Podróże

Jak droga ekspresowa Delhi-Mumbai ma zrewolucjonizować podróżowanie między dwoma miastami

  • 10 lutego, 2023
  • 5 min read
Jak droga ekspresowa Delhi-Mumbai ma zrewolucjonizować podróżowanie między dwoma miastami


Zdjęcia z planowanej inauguracji Droga ekspresowa Delhi-Mumbaj stały się wirusowe, ciesząc się powszechnym uznaniem w Internecie. Droga ekspresowa ma zrewolucjonizować podróżowanie między dwoma miastami, skracając czas podróży o połowę, z ponad 24 godzin do zaledwie około 12 godzin.

Nie tylko to, ośmiopasmowa droga ekspresowa o długości 1380 km ma również przynieść korzyści różnym miastom po drodze, skracając również czas podróży między nimi. Na przykład dzisiaj (10 lutego) minister transportu drogowego i autostrad Nitin Gadkari napisał na Twitterze, że odcinek autostrady Sohna-Dausa „umożliwi bezproblemową 2-godzinną podróż między Delhi a Jaipur”.

Rozpoczęty w 2018 roku projekt ma zakończyć się do końca 2023 roku.

Kilka podstawowych szczegółów

Droga ekspresowa jest budowana z początkowym budżetem 98 000 crore INR. Według zapewnień Ministerstwa Transportu Drogowego i Autostrad, zmniejszy to odległość między Delhi a Bombajem o 180 km (z 1424 km do 1242 km).

W zależności od natężenia ruchu na drodze ekspresowej planuje się w przyszłości rozbudowę do 12-pasmowej drogi ekspresowej. Ministerstwo szacuje, że skrócenie odległości i czasu podróży ma przynieść roczne oszczędności na paliwie o ponad 320 mln litrów i redukcję emisji CO2 o 850 mln kg. Wzdłuż autostrady planowane jest również posadzenie ponad dwóch milionów drzew i krzewów.

Warto przeczytać!  Próbowałem życia vanem przez 2 tygodnie i pewien aspekt podróży sprawił, że zacząłem zastanawiać się, czy nadaję się do tego stylu życia

Ministerstwo nabyło ponad 15 000 hc ziemi pod projekt w pięciu stanach – Delhi, Haryana, Radżastanie, Gudżaracie i Maharasztrze. W 2021 roku Gadkari wypowiadał się w sprawie nabywania gruntów, twierdząc, że rolnikom zapłacono ponad 1,5-krotność ceny rynkowej za ziemię.

Sama budowa będzie gigantyczną sprawą. Szacuje się, że na budowę drogi ekspresowej zużyje się ponad 12 lakh ton stali, co odpowiada budowie 50 mostów Howrah. Ministerstwo twierdzi, że nie tylko to, że projekt zużyje 80 lakh ton cementu, co stanowi około 2 procent rocznej zdolności produkcyjnej cementu w Indiach.

Projekt stworzył również miejsca pracy dla tysięcy wyszkolonych inżynierów budownictwa i ponad 50 lakh osobodni pracy.

Niektóre unikalne funkcje

Co ważne, droga ekspresowa Delhi-Mumbai ma wprowadzić pewne funkcje rzadko spotykane w budownictwie drogowym w Indiach. Według zapewnień Ministerstwa Transportu Drogowego i Autostrad, droga ekspresowa zostanie wyposażona w najnowocześniejszy system zarządzania ruchem.

Będzie również dedykowany korytarz o szerokości trzech metrów do układania linii uzbrojenia, w tym kabli światłowodowych, rurociągów, a także wytwarzania energii słonecznej.

Droga ekspresowa będzie również wyposażona w urządzenia do zbierania wody deszczowej w odstępach co 500 m, z ponad 2000+ punktów uzupełniania wody.

Warto przeczytać!  Ustawodawcy z Kalifornii chcą więcej regulacji dotyczących mediów społecznościowych. Oto przeszkody prawne, które mogą napotkać

Przepisy dotyczące ochrony przyrody

Kluczową cechą projektu będą jego postanowienia dotyczące „ochrony dzikiej przyrody”. Droga ekspresowa jest pierwszą w Azji i drugą na świecie, na której znajdują się wiadukty i przejścia podziemne dla zwierząt, ułatwiające swobodny przepływ dzikich zwierząt. Ponadto droga ekspresowa została poprowadzona w taki sposób, aby zminimalizować niszczenie lasów chronionych.

Zostaną również zbudowane dwa kultowe 8-pasmowe tunele, jeden przez sanktuarium Mukundra bez naruszania zagrożonej fauny w regionie, a drugi przez strefę ekologiczną Matheran.

Na odcinkach narażonych na dzikie zwierzęta zostanie również zbudowana ściana graniczna o wysokości 3 stóp i bariery dźwiękowe.

Haryana

Ponad 160-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej przechodzącej przez Haryana jest budowany kosztem 10 400 crore. „Ten korytarz poprawi łączność w Nuh i Palwal poprzez liczne węzły łączące drogę ekspresową z głównymi autostradami, takimi jak KMP i DND Sohna. Aby rozwiązać poważny problem zanieczyszczenia powietrza i korków w Delhi-NCR, ministerstwo podejmuje 15 projektów o wartości 53 000 crore Rs, z których 14 zostało rozpoczętych. Ta droga ekspresowa doprowadzi do zmniejszenia zanieczyszczenia samochodowego w Delhi o 27 procent” – powiedział Gadkari w 2021 roku.

Warto przeczytać!  Turystyka rowerowa wschodząca gwiazda w Sea Otter Europe

Z tego odcinka skorzystają co najmniej 73 wsie w tym regionie.

Radżastan

Z całej drogi ekspresowej 374 km przebiega przez stan Radżastan, a jej odcinek jest budowany przy całkowitym koszcie kapitałowym przekraczającym 16 600 crores.

Korytarz będzie przebiegał przez dzielnice Alwar, Bharatpur, Dausa, Sawai Madhopur, Tonk, Bundi i Kota. Na rzekach stanu, takich jak Banganga, Banas, Mezriver i Chambal, buduje się wiele mostów. W poprzek tamy Chakan zaplanowano wyniesiony odcinek o długości 1100 m, który będzie cudem inżynierii.

Madhya Pradesh

Droga ekspresowa Delhi-Mumbai będzie przebiegać przez Madhya Pradesh (prawie 250 km) i jest budowana za szacunkowy koszt 8500 crore Rs.

Według urzędników, osiem pasów ruchu Droga ekspresowa Delhi-Vadodara-Mumbaj przejdzie przez zachodni MP obejmujący obszar 102,4 km w Mandsaur, 90,1 km w Ratlam i 52 km w Jhabual.

Gudżarat

W ramach projektu drogi ekspresowej w Gudżaracie powstanie 60 głównych mostów, 17 węzłów przesiadkowych, 17 wiaduktów i osiem mostów drogowych (ROB). Proponuje się również budowę 33 obiektów przydrożnych na tej drodze ekspresowej, aby zapewnić światowej klasy infrastrukturę transportową, a także stworzyć możliwości zatrudnienia w stanie.


Źródło