Hyundai N Line w Indiach: początki, sprzedaż i przyszłość
Oferowanie sportowych modeli na rynek masowy to trudny biznes, ale wygląda na to, że Hyundai India znalazł przepis, który się sprawdza
Hyundai założył swój dział Performance już w 2012 roku i nazwał go Hyundai N. Jednak dopiero w 2016 roku koreański producent samochodów zaprezentował swój pierwszy produkt Hyundai N, i30 N. Dopiero w 2021 roku Hyundai wprowadził złagodzoną wersję wersję swojego oddziału N do Indii, znaną jako N Line, wraz z wprowadzeniem na rynek Hyundaia i20 N Line. Teraz firma poddała swojemu bestsellerowi w kraju zabieg N Line, wprowadzając na rynek SUV-a Hyundai Creta N Line.
Podczas prezentacji premierowej sportowego SUV-a Hyundai ujawnił niektóre statystyki dotyczące dotychczasowych wyników gamy modeli N Line w Indiach. Oto krótkie podsumowanie historii marki Hyundai N Line w tym kraju:
Jakie są modele Hyundaia N Line?
Dział N Hyundaia produkuje na światowych rynkach odpowiednie, naładowane osiągami modele z różnymi układami napędowymi i znaczącymi modyfikacjami. Jednak dla typowego nabywcy Hyundaia są one nieco drogie, dlatego producent samochodów wprowadził serię N Line. Modele z brandingiem N Line charakteryzują się niewielkimi kosmetycznymi zmianami zapewniającymi bardziej sportowy wygląd i są oferowane z najmocniejszym silnikiem dostępnym w standardowym modelu Hyundai.
W Indiach gama Hyundaia N Line obejmuje obecnie trzy modele – hatchback premium i20 N Line, SUV Venue N Line o długości poniżej 4 m i niedawno wprowadzony na rynek SUV Creta N Line. Modele te oferowane są wyłącznie z silnikiem benzynowym z turbodoładowaniem i możliwością wyboru manualnej lub automatycznej skrzyni biegów. W przypadku i20 N Line i Venue N Line Hyundai wyposażył je nawet w sztywniejsze zawieszenie i bardziej owocowo brzmiące układy wydechowe dla entuzjastów jazdy.
1 na 5 sprzedaży Hyundaia z turbodoładowaniem w modelu z linii N
Od czasu wprowadzenia gamy Hyundaia N Line firma ujawniła, że 20 procent sprzedaży jej turbodoładowanych jednostek napędowych pochodzi wyłącznie z tych sportowych wariantów. Obejmuje to popyt wyłącznie na i20 i Venue.
Warto zauważyć, że od czasu liftingu w 2023 r. w zwykłym Hyundaiu i20 po liftingu nie można już wybierać silnika benzynowego z turbodoładowaniem, ale w zwykłym modelu Venue tak. Obydwa modele mają ten sam 1-litrowy silnik T-GDi, który wytwarza 120 KM i 172 Nm w połączeniu z 6-biegową manualną lub 7-biegową dwusprzęgłową automatyczną.
Sprzedano ponad 22 000 modeli linii N
Biorąc pod uwagę, że ceny modeli N Line są wyższe w porównaniu z odpowiadającymi im modelami standardowymi, jest to przyzwoity wynik w porównaniu do oferty Hyundaia na rynku masowym. Dodatkowa statystyka podaje, że 13 procent nabywców N Line stanowiły kobiety, co wskazuje, że sportowe produkty Hyundaia cieszą się szerszą atrakcyjnością niż stereotypowi entuzjaści samochodów.
Na indyjskim rynku samochodowym wiele marek próbowało stworzyć niszę dla zorientowanych na osiągi wariantów modeli przeznaczonych na rynek masowy, ale trudno byłoby uznać którąkolwiek z nich za sukces. Na przykład modele JTP firmy Tata czy produkty Fiata Abarth. Volkswagen oferował warianty „GT” od czasów Polo i Vento, ale były to po prostu warianty z mocniejszymi silnikami i nie różniące się zbytnio od zwykłych modeli, w przeciwieństwie do samochodów Hyundai N Line.
Lojalna baza fanów
Hyundai ujawnił, że 40 procent nabywców Hyundaia N Line to stali klienci Hyundaia. Można to interpretować w ten sposób, że wielu właścicieli samochodów Hyundai, którzy mieli już okazję poznać turbodoładowane silniki benzynowe koreańskiej marki, chętnie kupiło coś, co łączyłoby te osiągi z dodatkowym sportowym charakterem i prezencją wizualną.
Co więcej, 82 procent nabywców N Line wybiera w pełni wyposażony, topowy wariant. Sugeruje to, że Hyundai znalazł idealny moment, w którym jego ogólny wygląd, osiągi i funkcje cieszyły się dużym zainteresowaniem nawet przy wyższych cenach.
Co dalej z linią N w Indiach?
Cóż, Hyundai przeszedł już na napęd elektryczny w swojej gamie N w modelu Ioniq 5. Niezwykle imponujący Ioniq 5 N może nie pojedzie do Indii z wygórowaną ceną, ale odnowiony elektryczny crossover otrzyma teraz także wariant N Line, czego się spodziewamy do zaoferowania również tutaj. Kilka lat temu Hyundai próbował przetestować podstawową gamę modeli z linii N z wariantami z turbodoładowaniem dla Grand i10 Nios, ale zdecydował się pozwolić temu segmentowi skupić się na przystępności cenowej i komforcie. Ostatnimi dwoma kandydatami gotowymi do leczenia N Line są sedan Verna i średniej wielkości SUV Tucson i mamy nadzieję, że Hyundai ma już plany dotyczące obu.
Co sądzisz o marce Hyundai N Line w Indiach? Który nowy model N Line chcielibyście zobaczyć jako następny? Daj nam znać w komentarzach poniżej.
Przeczytaj więcej na temat: Ceny drogowe Creta N Line