Biznes

Ile kosztuje benzyna, olej napędowy i LPG? Ceny paliw w Polsce.

  • 12 maja, 2023
  • 3 min read
Ile kosztuje benzyna, olej napędowy i LPG? Ceny paliw w Polsce.


Tydzień
temu informowaliśmy o silnym spadku giełdowych notowań paliw, które jednak
nie przełożyły się na cenniki detaliczne. Po tygodniu sytuacja uległa poprawie.
Średnia detaliczna cena benzyny bezołowiowej 95 w mijającym tygodniu wyniosła 6,50 zł/l, co oznacza spadek o 11 gr/l –
wynika z danych BM Reflex.

Olej napędowy tankowano przeciętnie po 6,17 zł/l – a więc
o 16 groszy na litrze taniej niż tydzień temu. Był to już 14. z rzędu tydzień
spadku detalicznych cen ON, który przez ostatnie trzy miesiące potaniał łącznie
o niemal 1,5 zł/l i jest najtańszy od końcówki lutego 2022 roku. O kolejne 3
gr/l obniżyła się przeciętna cena detaliczna autogazu, który kosztował średnio
3,00 zł/l i był najtańszy od stycznia.

(Bankier.pl na podstawie danych BM Reflex)

Dzięki niedawnej korekcie cenowej benzyna Pb95 jest obecnie
o 41 gr/l (o 5,9%) tańsza niż rok temu. Olej napędowy w skali
kraju kosztuje przeciętnie o 1,20 zł/l (16,3%)
mniej niż w połowie maja 2022 r. LPG przez ostatnie 12 miesięcy potaniał o 17,8%,
co przekłada się na obniżkę rzędu 65 gr/l. Nadal ceny paliw w Polsce pozostają
bardzo wysokie. Przed marcem 2022 benzyna Pb95 i ON nigdy nie kosztowały więcej
niż ok. 6 zł/l.

Warto przeczytać!  Kurs akcji Bharti Hexacom kontynuuje wzrosty po wymarzonym debiucie. Kupować, sprzedawać czy trzymać?

Paliwo w hurcie najtańsze od wybuchu wojny

Jeszcze kilka dni temu ceny benzyny i oleju napędowego w
polskich rafineriach osiągnęły najniższe poziomy od wybuchu wojny na Ukrainie. Za
taki stan rzeczy odpowiadało umocnienie złotego względem dolara oraz spadek
giełdowych cen paliw w Nowym Jorku i Londynie.

Niestety, w kolejnych dniach maja te korzystne z punktu
widzenia kierowców trendy uległy korekcie, co przełożyło się na podwyżki cen na polskim rynku hurtowym. 12 maja PKN Orlen oferował benzynę
Eurosuper95 po cenie 5 068 zł/m3, a więc ok. 6,23 zł po doliczeniu VAT-u
(akcyza i inne parapodatki są już wliczone w cenę hurtową netto). To o mniej
więcej 6 gr/l brutto więcej niż tydzień temu oraz 8 gr/l więcej niż w środę,
gdy hurtowa cena tego paliwa osiągnęła najniższy poziom od połowy lutego’22.

Niemniej jednak benzyna w rafinerii nadal pozostaje wyraźnie
tańsza niż w detalu, choć na istotne obniżki cen przy dystrybutorach raczej nie
ma co liczyć. Podobnie jest w przypadku oleju napędowego, dla którego
implikowana marża detaliczna w ostatnim tygodniu mocno zmalała. Było to
pochodną jednoczesnego wzrostu cen hurtowych (o ok. 10 gr/l brutto) oraz spadku
cen detalicznych (średnio o 16 gr/l). Olej napędowy Ekodiesel  w piątek w cenniku płockiej rafinerii
figurował po 4 881 zł/m3, co daje ok. 6,00 zł/l po doliczeniu VAT-u.

Warto przeczytać!  Skok Żabki. Sieć wychodzi poza sklepy

Wyższy VAT to droższe paliwa

Pamiętajmy przy tym, że 1 stycznia przywrócono w Polsce
„stare” stawki VAT (co oznaczało ich podniesienie z 8% do 23%) oraz akcyzy na
paliwa. Jednakże
ze względu na „specyficzną” politykę cenową PKN Orlen (który w grudniu utrzymywał
sztucznie zawyżone ceny, aby nie podnosić ich gwałtownie od 1 stycznia)
przy dystrybutorach nie dało się zauważyć bezpośredniego efektu wyższych
podatków.

W dłuższym terminie ceny detaliczne paliw dostosowały się do
23-procentowego VAT-u i finalnie płacimy za tankowanie więcej, niż gdyby
nadal obowiązywała stawka 8%.
Teoretycznie przy 8-procentowym Vacie litr
benzyny mógłby teraz kosztować ok.  5,70
zł, a oleju napędowego ok. 5,50 zł.

autor

Krzysztof Kolany

główny analityk Bankier.pl


Źródło