Jak 1289 markerów genetycznych rewolucjonizuje opiekę nad cukrzycą

• 19 lutego, 2024
Jak 1289 markerów genetycznych rewolucjonizuje opiekę nad cukrzycą

Kawałki układanki dotyczące genetyki cukrzycy

Przełomowe badanie odkryło 1289 markerów genetycznych powiązanych z cukrzycą typu 2, pogłębiając naszą wiedzę na temat jej genetycznych podstaw i torując drogę do spersonalizowanych strategii leczenia.

Naukowcy zidentyfikowali ponad tysiąc markerów genetycznych cukrzycy typu 2, co stanowi znaczący krok w kierunku spersonalizowanego leczenia cukrzycy.

W największym jak dotąd badaniu asocjacyjnym obejmującym cały genom dotyczącym cukrzycy typu 2 zespół międzynarodowych badaczy pod kierownictwem epidemiologa genetycznego z Uniwersytetu Massachusetts Amherst zlokalizował 1289 markerów genetycznych związanych z cukrzycą typu 2 (z czego 145 to nowo zidentyfikowane ) i wygenerował ocenę ryzyka powikłań cukrzycy.

W badaniu opublikowanym dzisiaj (19 lutego) w czasopiśmie Natura które pogłębiają wiedzę na temat dziedziczności cukrzycy typu 2, naukowcy zastosowali najnowocześniejsze podejścia obliczeniowe, aby zidentyfikować osiem odrębnych mechanistycznych skupisk wariantów genetycznych powiązanych z tą chorobą. Odkryli także powiązania między poszczególnymi klastrami a powikłaniami cukrzycy.

„Próbowaliśmy odkryć niektóre mechanizmy działania tych wariantów genetycznych – i udało nam się to” – mówi współautorka Cassandra Spracklen, adiunkt biostatystyki i epidemiologii w Szkole Zdrowia Publicznego i Nauk o Zdrowiu.

Cassandra Spracklen

Epidemiolog genetyczny Cassandra Spracklen jest adiunktem biostatystyki i epidemiologii w Szkole Zdrowia Publicznego i Nauk o Zdrowiu UMass Amherst. Źródło: UMass Amherst

Ostatecznym celem jest identyfikacja potencjalnych celów genetycznych umożliwiających leczenie lub nawet wyleczenie przewlekłej choroby metabolicznej, która według Międzynarodowej Federacji Diabetologicznej dotyka, a czasami osłabia, ponad 400 milionów dorosłych na całym świecie.

Warto przeczytać!  Zakazana procedura medyczna mogła przenieść chorobę Alzheimera

Innowacje w badaniach nad cukrzycą

Badanie – będące owocem nowo utworzonej Globalnej Inicjatywy Genomicznej na rzecz Cukrzycy Typu 2 – obejmowało dane pochodzące od bardzo zróżnicowanej grupy ponad 2,5 miliona osób, z których 428 452 cierpi na cukrzycę typu 2.

„Znaleźliśmy osiem skupisk wariantów związanych z cukrzycą typu 2, które powiązano również z innymi czynnikami ryzyka cukrzycy, takimi jak otyłość i metabolizm lipidów w wątrobie, co sugeruje mechanizmy, w jaki sposób warianty mogą powodować cukrzycę” – mówi Spracklen. „Następnie zapytaliśmy, czy te skupienia są również powiązane z powikłaniami cukrzycy typu 2? Odkryliśmy, że kilka z nich wiąże się również z powikłaniami naczyniowymi, takimi jak choroba wieńcowa i schyłkowa nefropatia cukrzycowa”.

W stronę spersonalizowanego zarządzania cukrzycą

Chociaż dostępne są skuteczne metody leczenia cukrzycy typu 2, możliwości medycyny precyzyjnej dostosowanej do konkretnego pacjenta są nadal ograniczone. W przypadku wielu osób chorych strategie leczenia nadal opierają się na próbach i błędach. Lepsze zrozumienie mechanizmów choroby pomoże przewidzieć ryzyko cukrzycy typu 2 u poszczególnych osób i umożliwi wcześniejszą interwencję.

„Próbujemy zrozumieć, jak rozwija się cukrzyca” – mówi Spracklen, dodając, że nowe badanie obejmuje dane z kohort, które nie były dostępne we wcześniejszym badaniu asocjacyjnym obejmującym cały genom, opublikowanym w 2022 r. Genetyka natury, którego Spracklen był współautorem. „Próbujemy lepiej zrozumieć, w jaki sposób te warianty genetyczne faktycznie działają w tkance biologicznej lub na poziomie komórkowym, co ostatecznie może prowadzić do nowych celów leków i terapii”.

Warto przeczytać!  House uchwala zakaz transseksualnych sportowców dla dziewcząt i drużyn kobiecych

Starsza autorka-korespondentka Eleftheria Zeggini, dyrektor Instytutu Genomiki Translacyjnej w Helmholtz Monachium i profesor na Uniwersytecie Technicznym w Monachium, zauważa, że ​​współpraca między naukowcami jest niezbędna do oceny obszernych danych pacjentów i osiągnięcia wszechstronnego zrozumienia wariantów ryzyka genomowego.

„Informacja genetyczna w naszych komórkach kryje w sobie tajemnice dotyczące ryzyka, postępu i powikłań wielu chorób” – mówi. „Nasza praca prowadzi do lepszego zrozumienia biologicznych mechanizmów powodujących choroby. Lepsza wiedza na temat ryzyka progresji powikłań cukrzycy typu 2 może pomóc we wdrożeniu wczesnych interwencji w celu opóźnienia lub nawet zapobiegania tym wyniszczającym schorzeniom”.

W podsumowaniu artykułu czytamy: „Nasze odkrycia… mogą pomóc w optymalizacji globalnego dostępu do opieki diabetologicznej opartej na wiedzy genetycznej”.

Odniesienie: „Genetyczne czynniki heterogeniczności w patofizjologii cukrzycy typu 2” 19 lutego 2024 r., Natura.
DOI: 10.1038/s41586-024-07019-6