Świat

Indyjscy śledczy zajmujący się wypadkami pociągów mają zbadać możliwość sabotażu po katastrofie w Odisha, w której zginęły setki osób

  • 5 czerwca, 2023
  • 4 min read
Indyjscy śledczy zajmujący się wypadkami pociągów mają zbadać możliwość sabotażu po katastrofie w Odisha, w której zginęły setki osób


Nowe Delhi — Władze w Indiach rozpoczęły dochodzenie, co doprowadziło do najbardziej śmiertelnej katastrofy kolejowej w kraju w tym stuleciu. The wrak w piątekkiedy pociąg pasażerski uderzył w stojący pociąg towarowy, a następnie został uderzony przez trzeci pociąg, zginęło co najmniej 275 osób, a ponad 1000 zostało rannych.

Urzędnik państwowy powiedział niedziela że awaria sygnalizacji technicznej mogła doprowadzić do katastrofy, ale w poniedziałek śledczy powiedzieli, że prawdopodobnie przyjrzą się możliwości, że ktoś mógł celowo manipulować automatycznym systemem sygnalizacji – ogólnie uważanym za bezpieczny i skuteczny – w celu spowodowania katastrofy.

Indyjskie Ministerstwo Kolei zaleciło w poniedziałek, aby Centralne Biuro Śledcze (CBI), czołowa agencja policyjna w kraju, która bada głośne sprawy karne, zbadało piątkową katastrofę kolejową.

Pracownik sprawdza nowo otwarty tor na miejscu zderzenia trzech pociągów w pobliżu Balasore, 125 mil od stolicy stanu Bhubaneswar we wschodnim stanie Odisha, 5 czerwca 2023 r.

PUNIT PARANJPE/AFP/Getty


„Podejrzewa się, że nastąpiła jakaś ingerencja w system sygnalizacji” – powiedział dziennikarzom Jaya Verma Sinha, członek indyjskiego zarządu kolei. Powiedziała, że ​​nic nie zostało wykluczone, gdy zapytano ją, czy władze podejrzewają, że ktoś mógł majstrować przy systemie elektronicznym.

W niedzielę minister kolei Ashwini Vaishnaw powiedział, że awaria elektronicznej blokady – systemu zarządzania torami, który umieszcza pociągi na torach w celu uniknięcia kolizji – mogła doprowadzić do wypadku.

„Chodzi o zwrotnicę, nastawnicę elektroniczną. Zmiana, która nastąpiła przy nastawnicy elektronicznej, spowodowała wypadek” – powiedział minister. Wspomniał o znalezieniu „osób odpowiedzialnych” za katastrofę, ale nie sugerował możliwości celowego działania.

„Nie chcę wchodzić w szczegóły” – powiedział w niedzielę Vaishnaw. „Powiem tylko, że główna przyczyna i osoby odpowiedzialne zostały zidentyfikowane”.

Premier Indii Narendra Modi również odniósł się do „osób odpowiedzialnych” za katastrofę, kiedy w sobotę odwiedził miejsce wypadku we wschodnim stanie Odisha.

„Ci, którzy zostaną uznani za winnych, zostaną surowo ukarani” – powiedział przywódca, przysięgając, że „nikt nie zostanie oszczędzony”.

Ratownicy niosą ciało ofiary na miejscu wykolejenia się pociągu pasażerskiego w dystrykcie Balasore we wschodnich Indiach, w stanie Orisa, 3 czerwca 2023 r.

Zdjęcie AP/Rafik Maqbool


Zespół śledczy powołany przez Ministerstwo Kolei prowadził już śledztwo w sprawie katastrofy kolejowej, oprócz osobnego śledztwa prowadzonego przez Komisarza ds. Bezpieczeństwa Kolei. Oczekiwano, że zakończą dochodzenie w ciągu dwóch tygodni i złożą raport rządowi. Ale rząd prawdopodobnie zaakceptuje zalecenie Ministerstwa Kolei dotyczące kolejnego śledztwa CBI.

Wypadek miał miejsce w Odisha w piątek, kiedy pociąg pasażerski Coromandel Express uderzył w stacjonarny pociąg towarowy i wykoleił się. Wagony wykolejonego pociągu spadły na sąsiedni tor, gdzie inny pociąg, Howrah Express, jadący z przeciwnego kierunku, wbił się w wykolejone wagony.

Liczba ofiar śmiertelnych w wyniku katastrofy została początkowo oszacowana na 288, ale w późniejszą niedzielę liczba ta została skorygowana do 275, ponieważ urzędnicy powiedzieli, że niektóre ciała zostały błędnie policzone dwukrotnie.

Wiele z około 1000 rannych zostało zwolnionych ze szpitali do poniedziałku, ale około 400 nadal było leczonych, niektóre z powodu bardzo poważnych obrażeń.

Niektóre osoby nadal figurowały na liście zaginionych.

Ratownicy pracują na miejscu wykolejenia się pociągu pasażerskiego w dystrykcie Balasore we wschodnich Indiach, w stanie Orisa, 3 czerwca 2023 r.

Rafiq Maqbool/AP


Ratownicy musieli przeciąć metalowe przedziały pociągu, aby odzyskać ofiary po katastrofie. Dźwigi i inne ciężkie maszyny były używane do przemieszczania zniekształconych wagonów, a następnie do naprawy i rozpoczęcia odnawiania torów.

Co najmniej jeden tor był ponownie czynny do poniedziałku po południu, ale na liniach nadal były odwołania.

Indie mają jedną z największych sieci kolejowych na świecie. Szacuje się, że pociągami w tym kraju podróżuje codziennie 13 milionów ludzi. Ale pomimo ogromnych ostatnich inwestycji mających na celu modernizację sieci, duża część infrastruktury kolejowej w kraju jest przestarzała.


Źródło

Warto przeczytać!  Hezbollah bombarduje domy 70 000 Izraelczyków, którzy uciekli ze swoich domów na północnej granicy