Biznes

Hyundai: Największe IPO w Indiach może pochodzić od południowokoreańskiego producenta samochodów

  • 17 czerwca, 2024
  • 4 min read
Hyundai: Największe IPO w Indiach może pochodzić od południowokoreańskiego producenta samochodów


W sobotę indyjski oddział Hyundai Motor zwrócił się do organów regulacyjnych o zgodę na wprowadzenie spółki na giełdę w Bombaju, co może być największą w kraju i skutkować sprzedażą przez południowokoreańską spółkę dominującą do 17,5% udziałów w spółce.

Pierwsza oferta publiczna (IPO) sprawi, że będzie to pierwszy w kraju producent samochodów, który wejdzie na giełdę od dwudziestu lat, począwszy od Maruti Suzuki w 2003 r., i nastąpi w chwili, gdy indyjskie giełdy akcji osiągają niemal rekordowe poziomy.

Hyundai uważa Indie za kluczowy rynek rozwijający się, na którym posiada dwa zakłady produkcyjne i zainwestował 5 miliardów dolarów, zobowiązując się do wpompowania kolejnych 4 miliardów dolarów w ciągu następnej dekady. Największy na świecie rynek samochodowy po Chinach i Stanach Zjednoczonych jest trzecim co do wielkości źródłem przychodów firmy na świecie.

Złożony projekt prospektu emisyjnego Hyundaia nie zawierał żadnych szczegółów dotyczących ceny IPO ani wyceny spółki, ale źródła podają, że Hyundai zamierza zebrać około 2,5–3 miliardów dolarów przy wycenie do 30 miliardów dolarów.

Hyundai, drugi co do wielkości producent samochodów w Indiach po Maruti Suzuki, nie wyemituje nowych akcji w ramach pierwszej oferty publicznej, która będzie oznaczać sprzedaż przez południowokoreańską spółkę dominującą części swoich udziałów w spółce będącej w całości jej własnością inwestorom detalicznym i innym w drodze tzw. „oferty” na sprzedaż”.

Warto przeczytać!  Nilesh Shah z Kotak AMC proponuje 84-godzinny tydzień pracy, reaguje Internet

Uważa się, że umieszczenie spółki na giełdzie zapewni Hyundai Motor India mocniejszą pozycję w porównaniu z Maruti Suzuki, Tata Motors i innymi rywalami, ponieważ może ułatwić przyszłe pozyskiwanie funduszy bez konieczności polegania na koreańskiej spółce dominującej.

Hyundai spodziewa się, że notowanie akcji w Indiach „poprawi naszą widoczność i wizerunek marki” oraz „zapewni płynność i rynek publiczny” dla akcji, jak podała spółka w projekcie prospektu emisyjnego złożonego w sobotę.

Nie podano harmonogramu wprowadzenia spółki na giełdę, ale zazwyczaj indyjski organ regulacyjny, Indyjska Rada Papierów Wartościowych i Giełd, potrzebuje od trzech do sześciu miesięcy na zatwierdzenie, odrzucenie lub uzyskanie dodatkowych informacji na temat IPO.

Firma podała, że ​​planuje skoncentrować się na „premiumizacji” – sprzedaży droższych samochodów, a także zwiększeniu swojego udziału w rynku pojazdów elektrycznych i dodaniu stacji ładowania, gdzie pozostaje w tyle za Tata Motors. Hyundai India oświadczył również, że chce wysłać więcej samochodów, „wzmacniając” swoją pozycję jako centrum eksportu.

Premier Indii Narendra Modi postrzega przemysł motoryzacyjny jako kamień węgielny pobudzenia wzrostu w piątej co do wielkości gospodarce świata. Jego rząd zbudował setki kilometrów nowych dróg i zachęca producentów samochodów do zwiększania lokalnej produkcji, zwłaszcza pojazdów elektrycznych.

Warto przeczytać!  USA. Kłopoty George'a Santosa. Miał współpracować z kuzynem rosyjskiego oligarchy

Hyundai wszedł do Indii 28 lat temu i zdobył nabywców niedrogimi samochodami, takimi jak Santro i pojazd typu SUV Creta. Spółka planuje uruchomienie nowych pojazdów elektrycznych, utworzenie stacji ładowania oraz instalacji montażu akumulatorów.

Południowokoreańska spółka dominująca sprzeda w ramach IPO do 142 mln z łącznej liczby 812 mln akcji, czyli 17,5%. Źródła podają, że ostateczny odsetek może być niższy.

Wprowadzając ofertę publiczną, Hyundai zamierza odblokować wartość dla indyjskiego biznesu, a także pomóc koreańskiemu producentowi samochodów w obniżeniu rabatu w wycenie w porównaniu z konkurentami z całego świata i Azji.

Benchmark Indeksy giełdowe w Indiach podwoiły się w latach 2019–2023, podczas gdy indeks KOSPI w Seulu wzrósł w tym samym okresie zaledwie o 30%.

Przy IPO Hyundaiowi doradzają banki inwestycyjne Citi, JP Morgan, HSBC, Morgan Stanley i indyjski Kotak.


Źródło