„IF” Johna Krasińskiego podbija kasę swoim debiutem za 35 milionów dolarów
Według niedzielnych szacunków studia film „Wymyśleni przyjaciele” Johna Krasińskiego „IF” zajął w ten weekend pierwsze miejsce w sprzedaży biletów. Jego debiut w Ameryce Północnej o wartości 35 milionów dolarów również był nieco niższy od niektórych prognoz.
Czy to rozczarowanie? Złowieszczy znak czasów box office’u? A może nie została jeszcze napisana ostatnia historia „JEŚLI”? To nie tylko twoja wyobraźnia: w tych trudnych pierwszych tygodniach letniego sezonu kasowego 2024, w których nic nie stało się hitem, a każdy nowy film wywiera coraz większą presję aby odnieść sukces, „JEŚLI” trafiło w czuły punkt.
W rolach głównych Ryan Reynolds, Cailey Fleming oraz armia czołowych głosów, w tym Steve Carell, Matt Damon, Emily Blunt, Louis Gossett Jr., Phoebe Waller-Bridge i Maya Rudolph, „IF” był oryginalnym pomysłem Krasińskiego, który napisał , reżyseria i współpracownicy.
Recenzja: „JEŚLI” próbuje trochę za bardzo znaleźć swoją fantazję
Paramount zadebiutował filmem, którego produkcja kosztowała podobno 110 milionów dolarów, w 4041 lokalizacjach w Ameryce Północnej. Na arenie międzynarodowej zarobił szacunkowo 20 milionów dolarów na 56 rynkach, co daje globalny debiut o wartości 55 milionów dolarów.
„Rodziny wystąpiły z całą mocą i film im się podobał” – powiedział Chris Aronson, który kieruje krajową dystrybucją Paramount.
Wokół jego występu krąży także kilka sprzecznych narracji. „IF” z oceną PG był pierwszym od tygodni dużym filmem familijnym, który trafił do kin. I w przeciwieństwie do superbohatera lub horroru ładowanego od przodu, zdjęcia rodzinne często przypominają maraton, a nie sprint. W czerwcu zeszłego roku zakładano, że „Elemental” studia Pixar nie żyje w chwili premiery, a na rynku krajowym zarobił 29,5 miliona dolarów. Jednak przez całe lato spółka nadal zarabiała i ostatecznie zarobiła na całym świecie prawie 500 milionów dolarów.
„IF” zebrał średnie recenzje od krytyków (obecnie „zgniłe” 49% w serwisie Rotten Tomatoes), ale podobnie jak „Elemental” publiczność przyznała mu w ten weekend solidną ocenę A CinemaScore. Studio uważa go za udany debiut i optymistycznie ocenia jego trwałość, gdyż dla dzieci w wieku szkolnym faktycznie zaczyna się lato.
„Myślę, że to ogólnie dobrze wróży chodzeniu do kina, gdy wkraczamy w letni sezon filmowy” – powiedział Aronson. „W nadchodzącym tygodniu dzieci nie będą chodzić do szkoły i nie mogłem wymyślić lepszego filmu, który mógłby być dostępny na rynku niż ten po pierwsze: Jest nowy, świeży, oryginalny i porywający serce.
„Królestwo planety małp” nadal jest jasnym punktem. W ciągu zaledwie 10 dni przekroczył on 100 milionów dolarów w kraju i 237 milionów dolarów na całym świecie. W drugi weekend zajął drugie miejsce z 26 milionami dolarów (spadek o 55%).
Ale od dłuższego czasu nie było też tak ważnego momentu filmowego, jak ubiegłoroczny „Film Super Mario Bros.”, „Barbie” czy „Oppenheimer”. W ubiegłym roku w ten weekend „Fast X” otworzył się za ponad 60 milionów dolarów.
„To bardzo niezwykłe lato. Bez filmu Marvela zaczęło się to nietypowo” – powiedział Paul Dergarabedian, starszy analityk ds. mediów w Comscore. „Wolumen sprzedaży biletów utrzymuje się na poziomie 20% niższym w porównaniu z zeszłym rokiem”.
„IF” nie był też jedynym nowym filmem, który miał premierę w ten weekend. Horror studia Lionsgate „The Strangers — rozdział 1” osiągnął ponadprzeciętne wyniki, debiutując za 12 milionów dolarów w 2856 lokalizacjach. Innowacyjna kampania marketingowa przyczyniła się do powstania wirusowych momentów, zapraszając „nieznajomych” na najważniejsze wydarzenia, od procesu Trumpa po Coachellę.
Recenzja: Nie ma potrzeby tworzenia dalszych rozdziałów po „The Strangers: Chapter 1”
Film biograficzny Amy Winehouse „Back to Black” miał premierę w Ameryce Północnej za szacunkową kwotę 2,9 miliona dolarów z 2010 ekranów.
Recenzja: Film biograficzny Amy Winehouse „Back to Black” odwraca wzrok od ciemności
Nakręcony dla IMAX dokument „Błękitne anioły” również zarobił w ten weekend 1,3 miliona dolarów na 227 ekranach. Film będzie wyświetlany na wielkoformatowych ekranach premium do 22 maja, a następnie 23 maja trafi do Prime Video.
Lato, które w Hollywood zaczyna się w pierwszy weekend maja, dopiero się rozkręca i może ożywić się w następny weekend wraz z premierą filmów „Furiosa: Saga Mad Maxa” i „Filmu o Garfieldzie”.
Dergarabedian zauważył, że weekend z okazji Dnia Pamięci to czas, kiedy kinomani mogą nadrobić zaległości w filmach, które przeoczyli i o których słyszeli. W przypadku filmu takiego jak „IF”, który w weekend zyskał ogromną popularność, mogło to dobrze wróżyć. Nie ma jednak mowy o osładzaniu rzeczywistości, której sprzedaż kasowa w 2024 r. nie będzie opierać się na 2023 r.
„Niemal na każdym poziomie jest to nietradycyjne lato, jeśli chodzi o ofertę filmową i trajektorię sprzedaży biletów” – powiedział Dergarbedian. „Ale łącznie te filmy powinny mieć solidny weekend pamięci”.
Weekendowa kasa
Według Comscore szacunkowa sprzedaż biletów od piątku do niedzieli w kinach w USA i Kanadzie. Ostateczne dane krajowe zostaną opublikowane w poniedziałek.
1. „JEŚLI” – 35 milionów dolarów.
2. „Królestwo planety małp” – 26 milionów dolarów.
3. „Nieznajomi — rozdział 1” – 12 milionów dolarów.
4. „The Fall Guy” – 8,5 miliona dolarów.
5. „Challengers” – 2,9 miliona dolarów.
6. „Powrót do czerni” – 2,9 miliona dolarów.
7. „Tarot” – 2 miliony.
8. „Godzilla x Kong: Nowe imperium” – 1,7 miliona dolarów.
9. „Błękitne anioły” – 1,3 miliona dolarów.
10. „Niedoceniony bohater” – 1,1 miliona dolarów.