Fotografia

Jak odległość wpływa na głębię ostrości?

  • 29 lipca, 2024
  • 9 min read
Jak odległość wpływa na głębię ostrości?


Odległość i głębia ostrościOdległość i głębia ostrości

Załóżmy, że robisz zdjęcia już od jakiegoś czasu. Masz dobry aparat DSLR lub bezlusterkowiec i zauważyłeś, że standardowy obiektyw 18-55 mm, który jest dołączony do aparatu, choć jest fajny, nie daje zdjęć, których szukasz.

Więc wydajesz pieniądze na szerokokątny obiektyw stałoogniskowy, taki jak 50 mm f/1.8, o którym wszyscy mówią, montujesz go w aparacie, zmieniasz przysłonę na najszerszą i zaczynasz robić zdjęcia. Spędzasz cały dzień na fotografowaniu tym cudownym małym obiektywem. Potem wracasz do domu, przeglądasz pliki na komputerze i zdajesz sobie sprawę, że 80% twoich zdjęć jest nieostrych.

Zdarzało mi się to. A kiedy to się zdarzyło, doszedłem do wniosku, że robienie zdjęć z szeroko otwartą przysłoną nie jest możliwe, ponieważ kończyło się to zbyt wieloma zdjęciami, które były nieostre. Błędnie rozumowałem, że zawsze muszę przymknąć przysłonę podczas fotografowania portretowanych osób, w przeciwnym razie kończyły się one nieostre, ponieważ maksymalna przysłona – i w konsekwencji mała głębia ostrości – była po prostu zbyt nieużyteczna przy szeroko otwartej przysłonie.

Przez jakiś czas używałem tylko obiektywu 50 mm f/1.8 przy f/4, ponieważ był to najszerszy otwór, któremu ufałem, jeśli chodzi o ostrość zdjęcia. To szaleństwo, wiem, i było to również bardzo ograniczające. (Spróbuj robić portrety przy słabym oświetleniu przy f/4!) Ale potem odkryłem coś, co na zawsze zmieniło moje korzystanie z obiektywów o szerokim otworze przysłony:

Głębia ostrości nie jest wyłącznie określana przez ustawienie przysłony i ogniskową obiektywu. Również określane na podstawie odległości od obiektu.

Innymi słowy, możliwe jest robienie zdjęć z większą głębią ostrości przy użyciu szerokiej przysłony – i możliwe jest robienie zdjęć z mniejszą głębią ostrości przy użyciu wąskiej przysłony.

Pozwól mi wyjaśnić…

Zrozumienie podstaw dotyczących przysłony i głębi ostrości

Odległość i głębia ostrościOdległość i głębia ostrości
Aby uzyskać takie zdjęcie, użyj szerokiego otworu przysłony i zbliż się do obiektu!

Zanim przejdziemy dalej, chciałbym wyjaśnić znaczenie słów „przysłona”, „szeroko otwarty” i „szybkie obiektywy stałoogniskowe”.

Przede wszystkim, otwór odnosi się do rozmiaru przesłony wewnątrz obiektywu. Gdy ustawisz szeroką przysłonę (np. f/1.8), przesłona obiektywu otwiera się i – zakładając, że wszystko inne jest takie samo – kończysz z małą płaszczyzną ostrości (tj. efektem małej głębi ostrości). Gdy wybierasz wąską aperturę (np. f/8), przysłona obiektywu zamyka się, a ty otrzymujesz większą płaszczyznę ostrości (tj. efekt dużej głębi ostrości).

Odległość i głębia ostrościOdległość i głębia ostrości

Po drugie, strzelać szeroko otwarte oznacza, że ​​wybierasz fotografowanie przy najszerszym ustawieniu przysłony obiektywu lub f-stop. Maksymalne ustawienie przysłony różni się w zależności od obiektywu. Jeśli nie jesteś pewien najszerszego ustawienia przysłony swojego obiektywu, możesz sprawdzić stronę internetową producenta, chociaż w przypadku wielu obiektywów ta wartość jest podana gdzieś na samym obiektywie. (Canon zazwyczaj podaje ją z przodu obiektywu, a Nikon na korpusie obiektywu. Zazwyczaj jest ona zapisana jako stosunek, który wygląda mniej więcej tak: 1:2,8, 1:1,8 itd.).

Warto przeczytać!  Ten zegar typu „zrób to sam” został wbudowany w obudowę starej lampy błyskowej aparatu

Na koniec, szybki obiektyw stałoogniskowy ma jedną ogniskową (tj. nie powiększa) i ma stosunkowo szeroki maksymalny otwór przysłony. Szeroki otwór przysłony może wpuścić dużo światła, co ułatwia używanie krótszych czasów otwarcia migawki w słabych warunkach, stąd nazwa. Większość fotografów uważa, że ​​jasny obiektyw ma otwór przysłony f/2.8 lub szerszy (im mniejszy numer, tym szerszy otwór przysłony).

Dwiema najpopularniejszymi cechami jasnych obiektywów stałoogniskowych jest ich zdolność do tworzenia pięknych, nieostrych teł, a także umiejętność radzenia sobie w warunkach słabego oświetlenia dzięki wcześniej wspomnianym dużym otworom przysłony.

Odległość wpływa na głębię ostrości

Odległość i głębia ostrościOdległość i głębia ostrości

Zdradzę wam mały sekret dotyczący uzyskania mniejszej głębi ostrości: chodzi o ustawienie przysłony i ogniskową, ale to… Również o odległości do obiektu.

Większość ludzi wie, że ustawienie szerokiej przysłony rozmywa tło i wpuszcza więcej światła, ale nigdy nie zdają sobie sprawy, że ważne jest również to, jak blisko obiektu znajdują się zdjęcia.

Nie znajdziesz wielu instrukcji dotyczących odległości obiektu od aparatu. To temat, który nie otrzymuje wystarczającej uwagi i chociaż brzmi to skomplikowanie, tak naprawdę takie nie jest. Przyjrzyjmy się temu tak prosto, jak to możliwe: im jesteś bliżej obiektu, tym mniejsza głębia ostrości w stosunku do wybranej przysłony.

Warto przeczytać!  Jak wybrać lampę błyskową: 5 rzeczy do rozważenia

Jeśli więc fotografujesz obiektywem 50 mm przy f/1,8 i znajdujesz się w odległości 20 stóp od obiektu, będziesz mieć więcej większą głębię ostrości niż gdybyś fotografował tym samym obiektywem i przy tej samej przysłonie z odległości 60 cm od obiektu.

Aby uzyskać więcej matematyki, jeśli używasz obiektywu 50 mm przy f/1.8 i fotografujesz coś z odległości 4 stóp, głębia ostrości wyniesie około 1,5 cala. Ale jeśli cofniesz się o kilka kroków, aby fotografować ten sam obiekt z odległości 10 stóp, uzyskasz głębię ostrości bliską 10 cali.

Mam nadzieję, że uda mi się przekazać to, nie że ustawienie przysłony nie ma znaczenia. Chcę, żebyś zrozumiał, że nawet przy ultraszerokiej przysłonie, takiej jak f/1.8, możesz robić zdjęcia bez uczucia, że ​​większość ujęć wyjdzie rozmazana. Kluczem jest zapewnienie wystarczającej odległości między Tobą a obiektem!

Zdjęcia porównawcze

Aby zilustrować tę kwestię, przyjrzyjmy się kilku przykładowym zdjęciom. Do tych zdjęć użyłem tego samego obiektywu 35 mm przy najszerszej aperturze (f/1.4). Zmieniłem jednak odległość między aparatem a obiektem, abyście mogli zobaczyć dokładnie, jak wpływa to na głębię ostrości.

Najpierw sfotografowałem ten obiekt z odległości 60 cm:

Odległość i głębia ostrościOdległość i głębia ostrości
Zdjęcie zrobione z odległości 60 cm, obiektywem 35 mm i f/1,4.

Zauważ efekt płytkiej głębi ostrości? Ponieważ byłem blisko mojego tematu I używając przysłony f/1.4, włosy i ciało zaczynają się rozmywać, nawet jeśli nos jest ostry.

Oto co się jednak stanie, gdy użyję tej samej przysłony f/1.4, ale cofnę się o kilka kroków (tak, że będę oddalony od obiektu o około 9 stóp):

9 stóp 35 mmP9 stóp 35 mmP
Zdjęcie zrobione z odległości 9 stóp, obiektywem 35 mm i f/1,4.

Twarz obiektu jest całkowicie wyostrzona, a koszulka i włosy obiektu są znacznie ostrzejsze niż wcześniej. Oczywiście, gdy się oddalisz, wokół obiektu będzie więcej miejsca – ale dla celów porównania przyciąłem ten drugi obraz, aby kadrowanie było takie samo.

Oto kolejny przykład, tym razem przedstawiający mniejszy, bardziej produktowy obiekt. Pierwsze ujęcie zostało zrobione przy 35 mm i f/1.4 z aparatem w odległości 2 stóp:

Odległość i głębia ostrościOdległość i głębia ostrości
Zdjęcie zrobione z odległości 60 cm, obiektywem 35 mm i f/1,4.

Jak widać, tył kubka, a zwłaszcza najbardziej oddalone ołówki, zaczynają się rozmywać. Byłem za blisko!

Warto przeczytać!  13 wskazówek dotyczących fotografii podróżniczej, aby uzyskać zapierające dech w piersiach zdjęcia

A teraz spójrzcie, co się stanie, gdy cofnę się na odległość 9 stóp:

Odległość i głębia ostrościOdległość i głębia ostrości
Zdjęcie zrobione z odległości 9 stóp, obiektywem 35 mm i f/1,4.

Te tylne ołówki stały się nagle o wiele ostrzejsze, a to wszystko dzięki większej odległości! (Znów przyciąłem obraz, aby kadrowanie pozostało takie samo.)

Poznaj swoje soczewki!

Teraz, gdy znasz już „ukryty” czynnik wpływający na głębię ostrości, bardzo ważne jest, abyś naprawdę poznał swój obiektyw i jego możliwości. Na przykład, jeśli wiesz, że często robisz zdjęcia portretowe blisko swoich obiektów, bądź świadomy, jaką głębię ostrości daje Ci obiektyw przy trzech stopach, czterech stopach itd., gdy robisz zdjęcia z szeroko otwartą przysłoną. Z doświadczeniem będziesz w stanie natychmiast przewidzieć głębię ostrości, jaką da Ci obiektyw, na podstawie odległości, w jakiej jesteś od obiektu!

Następne zdjęcie zostało zrobione z odległości 5 stóp przy użyciu mojego obiektywu 85 mm f/1.4:

Odległość i głębia ostrościOdległość i głębia ostrości
Zdjęcie zrobione z odległości 5 stóp, obiektywem 85 mm i f/1,4.

Ale gdy się cofnąłem i przyciąłem kadr, otrzymałem taki efekt:

Odległość i głębia ostrościOdległość i głębia ostrości
Zdjęcie zrobione z odległości 12 stóp, obiektywem 85 mm i f/1,4.

Głębia ostrości rzeczywiście wzrasta na drugim zdjęciu, choć nie tak drastycznie jak w moich poprzednich przykładach, ze względu na dłuższą ogniskową (85 mm).

Zmień odległość, kontroluj głębię ostrości

Jeśli zdjęcia wychodzą rozmazane, gdy robisz je przy szeroko otwartej przysłonie, możesz popracować nad techniką ustawiania ostrości lub użyć węższej przysłony – ale powinieneś też pomyśleć o odległości od obiektu!

Trzeba jednak pamiętać, że oddalenie się od obiektu poszerzy kadr, dlatego trzeba będzie podjąć inne decyzje kompozycyjne, aby uwzględnić zwiększoną przestrzeń.

Niezależnie od tego, następnym razem, gdy poczujesz frustrację z powodu efektów fotografowania tym szybkim obiektywem przy najszerszej aperturze, cofnij się o krok lub dwa. Rezultaty mogą ci się spodobać!

A teraz Twoja kolej:

Czy masz problemy z robieniem ostrych zdjęć przy szerokich aperturach? Masz dodatkowe wskazówki dotyczące zarządzania szybkimi obiektywami? Zostaw swoje przemyślenia w komentarzach poniżej!




Źródło