przeciwokrętowe rakiety balistyczne wystrzelone w kierunku pływającego pod banderą Singapuru statku Maersk Hangzhou późną sobotą, po tym, jak zgłosił, że statek został trafiony rakietą wcześniej tego wieczoru. gdy płynął przez południowe Morze Czerwone.

Następnie w niedzielę wczesną niedzielę cztery małe łodzie zaatakowały ten sam statek towarowy ogniem z broni ręcznej, a rebelianci próbowali wejść na statek – podała Marynarka Wojenna Stanów Zjednoczonych.

Następnie USS Gravely i helikoptery z lotniskowca USS Dwight D. Eisenhower odpowiedziały na wezwanie pomocy wysłane przez Maersk Hangzhou i wydały ustne ostrzeżenia atakującym, którzy odpowiedzieli ogniem do helikopterów.

„Helikoptery Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych odpowiedziały ogniem w samoobronie”, zatapiając trzy z czterech łodzi i zabijając ludzi na pokładzie, podczas gdy czwarta łódź uciekła z tego obszaru, podało Centralne Dowództwo USA. Nie zgłoszono żadnych szkód dla personelu ani sprzętu USA, ani ofiar w wyniku wypadku na statku towarowym.

Warto przeczytać!  Ogień w rezerwie ropy, przygotowujący do kontrataku

Huti przyznali, że w konfrontacji zginęło 10 ich bojowników, i ostrzegli przed konsekwencjami.

W Waszyngtonie rzecznik Rady Bezpieczeństwa Narodowego Białego Domu pominął pytanie o możliwość uderzenia wyprzedzającego na Huti w celu zabezpieczenia żeglugi handlowej na kluczowym szlaku wodnym.

„Nie powiem, co jest obecnie na stole, a co nie” – John Kirby powiedział programowi ABC „Good Morning America” i dodał: „Zrobimy, co musimy, aby chronić żeglugę”. Powiedział, że Stany Zjednoczone mają „istotne interesy związane z bezpieczeństwem narodowym w regionie” i „zamierzamy rozmieścić w regionie siły, których potrzebujemy, aby chronić te interesy, a także w przyszłości będziemy działać w samoobronie”. ”

Powiedział, że Stany Zjednoczone dały jasno do zrozumienia Houthi, że „traktujemy te groźby poważnie i w przyszłości podejmiemy właściwe decyzje”.

Wydarzenia wokół Maersk Hangzhou stanowią 23. nielegalny atak Huti na żeglugę międzynarodową od 19 listopada, podało Centralne Dowództwo. Po raz pierwszy od rozpoczęcia ataków na Morzu Czerwonym marynarka wojenna Stanów Zjednoczonych oświadczyła, że ​​jej personel zabił bojowników Houthi.

Od ponad miesiąca wspierani przez Iran Houthi przyznają się do ataków na statki na Morzu Czerwonym, które ich zdaniem są albo powiązane z Izraelem, albo zmierzają do izraelskich portów. Mówią, że ich ataki mają na celu zakończenie izraelskiej ofensywy powietrzno-naziemnej w Strefie Gazy, która została wywołana atakiem palestyńskiej grupy bojowników Hamas 7 października na południowy Izrael.

Warto przeczytać!  Prawicowe strony internetowe oszukują lojalnych obserwujących fałszywymi ofertami celebrytów — ProPublica

Jednak w miarę kontynuowania ataków powiązania ze statkami będącymi celem ataków rebeliantów stały się słabsze.

Przewodniczący Komisji Wywiadu Izby Reprezentantów wezwał prezydenta Joe Bidena, aby „zastanowił się, jakie działania należy podjąć w Jemenie, aby móc zapobiec dalszemu narażaniu przez Houthi statków handlowych i wojskowych”.

Odnotowując wsparcie Iranu dla Hamasu, Hezbollahu i Houthi, poseł Mike Turner z Ohio powiedział ABC „This Week”, że administracja Bidena powinna być bardziej agresywna „w odpowiedzi na eskalację ze strony Iranu”.

Duński gigant żeglugowy Maersk, właściciel Maersk Hangzhou, powiedział w niedzielę, że ponownie zawiesi żeglugę przez Morze Czerwone po dwóch atakach na jego frachtowiec.

„W świetle (najnowszego) incydentu – aby dać czas na zbadanie szczegółów incydentu i dalszą ocenę sytuacji w zakresie bezpieczeństwa – zdecydowano, że wszystkie tranzyty przez ten obszar zostaną przełożone na następne 48 godzin, ” Maersk został zacytowany przez duńskiego nadawcę publicznego DR.

W sobotę najwyższy dowódca amerykańskich sił morskich na Bliskim Wschodzie powiedział, że rebelianci Houthi nie wykazują żadnych oznak zakończenia swoich „lekkomyślnych” ataków na statki handlowe na Morzu Czerwonym, mimo że coraz więcej krajów przyłącza się do międzynarodowej misji morskiej mającej na celu ochronę statków w kluczowych obszarach żegluga i ruch handlowy zaczynają nabierać tempa.

Warto przeczytać!  Izrael walczący z Hamasem w Gazie również ostrzega Hezbollah

Na początku tego miesiąca Waszyngton ogłosił utworzenie nowej międzynarodowej koalicji w celu ochrony statków pływających drogami wodnymi. Wielka Brytania, Bahrajn, Kanada, Francja, Włochy, Holandia, Norwegia, Seszele i Hiszpania również biorą udział w nowej misji bezpieczeństwa morskiego.

Odkąd Pentagon ogłosił operację Prosperity Guardian mającą na celu odparcie ataków nieco ponad 10 dni temu, przez region Morza Czerwonego przepłynęło 1200 statków handlowych i żaden nie został trafiony atakami dronów lub rakiet, wiceadmirał Brad Cooper powiedział The Associated Press w wywiadzie dla Associated Press. rozmowa w sobotę.

—-

Współpracownik dziennikarza prasowego Jari Tanner z Helsinek w Finlandii wniósł swój wkład w powstanie tego raportu.


Źródło