Świat

Ibrahima Bah: Pilot pontonu winny śmierci migrantów z kanału La Manche

  • 19 lutego, 2024
  • 5 min read
Ibrahima Bah: Pilot pontonu winny śmierci migrantów z kanału La Manche


  • Autorstwa Amy Walker
  • BBC News, południowy wschód

Źródło obrazu, Julia Quenzler/BBC

Tytuł Zdjęcia,

Ibrahima Bah, o której naszkicowano podczas poprzedniej rozprawy, kontynuował przeprawę nawet po pojawieniu się oznak, że z łodzi zaczęło spuszczać powietrze – jak usłyszeli jurorzy

Mężczyzna, który pilotował łódź na kanale La Manche, został uznany winnym nieumyślnego spowodowania śmierci czterech migrantów, którzy utonęli, gdy napotkał trudności.

Ibrahima Bah, senegalski migrant, w grudniu 2022 r. zaproponował, że będzie sterował pontonem w zamian za bezpłatną przeprawę.

Twierdził, że brutalni przemytnicy zmusili go do odbycia podróży wraz z co najmniej 43 innymi migrantami.

Ława przysięgłych Sądu Koronnego w Canterbury uznała również Baha za winnego ułatwiania naruszenia prawa imigracyjnego.

To pierwsza sprawa, kiedy migrant, który pływał pontonem, został uznany za odpowiedzialnego za szkody wyrządzone innym pasażerom, powiedział korespondent domowy i prawny BBC, Dominic Casciani.

Bah powiedział wcześniej sądowi, że zmienił zdanie na temat pilotowania łodzi do Wielkiej Brytanii, kiedy przybył na plażę na francuskim wybrzeżu i stwierdził, że jest ona za mała w stosunku do liczby pasażerów.

Zbudowany w domu, niskiej jakości ponton nie powinien pomieścić więcej niż 20 osób.

Twierdził jednak, że został napadnięty przez przemytników i grożono mu śmiercią, jeśli nie przekroczy granicy.

Podpis wideo,

Obejrzyj: Dominic Casciani omawia wideo z akcji ratunkowej na kanale La Manche

Prokurator Duncan Atkinson KC powiedział, że jako pilot Bah ma wobec nich „obowiązek staranności, aby zapewnić im bezpieczeństwo i chronić ich przed przytłaczającym zagrożeniem dla ich życia”.

Libby Clark, prokurator wyspecjalizowany w Prokuraturze Koronnej, powiedziała: „Mógł zawrócić. Właśnie tego chciała część migrantów.

„Ale Ibrahima Bah kontynuował. To naprawdę nie są działania kogoś, kto działał pod przymusem”.

Bah, który według sądu był osobą dorosłą, ale którego dokładny wiek jest przedmiotem sporu, zostanie skazany w piątkowe popołudnie.

Został uznany przez ławę przysięgłych za winnego większością 10 do dwóch z czterech zarzutów nieumyślnego spowodowania śmierci przez rażące zaniedbanie, które CPS opisuje jako śmierć wynikającą z rażącego zaniedbania lub zaniechania ze strony oskarżonego.

Bah został również jednogłośnie uznany za winnego ułatwiania nielegalnego wjazdu do Wielkiej Brytanii.

Ława przysięgłych w poprzednim procesie, który odbył się latem ubiegłego roku, została odwołana, ponieważ nie była w stanie wydać wyroku.

Sąd dowiedział się, że załoga brytyjskiej łodzi rybackiej natknęła się na tonącą łódź i próbowała ratować pasażerów, przy pomocy RNLI, lotniczego pogotowia ratunkowego i brytyjskich sił granicznych.

W sumie na brzeg w Dover przewieziono 39 ocalałych. Dokładna liczba utonięć migrantów nie jest jednak znana, ponieważ wydaje się, że ciała co najmniej jednej osoby nie odnaleziono.

Tytuł Zdjęcia,

Ponton nie nadawał się do żeglugi

Wielu pasażerów, nie wszyscy mieli kamizelki ratunkowe, zapłaciło przemytnikom tysiące euro.

Pani Clark stwierdziła, że ​​przeprawa „na podstawie trzeźwej i rozsądnej analizy jest prawie skazana na niepowodzenie”.

„Mógł wrócić”

Powiedziała, że ​​„nie ma bezpośrednich dowodów na to, że Bah został zaatakowany, poza tym, co mówi Bah” i nie była to „obrona możliwa do utrzymania”.

„Jeśli weźmiemy pod uwagę jego działania, gdy łódź płynęła dalej, mógł odmówić przyjęcia na pokład” – stwierdziła Clark.

„Mógł wypłynąć łodzią na niewielką odległość, jeśli się bał, a potem zawrócić, ponieważ jego zdaniem było to zbyt niebezpieczne”.

„Ale płynął dalej, nawet gdy po około pół godzinie rejsu łódź nabierała wody, a ludzie słyszeli odgłosy przebijania i syczenie, gdy łódź się opróżniała”.

Jeden z czterech, którzy stracili życie, nazywał się Hajratullah Ahmadi. Pozostałe trzy zostały określone jako „nieznane”.

Atkinson powiedział, że Bah nie miał przeszkolenia ani doświadczenia, natomiast łódź nie miała świateł ani wyposażenia zabezpieczającego, takiego jak flary.

Podróżą kierowało dwóch Afgańczyków znajdujących się na dziobie łodzi, korzystających z telefonów komórkowych.

Po uratowaniu z kanału La Manche Bah powiedział policji, że podróżował z Senegalu do Mali, Algierii i Libii, a następnie przepłynął statkiem z Libii do Włoch, korzystając z przemytników.

Jeden z pasażerów, Ahmadi z Afganistanu, powiedział BBC South East, że był na łodzi, ale nie był w stanie stwierdzić, kto prowadził, ponieważ było „naprawdę ciemno”.

W trakcie procesu nie składał zeznań.

Po próbie wypompowania butelką wody z łodzi, powiedział, że wszedł do morza, aby spróbować dopłynąć do łodzi rybackiej.

Ponieważ było tak zimno, miał wrażenie, że „umarł po około pięciu minutach” i opisał, jak widział innych ludzi w wodzie.

„Jedna osoba nie miała kamizelki ochronnej. Podpłynąłem do niego, ale po dwóch minutach go zostawiłem, ponieważ zorientowałem się, że nie żyje” – powiedział Ahmadi.

Det Ch Insp Neil Kimber, który prowadził śledztwo, powiedział: „Dzisiaj kończy się złożone dochodzenie prowadzone przez funkcjonariuszy Dyrekcji ds. Poważnych Przestępstw w Kent i Essex.

„Nasze myśli pozostają z rodzinami ofiar, które straciły życie podczas tej przeprawy”.


Źródło

Warto przeczytać!  1 Amerykanin zabity w Sudanie, gdy USA przygotowują wojska do potencjalnej ewakuacji ambasady podczas ciężkich walk