Filmy

Jak kopertowa sukienka Diane von Furstenberg przeszła do historii mody

  • 25 czerwca, 2024
  • 7 min read
Jak kopertowa sukienka Diane von Furstenberg przeszła do historii mody


Ipasuje, że pierwsza scena Diane von Furstenberg: Kobieta odpowiedzialna, nowy dokument Hulu o projektantce mody rozpoczyna się archiwalnym klipem, na którym David Letterman przedstawia ją jako „kobietę, która na nowo odkryła sukienkę”. Przez większość swojej kariery von Furstenburg, potocznie nazywana DVF, była synonimem kopertowej sukienki – odzieży, którą zaprojektowała 50 lat temu i która stała się kultowym symbolem wzmacniania pozycji kobiet.

Chociaż kopertowa sukienka, jaką znamy dzisiaj, jest uważana za klasykę (i niezawodny element garderoby każdej pracującej kobiety), kiedy von Furstenberg po raz pierwszy zadebiutowała swoim projektem w 1974 roku, była to rewolucja. Chociaż wersje kopertowej sukienki, inspirowane wczesnymi azjatyckimi strojami zapinanymi na kopertę, istniały przed sukienką von Furstenberg, jej suknia stała się fenomenem, ponieważ uchwyciła ducha czasu, kiedy Amerykanie kultura była szybko kształtowana przez ruchy takie jak wyzwolenie kobiet i rewolucja seksualna. Uszyta z elastycznego jedwabnego dżerseju z dekoltem w kształcie litery V, wiązaniem w talii i spódnicą sięgającą tuż za kolano, kopertowa sukienka DVF była wygodna, lekka i uniwersalnie dopasowująca się do sylwetki — jaskrawy kontrast w stosunku do restrykcyjnej odzieży i męskiego garnituru, od którego często się oczekuje kobiet na rynku pracy. Oferowana w różnorodnych bezczelnych i przyciągających wzrok nadrukach, od śmiałej lamparta po kolorowe geometryczne wzory, sukienka z dżerseju była studium kontrastów: zabawna, a zarazem praktyczna, odpowiednia, ale wciąż seksowna – w przekonujący sposób przypominała, że ​​kobiety nie są monolit.

Czytaj więcej: Diane von Furstenberg chce, żebyś wiedział, że ona też czasami się denerwuje

Chociaż von Furstenberg od założenia swojej marki w 1970 r. preferowała jedwabny dżersej i zabawne nadruki, do stworzenia kopertowej sukienki zainspirowała ją widok Julie Nixon Eisenhower w dopasowanej bluzce i spódnicy DVF z drukowanej dżerseju podczas występu telewizyjnego podczas Watergate skandal. Tworząc jedną stylową i łatwą rzecz, którą kobieta może założyć zarówno do pracy, jak i do zabawy, von Furstenberg usprawnił proces przygotowań, nie rezygnując z żadnego stylu. Jego dość rozsądna cena (w momencie debiutu w 1974 r. kosztowała 80 dolarów) sprawiła, że ​​stał się wszechstronnym i odważnym mundurem dla zapracowanej nowoczesnej kobiety, która mogła założyć kopertową sukienkę DVF do biura, a następnie wyjść w niej na miasto po jej wygaśnięciu. W dokumencie Vanessa Friedman, główna krytyczka mody w Nowym Jorku Czasywskazuje na zdolność sukienki do ucieleśniania wielu zmieniających się ról kobiet w tamtych czasach i dlaczego wywarła tak duży wpływ na historię mody

Warto przeczytać!  „IF” Ryana Reynoldsa w dniu premiery zarobił 10,3 miliona dolarów

„Ta sukienka zapewniła ogromnej liczbie kobiet, które mogły sobie pozwolić na jej noszenie, co, szczerze mówiąc, nie jest prawdą w przypadku większości produktów ze świata mody” – mówi Friedman. „Sukienka Diane umiejscowiona jest w środku historii praw kobiet, kobiet na rynku pracy i kobiet poszukujących własnego głosu”.

Andy &  Otoczenie
Maj 1974: Od lewej do prawej: artysta Andy Warhol, projektantka mody Diane von Furstenberg i aktor Monique Van Vooren w Nowym Jorku. Von Furstenberg ma na sobie jeden ze swoich projektów – kopertową sukienkę w panterkę. Zdjęcie: Tim Boxer/Hulton Archive/Getty Images

Dla von Furstenberg kopertowa sukienka będąca pionierskim symbolem stylu feministycznego jest głęboko osobista i odzwierciedla jej własną podróż w kierunku odnalezienia siły zarówno jako feministka, jak i przedsiębiorczyni w branży modowej, którą w tamtym czasie kierowali głównie mężczyźni. Urodzona jako Diane Halfin w Belgii, a jej matka ocalała z Holokaustu, von Furstenberg od najmłodszych lat słyszała, że ​​„strach nie wchodzi w grę” i nauczyła się akceptować swoją odmienność jako żydowskiej dziewczyny w homogenicznej, nieżydowskiej społeczności, w której dorastała Po ślubie z Egonem von Furstenbergiem, niemieckim księciem i członkiem zestawu odrzutowego, którego rodzina wzbraniała się przed żydowskim dziedzictwem Diane, von Furstenberg była zdeterminowana wypuścić na rynek swoją linię modową oraz mieć własną karierę i tożsamość, nie chcąc zostać zredukowana do tytułu męża lub postrzegana jako zwykła żona towarzyska, nawet jeśli jego kapitał społeczny i finansowy z pewnością nie zaszkodził przy zakładaniu zupełnie nowego biznesu. Kiedy para rozstała się w 1972 r., zaledwie trzy lata po ślubie i posiadaniu dwójki dzieci (ostatecznie rozwiedli się w 1983 r.), von Furstenberg uznała rozstanie za kluczowy moment w ukształtowaniu się zarówno jako projektantki, jak i osoby; dwa lata później zaprojektowała kopertową sukienkę, która zyskała międzynarodowe uznanie.

Warto przeczytać!  DC zmienia historię pochodzenia klasycznego bohatera Ligi Sprawiedliwości w koszmar

Czytaj więcej: 10 pytań z Diane von Furstenberg

„Stałam się kobietą, jaką chciałam być” – mówi o rozwodzie w filmie dokumentalnym. „Miałam kontrolę nad swoim przeznaczeniem, byłam odpowiedzialna za moje dzieci, byłam odpowiedzialna za swoje życie, byłam odpowiedzialna za swój biznes, byłam kobietą odpowiedzialną”.

Kiedy von Furstenberg po raz pierwszy zaprezentowała kopertową sukienkę w całostronicowej reklamie, na której sama ją nosiła Odzież damska na co dzień w 1974 roku umieściła slogan: „Poczuj się kobietą, załóż sukienkę!” Przesłanie reklamy było jasne: bycie silną kobietą nie musiało oznaczać rezygnacji z kobiecości i seksapilu – chodziło o zdefiniowanie, kim chcesz być jako kobieta dla siebie i na swoich warunkach. Rzeczywiście, dla wielu urok kopertowej sukienki, zarówno wtedy, jak i teraz, leży w duchu kobiety DVF, która mogła nieustraszenie emanować zarówno niezależną wrażliwością, jak i urokiem, prawdopodobnie w formie samej von Furstenberg, która przyjęła tyle samo przyjemność imprezowania w Studio 54, tak samo jak prowadzenie swojej marki czy działalność filantropijna.

Czytaj więcej: Bohater Diane von Furstenberg nie ma nic wspólnego z modą

Jest oczywiste, że bezkompromisowe podejście von Furstenberga do życia i stylu przemawiało do kobiet; w pierwszym roku od wypuszczenia sukienki von Furstenberg produkowała ich 25 000 tygodniowo. Do 1976 roku sprzedała milion kopertowych sukienek i pojawiła się na okładce magazynu Newsweekco czyni ją jedną z pierwszych projektantek, która odniosła komercyjny sukces na taką skalę. A wpływ kopertowej sukienki DVF przetrwał; od pamiętnego noszenia przez aktorkę Cybill Shepherd w latach 76-tych Kierowca taksówki po to, że noszą ją najsłynniejsze kobiety na świecie – Michelle Obama, Kate Middleton, Oprah Winfrey, Madonna – kopertowa sukienka od pół wieku pozostaje ponadczasową i uwielbianą częścią garderoby współczesnych kobiet.

Warto przeczytać!  Polowanie Marvela na autorów X-Men jest coraz bliżej

„Pamiętam, że jako młoda reporterka oszczędzałam na kopertową sukienkę Diane von Furstenberg” – opowiada Winfrey w filmie dokumentalnym. „Noszenie jednej z tych sukienek było dla mnie symbolem statusu”.

Dla von Furstenberg zaprojektowanie kopertowej sukienki było sposobem na wyobrażenie sobie przyszłości. Stworzyła suknię dla kobiety, jaką chciała być: niezależna, ambitna, a przede wszystkim wyzwolona. Jak sama mówi w dokumencie, jej celem nie było tworzenie historii mody, ale „bycie kobietą rządzącą, bycie kobietą wolną… moda stała się na to sposobem”. W przypadku kopertowej sukienki zrobiła jedno i drugie.


Źródło