Biznes

Jak Mahindra w ciągu 48 godzin sfinalizowała umowę BSA

  • 15 sierpnia, 2024
  • 4 min read
Jak Mahindra w ciągu 48 godzin sfinalizowała umowę BSA


Pod koniec 2016 roku David Bennett, niezłomny opiekun legendarnej marki motocykli BSA od czasu jej upadku na początku lat 70., skontaktował się z Anandem Mahindrą, prezesem indyjskiego giganta motoryzacyjnego Mahindra & Mahindra. Bennett miał propozycję — BSA, niegdyś legendarna nazwa w świecie motocykli, została wystawiona na sprzedaż. Pomysł ożywienia szanowanej brytyjskiej marki zachwycił Mahindrę, który posiadał zarówno wpływy finansowe, jak i strategiczne ambicje, aby tchnąć nowe życie w markę.

Ale jak to często bywa w labiryncie negocjacji korporacyjnych, postęp był powolny. Przez ponad pół roku dyskusje kręciły się i właśnie wtedy, gdy meta wydawała się w zasięgu ręki, wkroczył rywalizujący indyjski konglomerat, grożąc kradzieżą nagrody. Los miał jednak inne plany. Sześć miesięcy później Bennett wrócił na linię. Rywal najwyraźniej zbyt długo zwlekał z zawarciem umowy, a pytanie było proste: czy Mahindra nadal jest zainteresowany? „Z prędkością światła” — wspominał Mahindra. Skontaktował się ze swoim zespołem i w ciągu 48 godzin umowa została zawarta, a BSA dołączyło do Mahindra’s Classic Legends Pvt Ltd.

Warto przeczytać!  Airbus zdominował Boeinga. Ale Polska nadal jest dla niego białą plamą

Anupam Thareja, współzałożyciel Classic Legends Pvt Ltd, dołączył do rozmowy, wspominając wymianę zdań z Davidem Bennettem. „Kiedy zadzwoniłem do Davida, wiedziałem, że jest niezadowolony” — wspominał Thareja. „Zapytałem go dlaczego, zwłaszcza że oferowano mu więcej pieniędzy. David odpowiedział: „Mam ponad osiemdziesiąt lat, popijam single malta tutaj w Wielkiej Brytanii. Chcę tylko, żeby ten motocykl wrócił na drogę”. Pokazaliśmy mu naszą wizję i uważam, że to pomogło mu podjąć decyzję. Potem nastąpiła niezwykła zręczność i szybkość Mahindry w sfinalizowaniu transakcji, co było naprawdę imponujące”.

Mahindra i Thareja rozmawiali, ogłaszając wprowadzenie na rynek BSA Gold Star 650 w Indiach, którego cena zaczyna się od 2,99 lakh (ex-showroom Delhi), po wprowadzeniu go w Wielkiej Brytanii w 2021 roku. W Indiach będzie on bezpośrednio konkurował z Royal Enfield Interceptor 650, Benelli 502C i innymi. BSA Gold Star 650 jest również sprzedawany w Europie, Turcji, Nowej Zelandii i na Filipinach. Ponadto motocykl przygotowuje się do wejścia na rynki USA, Australii i Japonii wkrótce potem.

Założona w 1861 roku w Birmingham w Anglii firma Birmingham Small Arms Company (BSA) rozwinęła się z producenta broni palnej do największego na świecie producenta motocykli w latach 50. XX wieku. Podczas obu wojen światowych BSA odegrała kluczową rolę, produkując ponad 126 000 motocykli do użytku wojskowego w samej II wojnie światowej. Powiązania BSA z Indiami sięgają czasów sprzed uzyskania niepodległości, kiedy to jej motocykle cieszyły się uznaniem brytyjskich urzędników i zamożnych Hindusów, poinformowała firma.

Warto przeczytać!  Shark Tank India: Aman Gupta ostro krytykuje Peyusha Bansala, podpisując umowę z byłym pracownikiem, który zarabia dziennie, a obecnie prowadzi firmę wartą 10 rupii | Wiadomości telewizyjne

Rynek wzrośnie 2x-3x

Thareja podkreślił, że indyjski segment motocykli 650 cm3 jest podzielony między importowane modele CKD i lokalnie produkowane motocykle. Obecnie rynek liczy około 15 000 do 20 000 sztuk, ale szybko się rozwija, a wkrótce może się podwoić, a nawet potroić. Zauważył, że zdolność produkcyjna ich zakładu w Pithampur w Madhya Pradesh jest elastyczna. Początkowo ich istniejące marki, Jawa i Yezdi, miały docelową zdolność produkcyjną 60 000 sztuk. Jednak wraz z wprowadzeniem marki BSA łączna docelowa liczba sztuk dla wszystkich trzech marek wzrosła do 100 000 sztuk.

W lutym tego roku firma ogłosiła plany utworzenia nowej fabryki rowerów BSA w Wielkiej Brytanii w przyszłym roku fiskalnym. Rowery produkowane w tym zakładzie będą przeznaczone zarówno na rynek krajowy, jak i na eksport do Europy, USA, Japonii i innych regionów.

Ponadto Classic Legends niedawno utworzyło spółkę joint venture z Tube Investments of India Ltd., wspieraną przez Murugappa Group, w celu korzystania ze znaku towarowego BSA w Indiach.

Dyrektorzy Classic Legends ujawnili, że firma zainwestowała dotychczas 350 milionów rupii w modernizację zakładów, prowadzenie prac badawczo-rozwojowych, budowę zakładów produkcyjnych i wprowadzanie na rynek nowych produktów.

Warto przeczytać!  20 mln euro kary dla Kolei Litewskich za rozebranie torów do Możejek


Źródło