Filmy

Jak Anand Ekarshi i Ajith Joy badali moralność w „Aattam”

  • 29 sierpnia, 2024
  • 8 min read
Jak Anand Ekarshi i Ajith Joy badali moralność w „Aattam”


Indie niedawno ogłosiły przyznanie Narodowych Nagród Filmowych, a w zeszłym roku ogłoszono premierę filmu w języku malajalam Aattam zdobył trzy nagrody – po jednej za najlepszy film, najlepszy scenariusz i najlepszy montaż. W ekskluzywnym wywiadzie reżyser Anand Ekarshi i producent Ajith Joy wspominają magiczną podróż filmu i drogę przed nim.

Wcześniej, Aattam zdobył Grand Jury Award 2023 na Indian Film Festival of Los Angeles i był filmem otwierającym 54. Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Indiach w 2023 r. Akcja filmu rozgrywa się w teatrze, w którym występuje dwunastu mężczyzn i jedna kobieta. Dyskusje i decyzje, które następują po molestowaniu kobiety, odzwierciedlają patriarchalne społeczeństwo. Film bada moralność tłumu w porównaniu z moralnością jednostki w trudnych okolicznościach. Jest dostępny na Amazon Prime Video.

Jak Aattam zaczął

Ekarshi kręcił filmy reklamowe, gdy jego przyjaciel z teatru, Vinay Forrt, poprosił go o napisanie filmu dla ich współpracowników ze sceny. „To było bardzo ciekawe wyzwanie, ponieważ zazwyczaj piszesz historię, a potem szukasz obsady. Ten film zaczął się od obsady. Najpierw zastanawiałem się nad główną filozofią filmu, jego psychologią i perspektywami. Najlepszym sposobem było zbadanie dynamiki grupy — grupy kontra jednostka. To była moja pierwsza myśl. Myśli pojawiły się w mojej głowie — jaka jest dynamika grupy w stosunku do przestępstwa? Jak szukają sprawiedliwości? Jak ważna jest prawda i sprawiedliwość dla grupy ludzi? I jak reaguje na to jednostka? Jak zachowuje się jednostka, gdy jest częścią grupy lub gdy jest od niej odłączona? Wszystko zaczęło się od perspektywy tłumu kontra jednostka”.

Ekarshi, który ma podyplomowe studia psychologiczne, postanowił następnie stworzyć pojedynczą kobietę kontra grupa mężczyzn, aby podkreślić kontrast między jednostką a grupą. Dodaje, że całą historię, łącznie z punktem kulminacyjnym, zrozumiał, gdy był pod piętnastominutowym prysznicem. Attam jest jego pierwszym filmem fabularnym, ale od tego czasu aktywnie pisze i reżyseruje sztuki teatralne w języku malajalam.

Zapytany, czy jakieś wydarzenie lub doświadczenie z prawdziwego życia miało wpływ na historię AattamEkarshi mówi: „Nie. Nie jest to inspirowane żadnym konkretnym incydentem, ale byłem bardzo szczęśliwym człowiekiem pod względem liczby przyjaciółek, krewnych i członków rodziny. Wiele z nich opowiedziało swoje historie i te rzeczy pozostają w podświadomości. Jako mężczyzna wiem o różnych perspektywach mężczyzn w kwestii przestępstw seksualnych”. Przyznaje, że urodzony w bardzo patriarchalnym społeczeństwie i systemie, nawet on przeszedł przez wiele ewolucji pod względem równań płci, aby dotrzeć do miejsca, w którym mógł opowiedzieć historię tak wrażliwą jak Aattam.

Aattam kończy się na moralnie dwuznacznej nucie w odniesieniu do winowajcy. Przypisuje całej grupie odpowiedzialność za trywializację doświadczeń i zmagań kobiet. Podważając moralność, film unika wskazywania na jeden „rodzaj” mężczyzn. „Myślę, że największym sukcesem Aattam polega na tym, że ludzie mogli zastanowić się nad moralnością, nie będąc surowymi wobec postaci. Dopiero w punkcie kulminacyjnym zrozumieli, co film próbuje odzwierciedlać”.

Zdobycie trzech Narodowych Nagród Filmowych

Ekarshi przyznaje, że krajowe uznanie będzie miało znaczący wpływ na niezależne filmy w kraju. „Nie z intencji ani pod względem treści, ale Aattam jest stosunkowo bardzo małym filmem pod względem skali. Mamy tak wielu nowych ludzi – jestem nowym reżyserem, a prawie wszyscy aktorzy są nowi. Nawet nasz producent, dr Ajith, właśnie wszedł do branży. Mam nadzieję, że będzie to miało znaczący wpływ na nowych filmowców i nowych producentów. Inspiruje ich to do uświadomienia sobie, że istnieje jury, które zidentyfikuje twój film, niezależnie od regionu, języka lub nazw przypisanych do projektu”.

Dodaje: „Poza tym naprawdę wierzę, że to naprawdę zainspiruje producentów do poważnego poszukiwania dobrej zawartości, niekoniecznie wielkich nazwisk. Mam nadzieję, że to wywoła efekt domina, w którym będziemy mogli oglądać mniejsze, dobre, większe filmy”.

Wspominając, co naprawdę skłoniło go do podjęcia się tego projektu, Joy mówi: „Mamy głównie szybkie, oparte na taśmie filmy, w których duży nacisk kładzie się na stronę techniczną. Aattam bardziej skupiony na prawdziwych postaciach. To właśnie wciągnęło mnie w ten film. Cała decyzja zajęła mi zaledwie piętnaście minut. Anand Ekarshi i Vinay Forrt nakręcili niewielką część filmu jako sesję pozorowaną. Prawdziwe przedstawienie postaci i ich perfekcyjnie nakręcona sesja pozorowana, pomimo zaangażowania wielu osób przy stole, przykuły moją uwagę”. Sesja pozorowana była częścią, w której grupa zaczyna dyskutować o przestępstwie. Producent wspomina, że ​​gwiazda języka malajalam Mamooty zaprosiła zespół do swojego domu po obejrzeniu filmu.

Spekulacje na temat Oscarów

Od czasu ogłoszenia Narodowych Nagród Filmowych w Indiach fani kina spekulują, czy Aattam może być oficjalnym zgłoszeniem Indii do Oscara w kategorii najlepszego międzynarodowego filmu fabularnego. Ekarshi mówi: „Patrząc na to racjonalnie, Aattam był filmem otwierającym Indian Panorama na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Indiach 2023. Wokół filmu narosło ogólnokrajowe poruszenie, gdy stał się filmem otwierającym. Teraz, gdy wygraliśmy Narodową Nagrodę, chcemy przyjrzeć się precedensom, prawda? Tradycyjnie istnieje zdecydowane poszukiwanie filmów nagrodzonych nagrodami krajowymi przez sam rząd. To był precedens – Chaitanya Tamhane’a Sądna przykład, został wysłany na Oscary po tym, jak zdobył Nagrodę Narodową. Zdobyliśmy również nagrodę Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych (FIPRESCI). Biorąc pod uwagę wszystkie te rzeczy, myślę, że możemy być na prawdopodobnej liście”.

Reżyser dodaje, że temat filmu jest bardzo uniwersalny i godny podróży na cały świat. „Uważam, że udało nam się stworzyć film o międzynarodowych standardach pod względem produkcji, realizacji filmowej i występów. Uważam więc, że obiektywnie ten film powinien dotrzeć do maksymalnej liczby osób”. Joy dodaje, że uważają, że Aattam byłby naturalnym wyborem na oficjalnego kandydata Indii do Oscarów.

Praca z Imtiazem Alim

Ekarshi wcześniej asystowała Imtiazowi Aliemu przy filmie z 2015 r. Tamasza po wygraniu ogólnopolskiego konkursu na krótkie filmy nakręcone telefonami komórkowymi. Wspominając to doświadczenie, mówi: „To było bardzo piękne, ponieważ wydarzyło się znikąd. Imtiaz Ali był bardzo wpływową osobą w moim życiu. Powiedział mi, żebym nie tracił więcej czasu na pomaganie. 'Anand, jesteś gotowy. Powinieneś pójść i nakręcić swój film w języku malajalam. Może wtedy będziesz mógł wrócić do hindi, jeśli zechcesz’”.

Aattam reżyser dodaje: „Jestem pewien, że nic o tym nie wie, ale mam kilka rad, które mi dał. Po obejrzeniu moich krótkich filmów zdał sobie sprawę, że mam skłonności do moralnej dobroci. Chciałem, żeby świat był dobry i miły. I prawdopodobnie było w tym coś na granicy kaznodziejstwa. Więc powiedział mi piękną rzecz. Powiedział mi: „Twoja filozofia i intencja są nienaruszone, nie martw się o swoją intencję lub filozofię, kiedy piszesz. Zapomnij o tym. Twórz bardzo szare postacie”. Zapytał mnie: „Anand, czy potrafisz sobie wyobrazić kochanka, który idzie do mieszkania swojej dziewczyny i odwraca uwagę ochroniarza, po czym kończy się intymnym momentem w budce bezpieczeństwa?” Powiedziałem mu, że nie potrafię. Następnie powiedział, że powinienem zbadać takie głębsze i bardziej szare przestrzenie. Dobroć, intencja lub filozofia powinny być głęboko zakorzenione w twoim filmie, zasugerował. To była jedna rada, którą naprawdę wziąłem sobie do głowy. Zrozumiałem, że nie ma takich obszarów w ludzkim zachowaniu, których nie mógłbym dotknąć”.

O operatorze filmowym Ravi Varmanie

Ekarshi dodaje, że operator filmowy Ravi Varman również udzielił mu dużego wsparcia na planach zdjęciowych Tamasza. „Zapraszał mnie do swojego pokoju i opowiadał o swoich doświadczeniach. Na planie prosił mnie, żebym wyjaśnił, dlaczego używa pewnych kwestii lub dlaczego wybiera takie ujęcie. Naprawdę mnie motywował, żebym lepiej zrozumiał, o co chodzi. W tym roku zdobył także Nagrodę Narodową (za pracę w Mani Ratnam’S Ponniyin Selvan: Część 1), za najlepszego operatora i zobaczymy się w Delhi. To miało ogromny wpływ na moją karierę”.

(Rozmowa została zredagowana i skrócona w celu zwiększenia przejrzystości.)


Źródło

Warto przeczytać!  Edycja limitowana 4K Godzilla Minus One wygląda oszałamiająco i możesz ją już zamówić w przedsprzedaży