Biznes

Indyjski sektor lotniczy rozkwitnie pod rządami Modi 3.0, ale „powstający duopol” może zaszkodzić konsumentom

  • 23 czerwca, 2024
  • 6 min read
Indyjski sektor lotniczy rozkwitnie pod rządami Modi 3.0, ale „powstający duopol” może zaszkodzić konsumentom


JM Financial powiedział, że w branży lotniczej nastąpi ożywienie, biorąc pod uwagę skupienie się rządu.

„Dzięki silnemu skupieniu się na przekształceniu Indii w globalne centrum produkcji lotniczej i wprowadzeniu planu generalnego lotnictwa cywilnego Amrit Kaal (Manifest BJP), powrót BJP do władzy może przyspieszyć rozwój słabo penetrowanego indyjskiego przemysłu lotniczego” – stwierdzono w notatka w tym tygodniu.

Firma zajmująca się bankowością inwestycyjną dodała, że ​​liczba portów lotniczych podwoiła się z 74 do 149 w ciągu ostatniej dekady – czyli pierwszych dwóch kadencji rządu pod przewodnictwem Narendry Modiego – i oczekuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat osiągnie 220. Co więcej, znaczące zamówienia na nowe samoloty od indyjskich linii lotniczych, które mają zostać dostarczone w ciągu najbliższych kilku lat, dodatkowo wzmocnią sektor lotniczy – stwierdził.

„Zamówienie na 1124 samoloty złożone przez indyjskie linie lotnicze w roku budżetowym 24 oraz plan nakładów inwestycyjnych na kwotę 1 lakh crore rupii mogą przyspieszyć rozwój indyjskiego przemysłu lotniczego” – zauważono.

Niezależnie od tego Nuvama Institutional Equities dodała, że ​​indyjski przemysł lotniczy jest nastawiony na wzrost, a oczekuje się, że krajowy ruch pasażerski wzrośnie w bieżącym roku finansowym o 8–13 procent, osiągając 150–155 milionów i przekraczając poziom sprzed pandemii.

Jak zauważyła, stało się to pomimo przeciwnych wiatrów, takich jak uziemienie samolotów, problemy z łańcuchem dostaw czy ograniczenie działalności SpiceJet i Go First.


Przeczytaj także: Indyjski przemysł lotniczy prawdopodobnie odnotuje stratę netto w wysokości 3000–4000 crore rupii w roku finansowym 25, twierdzi ICRA


Silny wzrost ruchu lotniczego

W kwietniu 2024 r. liczba pasażerów podróżujących drogą lotniczą wzrosła o 8 procent rok do roku, do 15 milionów pasażerów, do czego przyczynił się duży popyt na podróże międzynarodowe i stały popyt na podróże krajowe. Całkowita liczba regularnych lotów wzrosła w czerwcu o 8 procent do 90 000, głównie ze względu na wzrost liczby podróży międzynarodowych, chociaż wzrost ten został częściowo zrekompensowany uziemieniami samolotów.

Warto przeczytać!  Według majora Edtech Byju's w całych Indiach działają obecnie 262 centra nauczania Wiadomości Firmowe

Biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na podróże w Indiach, międzynarodowe linie lotnicze również rozważają rozszerzenie swojej obecności w tym kraju. Na przykład w wywiadzie dla CNBC TV-18Le Hong Ha, prezes i dyrektor generalny Vietnam Airlines, powiedział, że linia lotnicza zamierza rozszerzyć swoją obecność na rynku indyjskim, ponieważ rynek ten ma ogromny potencjał.

Z doniesień wynika, że ​​Malaysia Airlines i Wizz Air z siedzibą na Węgrzech również rozważają ekspansję na rynku indyjskim.

Powstający duopol może zaszkodzić konsumentom

Jednakże w obliczu dużego popytu Nuvama Institutional Equities spodziewa się „struktury branży przypominającej duopol”, która w najbliższej perspektywie może mieć wpływ na interesy konsumentów i konkurencję.

„Ponieważ znaczna część floty Go First została uziemiona z powodu braków w silnikach, wznowienie działalności Go First pozostaje niejasne” – napisano w notatce. „Pomimo planów pierwszej oferty publicznej i wysiłków w celu pozyskania funduszy, nadal istnieją wyzwania, w tym opóźnienia w dostawach silników i napięcia finansowe”.

Nuvama dodała, że ​​udział Go First w rynku stale spada, a przeszkody operacyjne utrudniają jego ożywienie.

Ponadto pomimo tego, że na początku kwietnia trybunał NCLT przyznał Go First trzecie przedłużenie o 60 dni na zakończenie procesu upadłościowego spółki, pod koniec tego miesiąca Wysoki Trybunał w Delhi nakazał DGCA wyrejestrowanie wszystkich 54 leasingowanych przez tę linię samolotów samolotów, co dodatkowo przyćmiła szansę na odrodzenie.

Warto przeczytać!  Rakiety magazynowe Multibagger 10 procent od zamówienia pakowania autobusów elektrycznych od Convergence Energy Services Ltd

Chociaż całkowitą flotę samolotów w Indiach na koniec roku budżetowego 24 szacuje się na 790 samolotów – o 100 więcej niż w roku poprzednim – na czele której stoją głównie Air India i Indigo, szacuje się, że rzeczywista flota operacyjna jest znacznie niższa i wzrośnie zaledwie o 12 samolotów do 588 ze względu na wzrost liczby uziemionych samolotów.

„Oczekuje się, że całkowita liczba uziemionych samolotów wzrośnie do 200 ze 165 obecnie, głównie ze względu na problemy w łańcuchu dostaw, problemy z silnikiem P&W i słabość operacyjną SpiceJet (SJ) oraz zawieszenie Go First i SJ” – powiedział Nuvama. „Indigo i SJ uciekły się do wprowadzenia samolotów w leasingu z załogą, aby zaradzić niedoborom przepustowości. Oczekuje się, że do Mar-24E będzie obsługiwanych do 30 samolotów w leasingu z załogą.

W ramach umowy leasingu z załogą leasingodawca dostarcza samolot wraz z załogą i konserwacją.

Kłopoty Go First i SpiceJet przynoszą korzyść liderom rynku

Nuvama dodała, że ​​ponieważ oczekuje się, że cała flota Go First pozostanie uziemiona (54 samoloty), a zdolność operacyjna SpiceJet również prawdopodobnie spadnie o 70 procent do marca 2024 r., w branży będą działać tylko dwaj duzi gracze z łącznym udziałem w rynku krajowym wynoszącym ponad 75 proc.

„IndiGo prawdopodobnie skorzysta na wzroście udziału w rynku we wszystkich kategoriach w obliczu osłabienia małych graczy, takich jak Go First i SJ (SpiceJet)” – stwierdził Nuvama. „Branża mogłaby skonsolidować się i utworzyć dwóch-trzech graczy, co w najbliższej przyszłości będzie miało krytyczny wpływ na zainteresowanie konsumentów i konkurencję”.

Warto przeczytać!  Centrum Diagnostyczne ZOZ nr 2 w Rzeszowie ma nowoczesny tomograf komputerowy [ZDJĘCIA, WIDEO]

Tymczasem JM Financial zauważył, że fuzja Air India-Vistara, zatwierdzona przez NCLT, tworząca największego indyjskiego przewoźnika międzynarodowego i drugiego co do wielkości przewoźnika krajowego, może prawdopodobnie doprowadzić do zwiększenia intensywności konkurencji ze strony Air India.

W tym tygodniu linia Air India ogłosiła plany wprowadzenia w nadchodzącym roku konfiguracji trzyklasowej do całej swojej floty wąskokadłubowej (A320neo) oferującej pełen zakres usług. Dzięki temu linia lotnicza będzie oferować kabiny w klasie biznes, klasie ekonomicznej premium i klasie ekonomicznej na trasach krajowych i na krótkich trasach międzynarodowych.

Nuvama stwierdziła, że ​​prawdopodobna duopolistyczna struktura branży zdominowana przez Indigo i Air India „pobudzi dyscyplinę cenową, zwiększając w ten sposób rentowność w dłuższej perspektywie”.

Dodał, że agresywne zwiększanie przepustowości i duży popyt będą napędzać wzrost liczby pasażerów.

Niemniej jednak w najbliższej przyszłości oczekuje się pewnych ulg dla linii lotniczych. JM Financial spodziewa się obniżki cen paliwa do turbin lotniczych (ATF), co może pomóc w rozwoju sektora.

„ATF, który stanowi główną część kosztów operacyjnych (tj. 45-50 procent), odnotował obniżkę cen w czwartym kwartale, po gwałtownym wzroście w drugim i trzecim kwartale oraz w trzecim kwartale. 24 czerwca cena została jeszcze bardziej obniżona o 7000 rupii” – napisano. „Z tego powodu linie lotnicze mogą odczuć niższe koszty i wyższe marże”.


Przeczytaj także: Uziemienie Redbirda nie jest pierwszą oznaką problemów Indii w zakresie szkolenia lotniczego, ale spowodowało, że niedobór pilotów stał się poważny



Źródło