Rozrywka

Hollywoodzcy scenarzyści rozpoczynają strajk, nocne programy wygasają

  • 2 maja, 2023
  • 6 min read
Hollywoodzcy scenarzyści rozpoczynają strajk, nocne programy wygasają


NOWY JORK (AP) — Późne programy telewizyjne, w tym „The Tonight Show” i „The Daily Show”, rozpoczną nadawanie powtórek we wtorek, gdy scenarzyści zrzeszeni w związkach zawodowych, zgorzkniali zmniejszonymi wynagrodzeniami w erze transmisji strumieniowej, rozpoczęli strajk po raz pierwszy od 15 lat.

Około 11 500 scenarzystów filmowych i telewizyjnych reprezentowanych przez Writers Guild of America odłożyło swoje pióra i laptopy po tym, jak nie udało im się osiągnąć nowego kontraktu ze stowarzyszeniem branżowym reprezentującym hollywoodzkie studia i firmy produkcyjne.

Spór pracowniczy może mieć kaskadowy wpływ na produkcje telewizyjne i filmowe, w zależności od tego, jak długo potrwa strajk, i pojawia się, gdy usługi przesyłania strumieniowego są pod rosnącą presją ze strony Wall Street, aby pokazać zyski.

Późnonocna telewizja jako pierwsza odczuła skutki, podobnie jak podczas trwającego 100 dni strajku scenarzystów w 2007 roku.

Wszystkie najlepsze nocne programy, w których pracują scenarzyści piszący monologi i dowcipy dla swoich gospodarzy, natychmiast pociemniały. NBC „The Tonight Show”, „Daily Show” w Comedy Central, „Jimmy Kimmel Live” w ABC, „The Late Show” w CBS i „Late Night” w NBC planowały powtórki w ciągu tygodnia.

NBC nie od razu skomentowała plany dotyczące „Saturday Night Live”. Szkic ma wyemitować nowy odcinek w sobotę, którego gospodarzem będzie Pete Davidson.

„Wszyscy, łącznie ze mną, mają nadzieję, że obie strony dojdą do porozumienia. Ale myślę też, że żądania scenarzystów nie są nierozsądne” – powiedział prowadzący Stephen Colbert w poniedziałkowym „Late Show”.

Warto przeczytać!  „Rockin Around the Christmas Tree” Hot 100 nr 1 – Billboard

„Ten naród wiele zawdzięcza związkom” – powiedział Colbert. „Związki są powodem, dla którego mamy weekendy, a co za tym idzie, dlaczego mamy piątki TGI”.

Zauważenie wpływu strajku na scenariusze seriali i filmów zajmie więcej czasu; osoby z gotowymi scenariuszami mogą kontynuować zdjęcia. Podczas strajku w 2007 roku nocni gospodarze w końcu wrócili na antenę i improwizowali podczas programów.

Jeden nocny program nie będzie ciemny. „Gutfeld!” z Fox News z Gregiem Gutfeldem będzie nadal emitować nowe odcinki, powiedział Fox we wtorek.

Gildia pisarzy domaga się wyższej płacy minimalnej, mniej obsadzonego personelu w pokojach do pisania, krótszych umów na wyłączność i przeróbki wynagrodzenia rezydualnego – wszystkie warunki, które według niej zostały zmniejszone w wyniku boomu na treści napędzanego przez streaming.

„Zachowanie firm stworzyło ekonomię koncertów wewnątrz związkowej siły roboczej”, powiedział WGA w oświadczeniu.

Linie pikiet zostały zaplanowane we wtorek w Los Angeles i Nowym Jorku, w tym przed budynkiem Manhattanu, gdzie NBCUniversal organizuje wydarzenie dla reklamodawców usługi przesyłania strumieniowego Peacock.

W Los Angeles scenarzyści planują demonstrację poza biurami Walt Disney Co., Netflix, Amazon, Universal, Warner Bros., Paramount, CBS i Sony.

Sojusz Producentów Filmowych i Telewizyjnych, który reprezentuje studia i firmy produkcyjne, powiedział, że przedstawił ofertę z „hojnymi podwyżkami wynagrodzenia dla scenarzystów, a także poprawą pozostałości transmisji strumieniowej”.

Stowarzyszenie branżowe stwierdziło w oświadczeniu, że jest gotowe ulepszyć swoją ofertę, „ale nie było na to ochoty ze względu na ogrom innych propozycji, na które wciąż nalega gildia”.

Warto przeczytać!  Brittany i Patrick Mahomes niespodziewanie pojawiają się w Kelce Jam

Zamknięcie było powszechnie przewidywane od miesięcy. Pisarze w zeszłym miesiącu głosowali przytłaczającą większością głosów za zezwoleniem na strajk, z poparciem 98% członków. Pisarze twierdzą, że ich zarobki nie nadążają za inflacją, pokoje scenarzystów telewizyjnych za bardzo się skurczyły, a stary rachunek dotyczący sposobu wypłacania resztek musi zostać przerysowany.

Streaming eksplodował liczbą seriali i filmów tworzonych co roku, co oznacza więcej miejsc pracy dla scenarzystów. Ale pisarze twierdzą, że zarabiają mniej niż kiedyś, pracując w bardziej napiętych warunkach.

Gildia domaga się wyższego wynagrodzenia dla pisarzy z góry. Dzieje się tak dlatego, że wiele płatności, z których autorzy płatności w przeszłości czerpali zyski na zapleczu – takich jak konsorcjum i międzynarodowe licencje – zostało w dużej mierze wycofanych wraz z nadejściem transmisji strumieniowej.

Więcej pisarzy – mniej więcej połowa – otrzymuje minimalne stawki, co stanowi wzrost o 16% w ciągu ostatniej dekady.

Hollywoodzkie stowarzyszenie branżowe poinformowało w poniedziałek, że główne punkty sporne w umowie dotyczyły tak zwanych mini-pokojów — gildia poszukuje minimalnej liczby skrybów na pokój dla pisarzy — oraz czasu trwania umów o pracę.

Gildia stwierdziła, że ​​potrzebna jest większa elastyczność scenarzystom, gdy mają kontrakty na seriale, które zwykle trwają krócej niż niegdyś standardowy sezon nadawania ponad 20 odcinków.

Wiele studiów i firm produkcyjnych tnie wydatki. Walt Disney Co. likwiduje 7000 miejsc pracy. Warner Bros. Discovery tnie koszty, aby zmniejszyć swoje zadłużenie. Netflix pompuje przerwy we wzroście wydatków.

Warto przeczytać!  George Maharis, gwiazda telewizyjnego „Route 66” z lat 60., zmarł w wieku 94 lat

Wpływ na filmy będzie trwał dłużej, a jeśli strajk będzie trwał przez całe lato, jesienne programy telewizyjne mogą zostać zmienione. Tymczasem brak pisarzy dostępnych do przepisywania może mieć dramatyczny wpływ na jakość.

Film o Jamesie Bondzie „Quantum of Solace” był jednym z wielu filmów, których produkcja ruszyła w pośpiechu podczas strajku w latach 2007-2008 z tym, co Daniel Craig nazwał „nagimi kośćmi scenariusza”.

„Byłem ja, który próbował przepisać sceny – i pisarzem, którym nie jestem” — opowiadał później Craig.

Po długo oczekiwanym strajku scenarzyści spieszyli się, by zdobyć scenariusze, a studia starały się przygotować swoje rurociągi, aby nadal produkować treści przynajmniej przez krótki czas.

„Z biznesowego punktu widzenia zakładamy najgorsze” — powiedział w zeszłym miesiącu David Zaslav, dyrektor generalny Warner Bros. Discovery. „Przygotowaliśmy się. Wyprodukowaliśmy wiele treści”.

Serie zagraniczne mogą również wypełnić część pustki. „Mamy dużą bazę nadchodzących programów i filmów z całego świata” — powiedział Ted Sarandos, współdyrektor naczelny Netflix, podczas rozmowy o zarobkach firmy w kwietniu.

Jednak strajk WGA może być dopiero początkiem. Kontrakty zarówno dla Directors Guild of America, jak i SAG-AFTRA, związku aktorów, wygasają w czerwcu. Niektóre z tych samych problemów związanych z modelem biznesowym przesyłania strumieniowego będą uwzględniane w tych sesjach negocjacyjnych. DGA ma rozpocząć negocjacje z AMPTP 10 maja. ___

Pisarz AP Media David Bauder z Nowego Jorku przyczynił się do powstania tego raportu.

Śledź scenarzystę filmowego AP Jake’a Coyle’a na Twitterze pod adresem:




Źródło