Indyjski sektor lotniczy rozkwitnie pod rządami Modi 3.0, ale „powstający duopol” może zaszkodzić konsumentom
![Indyjski sektor lotniczy rozkwitnie pod rządami Modi 3.0, ale „powstający duopol” może zaszkodzić konsumentom](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/06/airlines-770x470.jpeg)
JM Financial powiedział, że w branży lotniczej nastąpi ożywienie, biorąc pod uwagę skupienie się rządu.
„Dzięki silnemu skupieniu się na przekształceniu Indii w globalne centrum produkcji lotniczej i wprowadzeniu planu generalnego lotnictwa cywilnego Amrit Kaal (Manifest BJP), powrót BJP do władzy może przyspieszyć rozwój słabo penetrowanego indyjskiego przemysłu lotniczego” – stwierdzono w notatka w tym tygodniu.
Firma zajmująca się bankowością inwestycyjną dodała, że liczba portów lotniczych podwoiła się z 74 do 149 w ciągu ostatniej dekady – czyli pierwszych dwóch kadencji rządu pod przewodnictwem Narendry Modiego – i oczekuje się, że w ciągu najbliższych pięciu lat osiągnie 220. Co więcej, znaczące zamówienia na nowe samoloty od indyjskich linii lotniczych, które mają zostać dostarczone w ciągu najbliższych kilku lat, dodatkowo wzmocnią sektor lotniczy – stwierdził.
„Zamówienie na 1124 samoloty złożone przez indyjskie linie lotnicze w roku budżetowym 24 oraz plan nakładów inwestycyjnych na kwotę 1 lakh crore rupii mogą przyspieszyć rozwój indyjskiego przemysłu lotniczego” – zauważono.
Niezależnie od tego Nuvama Institutional Equities dodała, że indyjski przemysł lotniczy jest nastawiony na wzrost, a oczekuje się, że krajowy ruch pasażerski wzrośnie w bieżącym roku finansowym o 8–13 procent, osiągając 150–155 milionów i przekraczając poziom sprzed pandemii.
Jak zauważyła, stało się to pomimo przeciwnych wiatrów, takich jak uziemienie samolotów, problemy z łańcuchem dostaw czy ograniczenie działalności SpiceJet i Go First.
Przeczytaj także: Indyjski przemysł lotniczy prawdopodobnie odnotuje stratę netto w wysokości 3000–4000 crore rupii w roku finansowym 25, twierdzi ICRA
Silny wzrost ruchu lotniczego
W kwietniu 2024 r. liczba pasażerów podróżujących drogą lotniczą wzrosła o 8 procent rok do roku, do 15 milionów pasażerów, do czego przyczynił się duży popyt na podróże międzynarodowe i stały popyt na podróże krajowe. Całkowita liczba regularnych lotów wzrosła w czerwcu o 8 procent do 90 000, głównie ze względu na wzrost liczby podróży międzynarodowych, chociaż wzrost ten został częściowo zrekompensowany uziemieniami samolotów.
Biorąc pod uwagę rosnące zapotrzebowanie na podróże w Indiach, międzynarodowe linie lotnicze również rozważają rozszerzenie swojej obecności w tym kraju. Na przykład w wywiadzie dla CNBC TV-18Le Hong Ha, prezes i dyrektor generalny Vietnam Airlines, powiedział, że linia lotnicza zamierza rozszerzyć swoją obecność na rynku indyjskim, ponieważ rynek ten ma ogromny potencjał.
Z doniesień wynika, że Malaysia Airlines i Wizz Air z siedzibą na Węgrzech również rozważają ekspansję na rynku indyjskim.
Powstający duopol może zaszkodzić konsumentom
Jednakże w obliczu dużego popytu Nuvama Institutional Equities spodziewa się „struktury branży przypominającej duopol”, która w najbliższej perspektywie może mieć wpływ na interesy konsumentów i konkurencję.
„Ponieważ znaczna część floty Go First została uziemiona z powodu braków w silnikach, wznowienie działalności Go First pozostaje niejasne” – napisano w notatce. „Pomimo planów pierwszej oferty publicznej i wysiłków w celu pozyskania funduszy, nadal istnieją wyzwania, w tym opóźnienia w dostawach silników i napięcia finansowe”.
Nuvama dodała, że udział Go First w rynku stale spada, a przeszkody operacyjne utrudniają jego ożywienie.
Ponadto pomimo tego, że na początku kwietnia trybunał NCLT przyznał Go First trzecie przedłużenie o 60 dni na zakończenie procesu upadłościowego spółki, pod koniec tego miesiąca Wysoki Trybunał w Delhi nakazał DGCA wyrejestrowanie wszystkich 54 leasingowanych przez tę linię samolotów samolotów, co dodatkowo przyćmiła szansę na odrodzenie.
Chociaż całkowitą flotę samolotów w Indiach na koniec roku budżetowego 24 szacuje się na 790 samolotów – o 100 więcej niż w roku poprzednim – na czele której stoją głównie Air India i Indigo, szacuje się, że rzeczywista flota operacyjna jest znacznie niższa i wzrośnie zaledwie o 12 samolotów do 588 ze względu na wzrost liczby uziemionych samolotów.
„Oczekuje się, że całkowita liczba uziemionych samolotów wzrośnie do 200 ze 165 obecnie, głównie ze względu na problemy w łańcuchu dostaw, problemy z silnikiem P&W i słabość operacyjną SpiceJet (SJ) oraz zawieszenie Go First i SJ” – powiedział Nuvama. „Indigo i SJ uciekły się do wprowadzenia samolotów w leasingu z załogą, aby zaradzić niedoborom przepustowości. Oczekuje się, że do Mar-24E będzie obsługiwanych do 30 samolotów w leasingu z załogą.
W ramach umowy leasingu z załogą leasingodawca dostarcza samolot wraz z załogą i konserwacją.
Kłopoty Go First i SpiceJet przynoszą korzyść liderom rynku
Nuvama dodała, że ponieważ oczekuje się, że cała flota Go First pozostanie uziemiona (54 samoloty), a zdolność operacyjna SpiceJet również prawdopodobnie spadnie o 70 procent do marca 2024 r., w branży będą działać tylko dwaj duzi gracze z łącznym udziałem w rynku krajowym wynoszącym ponad 75 proc.
„IndiGo prawdopodobnie skorzysta na wzroście udziału w rynku we wszystkich kategoriach w obliczu osłabienia małych graczy, takich jak Go First i SJ (SpiceJet)” – stwierdził Nuvama. „Branża mogłaby skonsolidować się i utworzyć dwóch-trzech graczy, co w najbliższej przyszłości będzie miało krytyczny wpływ na zainteresowanie konsumentów i konkurencję”.
Tymczasem JM Financial zauważył, że fuzja Air India-Vistara, zatwierdzona przez NCLT, tworząca największego indyjskiego przewoźnika międzynarodowego i drugiego co do wielkości przewoźnika krajowego, może prawdopodobnie doprowadzić do zwiększenia intensywności konkurencji ze strony Air India.
W tym tygodniu linia Air India ogłosiła plany wprowadzenia w nadchodzącym roku konfiguracji trzyklasowej do całej swojej floty wąskokadłubowej (A320neo) oferującej pełen zakres usług. Dzięki temu linia lotnicza będzie oferować kabiny w klasie biznes, klasie ekonomicznej premium i klasie ekonomicznej na trasach krajowych i na krótkich trasach międzynarodowych.
Nuvama stwierdziła, że prawdopodobna duopolistyczna struktura branży zdominowana przez Indigo i Air India „pobudzi dyscyplinę cenową, zwiększając w ten sposób rentowność w dłuższej perspektywie”.
Dodał, że agresywne zwiększanie przepustowości i duży popyt będą napędzać wzrost liczby pasażerów.
Niemniej jednak w najbliższej przyszłości oczekuje się pewnych ulg dla linii lotniczych. JM Financial spodziewa się obniżki cen paliwa do turbin lotniczych (ATF), co może pomóc w rozwoju sektora.
„ATF, który stanowi główną część kosztów operacyjnych (tj. 45-50 procent), odnotował obniżkę cen w czwartym kwartale, po gwałtownym wzroście w drugim i trzecim kwartale oraz w trzecim kwartale. 24 czerwca cena została jeszcze bardziej obniżona o 7000 rupii” – napisano. „Z tego powodu linie lotnicze mogą odczuć niższe koszty i wyższe marże”.
Przeczytaj także: Uziemienie Redbirda nie jest pierwszą oznaką problemów Indii w zakresie szkolenia lotniczego, ale spowodowało, że niedobór pilotów stał się poważny
Pokaż cały artykuł