Honda i Sony będą produkować i sprzedawać samochody elektryczne do 2025 r
dyrektor generalny Sony Kenichiro Yoshida powiedział, że nowa technologia mobilności będzie „megatrendnastępnej dekady, tak jak nadejście smartfonów miało miejsce w ciągu ostatnich 10 lat.
„Idąc dalej, mobilność będzie coraz bardziej upodabniać się do sektora mobilnego, zarówno z punktu widzenia technologii, jak i modelu biznesowego” — powiedział Yoshida.
Połączenie wielkich koncernów motoryzacyjnych może być odpowiedzią Japonii na utrzymanie przewagi konkurencyjnej tego kraju nad nowymi graczami z Doliny Krzemowej i Chin.
„Poważne” przedsięwzięcie
Honda wniesie swoją wiedzę specjalistyczną w zakresie produkcji karoserii i obsługi posprzedażnej, podczas gdy Sony włoży swoje know-how w technologiach obrazowania, wykrywania, telekomunikacji, sieci i rozrywki.
Nowa firma będzie planować, projektować, rozwijać i sprzedawać pojazdy elektryczne ale nie prowadzić montowni. Powiedzieli, że Honda będzie odpowiedzialna za produkcję pierwszego modelu elektrycznego.
Pojazd będzie korzystał z platformy usług mobilności opracowanej przez firmę Sony.
„Chociaż Sony i Honda to firmy, które mają wiele podobieństw historycznych i kulturowych, nasze obszary wiedzy technologicznej bardzo się różnią” Mibe — czytamy we wspólnym oświadczeniu.
„Dlatego wierzę, że ten sojusz, który łączy mocne strony naszych dwóch firm, oferuje ogromne możliwości dla przyszłości mobilności” – powiedział.
Posunięcie to ma miejsce, gdy Honda próbuje wzmocnić swoją pozycję w szybko zmieniającym się przemyśle motoryzacyjnym, rezygnując ze spalania i przechodząc do czysto elektrycznych układów napędowych do 2040 roku.
Mówiąc w rozmowie z Wiadomości motoryzacyjne koniec zeszłego roku, Mibe powiedział, że tworzenie nowych partnerstw, nawet z firmami technologicznymi spoza sektora samochodowego, będzie kluczem do transformacji.
Powtórzył tego ducha o Sony, mówiąc, że współpraca będzie otwarta dla innych partnerów.
„To wspólne przedsięwzięcie będzie miało duże znaczenie w przyszłości” Mibe powiedział.
Firmy nie rozmawiały o bateriach ani nie wyszczególniały innych specyfikacji technologicznych.
Inwazja technologii
Tymczasem Sony – producent konsoli do gier PlayStation i opiekun biblioteki filmów muzycznych poprzez swoją część rozrywkową – przygląda się własnemu wejściu na rynek motoryzacyjny, aby oferować swoje usługi nowym klientom. Sony zaprezentowało swój drugi pojazd koncepcyjny, prototyp crossovera EV o nazwie Vision-S 02, w styczniu o godz CES w Las Vegas, aby podkreślić swój zamiar.
„Zamierzamy oprzeć się na naszej wizji, aby„ uczynić przestrzeń mobilności emocjonalną ”i przyczynić się do ewolucji mobilności wyśrodkowany wokół bezpieczeństwa, rozrywki i możliwości adaptacji” – powiedział Yoshida, sugerując, że fabryka Sony wykorzysta rozrywkę w ruchu.
Pod pewnymi względami firma Sony była pionierem mobilnej rozrywki, kiedy w 1979 roku wprowadziła przenośny odtwarzacz kasetowy Walkman. Teraz uważa, że jazda samochodem jest lepsza niż chodzenie.
Nowe partnerstwo pojawia się, gdy firmy technologiczne coraz częściej postrzegają sektor motoryzacyjny jako nową granicę. W Stanach Zjednoczonych kochane Apple z Doliny Krzemowej od dawna pracuje nad programem samochodowym Waymo koncentruje się na samochodach autonomicznych. Chińscy giganci technologiczni, jak np Baidu I Tencent brodzą w samochodach i tajwańskich Foxconn i LG Electronics z Korei Południowej wykazują zainteresowanie.
W styczniu Sony utworzyło firmę o nazwie Sony Mobility Inc., aby zająć się zagłębianiem się w samochody.
Oczekuje się, że autogambit Sony wykorzysta swoją wiedzę w zakresie technologii cyfrowej i oprogramowania, prawdopodobnie pozostawiając produkcję samego samochodu zewnętrznemu partnerowi. Jest to model często podnoszony jako najlepszy sposób dla innych firm technologicznych, takich jak Apple, na złamanie sektora samochodowego.
W styczniu szef Hondy Mibe powitał Sony w japońskim przemyśle motoryzacyjnym jako wiceprzewodniczący Japońskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów. „Widzisz już w Europie, Stanach Zjednoczonych i Chinach wielu nowych graczy wchodzących w produkcję pojazdów elektrycznych. Sony jest jednym z nich” Mibe powiedział. „Posiadanie dodatkowych graczy w branży powoduje pozytywną konkurencję… Nowe wejście, takie jak Sony, naprawdę ożywi branżę”.