Fotografia

Jak korzystać z reguły Sunny 16 w fotografii (prosty przewodnik)

  • 31 maja, 2024
  • 10 min read
Jak korzystać z reguły Sunny 16 w fotografii (prosty przewodnik)


Przewodnik po zasadzie Sunny 16 w fotografiiPrzewodnik po zasadzie Sunny 16 w fotografii

W życiu czasami spotykamy się z pewnymi niezbywalnymi prawdami: woda zawsze spłynie w dół, podczas lotu zawsze będzie nieszczęśliwe dziecko, a automat do koktajli mlecznych w Twojej ulubionej restauracji typu fast-food zawsze zepsuje się wtedy, gdy będziesz go najbardziej potrzebować .

Istnieją również pewne oczywiste prawdy dotyczące fotografii, które musimy zaakceptować. Na przykład pewnego dnia ty będziesz musiał ręcznie ustawić własną ekspozycję. A jeśli fotografujesz wyłącznie w trybie automatycznym, w trybie priorytetu przysłony lub w trybie priorytetu migawki, może to być ogromne wyzwanie.

Nie zniechęcaj się jednak zbytnio! Fotografowanie w trybie ręcznym nie jest łatwym zadaniem, ale istnieją zaawansowane skróty, dzięki którym możesz znacznie ułatwić sobie pracę. Mam zamiar pokazać Ci jedną z najłatwiejszych i najbardziej sprawdzonych metod obliczania ekspozycji, a jej użycie pomoże Ci niemal zawsze uzyskaj dobrą ekspozycję bazową podczas fotografowania aparatem w trybie w pełni ręcznym. (Tak naprawdę!)

Nazywa się to zasadą Sunny 16 i wkrótce stanie się Twoim najlepszym przyjacielem.

Jeśli zajmujesz się fotografią od jakiegoś czasu, być może słyszałeś o Sunny 16. Ale prawdopodobnie nigdy w pełni nie zrozumiałeś, jak proste jest zastosowanie tej poręcznej, małej formuły w celu dopasowania jej do sytuacji podczas fotografowania i jak niesamowicie skuteczna może ona być .

Zanurkujmy od razu!

Jaka jest zasada Sunny 16?

Zasada słonecznej 16Zasada słonecznej 16

Zasada Sunny 16 jest łatwa do zrozumienia. Opiera się na relacjach pomiędzy trzema kluczowymi elementami ekspozycji: ISO, przysłoną i czasem otwarcia migawki.

Sunny 16 ma swoje korzenie w fotografii filmowej i był używany, aby pomóc fotografom w określeniu ekspozycji, gdy światłomierz nie był dostępny. Ale doskonale sprawdza się także w przypadku fotografii cyfrowej. W rzeczywistości, ponieważ mamy dodatkową wygodę w postaci płynnej regulacji ISO w naszych aparatach cyfrowych, reguła Sunny 16 jest bardziej użyteczna niż kiedykolwiek wcześniej!

Jak można się domyślić, zasada Sunny 16 zaczyna się od jasnego światła słonecznego i ustawienia przysłony na (proszę!) f/16.

Uwaga: Jasne światło słoneczne oznacza niezakłócone światło słoneczne w bezchmurny dzień; pomyśl o południu z czystym niebem.

Po ustawieniu przysłony na f/16 możesz wybrać czas otwarcia migawki w oparciu o aktualnie używaną czułość ISO. Aby obliczyć czas otwarcia migawki w oparciu o Sunny 16, po prostu wstaw „1” nad ISO.

Zasada słonecznej 16Zasada słonecznej 16

Należy pamiętać, że niektóre aparaty mierzą ekspozycję w pełnym, połówkowym lub trzecim stopniu, więc czas otwarcia migawki może nie być dokładnie taki sam jak 1 w stosunku do ISO. Na przykład, jeśli aparat mierzy ekspozycję w odstępach co pół stopnia, podczas fotografowania z czułością ISO 400 ekspozycja będzie wynosić f/16 przy czasie 1/500 s (ponieważ nie jest dostępny czas otwarcia migawki 1/400 s). Przy ISO 100 ustawienia będą wynosić f/16 przy 1/125 s. Dla ISO 800 będzie to 1/1000 s.

Warto przeczytać!  Nanlite PavoSlim to najcieńsze panele LED, jakie kiedykolwiek widzieliśmy

I to właśnie jest sednem zasady Sunny 16: w jasny, bezchmurny dzień dobrą ekspozycję uzyskasz wybierając przysłonę f/16, wybraną czułość ISO i czas otwarcia migawki o 1 większy od ustawienia ISO .

(Być może zastanawiasz się, jak wybrać czułość ISO. Ogólnie rzecz biorąc, dobrym pomysłem jest wybranie podstawowej wartości ISO aparatu, a następnie pozostawienie tego ustawienia w spokoju, chyba że koniecznie musisz je podnieść. Nie ma dużej potrzeby dostosowywania czułości ISO, ponieważ możesz zmieniać ekspozycję za pomocą ustawień przysłony i czasu otwarcia migawki. Wyjątkiem jest sytuacja, gdy scena wymaga wyższej czułości ISO. Więcej informacji na ten temat za chwilę!)

Zasada słonecznej 16Zasada słonecznej 16

Dlaczego reguła Sunny 16 jest tak przydatna

Zasada słonecznej 16Zasada słonecznej 16

Zasada Sunny 16 jest pomocna z jednego ważnego powodu: zapewnia użyteczne ustawienie ekspozycji w oparciu o najjaśniejsze światło, jakie napotkasz (słońce!).

Kiedy już wiesz, jaki będzie czas otwarcia migawki przy danej wartości ISO i f/16 w jasnym świetle słonecznym, możesz w zasadzie oszacować każdy ekspozycja w ciemniejszym otoczeniu, a także dowolna ekspozycja oparta na różnych wartościach przysłony, czasie otwarcia migawki lub wyborze ISO. Dzieje się tak dlatego, że przysłona, czas otwarcia migawki i czułość ISO są ze sobą powiązane. Można je regulować względem siebie, dzięki czemu można kontrolować ekspozycję w oparciu o potrzeby konkretnej sceny.

Być może jedną z najlepszych rzeczy w pracy z regułą Sunny 16 jest to, że jest to świetny sposób na nauczenie się czytania światła. Ponadto pomoże Ci dostosować ekspozycję w oparciu o wymagania twórcze dotyczące Twojego zdjęcia.

Przyjrzyjmy się kilku czynnikom, które należy wziąć pod uwagę, gdy potrzebujesz nieco większej kontroli nad swoimi zdjęciami, korzystając z koncepcji Sunny 16.

Jak zmodyfikować regułę Sunny 16 dla różnych scenariuszy strzelania

Wiele lat temu, kiedy po raz pierwszy poznałem zasadę Sunny 16, moją pierwszą myślą było: „Świetnie, ale co, jeśli nie chcę fotografować przy f/16? Może potrzebuję mniejszej głębi ostrości niż ta, którą zapewnia f/16.”

Warto przeczytać!  Półklatkowy aparat filmowy Petax teraz w fazie prototypu, wypuść go „jak najszybciej”

To powszechna odpowiedź, w dodatku dobra. Istnieją inne powiązane pytania, takie jak: co się stanie, jeśli wskazany czas otwarcia migawki oparty na ISO nie jest wystarczająco szybki lub wystarczająco długi dla fotografowanego obiektu? A co, jeśli nie zawsze fotografuję w niezwykle jasnym świetle słonecznym (co, jak na ironię, nie jest idealne w przypadku większości fotografii!)?

Dobra wiadomość jest taka, że ​​reguła Sunny 16 jest niezwykle elastyczna.

Pamiętaj, że zasada Sunny 16 nie robi nic więcej, jak tylko eliminuje zmienne w ekspozycji, aby uzyskać podstawowe ustawienie aparatu dla określonego rodzaju światła. Następnie możesz manipulować i modyfikować to ustawienie, biorąc pod uwagę swoje specyficzne potrzeby i warunki oświetleniowe.

Zasada słonecznej 16Zasada słonecznej 16
Są to praktycznie identyczne ekspozycje w bezpośrednim świetle słonecznym, w oparciu o regułę Sunny 16, przy stałych przysłonach f/16 i czasach otwarcia migawki zależnych od ISO.

Załóżmy na przykład, że fotografujesz obiekt wymagający małej głębi ostrości, na przykład portret lub martwą naturę, i załóżmy, że fotografujesz w jasnym świetle słonecznym. Przy ISO 100 uzyskana ekspozycja w Sunny 16 wyniesie f/16 przy 1/125 s. Dla porównania, oto przykładowe zdjęcie, które zrobiłem przy dokładnych ustawieniach w bezpośrednim popołudniowym świetle słonecznym:

Zasada słonecznej 16Zasada słonecznej 16
Fotografowane przy f/16, 1/125 s i ISO 100 przy użyciu reguły Sunny 16.

Nie trzeba dodawać, że gdybym następnie otworzył przysłonę na f/2.8 (pięć stopni szerzej), aby lepiej rozmyć tło, uzyskany obraz byłby całkowicie prześwietlony. Oto jak to może wyglądać:

Zasada słonecznej 16Zasada słonecznej 16
Tak… jest tam zdjęcie!

Jak więc zaradzić temu problemowi, aby móc uchwycić zdjęcie z małą głębią ostrości? Ponieważ pracujemy w oparciu o zasadę Sunny 16, wystarczy zastosować kilka podstawowych zasad fotograficznych, aby ustawić ekspozycję w oparciu o naszą nową, szerszą przysłonę.

W szczególności, ponieważ otworzyliśmy przysłonę o pięć stopni, musimy po prostu zwiększyć czas otwarcia migawki o pięć stopni, aby to skompensować!

Jeśli więc początkowy czas otwarcia migawki wynosił 1/125 s przy f/16, nowe skorygowane ustawienie czasu otwarcia migawki przy f/2,8 wyniosłoby 1/4000 s. Oto ta sama scena co powyżej, nakręcona ze zmodyfikowanymi ustawieniami:

Zasada słonecznej 16Zasada słonecznej 16
Fotografowane przy f/2,8, 1/4000 s i ISO 100. Ekspozycja jest taka sama, ale tło jest znacznie bardziej rozmyte!

Tę samą metodę możesz zastosować do fotografowania szybko poruszających się obiektów. Jeśli zauważysz niepożądany ruch obiektu przy czasie 1/125 s i f/16, możesz wydłużyć czas otwarcia migawki do 1/500 s, a następnie skompensować to, poszerzając przysłonę. W tym przypadku 1/500 s to dwa pełne stopnie krótsze niż 1/125 s, zatem należy otworzyć przysłonę o dwa stopnie w zakresie od f/16 do f/8, zachowując stałą czułość ISO.

Warto przeczytać!  Nie pozwól, aby te dziesięć błędów w edycji zrujnowało Twoje zdjęcia krajobrazów

Niektóre skorygowane ekspozycje bazowe Sunny 16

Ale co, jeśli fotografujesz przy oświetleniu innym niż jasne słońce? Oto krótka (ale w żadnym wypadku nie ostateczna!) lista podstawowych ustawień przysłony wywodzących się z reguły Sunny 16. Jako ekspozycję bazową umieściłem Sunny 16 na górze. Aby dostosować ekspozycję w miarę słabnięcia światła, wystarczy zmienić przysłonę.

  • Bezpośrednie jasne światło słoneczne z ostrymi cieniami: f/16 przy 1/125 s i ISO 100
  • Pośrednie jasne słońce z miękkimi cieniami (cień/pochmurno): f/11 przy 1/125 s i ISO 100
  • Niebo zachmurzone, z niewielką ilością cienia lub bez cienia: f/8 przy 1/125 s i ISO 100
  • Światło zmierzchu/poranka: f/4 przy 1/125 s i ISO 100

Chcę także zwrócić się do słonia w pokoju: dlaczego po prostu nie podnieść czułości ISO?

Faktycznie, jest to świetna opcja! Możesz dostosować ustawienia ISO, aby skompensować mniej lub więcej światła w scenie, a nowoczesne aparaty coraz lepiej radzą sobie z redukcją szumów cyfrowych o wysokiej wartości ISO. Zasada Sunny 16 opierała się na tym, że większość aparatów na kliszę ogranicza się do czułości ISO użytego filmu. Jeśli jednak wolisz modyfikować ekspozycję, dostosowując czułość ISO zamiast zmieniać przysłonę, śmiało!

Ulepsz swoje ekspozycje dzięki Sunny 16!

Koncepcja Sunny 16 daje nam, fotografom cyfrowym, możliwość rejestrowania dokładnych (lub prawie dokładnych) ekspozycji bez ciągłego sprawdzania zdjęć po każdym zdjęciu. Działa nawet w przypadku trudnych obiektów (takich jak ciemne skały lub biały śnieg).

Oczywiście, jak w przypadku większości rzeczy, zasada Sunny 16 nie jest prawdziwą „zasadą” w tym sensie, że należy jej przestrzegać co do joty. Zamiast tego jest to reguła określająca związek między ekspozycją a warunkami oświetleniowymi. Innymi słowy, pozwala nam powiązać luminancję dostępnego światła z ustawieniami aparatu, aby uzyskać przewidywalne i powtarzalne wyniki.

Sunny 16 to także świetne narzędzie edukacyjne, które pomaga nam zrozumieć naturę i pomiary światła. I jest niezwykle wszechstronny, jeśli zastosujesz kilka podstawowych zasad ekspozycji na pamięć. Ja na przykład mam wrażenie, że w swojej pracy niewystarczająco wykorzystuję Sunny 16. Myślę, że to się wkrótce zmieni.

A teraz do ciebie:

Czy praktykujesz zasadę Sunny 16? Jak to wpłynęło na Twoje strzelanie? Daj nam znać w komentarzach poniżej!

Zasada słonecznej 16Zasada słonecznej 16




Źródło