Świat

IDF kończy budowę drogi przez całą szerokość Gazy, pokazują zdjęcia satelitarne

  • 10 marca, 2024
  • 5 min read
IDF kończy budowę drogi przez całą szerokość Gazy, pokazują zdjęcia satelitarne


  • Autorzy: Abdirahim Saeed, Tom Spencer, Paul Brown i Richard Irvine-Brown
  • BBC Arabski i BBC Sprawdź

Źródło obrazu, Dzień 14

Tytuł Zdjęcia,

Niektóre prace prowadzone w Gazie przy budowie nowej drogi można zobaczyć w filmie izraelskiego kanału 14 przesłanym do YouTube 17 lutego

Według zdjęć satelitarnych zweryfikowanych przez BBC Siły Obronne Izraela (IDF) zakończyły budowę nowej drogi biegnącej przez północną Strefę Gazy ze wschodu na zachód.

IDF powiedziały BBC, że próbują zdobyć „przyczółek operacyjny” i ułatwić przemieszczanie żołnierzy i sprzętu.

Niektórzy eksperci obawiają się jednak, że zostanie ona wykorzystana jako bariera uniemożliwiająca Palestyńczykom powrót do swoich domów na północy.

Inni twierdzili, że wydaje się to częścią izraelskiego planu pozostania w Gazie po zakończeniu obecnych działań wojennych.

W lutym premier Netanjahu przedstawił powojenną wizję, w której Izrael będzie bezterminowo kontrolował bezpieczeństwo w Gazie.

Przywódcy międzynarodowi ostrzegali już Izrael przed trwałymi wysiedleniami Palestyńczyków lub zmniejszeniem obszaru Gazy.

Co wiemy o drodze?

Biegnie przez północną Strefę Gazy, a poniżej znajdują się obszary środkowe i południowe. Zaczyna się przy płocie granicznym Gazy z Izraelem w pobliżu kibucu Nahal Oz i kończy w pobliżu wybrzeża.

Przecina się także z drogami Salah al-Din i al-Rashid, dwiema głównymi arteriami przebiegającymi przez terytorium.

Chociaż istnieje sieć dróg łączących wschód i zachód, nowa trasa IDF jest jedyną, która biegnie nieprzerwanie przez Gazę.

Analiza zdjęć satelitarnych przeprowadzona przez BBC ujawnia, że ​​Siły Obronne Izraela zbudowały ponad 5 km nowych odcinków dróg, aby połączyć drogi wcześniej niepołączone.

Początkowy odcinek drogi we wschodniej Gazie w pobliżu granicy z Izraelem powstał na przełomie października i listopada. Jednak większość nowych odcinków została zbudowana w lutym i na początku marca.

Nowa trasa jest szersza niż typowa droga w Gazie, z wyłączeniem Salaha al-Dina.

Analiza zdjęć pokazuje również, że budynki wzdłuż trasy, które prawdopodobnie pełniły funkcję magazynów, rozbierano od końca grudnia do końca stycznia. Dotyczy to jednego budynku o wysokości kilku pięter.

Droga obejmuje obszar, na którym wcześniej było mniej budynków i było mniej zaludnione niż inne części Gazy.

Znajduje się również poniżej prowizorycznej i krętej trasy, której IDF używała do przemieszczania się ze wschodu na zachód.

W lutym izraelski kanał telewizyjny donosił o tej trasie, podając, że nosi ona kryptonim „Highway 749”. Reporter Channel 14 podróżował fragmentami trasy wraz z izraelskim wojskiem.

Na nagraniu widać było pojazdy i koparki drogowe przygotowujące się do budowy nowych odcinków trasy.

Jak można wykorzystać „autostradę 749”.

Analitycy z Janes, firmy wywiadowczej zajmującej się obronnością, stwierdzili, że rodzaj nieutwardzonej nawierzchni widocznej na materiale Channel 14 jest odpowiedni dla gąsienicowych pojazdów opancerzonych.

IDF nie wdawało się w tego typu szczegóły w swoim oświadczeniu. „W ramach operacji naziemnej IDF wykorzystuje operacyjną trasę przejścia” – stwierdził.

Emerytowany generał brygady Jacob Nagel, były szef izraelskiej Rady Bezpieczeństwa Narodowego i były doradca ds. bezpieczeństwa premiera Izraela Benjamina Netanjahu, powiedział BBC Arabic, że celem nowej trasy jest zapewnienie szybkiego dostępu siłom bezpieczeństwa w przypadku nowych zagrożeń.

„Pomoże Izraelowi wchodzić i wychodzić… ponieważ Izrael będzie miał całkowitą obronę, bezpieczeństwo i odpowiedzialność za Gazę” – powiedział BBC Arabic.

Opisał ją jako „drogę oddzielającą część północną od południowej”.

„Nie chcemy czekać, aż pojawi się zagrożenie” – dodał.

Podobny pogląd miał generał dywizji Yaakov Amidor, były żołnierz IDF. Podstawowym celem nowej drogi było „ułatwienie kontroli logistycznej i wojskowej w regionie” – powiedział.

Źródło obrazu, Dzień 14

Tytuł Zdjęcia,

W oddali widać wybrzeże Gazy, a biały tekst w języku hebrajskim brzmi „Na zachód do Strefy Gazy”

Justin Crump, były oficer armii brytyjskiej, który kieruje firmą wywiadowczą Sibylline, powiedział, że nowa trasa jest znacząca.

„Z pewnością wygląda na to, że zapewnienie przynajmniej jakiejś formy interwencji w zakresie bezpieczeństwa i kontroli w Strefie Gazy stanowi część długoterminowej strategii” – powiedział Crump.

„Obszar ten odcina miasto Gaza od południa pasa, co czyni go skuteczną linią kontrolną do monitorowania lub ograniczania ruchu, a także ma stosunkowo otwarte pola ostrzału”.

Khaled Elgindy, starszy pracownik Instytutu Bliskiego Wschodu w USA, również uważa, że ​​droga to projekt długoterminowy.

„Wygląda na to, że izraelska armia pozostanie w Gazie na czas nieokreślony” – powiedział BBC Elgindy.

„Dzieląc Gazę na pół, Izrael będzie kontrolował nie tylko to, co wchodzi i wychodzi z Gazy, ale także ruch w Gazie” – powiedział analityk.

„To obejmuje prawdopodobnie uniemożliwienie 1,5 milionowi wysiedlonych Palestyńczyków na południu powrotu do swoich domów na północy”.

Dodatkowe raporty Paula Cusiaca, Alexa Murraya i Erwana Rivaulta


Źródło

Warto przeczytać!  Naukowcy twierdzą, że rok 2023 będzie oficjalnie najgorętszym w historii