Rozrywka

Hollywoodzcy aktorzy strajkują o północy, dołączają do pikietujących pisarzy

  • 14 lipca, 2023
  • 5 min read
Hollywoodzcy aktorzy strajkują o północy, dołączają do pikietujących pisarzy


LOS ANGELES, 13 lipca (Reuters) – Hollywoodzcy aktorzy rozpoczną strajk o północy w czwartek po zerwaniu rozmów ze studiami, dołączając do scenarzystów filmowych i telewizyjnych, którzy od maja pikietują i pogłębiają zakłócenia w wielu programach i filmach.

Studia stoją teraz w obliczu pierwszej od 63 lat przerwy w pracy na dwóch etatach, co zmusza je do wstrzymania wielu produkcji w Stanach Zjednoczonych i za granicą. Bliźniacze strajki zwiększą szkody gospodarcze spowodowane strajkiem scenarzystów, zadając kolejny cios branży zmagającej się ze zmianami w swojej działalności.

Zarówno SAG-AFTRA – największy związek w Hollywood, reprezentujący 160 000 aktorów filmowych i telewizyjnych – oraz Writers Guild of America (WGA) domagają się podwyżek płac podstawowych i resztek w erze telewizji strumieniowej oraz zapewnień, że ich praca nie zostanie zastąpiona przez sztuczną inteligencję (AI).

Związek aktorów ogłosił na czwartkowej konferencji prasowej, że strajk rozpocznie się o północy po tym, jak jego zarząd jednogłośnie zatwierdził strajk.

Fran Drescher, była gwiazda programu telewizyjnego „Niania” i prezes SAG-AFTRA, nazwała reakcje wytwórni na obawy aktorów „obraźliwymi i lekceważącymi”.

„Jestem zszokowany sposobem, w jaki traktują nas ludzie, z którymi prowadziliśmy interesy” – powiedział Drescher. „Szczerze mówiąc, nie mogę w to uwierzyć, jak daleko jesteśmy od siebie w tak wielu sprawach, jak powołując się na biedę, tracą pieniądze na lewo i prawo, dając setki milionów swoim dyrektorom generalnym. To obrzydliwe”.

Warto przeczytać!  „Niesamowita” mama Priyanka Chopra i Malti Marie na uroczym zdjęciu przesłanym przez Nicka Jonasa

Alliance of Motion Picture and Television Producers (AMPTP), stowarzyszenie branżowe, które negocjuje w imieniu Netflix Inc (NFLX.O), Walt Disney Co (DIS.N) i innych firm, powiedziało, że jest „głęboko rozczarowane, że SAG-AFTRA postanowił odstąpić od negocjacji”.

Grupa stwierdziła, że ​​między innymi zaoferowała najwyższy procentowy wzrost minimalnego poziomu płac od 35 lat, „znaczące podwyżki” limitów składek emerytalnych i zdrowotnych oraz 76% wzrost zagranicznych pozostałości wypłacanych z wysokobudżetowych programów streamingowych.

Studia przedstawiły również „przełomową propozycję sztucznej inteligencji, która chroni cyfrowe podobizny aktorów” – powiedział AMPTP. Aktorzy obawiają się, że ich obrazy cyfrowe zostaną wykorzystane bez ich zgody lub odpowiedniego odszkodowania.

„Zamiast kontynuować negocjacje, SAG-AFTRA skierowała nas na kurs, który pogłębi trudności finansowe tysięcy osób, które są zależne od branży w zakresie środków utrzymania” – powiedział AMPTP.

SZKODY EKONOMICZNE

Strajk około 11 500 scenarzystów spowodował, że wieczorne programy telewizyjne stały się niekończącymi się powtórkami, zakłócił większość produkcji jesiennego sezonu telewizyjnego i wstrzymał prace nad wysokobudżetowymi filmami.

Grafika Reutera

Strajk SAG-AFTRA, który reprezentuje aktorów od drugoplanowych aktorów po największe hollywoodzkie gwiazdy filmowe, skutecznie zamknie pozostałe amerykańskie produkcje filmowe i telewizyjne.

Utrudni to również wiele zagranicznych zdjęć z udziałem talentów SAG-AFTRA, takich jak kontynuacja filmu Gladiator przez Paramount Pictures, którą reżyser Ridley Scott kręcił w Maroku i na Malcie.

Niektóre prace produkcyjne, w których nie biorą udziału wykonawcy SAG-AFTRA, mogą być kontynuowane, na przykład rozpoznanie lokalizacji lub montaż poprodukcyjny. Ale utrata aktorów, którzy również nie będą promować swoich filmów lub programów telewizyjnych podczas strajku, wywrze większą presję na firmy medialne, aby znalazły rozwiązanie.

Hollywood nie spotkało się z jednoczesnymi strajkami od 1960 r., kiedy członkowie WGA i Screen Actors Guild odeszli z pracy w walce o pozostałości po filmach sprzedawanych sieciom telewizyjnym.

Dyrektor generalny Disneya, Bob Iger, przemawiając na spotkaniu potentatów medialnych i technologicznych w kurorcie w Idaho, powiedział w czwartek CNBC, że związki scenarzystów i aktorów mają nierealistyczne oczekiwania.

„To dla mnie bardzo niepokojące” – powiedział Iger, zwracając uwagę na trwające ożywienie branży rozrywkowej po pandemii COVID-19. „To najgorszy czas na świecie, aby dodać do tego zakłócenia”.

Aktorzy twierdzą, że nadejście ery streamingu utrudniło im zarabianie na życie, zwłaszcza wielu tysiącom członków SAG-AFTRA, którzy nie są powszechnie znani.

Warto przeczytać!  Potencjalna data premiery sezonu 4 Demon Slayer, obsada, fabuła i nie tylko

„Musisz zarabiać 26 000 $ rocznie, aby zakwalifikować się do ubezpieczenia zdrowotnego, a jest wiele osób, które przekraczają ten próg dzięki pozostałym płatnościom” – powiedział aktor Matt Damon podczas imprezy promocyjnej filmu „Oppenheimer” w środę. „Zarabia się pieniądze i należy je alokować w sposób, który dba o ludzi znajdujących się na marginesie”.

Jednak wiele usług przesyłania strumieniowego nie przyniosło jeszcze zysków po tym, jak firmy wydały miliardy dolarów na programowanie, aby spróbować przyciągnąć klientów.

Disney, Comcast Corp’s (CMCSA.O) NBCUniversal i Paramount Global (PARA.O) straciły setki milionów dolarów na streamingu w ostatnim kwartale. Jednocześnie wzrost popularności wideo online obniżył przychody z reklam telewizyjnych, ponieważ tradycyjna telewizja ma mniejszą widownię, a sprzedaż biletów do kina pozostaje poniżej poziomu sprzed pandemii.

Grafika Reutera

Przerwa w pracy WGA odbiła się szerokim echem w całej Kalifornii i poza nią, uderzając w firmy cateringowe, dostawców rekwizytów i inne osoby, które polegają na hollywoodzkich produkcjach w biznesie. Oczekuje się, że szkody gospodarcze rozprzestrzenią się po tym, jak aktorzy dołączą do linii pikiet w piątek.

Sieci nadawcze ogłosiły już jesienne harmonogramy pełne reality show, na które strajki nie mają wpływu.

Reportaż Lisy Richwine; Dodatkowe raporty Jonathana Allena, Dawn Chmielewskiego i Marie-Louise Gumuchian; Montaż autorstwa Marka Portera i Billa Berkrota

Nasze standardy: Zasady zaufania Thomson Reuters.


Źródło