Podróże

Ikona #VanLife staje się elektryczna. Czy jest gotowa, by stać się kamperem?

  • 31 lipca, 2024
  • 8 min read
Ikona #VanLife staje się elektryczna. Czy jest gotowa, by stać się kamperem?


Mercedes-Benz Sprinter zbudował całkiem sporą spuściznę w ciągu 30 lat swojego istnienia. Po zdefiniowaniu na nowo rynku vanów użytkowych w Europie po premierze w 1995 r., trafił do USA na początku XXI wieku i wraz ze swoimi atutami flotowymi stał się najlepszym wyborem dla podróżników zainteresowanych konwersją na kampera klasy premium. Przez lata van był oznaczany nie tylko jako Mercedes-Benz, ale także Freightliner, Dodge, a nawet Volkswagen Crafter — a jego liczne nazwy tylko zwiększyły jego legendę.

Teraz Sprinter stał się elektryczny. Podobnie jak jego poprzednik napędzany gazem, Mercedes-Benz eSprinter zadebiutował za oceanem kilka lat temu, ostatecznie trafiając do Stanów Zjednoczonych w tym roku. Istnieją inni konkurenci EV — Ford Transit i Ram ProMaster oba stają się elektryczne, a Rivian mocno opiera się na vanach komercyjnych wraz ze swoimi pojazdami konsumenckimi — i wszystkie te samochody ciężarowe oferują różne argumenty dla nastawionych na biznes nabywców. Ale czy zelektryfikowany Sprinter może odnieść sukces również jako kamper?

Pojazd Mercedes-Benz eSprinter 2024
Testowane pod kątem przycinania Akumulator 113 kWh / długi rozstaw osi
Cena wywoławcza 61 250 dolarów (dla modeli z 25 r.)
Cena testowanego modelu 75 316 dolarów
Typ pojazdu Elektryczny furgon dostawczy
Silnik Pojedynczy silnik elektryczny, moc wyjściowa 134 KM lub 201 KM, moment obrotowy 295 lb-ft
Zakres Szacunkowy przebieg 273 mil, zrealizowany przebieg 200-210 mil

To właśnie postanowiłem ustalić, kiedy wraz z przyjacielem wybraliśmy się eSprinterem w 200-milową podróż na wybrzeże Oregonu i z powrotem. Nie wyposażyliśmy go w łóżka piętrowe i schowki na sprzęt — Mercedes-Benz chciał, żeby wrócił w takim samym stanie, w jakim go wypożyczyli — ale podróż samochodem dała mi pewien wgląd w potencjał przygody tego elektrycznego vana i jemu podobnych.

Mercedes-Benz eSprinter, elektryczna wersja kultowego samochodu dostawczego tej firmy

eSprinter z dużym akumulatorem i długim rozstawem osi, którym zabraliśmy się w naszą 200-milową wyprawę.

Geoff Nudelman

Sprinter staje się elektryczny

Dla tych, którzy nie mieli do czynienia z tego typu pojazdem, ważne jest, aby pamiętać, czym jest eSprinter: dużym vanem dostawczym. Nie będzie szczególnie energiczny ani ekscytujący w prowadzeniu, ale nie o to chodzi. Ma służyć do przewożenia rzeczy, a jego ogromne wnętrze oznacza, że ​​można przewieźć naprawdę dużo. Testowany przeze mnie model o długim rozstawie osi i dużym akumulatorze ma ładowność 2624 funtów, ale zbliżenie się do tej wagi oznacza poświęcenie zasięgu i wydajności.

Warto przeczytać!  Najpopularniejsze międzynarodowe destynacje tego lata

Mój testowy model z 2024 roku został wyposażony w akumulator o mocy 113 kWh i rozstawie osi 170 cali. Na rok 2025 dostępna jest również krótsza wersja z rozstawem osi 144 cali, która ma większą maksymalną ładowność do 3516 funtów. Firma szacuje zasięg testowanej przeze mnie wersji z długim rozstawem osi na około 270 mil, chociaż podczas testów w warunkach rzeczywistych osiągnąłem tylko 210 mil przy maksymalnym naładowaniu.

Aby symulować codzienne doświadczenie przewozu ładunków, Mercedes dodał 440-funtowy box do luku bagażowego mojego eSprintera wraz z kilkoma kołami zapasowymi i oponami. Chociaż ta waga prawdopodobnie poprawiała wrażenia z jazdy dużym boxem na kołach, to również przyczyniała się do zmniejszenia zasięgu.

Najpierw był „samochód dla ludu”. Czy ten będzie kamperem dla ludu?

Zaskoczyło mnie, jak łatwo było prowadzić coś, co ma 280 cali długości (od czubka do końca) i prawie dziewięć stóp wysokości. O ile dokonałem zwykłych korekt w zakresie powierzchni pojazdu, eSprinter prowadził się prawie jak każdy inny van. Duże wzniesienia nigdy nie stanowiły problemu, a przyspieszenie było imponujące, zwłaszcza w porównaniu do skromnego bulgotania silnika diesla. Jest też asortyment dobrze rozmieszczonych i krystalicznie czystych kamer, które znacznie ułatwiały parkowanie i manewrowanie w ciasnych przestrzeniach.

Pomimo zmniejszonego dostępnego przebiegu, nie mieliśmy żadnych poważnych problemów z zasięgiem ani ładowaniem podczas 200-milowej podróży. Zatrzymaliśmy się dwa razy, aby naładować samochód i oba były stosunkowo szybkie przez port szybkiego ładowania. Podobnie jak inne pojazdy elektryczne Mercedes-Benz, eSprinter ma dostęp do rosnącej sieci ładowania, która obejmuje ChargePoint, Electrify America i EVgo, co będzie korzystne dla osób zainteresowanych kamperem elektrycznym, podczas gdy większość nabywców flotowych prawdopodobnie będzie mieć własną infrastrukturę ładowania, aby obsługiwać codzienne użytkowanie. Tymczasem dość intuicyjny system informacyjno-rozrywkowy będzie znany większości właścicieli późniejszych modeli Mercedesów, wykorzystując wiele takich samych elementów sterujących na kierownicy i ekranie dotykowym, jakie można znaleźć w ekosystemie niemieckiego producenta.

Warto przeczytać!  Noke Van Co. przenosi do Wirginii pierwszą firmę zajmującą się budową wyposażonych kamperów
Port ładowania w Mercedesie-Benz eSprinter znajduje się pod emblematem w przednim grillu

Port ładowania w eSprinterze znajduje się pod emblematem na przednim grillu.

Geoff Nudelman

Pojazd elektryczny Kampery nadchodzą… w końcu

Chociaż najlepszym biznesplanem dla eSprintera jest rynek komercyjny, istnieje naturalne przejście do kulturowego dopasowania vanów przygodowych. Sprinter (w różnych formach) jest jednym z trzech lub czterech najlepszych modeli w dziedzinie konwersji kamperów, a w nadchodzących latach prawdopodobnie będzie zainteresowanie wyposażeniem modelu elektrycznego w taki sam sposób, w jaki wyposaża się vana z silnikiem spalinowym.

Na obecnym rynku eSprinter ma największy dostępny zasięg spośród wszystkich w pełni elektrycznych vanów. Ford eTransit osiąga 159 mil, a Ram ProMaster EV 162; Rivian również mieści się w tym przedziale z niższą ładownością. Jak w przypadku każdego pojazdu elektrycznego, im więcej wagi włożysz, tym mniejszy będzie zasięg, więc 1500 do 2000 funtów dodatkowej wagi, jakiej wymagałaby konwersja kampera, moim zdaniem skutecznie zmniejszyłoby zasięg eSprintera do krótszych przygód w zakresie od 100 do 150 mil. To dalekie od 350 do 475 mil między tankowaniami, jakie może osiągnąć Sprinter zasilany benzyną lub olejem napędowym.

Tak więc na razie ludzie nie spieszą się z przebudową eSprinterów, ale zadzwoniłem do kilku firm zajmujących się przebudową samochodów dostawczych na terenie Pacyfiku Północno-Zachodniego i wszystkie potwierdziły, że istnieje pewne zainteresowanie przebudową furgonetek na elektryczne, jednak na chwilę obecną nie na tyle duże, aby wywołać jakąkolwiek zmianę.

Warto przeczytać!  Najlepsze miejsca do odwiedzenia w Japonii? Kraj wybiera 11 miejsc do odwiedzenia

Chociaż obecny elektryczny układ napędowy nie jest idealny do przewożenia tak dużego dodatkowego ciężaru na długich trasach, konstruktorzy powiedzieli, że nie będzie dużej różnicy w wyposażeniu obu typów vanów. Koszt rozbudowy jest stosunkowo porównywalny, a w skrzyni ładunkowej pojazdów elektrycznych jest faktycznie więcej przestrzeni użytkowej, ponieważ nie ma tunelu skrzyni biegów. Mercedes ma faktycznie istniejącą listę partnerów zajmujących się modernizacją, którzy konwertują Sprintery, a niektórzy z nich pracują również nad modelem elektrycznym.

Wnętrze Mercedesa-Benz eSprintera (po lewej) i ładowanie furgonetki dostawczej (po prawej)

Wygodne, ale spartańskie wnętrze eSprintera; podłączony do prądu podczas jednego z dwóch postojów na ładowanie.

Geoff Nudelman

Codzienny konkurent

Pozostaje nam zatem zastanowić się, czym eSprinter może być dla jego rynku docelowego i rynków docelowych.

Dla rynku komercyjnego jest to przekonujący wybór flotowy. Wrażenia z jazdy są solidne, szybkie ładowanie jest rzeczywiście szybkie, a ceny konkurencyjne, ponieważ eSprinter zaczyna się od ponad 10 000 USD mniej w niektórych przypadkach w porównaniu do elektrycznego vana Rivian lub Forda. Nie jest to również ogromny skok cenowy w porównaniu do tradycyjnych Sprinterów; na rok 2025 ceny zaczynają się od 50 900 USD, podczas gdy eSprinter zaczyna się od 61 250 USD.

W przypadku konwersji vanów przygodowych cały pakiet nie jest jeszcze gotowy. Największą przeszkodą pozostaje zasięg, który będzie musiał przekroczyć 300 mil na w pełni rozbudowanym sprzęcie, aby zacząć być konkurencyjnym. Kupujący chcą tego bezpieczeństwa i spokoju ducha, które daje możliwość wyjazdu poza sieć, wiedząc, że będą mieli wystarczająco dużo energii, aby wrócić do stacji ładowania.

To jest dodatek do trwającej walki o dodanie większej liczby szybkich ładowarek w całym kraju. Mercedes ma przyjąć tę samą wtyczkę Tesla NACS od przyszłego roku i jest niemal pewne, że znajdzie się ona w ofercie vanów firmy. Na razie nie ma wystarczającej dostępności szybkiego, niezawodnego ładowania w pobliżu popularnych miejsc na świeżym powietrzu, a ten brak jest jeszcze bardziej odczuwalny w odległych miejscach.

To powiedziawszy, eSprinter z pewnością będzie doskonałą skorupą do zbudowania kampera, gdy zasięg i ładowanie osiągną ten poziom. To cicha, wytrzymała jazda i z pewnością będzie apetyt na to, aby te cechy były na pierwszym planie, gdy gusta na rynku konwersji ewoluują. A jeśli między Twoim domem a ulubionym parkiem narodowym znajduje się korytarz ładowania pojazdów elektrycznych i chętnie zrobisz dodatkowe postoje, cóż, z pewnością możesz zostać pierwszym influencerem #vanlife eSprintera.




Źródło