Indie pozbędą się pojazdów benzynowych i wysokoprężnych? Co powiedział Nitin Gadkari
Nagpur:
W ramach swoich ambicji uczynienia Indii zieloną gospodarką unijny minister Nitin Gadkari chce obniżyć podatek GST od pojazdów hybrydowych i zapowiedział całkowite pozbycie się z kraju pojazdów benzynowych i wysokoprężnych o wartości ponad 36 crore.
„Na sto procent” – powiedział Gadkari, unijny minister transportu drogowego i autostrad, zapytany, czy Indie są w stanie całkowicie pozbyć się samochodów benzynowych i wysokoprężnych.
„To trudne, ale nie niemożliwe. Taka jest moja wizja” – powiedział Gadkari w wywiadzie dla wiadomości PTI.
Powiedział, że Indie wydają 16 lakh crore rupii na import paliw. Pieniądze te zostaną przeznaczone na poprawę życia rolników, wsie będą zamożne, a młodzi znajdą zatrudnienie – powiedział minister.
Gadkari nie podał żadnego harmonogramu osiągnięcia tego ambitnego celu, który nawet zwolennicy zielonej energii uważają za zadziwiająco trudny.
Propozycja obniżenia podatku GST od pojazdów hybrydowych do pięciu procent i do 12 procent w przypadku silników typu flex została wysłana do Ministerstwa Finansów, które rozważa tę rekwizycję, powiedział Gadkari.
Minister wyraził głębokie przekonanie, że kraj może położyć kres importowi paliw poprzez promowanie stosowania biopaliw.
Działacze na rzecz ochrony środowiska z zadowoleniem przyjęli wizję Gadkariego dotyczącą zwiększenia ekologicznej mobilności, ale przestrzegli także, sygnalizując wykorzystanie paliw kopalnych do produkcji energii elektrycznej.
„W Indiach nadal jesteśmy w dużym stopniu uzależnieni od systemu energetycznego opartego na paliwach kopalnych służącego do zasilania samochodów elektrycznych i należy to zmienić. Istnieje pilna potrzeba zapewnienia w 100% energii odnawialnej obok pojazdów elektrycznych, aby zaradzić kryzysowi klimatycznemu.” Avinash Chanchal, działacz Greenpeace India, powiedział PTI.
Gadkari powiedział, że opowiada się za paliwami alternatywnymi od 2004 r. i ma pewność, że w ciągu najbliższych pięciu do siedmiu lat sytuacja się zmieni.
„Nie mogę podać daty ani roku, w którym nastąpi ta transformacja, ponieważ jest ona bardzo trudna. Jest to trudne, ale nie niemożliwe” – zapewnił Gadkari.
Wyraził głębokie przekonanie, że biorąc pod uwagę tempo wprowadzania pojazdów elektrycznych, nadchodząca era będzie oparta na alternatywach i biopaliwach i to marzenie się spełni.
Gadkari powiedział, że firmy motoryzacyjne, takie jak Bajaj, TVS i Hero, również planują produkcję motocykli z silnikami typu flex, a wkrótce pojawią się także riksze samochodowe wykorzystujące podobną technologię.
„Jeżdżę samochodem na wodór. Samochody elektryczne można zobaczyć w co drugim gospodarstwie domowym. Ludzie, którzy kiedyś twierdzili, że to niemożliwe, teraz zmienili zdanie i zaczęli wierzyć w to, co mówię od 20 lat. – powiedział minister.
„Tatas i Ashok Leyland wprowadzili ciężarówki napędzane wodorem. Są ciężarówki napędzane LNG/CNG. W całym kraju jest 350 fabryk bio-CNG” – powiedział.
„Bez wątpienia ma miejsce rewolucja. Import paliw zakończy się, a kraj stanie się samowystarczalny – Atmanirbhar Bharat. Mocno w to wierzę” – powiedział Gadkari.
(Z wyjątkiem nagłówka, ta historia nie została zredagowana przez personel NDTV i została opublikowana z kanału konsorcjalnego.)