Rozrywka

Jak Blackberry stał się niezbędny — a potem zniknął

  • 11 maja, 2023
  • 7 min read
Jak Blackberry stał się niezbędny — a potem zniknął


W latach 90., na długo przed tym, zanim pandemia uczyniła pracę zdalną nową normą, kilku maniaków technologii w kanadyjskiej firmie Research In Motion pracowało w ciasnym biurze w Waterloo w Ontario — pod kierownictwem założyciela Michaela Lazaridisa i dyrektora generalnego Jim Balsillie — prawie wynalazł tę koncepcję.

Mniej więcej na przełomie wieków stworzyli najmniejszy na świecie przenośny terminal e-mail — urządzenie podręczne z dostępem do Internetu, które było dostarczane wraz z pełną klawiaturą.

Wkrótce wymyślili, jak zamienić to coś w telefon komórkowy, i pierwszy na świecie naprawdę inteligentny telefon, BlackBerry, narodził się w 2002 roku.

„Wyraźnie było na to ogromny głód – BlackBerry wyłamał drzwi” – ​​powiedział Matt Johnson, reżyser „BlackBerry”, filmu, który jest kroniką wzlotów i upadków giganta technologicznego, w kinach w piątek – powiedział The Post.


Jim Balsillie (z lewej) i Mike Lazaridis zrewolucjonizowali świat technologii dzięki Blackberry.
Jim Balsillie (po lewej) i Mike Lazaridis zrewolucjonizowali świat technologii dzięki BlackBerry.
REUTERA

Telefony BlackBerry szybko zmieniły krajobraz technologiczny.
Telefony BlackBerry szybko zmieniły krajobraz technologiczny.
Europa Press za pośrednictwem Getty Images

„Inni ludzie próbowali jednocześnie wysyłać wiadomości e-mail na telefon, ale ich produkty nie były solidne”.

Najnowocześniejsza technologia została nazwana „CrackBerry” ze względu na to, jak szybko świat się uzależnił. Jednak równie godne uwagi, jak zmieniające grę cechy urządzenia, była bystrość biznesowa honchos RIM, Balsillie (Glenn Howerton) i Lazaridis (Jay Baruchel), obaj zdeterminowani, aby pokaźnie zarobić na swoim stworzeniu.

Strategia biznesowa BlackBerry opłaciła się — na początku.

„BlackBerry sprzedawałoby swoje urządzenia indywidualnym użytkownikom, a następnie ten użytkownik zawierałby umowę z lokalnym operatorem, aby mieć dostęp do sieci. BlackBerry pobierałoby dodatkową opłatę za samo korzystanie z tego telefonu” – powiedział Johnson, który w filmie gra także współzałożyciela RIM, Douglasa Fregina.

Warto przeczytać!  Były mistrz zdecydował się odejść wśród plotek o sprzedaży firmy; Szczegóły dotyczące romansu Johna Ceny z mężatką

„Wyobraź sobie, że aby korzystać z iPhone’a, musisz uiścić specjalną opłatę za iPhone’a. Ci faceci zarabiali kupę pieniędzy, wynajmując przestrzeń sieciową tym użytkownikom”.

Od momentu pojawienia się na rynku aż do miażdżącego ciosu zadanego przez Apple iPhone w 2007 roku, BlackBerry był śmietanką technologii, kontrolując ogromną połowę rynku smartfonów w USA i 20% na całym świecie. W szczytowym momencie wartość rynkowa RIM wynosiła 230 USD za akcję.

Akcesoria techniczne szybko stały się stałym elementem wyposażenia odważnych osób, takich jak prezydent Barack Obama, Anna Wintour, Sarah Jessica Parker i Katy Perry — które wypróbowały BlackBerry i spodobały się.


Prezydent Barack Obama był jednym z najbardziej widocznych użytkowników BlackBerry na świecie w czasach świetności tego urządzenia.
Prezydent Barack Obama był jednym z najbardziej widocznych użytkowników BlackBerry na świecie w czasach świetności tego urządzenia.
Obrazy Getty’ego

W tamtym czasie Anna Wintour z Vogue'a rzadko widywała się bez swojego urządzenia.
Annę Wintour z „Vogue’a” rzadko widywano wówczas bez jej „Berry”.
Obrazy Getty’ego

Katy Perry wypróbowała BlackBerry — i spodobało jej się.
Katy Perry wypróbowała BlackBerry — i spodobało jej się.
INFphoto.com

Ale chociaż produkt BlackBerry był bezdyskusyjnie z najwyższej półki, nie brakowało konkurencji — poczynając od Palm, firmy macierzystej PalmPilota, która miała swoich własnych celebrytów, w tym Michaela Jordana i Claudię Schiffer.

Palm był spragniony smaku BlackBerry — według Johnsona, zanim telefon się wyczerpał, dyrektor generalny Carl Yankowski planował wrogie przejęcie RIM.

Yankowski zaprosił Balsilliego i Lazaridisa do Nowego Jorku i zaskoczył ich swoimi planami podczas kolacji, ale Balsilliemu udało się wynegocjować zawieszenie egzekucji.


Dyrektor generalny Jim Basillie udaremnił wczesną próbę przejęcia, powstrzymując wrogiego konkurenta do czasu wzrostu cen akcji firmy.
Dyrektor generalny Jim Basillie udaremnił wczesną próbę przejęcia, powstrzymując wrogiego konkurenta do czasu wzrostu cen akcji firmy.
Toronto Star za pośrednictwem Getty Images

BlackBerry podniósł swoje akcje, aby zapobiec przejęciu.
BlackBerry podniósł swoje akcje, aby zapobiec przejęciu.
Finanse Google

„Jim powiedział:„ Słuchaj, proszę, nie rób tego. Dlaczego po prostu nie sprzedamy ci spółki jawnej. W ten sposób obaj możemy wygrać” – powiedział Johnson. „Ale oczywiście on całkowicie kłamie”.

Po tej nocy RIM spędził prawie rok na odpieraniu ataków Yankowskiego. Często robili to po prostu ignorując jego telefony, wściekając Yankowskiego, który według Johnsona uważał Balsilliego za „głupiego Kanadyjczyka”, do tego stopnia, że ​​miał ich pozwać.

Warto przeczytać!  HBO „The Last Of Us” sezon 2 przenosi się do nowej lokalizacji

Nie żeby RIM uciekał i ukrywał się — plan polegał na zwiększeniu akcji firmy do punktu, w którym Palm nie mógł już sobie pozwolić na wykup. Yankowski był całkowicie oślepiony.

„Nagle Jim uwalnia ich zarobki, a ich akcje po prostu oszalały. Carl nie mógł już kupić firmy. To naprawdę imponująca historia biznesowa — wstrzymywanie wrogiego przejęcia, dopóki nie uda się podnieść ceny akcji na tyle, aby nie można było zostać przejętym” – powiedział Johnson.

„To był piekielny hazard”.

Udaremnione przejęcie pokazało rynkom przebiegłość Balsilliego i pokazało, że BlackBerry jest naprawdę globalną siłą, z którą należy się liczyć.

Pycha kroczy przed upadkiem


Chociaż RIM mógł być świetny w zarabianiu pieniędzy, był mniej spektakularny w wprowadzaniu innowacji — BlackBerry wkrótce znalazłoby się w tyle.
Chociaż RIM mógł być świetny w zarabianiu pieniędzy, był mniej spektakularny w wprowadzaniu innowacji — BlackBerry wkrótce znalazłoby się w tyle.
REUTERA

U szczytu RIM w 2006 roku wykształcony na Harvardzie Balsillie — zagorzały fan hokeja — próbował kupić finansowo zrujnowanego wówczas Pittsburgh Penguins za 175 milionów dolarów.

Według Johnsona publicznie był to manewr „dobroczynności” ze strony miłośnika tej gry, który marzył o profesjonalnej grze w hokeja jako dziecko.

Ale Balsillie miał ukryte motywy. Powszechnie donoszono, że prawdopodobnie próbował przenieść dumę zachodniej Pensylwanii na swoje własne podwórko, przemysłowe Hamilton w Ontario – coś, czego NHL nigdy by nie popierał.

Gdy komisarz Gary Bettman i kierownictwo ligi odkryli rzekomy plan Balsilliego, umowa została zamrożona – a nowo ośmielony dyrektor generalny został wysłany na ławkę kar po chłodnym osobistym spotkaniu, powiedział Johnson.

Warto przeczytać!  Zobacz Reakcje – Billboard

NHL był nieugięty przeciwko pozwoleniu Jimowi Balsilliemu na posiadanie drużyny.
NHL było zdeterminowane, aby uniemożliwić Jimowi Balsilliemu przejęcie jednej z jej drużyn.
REUTERA

„To spotkanie najwyraźniej było jednym z najbardziej szalonych dni w NHL” – powiedział Johnson. „Myślę, że w tamtym momencie Jim naprawdę myślał, że uda mu się wygrać mecz w NHL. Myślę, że naprawdę myślał, że będzie w stanie wykorzystać system sądowy, aby wygrać. Kiedy zdał sobie sprawę, że nie może, nie był to piękny dzień”.

Wymiana zdań była podobno tak intensywna, że ​​​​zespół prawny filmu musiał rozwodnić scenę na ekranie, powiedział Johnson.

Tak upokarzający, jak nieudany zakup – wraz z dwoma kolejnymi strzałami, które Balsillie nie trafił, próbując złapać Nashville Predators i ówczesnego Phoenix Coyotes – był to piaskownica w porównaniu z tym, co nastąpiło kilka miesięcy później, kiedy Apple zaprezentowało iPhone’a.


Steve Jobs i iPhone doprowadziły do ​​upadku BlackBerry.
Steve Jobs i iPhone doprowadziły do ​​upadku BlackBerry.
Obrazy Getty’ego

Balsillie i RIM nie byli przygotowani.

„W tym czasie nie sądził, że za milion lat BlackBerry upadnie. Miał ten słynny cytat: „Lecimy prosto na księżyc albo rozbijamy się o ziemię” – powiedział Johnson. „W ogóle nie miał planu awaryjnego”.

BlackBerry z trudem dopasowywał się do nowej koncepcji smartfona z jednym ekranem bez klawiatury — i rynek o tym wiedział. BlackBerry Storm firmy RIM, niefortunny, pospiesznie wydany niedoszły iPhone, był znany z tego, że był bardzo wadliwy i trudny w obsłudze.


Założyciel Mike Lazaridis i RIM stworzyli Blackberry Storm jako próbę odpowiedzi na iPhone'a.  To był notorycznie niesprawny telefon.
Założyciel Mike Lazaridis i RIM stworzyli BlackBerry Storm jako próbę odpowiedzi na iPhone’a. To był notorycznie niesprawny telefon.
Obrazy Getty’ego

„Jest powszechnie uważany za najbardziej nieudaną premierę produktu wszechczasów, produkt w zamian za 500 milionów dolarów. To jest szalone. Nigdy nie było produktu, który by się nie powiódł”.

Około 2013 roku BlackBerry całkowicie się zepsuł. Dziś akcje spółki macierzystej kosztują około 5 USD za akcję.

„Największym problemem, jaki miał BlackBerry, było to, że patrzyli tylko sześć stóp przed ich twarzą” – powiedział Johnson. „iPhone wybiegał w przyszłość o pięć lat”.


Źródło