Rozrywka

Hollywoodzki strajk: Oto dlaczego scenarzyści strajkują

  • 2 maja, 2023
  • 7 min read
Hollywoodzki strajk: Oto dlaczego scenarzyści strajkują


LOS ANGELES (AP) – Związek reprezentujący 11 500 pisarzy filmowych, telewizyjnych i innych form rozrywki strajkuje teraz. To pierwszy strajk scenarzystów – i pierwszy strajk jakiegokolwiek rodzaju w Hollywood – od 15 lat. Oto spojrzenie na historie, które zrodziła walka.

DLACZEGO PISARZY STRAŻUJĄ?

Streaming i jego efekty falowe są w centrum sporu. Gildia twierdzi, że nawet gdy budżety seriali wzrosły, udział scenarzystów w tych pieniądzach stale się zmniejszał.

Gildia twierdzi, że korzystanie przez usługi przesyłania strumieniowego z mniejszych sztabów — zwanych w branży „mini pokojami” — przez krótsze okresy, utrudnia uzyskanie stałego dochodu. A liczba pisarzy pracujących na minimum gildii wzrosła z około jednej trzeciej do około połowy w ciągu ostatniej dekady. Gildia mówi, że scenarzyści programów komediowych do transmisji strumieniowych nie mają żadnej minimalnej ochrony.

„W sztabach telewizyjnych więcej scenarzystów pracuje na minimalnym poziomie, niezależnie od doświadczenia, często przez mniej tygodni”, stwierdziła gildia w marcowym raporcie.

Raport mówi, że brak regularnego kalendarza sezonowego w transmisji strumieniowej jeszcze bardziej obniżył płace. A zaplanowane coroczne podwyżki płac w ramach obecnego kontraktu znacznie odbiegają od wzrostu inflacji.

Tygodniowe minimum dla scenarzysty serialu telewizyjnego w sezonie 2019-2020 wynosiło 4546 USD, według branżowego punktu handlowego Variety. Pracują średnio 29 tygodni w programie sieciowym za 131 834 USD rocznie lub średnio 20 tygodni w programie strumieniowym za 90 920 USD. Dla scenarzysty-producenta liczba ta wynosi 6 967 dolarów tygodniowo.

Sojusz Producentów Filmowych i Telewizyjnych, który reprezentuje hollywoodzkie studia, streamerów i firmy produkcyjne, twierdzi, że ich priorytetem jest „długoterminowa kondycja i stabilność branży” i są oddani osiągnięciu „sprawiedliwego i rozsądnego porozumienia”.

JAK MY SIĘ TU ZNALEŹLIŚMY?

Miesiące negocjacji, głównie w sprawie wynagrodzenia pisarzy za programy przesyłane strumieniowo, nadal pozostawiły znaczny dystans między AMPTP a pisarzami. The Writers Guild of America – której wschodnia i zachodnia wersja są technicznie dwoma związkami, które działają jako jednostka w tych rozmowach.

Obecna umowa wygasła w poniedziałek. W tym momencie pisarze, którzy przeważającą większością głosowali za upoważnieniem swoich przywódców do ogłoszenia strajkujuż się zaczęło robienie znaków dla linii pikiet.

AMPTP powiedział w poniedziałek wieczorem, że zaoferował „hojne podwyżki wynagrodzeń dla pisarzy, a także poprawę pozostałości transmisji strumieniowej” i poprawi swoją ofertę, ale nie mógł tego zrobić ze względu na mnogość żądań pisarzy.

KTÓRE PROGRAMY BĘDĄ PIERWSZE WPIERW?

Późne talk-show, w dużym stopniu uzależnione od pisania komedii tego samego dnia, opartych na bieżących wydarzeniach, jako pierwsze odczują efekt strajku. Programy były de facto linią frontu podczas poprzednich strajków scenarzystów. Programy takie jak „The Tonight Show Starring Jimmy Fallon” NBC i „Jimmy Kimmel” ABC Na żywo!” mają wyemitować nowe odcinki w tym tygodniu. Nie ogłosili jeszcze swoich planów, ale prawdopodobnie przestawią się teraz na powtórki. Czwartkowe pożegnanie Jamesa Cordena do jego „Late Late Show” był w dobrym momencie.

„Saturday Night Live” ma nieco dłuższy harmonogram produkcji, ale jest jeszcze bardziej zależny od swoich scenarzystów. Strajk wywróciłby do góry nogami ostatnie trzy odcinki tego sezonu, zaczynając od sobotniego programu z gospodarzem Petem Davidsonem.

Status dziennych talk show, które opierają się bardziej na czatach i wywiadach z gospodarzami, byłby mniej pewny. Program ABC „The View” był emitowany nieprzerwanie podczas ostatniego strajku, który rozpoczął się pod koniec 2007 roku i zakończył na początku 2008 roku.

Warto przeczytać!  Dom „sam w domu” trafia na rynek za 5,25 miliona dolarów

W JAKI SPOSÓB STRIKE WPŁYNIE NA SCENARIUSZE SERIALÓW I FILMÓW?

Wpływ strajku na scenariusze seriali będzie widoczny znacznie dłużej. Nawet codzienne opery mydlane mają scenariusze ukończone z wielomiesięcznym wyprzedzeniem. Zauważalne efekty w kalendarzu premier filmowych mogą potrwać jeszcze dłużej.

Produkcja gotowych scenariuszy może przebiegać zgodnie z planem (bez przepisywania w ostatniej chwili). To przy założeniu, że ekipy – których związek ostatnio był bardzo bliski strajku – i aktorzy – których własny kontrakt gildii z AMPTP wygasa 30 czerwca – są gotowi przekroczyć linie pikiet i pracować.

Productions, od dawna świadome zbliżającego się terminu, starały się zakończyć, zanim nadejdzie. FilmLA, która rozdaje pozwolenia na lokalizację w rejonie Los Angeles, twierdzi, że w tym tygodniu nie zażądano żadnych pozwoleń na dramaty telewizyjne lub sitcomy.

Wielu widzów i kinomanów może nie zauważyć skutków strajku długo po jego zakończeniu, jeśli w ogóle. Menu Netflix i Amazon Prime Video nie będą wyglądać inaczej w przyszłym tygodniu, ale ponieważ byłby to pierwszy strajk scenarzystów w erze streamingu, nie ma szablonu, jak będą wyglądać przez kilka miesięcy.

Podczas ostatniego strajku, kiedy nadal dominowały stacje nadawcze i kablowe z dobrze ugruntowaną ramówką sezonową, wiele programów, w tym „30 Rock”, „CSI” i „Grey’s Anatomy”, skróciło swoje sezony.

Telewizja reality show bez scenariusza rosła w siłę w tym czasie. „Big Brother” i „The Amazing Race” zwiększyły swoją produkcję. „The Apprentice”, prowadzony przez Donalda Trumpa, zyskał nowe życie, gdy stworzono sławną wersję odłożonego na półkę programu, aby pomóc wypełnić lukę w scenariuszu.

Warto przeczytać!  Shakira łamie zasady w hicie „Bizarrap Session Vol. 53' – Billboard

CO DZIEJE SIĘ TERAZ Z PISARKAMI?

Całkowite wstrzymanie pracy będzie oznaczać poważne straty ekonomiczne dla scenarzystów, choć wielu twierdzi, że warto walczyć z codziennymi kurczącymi się dochodami.

Zasady strajków gildii uniemożliwiają członkom zawieranie nowych umów, zawieranie nowych propozycji lub oddawanie nowych skryptów. Mogą przyjąć zapłatę za każdy napis, który już został wykonany.

Osoby znane w branży jako „łączniki”, w tym showrunnerzy, którzy działają jako główni scenarzyści-producenci, scenarzyści-wykonawcy oraz osoby takie jak Quinta Brunson z „Abbot Elementary”, którzy wykonują wszystkie powyższe czynności, mogą wykonywać niezwiązane z pisaniem części swojej pracy zgodnie z przepisami związkowymi, chociaż ta praca może być minimalna, ponieważ szukają solidarności ze swoimi sztabami pisarskimi. (Podczas poniedziałkowej Met Gala Bruson powiedział: „Jestem członkiem WGA i wspieram WGA i… My, my, my dostajemy to, czego potrzebujemy.… Nikt nie chce strajku, ale mam nadzieję, że jesteśmy w stanie aby to naprawić, cokolwiek to znaczy”

CO SIĘ STAŁO PODCZAS POPRZEDNICH STREJKÓW PISARSKICH

Pisarze strajkowali sześć razy, więcej niż jakakolwiek grupa w Hollywood.

Pierwszy miał miejsce w 1960 roku, strajk Gildii Pisarzy, który trwał prawie pięć miesięcy. Strajki miały miejsce w 1973, 1981 i 1985 roku. Najdłuższa przerwa w pracy, trwająca dokładnie pięć miesięcy, miała miejsce w 1988 roku.

Strajk z lat 2007-2008 został rozwiązany po trzech miesiącach. Wśród głównych ustępstw, które zdobyli pisarze, były wymagania, które raczkujące programy strumieniowe musiałyby zatrudnić pisarzy gildii, gdyby ich budżety były wystarczająco duże. Był to wczesny zwiastun prawie każdej walki o pracę w branży rozrywkowej w następnych latach.




Źródło