Jak Mahindra w ciągu 48 godzin sfinalizowała umowę BSA
Pod koniec 2016 roku David Bennett, niezłomny opiekun legendarnej marki motocykli BSA od czasu jej upadku na początku lat 70., skontaktował się z Anandem Mahindrą, prezesem indyjskiego giganta motoryzacyjnego Mahindra & Mahindra. Bennett miał propozycję — BSA, niegdyś legendarna nazwa w świecie motocykli, została wystawiona na sprzedaż. Pomysł ożywienia szanowanej brytyjskiej marki zachwycił Mahindrę, który posiadał zarówno wpływy finansowe, jak i strategiczne ambicje, aby tchnąć nowe życie w markę.
Ale jak to często bywa w labiryncie negocjacji korporacyjnych, postęp był powolny. Przez ponad pół roku dyskusje kręciły się i właśnie wtedy, gdy meta wydawała się w zasięgu ręki, wkroczył rywalizujący indyjski konglomerat, grożąc kradzieżą nagrody. Los miał jednak inne plany. Sześć miesięcy później Bennett wrócił na linię. Rywal najwyraźniej zbyt długo zwlekał z zawarciem umowy, a pytanie było proste: czy Mahindra nadal jest zainteresowany? „Z prędkością światła” — wspominał Mahindra. Skontaktował się ze swoim zespołem i w ciągu 48 godzin umowa została zawarta, a BSA dołączyło do Mahindra’s Classic Legends Pvt Ltd.
Anupam Thareja, współzałożyciel Classic Legends Pvt Ltd, dołączył do rozmowy, wspominając wymianę zdań z Davidem Bennettem. „Kiedy zadzwoniłem do Davida, wiedziałem, że jest niezadowolony” — wspominał Thareja. „Zapytałem go dlaczego, zwłaszcza że oferowano mu więcej pieniędzy. David odpowiedział: „Mam ponad osiemdziesiąt lat, popijam single malta tutaj w Wielkiej Brytanii. Chcę tylko, żeby ten motocykl wrócił na drogę”. Pokazaliśmy mu naszą wizję i uważam, że to pomogło mu podjąć decyzję. Potem nastąpiła niezwykła zręczność i szybkość Mahindry w sfinalizowaniu transakcji, co było naprawdę imponujące”.
Mahindra i Thareja rozmawiali, ogłaszając wprowadzenie na rynek BSA Gold Star 650 w Indiach, którego cena zaczyna się od 2,99 lakh (ex-showroom Delhi), po wprowadzeniu go w Wielkiej Brytanii w 2021 roku. W Indiach będzie on bezpośrednio konkurował z Royal Enfield Interceptor 650, Benelli 502C i innymi. BSA Gold Star 650 jest również sprzedawany w Europie, Turcji, Nowej Zelandii i na Filipinach. Ponadto motocykl przygotowuje się do wejścia na rynki USA, Australii i Japonii wkrótce potem.
Założona w 1861 roku w Birmingham w Anglii firma Birmingham Small Arms Company (BSA) rozwinęła się z producenta broni palnej do największego na świecie producenta motocykli w latach 50. XX wieku. Podczas obu wojen światowych BSA odegrała kluczową rolę, produkując ponad 126 000 motocykli do użytku wojskowego w samej II wojnie światowej. Powiązania BSA z Indiami sięgają czasów sprzed uzyskania niepodległości, kiedy to jej motocykle cieszyły się uznaniem brytyjskich urzędników i zamożnych Hindusów, poinformowała firma.
Rynek wzrośnie 2x-3x
Thareja podkreślił, że indyjski segment motocykli 650 cm3 jest podzielony między importowane modele CKD i lokalnie produkowane motocykle. Obecnie rynek liczy około 15 000 do 20 000 sztuk, ale szybko się rozwija, a wkrótce może się podwoić, a nawet potroić. Zauważył, że zdolność produkcyjna ich zakładu w Pithampur w Madhya Pradesh jest elastyczna. Początkowo ich istniejące marki, Jawa i Yezdi, miały docelową zdolność produkcyjną 60 000 sztuk. Jednak wraz z wprowadzeniem marki BSA łączna docelowa liczba sztuk dla wszystkich trzech marek wzrosła do 100 000 sztuk.
W lutym tego roku firma ogłosiła plany utworzenia nowej fabryki rowerów BSA w Wielkiej Brytanii w przyszłym roku fiskalnym. Rowery produkowane w tym zakładzie będą przeznaczone zarówno na rynek krajowy, jak i na eksport do Europy, USA, Japonii i innych regionów.
Ponadto Classic Legends niedawno utworzyło spółkę joint venture z Tube Investments of India Ltd., wspieraną przez Murugappa Group, w celu korzystania ze znaku towarowego BSA w Indiach.
Dyrektorzy Classic Legends ujawnili, że firma zainwestowała dotychczas 350 milionów rupii w modernizację zakładów, prowadzenie prac badawczo-rozwojowych, budowę zakładów produkcyjnych i wprowadzanie na rynek nowych produktów.