Świat

Houthi nie wykazują żadnych oznak zakończenia „lekkomyślnych” ataków na Morzu Czerwonym w miarę wzrostu ruchu handlowego, mówi dowódca

  • 30 grudnia, 2023
  • 4 min read
Houthi nie wykazują żadnych oznak zakończenia „lekkomyślnych” ataków na Morzu Czerwonym w miarę wzrostu ruchu handlowego, mówi dowódca


CHRISTIANSTED, Wyspy Dziewicze Stanów Zjednoczonych (AP) — Rebelianci Houthi w Jemenie nie wykazują żadnych oznak zakończenia swojej „lekkomyślności” ataki na statki handlowe na Morzu Czerwonym, najwyższy dowódca z Siły morskie USA na Bliskim Wschodzie powiedział w sobotę, nawet jako więcej narodów Dołącz międzynarodowa misja morska w celu ochrony statków na kluczowych drogach wodnych, a ruch handlowy zaczyna się ożywiać.

Od ogłoszenia operacji Prosperity Guardian nieco ponad 10 dni temu przez region Morza Czerwonego przepłynęło 1200 statków handlowych i żaden nie został trafiony atakami dronów ani rakiet, powiedział wiceadmirał Brad Cooper w wywiadzie dla Associated Press. Powiedział, że oczekuje się, że do porozumienia przystąpią kolejne kraje. Ostatnią informacją była Dania, która w piątek ogłosiła, że ​​planuje wysłać fregatę na misję zapowiedział sekretarz obrony Lloyd Austin podczas wizyty w Bahrajnie, gdzie stacjonuje 5. Flota Marynarki Wojennej, mówiąc, że „jest to międzynarodowe wyzwanie wymagające wspólnych działań”.

Wąska Cieśnina Bab el-Mandeb łączy Zatokę Adeńską z Morzem Czerwonym, a następnie Kanałem Sueskim. Kluczowy szlak handlowy łączy rynki w Azji i Europie. Powaga ataków, z których kilka miało uszkodzone naczynia, prowadził wiele firmy transportowe nakazać swoim statkom zatrzymanie się w miejscu i niezapłynięcie do cieśniny do czasu poprawy sytuacji w zakresie bezpieczeństwa. Niektórzy główni spedytorzy wysyłali swoje statki wokół Afryki i Przylądka Dobrej Nadziei, co wydłużało podróże i zwiększało koszty.

Warto przeczytać!  Szef WTO naciska na zreglobalizowane łańcuchy dostaw, aby zlikwidować wąskie gardła

Obecnie pięć okrętów wojennych ze Stanów Zjednoczonych, Francji i Wielkiej Brytanii patroluje wody południowego Morza Czerwonego i zachodniej części Zatoki Adeńskiej, powiedział Cooper, który dowodzi 5. Flotą. Od rozpoczęcia operacji statki zestrzeliły łącznie 17 dronów i cztery przeciwokrętowe rakiety balistyczne – dodał.

Zaledwie dwa dni temu USS Mason, niszczyciel Marynarki Wojennej, zestrzelił drona i rakietę balistyczną przeciw okrętom wystrzeloną przez wspieranych przez Iran Houthi– podaje Centralne Dowództwo USA. Stany Zjednoczone stwierdziły, że 22. atak Houthi na żeglugę międzynarodową przeprowadzony od 19 października nie spowodował uszkodzeń żadnego z 18 statków w okolicy ani żadnych zgłoszonych obrażeń.

„Spodziewam się, że w nadchodzących tygodniach pozyskamy dodatkowe kraje” – powiedział Cooper, odnotowując niedawne oświadczenie Danii.

Stany Zjednoczone stwierdziły, że uczestniczy w nich ponad 20 krajów, ale wiele z nich nie przyznało tego publicznie.

Cooper powiedział, że koalicja pozostaje w bezpośrednim kontakcie ze statkami handlowymi, aby zapewnić wytyczne dotyczące „manewrowania i najlepszych praktyk pozwalających uniknąć ataku” oraz ściśle współpracuje z branżą żeglugową w celu koordynowania bezpieczeństwa.

W kwietniu 2022 r. utworzono międzynarodową grupę zadaniową, której zadaniem jest poprawa bezpieczeństwa morskiego w regionie. Cooper powiedział jednak, że operacja Prosperity Guardian obejmuje więcej statków i stałą obecność, która pomaga statkom.

Warto przeczytać!  Domniemany atak „terrorystyczny” w zachodniej Rosji napędza twardą presję na Putina

Cooper powiedział, że od rozpoczęcia operacji Huti wzmogli użycie przeciwokrętowych rakiet balistycznych. „Mamy pewność, że lekkomyślne ataki Houthi będą prawdopodobnie kontynuowane” – powiedział.

Huti zajęli stolicę Jemenu, Sanę, w 2014 roku, rozpoczynając miażdżącą wojnę przeciwko koalicji pod przewodnictwem Arabii Saudyjskiej, która dążyła do przywrócenia rządu. Bojownicy sporadycznie atakowali statki w regionie, ale od początku ataków nasiliły się Wojna Izrael-Hamas.

Houthi zagrozili atakiem na każdy statek, który ich zdaniem płynie do Izraela lub z niego wypływa. To najwyraźniej przeniosło się na każdy statek, np kontenerowce i tankowce oznaczony flagą krajów takich jak Norwegia i Liberia, które są atakowane lub rysując ogień rakietowy.

Przedsiębiorstwo żeglugowe Maersk ogłosiło wcześniej, że zdecydowało się zmienić trasę swoich statków, które zatrzymały się na kilka dni poza cieśniną i Morzem Czerwonym, i zamiast tego wysłać je dookoła Afryki. Maersk ogłosił 25 grudnia że zamierza wznowić wysyłanie statków przez cieśninę, powołując się na tę operację. Cooper powiedział, że inna firma żeglugowa również wznowiła korzystanie z tej trasy.

Warto przeczytać!  Kolumbia podnosi poziom zagrożenia dla śmiercionośnego wulkanu Nevado del Ruiz | Wiadomości o wulkanach

„Handel zdecydowanie się rozwija” – stwierdził Cooper.

___

Współpracująca pisarka prasowa Lolita C. Baldor z Waszyngtonu przyczyniła się do powstania tego raportu.




Źródło