Biznes

Indyjskie lotnictwo raportuje najlepszą pierwszą połowę 2024 r.; linie lotnicze IndiGo i Tata Group latają wysoko; największym przegranym jest SpiceJet

  • 16 lipca, 2024
  • 5 min read
Indyjskie lotnictwo raportuje najlepszą pierwszą połowę 2024 r.; linie lotnicze IndiGo i Tata Group latają wysoko; największym przegranym jest SpiceJet


Indyjskie lotnictwo odnotowało najlepszy w historii ruch półroczny w tym roku, rejestrując 7,93 crore pasażerów między styczniem a czerwcem tego roku, w porównaniu do 7,60 crore pasażerów w tym samym okresie w zeszłym roku. Jak dotąd 2023 był najlepszym rokiem dla krajowego lotnictwa w Indiach, kiedy przekroczyło ono liczby sprzed COVID o 5,77 procent. Obecne liczby są o 12,3 procent wyższe niż w 2019 roku, ostatnim pełnym roku przed pandemią. Indie są jednym z niewielu krajów, które szybko odbiły się i odnotowały wyższe liczby niż przed pandemią w zeszłym roku. Ten rok tylko wzmacnia historię wzrostu, chociaż wyzwania trwają.

Przeczytaj także: Marzenia Indii o centrum lotniczym nabierają nowych skrzydeł, gdy IndiGo rozpoczyna obsługę tras długodystansowych

Chociaż w czerwcu nastąpił spadek liczby pasażerów w porównaniu z majem, był to najlepszy czerwiec w historii krajowego ruchu lotniczego w Indiach – obsłużył on 1,36 crore pasażerów w porównaniu z 1,24 crore w czerwcu 2023 r. W maju ubiegłego roku doszło do upadku Go FIRST, co doprowadziło do wycofania z rynku niewielkiej części przepustowości.

Co to znaczy?

IndiGo, jedna z dwóch notowanych linii lotniczych w Indiach, odnotowała rekordowe zyski w zeszłym roku finansowym. W kraju występuje poważny niedobór samolotów, co hamuje wzrost. Podczas gdy IndiGo ma flotę ponad 350 samolotów, od 70 do 80 jest uziemionych z powodu wadliwych silników. SpiceJet nie był w stanie rozwiązać problemów z leasingodawcami ani zgromadzić funduszy na naprawę samolotów i uczynienie ich zdatnymi do lotu. Akasa Air nie miała wprowadzenia od lutego tego roku. Efektywna flota w kraju jest znacznie mniejsza niż 800 samolotów zarejestrowanych w komercyjnych liniach lotniczych w kraju.

Warto przeczytać!  Emeryt milionerem. Zbiera śmieci i kupuje dziesiąty dom. "Żyję oszczędnie"

Doprowadziło to do wzrostu cen biletów, a wielu narzekało, że muszą płacić dwa razy więcej niż przed COVID-em. Liczba odlotów wzrosła tylko o 2,5 procent, czyli mniej niż wzrost ruchu. Pojemność według ASK wzrosła o 3,7 procent. Wszystko to wskazuje na ustabilizowanie się współczynnika obciążenia i wyższe współczynniki obciążenia z powodu wyższych cen biletów.

Kto na tym korzysta?

IndiGo i grupa linii lotniczych Tata to te, które najbardziej korzystają ze wzrostu na rynku. Przed COVID-em – Air India (wówczas państwowe), AirAsia India (obecnie AIX Connect) i Vistara miały udział w rynku na poziomie 24,1%. Obecnie cztery linie lotnicze grupy Tata mają udział w rynku na poziomie 28,7%. Udział w rynku IndiGo wynosił 47,1% pod koniec 2019 r., podczas gdy osiągnął szczyt znacznie powyżej 60%, zanim ustabilizował się wokół tej liczby po tym, jak napotkał przeciwności związane z dostępnością silników i uziemieniem.

Przeczytaj także: Podróże lotnicze: Liczba pasażerów podróżujących za granicę z Indii nie rośnie tak szybko jak liczba pasażerów podróżujących na terenie kraju — oto dlaczego

Warto przeczytać!  Aktualne wyniki za IV kwartał 2024 r.: JSW Energy, Dr Reddy, IRB Infra, United Breweries, IDFC ogłosiły dziś wyniki finansowe - Wiadomości branżowe

SpiceJet był największym przegranym, głównie z powodu własnych przyczyn, a nie rynku, z udziałem w rynku spadającym poniżej 4 procent w czerwcu i zamykającym Q2-CY24 z zaledwie 4,2 procent. Najczęściej udział w rynku jest funkcją udziału w pojemności i rozmieszczenia na rynku.

Akasa Air, Air India i IndiGo były trzema najlepszymi liniami lotniczymi pod względem przestrzegania zasad stop compliance w maju, przy czym linie lotnicze wykorzystywały niemal wszystkie sloty przyznane w ramach przydziału rozkładu letniego. Air India Express i SpiceJet były najgorzej radzącymi sobie pod względem wykorzystania slotów w maju 2024 r.

Uwaga na ogon

W każdym miesiącu tego roku odnotowano większy ruch lotniczy w porównaniu z tym samym miesiącem w roku ubiegłym. Sytuacja w zeszłym roku była podobna w porównaniu z rokiem 2019 we wszystkich miesiącach z wyjątkiem listopada. Stały wzrost o 5 procent do tej pory może przełożyć się na zamknięcie roku z liczbą 16 crore pasażerów – pierwszy raz dla indyjskiego przemysłu krajowego.

Przeczytaj także: Nie tylko Air India, większość linii lotniczych ma problem z punktualnością lotów długodystansowych

Druga połowa roku zwykle charakteryzuje się nieco większym rozmieszczeniem mocy przerobowych niż pierwsza połowa roku. Biorąc pod uwagę plany dostaw samolotów, Air India Express i IndiGo prawdopodobnie otrzymają więcej samolotów w drugiej połowie roku niż w pierwszej. Dostępność T1 na lotnisku w Delhi po incydencie z zeszłego miesiąca jest wątpliwa. Największe lotnisko w kraju działa tylko z dwoma terminalami i jest przeciążone. Gdy T1 będzie dostępne, może otworzyć nowe loty, pomagając pasażerom i zwiększając liczbę pasażerów.

Warto przeczytać!  Multibaggers: 3 spółki stoczniowe, w tym stocznia Cochin, zyskały od 200% do 725% w ciągu roku

3,6 Crore Hindusów odwiedziło nas w ciągu jednego dnia, wybierając nas jako niekwestionowaną platformę Indii do ogłaszania wyników wyborów powszechnych. Przeglądaj najnowsze aktualizacje Tutaj!


Źródło