Podróże

Jak Instagram zmienił branżę turystyczną

  • 19 maja, 2023
  • 6 min read
Jak Instagram zmienił branżę turystyczną


Przy pogodzie na hiszpański Wyspa Majorka rozgrzewa się, setki turystów zaczynają codziennie gromadzić się na plaży Calo des Moro. Pęd do odwiedzenia słynnej plaży jest tak szalony, że na wąskim pasie piasku prawie nie ma miejsca na rozłożenie ręcznika. Kolejki tworzą się, gdy ludzie czekają na swoją kolej, aby zobaczyć oszałamiające błękitne wody, choć wielu po prostu się poddaje, nie chcąc spędzać czasu na wakacjach w kolejce.

Zatłoczone plaże to częsty widok na Majorce, jednym z najpopularniejszych miejsc wakacyjnych w Europie. Calo des Moro to jednak przypadek skrajny — i wielu w to wierzy Instagram jest winien. Wyszukiwanie na platformie mediów społecznościowych ujawnia dziesiątki tysięcy zdjęć, na których plaża wydaje się opuszczona, a jej turkusowe wody olśniewają w słońcu. Widz na Instagramie nie miałby pojęcia, że ​​rzeczywistość jest daleka od tej spokojnej sceny.

W poszukiwaniu idealnego zdjęcia z wakacji

Od czasu powstania Instagrama w 2010 roku powtarza się to samo zjawisko: podążając śladami influencerów, turyści gonią za idealnym zdjęciem z wakacji, zalewając miejsca, które były albo znacznie mniej znane, albo z pewnością mniej popularne niż są teraz.

Czasami konsekwencje są drastyczne. Na przykład wodospad Konigsbach w regionie Berchtesgadener Land w Bawarii został zmuszony do zamknięcia dla zwiedzających po tym, jak rosnąca liczba jednodniowych wycieczkowiczów wchodzących do naturalnych basenów w okolicy zagroziła równowadze ekosystemu.

Warto przeczytać!  10 najlepszych miejsc na letnie wakacje w Maharasztrze | Przewodnik turystyczny | Wiadomości podróżnicze

Turyści stwierdzili w ankietach, że często są zachęcani do naśladowania zdjęć z Instagrama i z pewnością platforma odgrywa ważną rolę w podejmowaniu przez nich decyzji za lub przeciw konkretnemu miejscu docelowemu. Na przykład internetowe biuro podróży Expedia odkryło, że 50% osób poniżej 40 roku życia czerpie inspirację z mediów społecznościowych, preferując je od tradycyjnych źródeł, takich jak programy telewizyjne czy czasopisma.

Inspiracja od innych

Zatłoczone plaże to częsty widok na Majorce, jednym z najpopularniejszych miejsc wakacyjnych w Europie. (Źródło: Pixabay)

„Instagram niewątpliwie służy jako źródło inspiracji dla wczasowiczów”, mówi Maike Ovens z Social Media Academy for Travel and Tourism w Hesji, Niemcy. Dodaje, że platforma odgrywa ważną rolę, zwłaszcza gdy ludzie szukają miejsc docelowych. Wiele osób nie korzysta już z wyszukiwarek takich jak Google, aby znaleźć informacje o tym, gdzie pojechać na wakacje, ale zamiast tego wyszukuje za pomocą hashtagów na Instagramie. „To tutaj szukają lokalnych atrakcji” — mówi Ovens. „Jeśli nie jesteś reprezentowany na Instagramie, nie zostaniesz odkryty”. W przypadku firm turystycznych, a także miejsc docelowych, zasadniczo nie ma możliwości obejścia platformy.

Niemieckie Stowarzyszenie Hoteli i Restauracji (DEHOGA) również widzi to w ten sposób. „Komunikacja skierowana do określonych grup docelowych, obejmująca wszystkie niezbędne punkty sprzedaży, jest dziś ważniejsza niż kiedykolwiek wcześniej” – powiedziała DW rzeczniczka. Dodała, że ​​rekomendacje i wakacyjne doświadczenia przyjaciół i znajomych również mają duży wpływ na decyzję, gdzie pojechać na wakacje. Nic dziwnego, że większość touroperatorów i biur podróży korzysta z Instagrama, aby dotrzeć do klientów.

Warto przeczytać!  Flamingo podróżuje z pakietami wycieczek po Europie na rok 2023

Instalacja jako tło do zdjęć

„Instagram jest dla nas ważnym kanałem komunikacji, dzięki któremu ludzie czują się jak w podróży”, mówi Michael Faber, który prowadzi trzy biura podróży w regionach Hunsrück i Mosel w Niemczech. Jego pracownicy codziennie przesyłają nowe zdjęcia i zawierają bardzo konkretne sugestie, gdzie można spędzić następne wakacje — na przykład w dolinie Zillertal w Tyrolu.

Tam też pięciogwiazdkowy hotel Stock Resort już dawno docenił znaczenie Instagrama. Umieściła gigantyczną żelazną rzeźbę pary dużych skrzydeł na hotelowym tarasie, aby zachęcić ludzi do robienia zdjęć. „Celem było stworzenie tła, na którym goście chętnie robiliby sobie zdjęcia; z ukrytym motywem, oczywiście, że te zdjęcia zostaną udostępnione na Instagramie” – mówi Barbara Mitterer z działu marketingu hotelu.

Nieco dalej na południe, nad włoskim jeziorem Garda, Natasha Bontadi, odpowiedzialna za działania w mediach społecznościowych Rady Turystycznej Garda Trentino, również korzysta z Instagrama. Bontadi używa platformy, aby wzbudzić ciekawość ludzi w regionie, mówi, prezentując mało znane fakty o regionie i publikując zdjęcia ukrytych miejsc i zachwycających panoram. „Unikamy rozmów o dobrze znanych obszarach, które już są popularnymi punktami turystycznymi”. W tym celu, powiedziała, oni również ściśle współpracują z influencerzy aby pomóc przekazać żądaną wiadomość.

Warto przeczytać!  Miejsca do podróży, tutaj damy Ci znać

Niezwykła moc zdjęć

„Wiele destynacji nie chce turystyki masowej, ale raczej wysokiej jakości turystyki zarządzanej”, mówi Julia Stubenböck, dyrektor zarządzająca agencji marketingu destynacji Piroth Kommunikation w Monachium, która planuje działania związane z mediami społecznościowymi dla destynacji turystycznych m.in. rzeczy. „Moc obrazów jest ogromna. Możesz coś wyjaśnić, ale możesz też to pokazać”. To często działa bardzo dobrze, mówi, zwłaszcza na Instagramie, ponieważ jest przeznaczony do udostępniania zdjęć. Platformy mediów społecznościowych, takie jak TikTok i Instagram, znacznie zwiększyły możliwości marketingowe skierowane do miejsc turystycznych i firm. Niektóre grupy docelowe, zwłaszcza milenialsi i Gen Z podróżnych, można po prostu znacznie lepiej dotrzeć za pośrednictwem platform mediów społecznościowych.

Stubenböck nie wierzy, że ludzie naiwnie dają się nabrać na przesadnie upiększone zdjęcia na Instagramie, wierząc, że ich wakacje będą równie idealne. W rzeczywistości mówi, że trend zmierza obecnie w innym kierunku i że „wzrasta wrażliwość na fakt, że nie możesz uwierzyć we wszystko, co widzisz na Instagramie”.

Jednak obecnie na Majorce nie ma na to zbyt wielu dowodów. Tego lata plaża Calo des Moro prawdopodobnie znów będzie pełna turystów. Każdy, kto ma nadzieję uzyskać idealne zdjęcie na Instagramie, może się rozczarować.

? Aby uzyskać więcej wiadomości dotyczących stylu życia, śledź nas dalej Instagram | Świergot | Facebook i nie przegap najnowszych aktualizacji!




Źródło