Rozrywka

Hollywood przygotowuje się na strajk scenarzystów, który może wstrzymać produkcję większości programów telewizyjnych

  • 1 maja, 2023
  • 6 min read
Hollywood przygotowuje się na strajk scenarzystów, który może wstrzymać produkcję większości programów telewizyjnych


Nowy Jork (CNN) Zegar tyka w kierunku kosztownego strajku, który może zamknąć produkcję większości programów telewizyjnych, odsuwając powrót wielu programów zaplanowanych na jesień.

W zeszłym miesiącu członkowie Writers Guild of America głosowali 98% za strajkiem, jeśli nie zostanie osiągnięte nowe porozumienie przed wygaśnięciem ich obecnego kontraktu o 23:59 PDT w poniedziałek. Na mniej niż jeden dzień przed ostatecznym terminem, obie strony wydają się bardzo od siebie oddalone.

Rozmowy odbywają się w momencie, gdy obie strony odczuwają ból. Wiele firm medialnych i technologicznych produkujących programy, które wykorzystują pisarzy, odnotowało spadki cen akcji, co spowodowało głębokie cięcia kosztów, w tym zwolnienia. Ale pisarze, z których wielu nie może utrzymać się samym pisaniem, cierpią z powodu ograniczonych możliwości zatrudnienia i utraty niektórych źródeł dochodów z powodu przechodzenia branży z tradycyjnych programów nadawczych i kablowych na rzecz usług strumieniowych.

„Firmy wykorzystały przejście na transmisję strumieniową, aby obniżyć wynagrodzenie scenarzystów… pogarszając warunki pracy scenarzystów seriali na wszystkich poziomach” – czytamy w oświadczeniu związku. „W sztabach telewizyjnych więcej scenarzystów pracuje na minimalnym poziomie, niezależnie od doświadczenia, często przez mniej tygodni [of pay]… Podczas gdy budżety seriali wzrosły w ciągu ostatniej dekady, mediana wynagrodzeń scenarzystów i producentów spadła ”.

„To nie jest zwykły cykl negocjacyjny” – powiedziała Danielle Sanchez-Witzel, członkini zespołu negocjacyjnego związku, w wiadomości wideo skierowanej do członków miesiąc temu. „Walczymy o ekonomiczne przetrwanie pisarzy i stabilność naszego zawodu”.

Związek negocjuje z Sojuszem Producentów Filmowych i Telewizyjnych, który reprezentuje Amazonka (AMZN), Jabłko (AAPL), CBS (VIAC), Disneya (DIS)NBC Universal, Netflixa (NFLX)Paramount Globalny, Sony (SNE) oraz spółka macierzysta CNN, Warner Bros. Discovery.

Warto przeczytać!  W obronie niesławnej sceny Indiany Jonesa z bombą atomową w lodówce

„Naszym celem nadal jest osiągnięcie sprawiedliwego i rozsądnego porozumienia” – czytamy w oświadczeniu kierownictwa. „Firmy AMPTP podeszły do ​​tych negocjacji z długoterminowym zdrowiem i stabilnością branży jako naszym priorytetem. Wszyscy jesteśmy partnerami we wspólnym planowaniu przyszłości naszej firmy i jesteśmy w pełni zaangażowani w osiągnięcie obopólnie korzystnej umowy”.

Podczas gdy wiele programów nakręciło już swoje ostatnie odcinki bieżącego sezonu, widzowie mogli zobaczyć natychmiastowy wpływ na programy późnym wieczorem, opery mydlane w ciągu dnia i programy takie jak Saturday Night Live, które mogą zakończyć się wcześniej.

Gospodarz programu Seth Meyers, który był na linii pikiety jako scenarzysta w Saturday Night Live podczas ostatniego strajku, przygotował swoich widzów, że Late Night with Seth Meyers nie będzie na antenie, jeśli dojdzie do strajku. Powiedział w wiadomości YouTube opublikowanej w zeszłym tygodniu, że ma „niesamowitą nadzieję, że mogą dojść do porozumienia”.

Inne programy, które mogą zostać natychmiast dotknięte, nie odpowiedziały natychmiast na prośby o komentarze na temat ich planów.

Biorąc pod uwagę szacunki, że strajk może trwać miesiącami – ostatni strajk tego związku w 2007 roku trwał 100 dni – początek nowego sezonu może zostać przesunięty.

„Jeśli tak dalej pójdzie, zobaczymy więcej rzeczywistości, wiadomości i sportu” – powiedział Jonathan Handel, prawnik zajmujący się rozrywką i autor książki „Hollywood on Strike!: An Industry at War in the Internet Age”.

Warto przeczytać!  Shoo-Ins, dzikie karty

Handel jest jednym z tych, którzy uważają, że strajk, prawdopodobnie miesięczny, jest prawdopodobny.

„Jest wiele niedokończonych spraw związanych z negocjacjami w 2020 r., które zostały wtedy poruszone, ale zostały zamrożone przez pandemię” – powiedział.

Powiedział, że ekonomia branży zmieniła się radykalnie w ciągu ostatnich 18 miesięcy, ponieważ wiele spółek z branży medialnej i technologicznej pobiło obawy inwestorów dotyczące rentowności usług przesyłania strumieniowego. Podczas gdy początkowo walka w branży polegała na zdobyciu jak największej liczby subskrybentów, teraz uwaga skupiła się na wynikach finansowych.

„Zarówno firmy medialne, jak i firmy technologiczne, które posiadają streamery, są zaangażowane w zaciskanie pasa” – powiedział Handel. „Dzisiejsza melodia to zyski”.

Związek reprezentuje 11 500 scenarzystów programów telewizyjnych, zarówno dla sieci, jak i serwisów streamingowych, a także wielu filmów. Jednak nie wszystkie z nich obecnie działają. Ale jeśli uderzą, może to mieć rozległe konsekwencje dla branży i gospodarek południowej Kalifornii i niektórych innych lokalizacji, takich jak Nowy Jork.

Według szacunków AMPTP przy 600 produkcjach może pracować nawet 20 000 pracowników, którzy mogą zostać bez pracy, jeśli scenarzyści zamkną produkcję. Strajk z 2007 roku spowodował szkody gospodarcze szacowane na 2 miliardy dolarów. Po uwzględnieniu inflacji daje to obecnie prawie 3 miliardy dolarów.

Wydaje się mało prawdopodobne, aby zarząd zapewnił związkowi ulepszenia, które według niego jego członkowie muszą mieć pensję wystarczającą na utrzymanie. Jeśli już, istnieją zachęty, aby pozwolić temu przeciągać się.

Warto przeczytać!  Berlin ujawnia skład zawodów na rok 2024 – ostateczny termin

„Problem, na który uderzają scenarzyści, jest prawdziwy, ma znaczenie, ale ich czas nie mógł być gorszy” – powiedział Tom Nunan, wykładowca w UCLA School of Theatre, Film and Television, a także producent filmowy i scenarzysta .

„Firmy medialne zwalniają ludzi, płaczą biednie, ponownie oceniają swoje inwestycje w streaming i analizują bardziej dojrzałe strumienie przychodów” – powiedział. „Nie sądzę, aby studia miały wiele do stracenia, gdyby doszło do strajku, a mogłyby wiele zyskać. Jeśli masz przerwę w pracy, masz natychmiastowe oszczędności”.

Twórcy argumentują, że ich kontrakty muszą uwzględniać przejście przemysłu rozrywkowego na streaming. Opłaty rezydualne – lub pieniądze wpłacane, gdy film lub serial jest odtwarzany lub emitowany w telewizji – przez lata pomagały zapewnić scenarzystom bardzo potrzebne pieniądze. Ale te opłaty znikają w erze transmisji strumieniowej, w której obecnie ląduje wiele projektów.

Scenarzyści widzą również mniejsze ekipy scenarzystów w programach niż miało to miejsce w przeszłości, a także mniej odcinków programów wyprodukowanych dla platform streamingowych niż w przeszłości dla sieci nadawczych.

„Nawet jeśli związek rozwiąże problemy, które podniósł, pytanie „Czy to naprawdę może być dla mnie kariera” nadal będzie wisiało nad większością pisarzy po strajku” – powiedział Nunan. „Znam bardzo niewielu pisarzy, którzy płacą rachunki, pisząc samotnie”.

– Przyczynili się do tego raportu Vanessa Yurkevich i Oliver Darcy z CNN


Źródło