Filmy

Historia przetrwania kota po kataklizmie

  • 24 maja, 2024
  • 6 min read
Historia przetrwania kota po kataklizmie


Choć może to zabrzmi przesadnie, jest coś w czystości wspaniałej animowanej opowieści, która może rozbić twoje serce, a potem sprawić, że stanie się całością. (Myśleć Historia zabawek 3.) Urzekający drugi film łotewskiego reżysera Gintsa Zilbalodisa pt. Przepływ, to tego rodzaju cud, pełna wrażeń przygoda o przetrwaniu, której akcja rozgrywa się w świecie na krawędzi zagłady. Opowiedziana całkowicie bez dialogu opowieść o kocie, który ewoluuje od samozachowawczego do solidarności z pstrokatą załogą innych gatunków, jest czymś zupełnie wyjątkowym.

Zakupiony w Cannes dla Ameryki Północnej przez Sideshow i Janus Films, Przepływ jest na równi z chwalonym debiutem Zilbalodisa w 2019 roku Z dala; oba są w istocie filmami niemymi i oba mają dług wobec malarskich płócien mistrza animacji Hayao Miyazakiego. Nowe dzieło przenosi postacie zaprojektowane w klasycznym stylu kreskówek do zachwycających, fotorealistycznych środowisk, czasami przypominających leśne krajobrazy duńskiego artysty Pedera Mørka Mønsteda. Obrazy natury mienią się światłem i kolorem, choć cień niebezpieczeństwa nigdy nie jest daleko.

Przepływ

Konkluzja

Sprawia, że ​​mruczysz z przyjemności.

Lokal: Festiwal Filmowy w Cannes (Un Suregard)
Dyrektor: Gints Zilbalodis
Scenarzyści: Gints Zilbalodis, Matīss Kaža

1 godzina 26 minut

Kot w centrum tej historii to chudy, szary kot o nieokreślonej płci, który wygląda na coś pomiędzy kociakiem a pełną dojrzałością. To sprytne i odporne, ale także płochliwe stworzenie, małe stworzenie w wielkim, przerażającym lesie, dziwnie usiane wielkoformatowymi rzeźbami kotów, w tym jednym gigantycznym kotkiem górującym nad wierzchołkami drzew. Rusztowania wskazują, że jest to dzieło niedokończone, co jest jednym z wielu znaków w całym filmie, że życie ludzkie zginęło.

Warto przeczytać!  Kobieta sypiająca ze swoim pasierbem? Ten reżyser wie, że to może szokować.

Po przechytrzeniu pięciu psów w pościgu podczas pełnego napięcia pościgu, kot odkrywa pochodzenie tych dzieł sztuki w odosobnionym domku z warsztatem snycerskim. Zwierzę wchodzi przez rozbite okno i natychmiast zwija się na łóżku, aby zasnąć.

Kot później wyrusza z powrotem do lasu i ledwo ucieka przed stratowaniem przez panikę jelenia. Kilka sekund później następuje ulewna powódź, która przetacza się przez las z niszczycielską siłą. W miarę jak poziom wody stale się podnosi, kot wspina się na wyższy poziom, ostatecznie wspinając się na rzeźbę dominującą nad panoramą miasta, wspinając się na czubek głowy, a następnie na czubek ucha.

Następnie następuje pełna wrażeń podróż, której tempo jest dynamiczne, a mimo to nigdy nie przyspieszane, nawet przez szybkie 86 minut, dające chwilę wytchnienia zarówno przerywnikom, które gryzą paznokcie, jak i bardziej wzruszającym momentom. Kot wskakuje na zniszczoną żaglówkę i płynie w górę wezbranej rzeki, stopniowo dostosowując się do wyzwań nowego wodnego świata.

Wyraziste jak spodki oczy zwierzęcia rozszerzają się przy każdym nowym spotkaniu — kapibara szczeka raz, a następnie zasypia, nie stanowiąc zagrożenia; zachłanny lemur zajęty zbieraniem szeregu błyszczących przedmiotów do kosza, którego zirytowany strzeże; słodki, niezbyt jasny labrador oddzielony od stada psów gończych; oraz sekretarz, który początkowo wydaje się groźny, ale wkrótce osiada na dziobie łodzi, zajmując się głównie swoimi sprawami.

Warto przeczytać!  Reżyser „Argylle” reaguje na w przeważającej mierze negatywne recenzje

Gdy lasy ustępują miejsca bardziej tropikalnej roślinności, zwierzęta mijają ruiny czegoś, co wydaje się być wielkim starożytnym miastem z ogromnym amfiteatrem, w którym żyje kolonia lemurów, a każdy z nich ma jako akcesoria znalezione skarby.

Wszystkie zwierzęta na łodzi zmieniają się pod wpływem swoich doświadczeń, z wyjątkiem kapibary, która przez cały czas pozostaje tą samą, dużą, wyluzowaną łapą. Nawet labrador, odrzucając mentalność stada innych psów, staje się mądrzejszy i bardziej wyczulony na bezpieczeństwo swoich towarzyszy podróży.

Nikt nie zmienia się bardziej zauważalnie niż kot, jego otarcie się o śmierć prawdopodobnie przewyższa liczbę standardowych dziewięciu istnień, a współżycie z innymi gatunkami sprzyja duchowi wspólnoty, w przeciwieństwie do jego bardziej powściągliwego i ostrożnego zachowania we wcześniejszej części historii.

To wspaniały film dla dzieci, będący przykładem dawania i brania w przyjaźni oraz znaczenia wzajemnego zaufania, organicznego osadzonego w narracji w sposób przejrzysty, ale bez nadmiernego podkreślania. To nie tylko film dla dorosłych, z urzekającymi obrazami i postaciami pełnymi uroku i indywidualności. Jest tu piękny, dyskretny element duchowy, uduchowienie, które głęboko rezonuje z losem gigantycznego stworzenia morskiego lub niebiańskim wyjściem członka drużyny na łodzi.

Warto przeczytać!  3 najbardziej oczekiwane filmy lipca 2024 r

Zilbalodis i reżyser animacji Léo Silly-Pélissier przywołują świat z książki z obrazkami, prawie zniszczony przez klęskę żywiołową i ocieniony widmem śmierci, ale wciąż pełen widoków zapierających dech w piersiach. Animacja 3D renderuje leśne tła z niesamowicie żywymi teksturami, a podwodne sceny są urzekające, nawet jeśli boisz się o życie kota, nowicjusza w wodzie. Estetyka wizualna jest dopracowana, ale film nadal sprawia wrażenie zarówno technicznie doskonałego, jak i wykonanego ręcznie.

Dbałość o ruch jest niezwykła, uchwycona w pełnych wdzięku, kontrolowanych zdjęciach lub podczas pędzenia kota przez las z dużą prędkością. Szczegóły charakteru są wyraźnie wynikiem szeroko zakrojonych badań zachowania i fizyczności każdego zwierzęcia; szczególnie bezpieczne wydaje się założenie, że zespół kreatywny spędził niezliczone godziny oglądając filmy o kotach, co jest niewątpliwie największym darem ery Internetu.

Partytura Zilbalodisa i Rihardsa Zala przechodzi od wspaniałych fragmentów perkusyjnej melodii do lotów poruszających smyczków, podczas gdy narracja splata humorystyczne obserwacje z momentami wielkiego niepokoju lub tragedii. Przepływ to radość przeżycia, ale także głęboko poruszająca historia, dzieło wyjątkowego talentu, który zasługuje na miano najwybitniejszych twórców animacji na świecie.


Źródło