Rozrywka

Jak oglądać Oscary 2024 i co warto wiedzieć od faworytów do gospodarza

  • 10 marca, 2024
  • 10 min read
Jak oglądać Oscary 2024 i co warto wiedzieć od faworytów do gospodarza


Rok po wielowątkowej zabawie „Wszystko, wszystko na raz” opublikowano jedną z najbardziej imponujących kreacji nagrodzonych Oscarem wszechczasów — zdobywając siedem nagród, w tym za najlepszy film, i stając się pierwszym filmem od czasu „Sieci” z 1976 r., który zdobył trzy trofea aktorskie — Ceremonia w 2024 r. rozpoczyna się wraz z kolejnym filmem o krok od historycznej dominacji Oscarów.

Szczycący się aż 13 nominacjami, imponującymi wynikami kasowymi i nieskazitelnymi osiągnięciami w sezonie nagród, obszerny film biograficzny Christophera Nolana „Oppenheimer” wydaje się niemal pewny, że nie tylko zrobi najlepsze zdjęcia, ale także rzuci wyzwanie historii Oscarów, z rekordem największej liczby zwycięstw — 11, w posiadaniu „Ben-Hura”, „Titanica” i „Władcy Pierścieni: Powrót króla” – nie jest wykluczone.

Cokolwiek się stanie, więcej widzów powinno się obudzić, aby zobaczyć, jak to wszystko rozegra się tym razem: 96. gala wręczenia Oscarów rozpocznie się godzinę wcześniej niż w ostatnich latach, a transmisję ABC zaplanowano na niedzielę o 19:00 czasu wschodniego.

Czy wcześniejszy start zwiększy opóźnione oceny? Czy „Oppenheimer” może zakończyć swój emocjonujący sezon nagród koronacją Oscarów? A może słabszy gracz, taki jak „Barbie”, „Poor Things” czy „Killers of the Flower Moon”, wpadnie w niewyobrażalny smutek? Kiedy zastanawiamy się nad tymi pytaniami, oto podsumowanie tego, co wiemy o Oscarach 2024.

Kiedy i gdzie odbędą się Oscary?

Chociaż poprzednie cztery ceremonie wręczenia Oscarów rozpoczęły się o 20:00 – po latach rozpoczynania się o 20:30 – tegoroczne przedstawienie rozpocznie się o 19:00 czasu wschodniego w niedzielę w Dolby Theatre w Los Angeles i rozpocznie się nowym odcinkiem „Abbott Elementary”. około 22:30 (przynajmniej taki jest plan na rozdanie nagród, które ma zwyczaj długiego biegania.)

Ceremonia będzie transmitowana na antenie ABC i transmitowana strumieniowo na ABC.com, aplikacji ABC, Hulu Live TV, YouTube TV, AT&T TV i FuboTV. Ceremonia wręczenia Oscarów ponownie odbędzie się w Dolby Theatre, w którym od 2002 roku odbywa się każda ceremonia (z wyjątkiem pomniejszonego przedstawienia w 2021 roku, które z powodu pandemii odbyło się w Union Station w Los Angeles).

ABC ma znowu pewne ręce w postaci Jimmy’ego Kimmela, który został wybrany na gospodarza drugi rok z rzędu i czwarty raz od 2017 r. Delikatne żarty Kimmela i entuzjazm każdego człowieka sprawiły, że w ostatnich latach stał się solidnym, choć bezpiecznym emcee, podczas którego Akademia zdecydowała się także na transmisje bez gospodarza w latach 2019–2021, a trio Wanda Sykes, Amy Schumer i Regina Hall w 2022 r.

Kimmel dołączy do Whoopi Goldberg i Jacka Lemmona jako jedyni czterokrotni gospodarze Oscarów. To wyrafinowane towarzystwo: tylko Johnny Carson (pięć lat), Billy Crystal (dziewięć) i Bob Hope (19) byli gospodarzami większej liczby ceremonii.

Warto przeczytać!  Czy Rock & Roll Hall of Fame (Gasp) zrobiło to dobrze?

W rozmowie z „Los Angeles Times” Kimmel powiedział, że nie ma zamiaru wracać w roli gospodarza po pierwszych dwóch rundach. Jednak popularność nominowanego do najlepszego filmu „Top Gun: Maverick” przekonała go do powrotu w zeszłym roku, zanim kolejny hit z rodowodem nagród wszedł do kin latem ubiegłego roku.

„Wiedziałem, że ludzie widzieli taki film, a to po prostu ułatwia pracę” – powiedział o „Mavericku”. „W tym roku siedzę w kinie i oglądam „Barbie” i myślę: „No cóż, może zrobię to jeszcze raz, bo przynajmniej mam z każdym punkt odniesienia”.

W jaki sposób wybierani są nominowani? Kto głosuje?

Nominacje do Oscara wybierają w większości członkowie odpowiedniego oddziału Akademii. Aktorzy nominują aktorów, reżyserzy nominują reżyserów i tak dalej. Najbardziej godnym uwagi wyjątkiem jest film „Najlepszy film”, którego nominacje wybierają wszyscy członkowie akademii posiadający prawo głosu.

Pełne członkostwo – około 11 000 osób – wyłoni zwycięzców we wszystkich 23 kategoriach. (W 2026 r. liczba ta wzrośnie do 24 wraz z wprowadzeniem najlepszego castingu). W przypadku 22 z tych nagród wygrywa kandydat, który zdobędzie najwięcej głosów. Jednak najlepsze zdjęcie znów stanowi wyjątek: o największej nagrodzie wieczoru decyduje się w preferencyjnym głosowaniu, w którym wyborcy oceniają nominowanych. Jeśli żaden film nie zdobędzie więcej niż 50 procent głosów na pierwszym miejscu, film zajmujący ostatnie miejsce zostaje wyeliminowany. Film nr 2 w dowolnym głosowaniu, na którym wyeliminowany film znajduje się na pierwszym miejscu, zdobywa głos w tej karcie do głosowania. Proces się powtarza, eliminując film z najmniejszą liczbą głosów, aż do uzyskania większości przez jeden film.

Które filmy są faworytami w kategorii najlepszy obraz?

„Oppenheimer”, złowieszczy portret architekta bomby atomowej autorstwa Nolana, zarobił w światowych kasach prawie 1 miliard dolarów i zdobył główną nagrodę na wszystkich znaczących prekursorach Oscarów: Złotych Globach, Critics Choice Awards, British Academy Film Awards, Nagrody Gildii Aktorów Ekranowych, Nagrody Gildii Reżyserów Amerykańskich i Nagrody Gildii Producentów Amerykańskich. Wszystkie cztery filmy, które osiągnęły ten sukces od czasu przyznania nagród SAG i Critics Choice Awards, miały premierę w połowie lat 90. – „American Beauty” z 1999 r., „Powrót króla” z 2003 r., „Slumdog Millionaire” z 2008 r. i „Argo” z 2012 r. zdobył Oscara za najlepszy film. (Nolan, który nigdy nie zdobył Oscara, również wygląda jak zamek dla najlepszego reżysera.)

Na papierze „Poor Things” ma największe szanse na wywołanie bezprecedensowego wstrząsu: fantastyczna opowieść Yorgosa Lanthimosa o przebudzeniu seksualnym kobiety z Frankensteina zajęła drugie miejsce z 11 nominacjami do Oscara i zdobyła Złote Globy dla najlepszego filmu (muzycznego lub komediowego). „Anatomy of a Fall” również wygląda na czarnego konia po zdobyciu nominacji w najważniejszych kategoriach reżyseria, montaż, główna aktorka i scenariusz oryginalny.

Warto przeczytać!  Gypsy Blanchard zaplanowała morderstwo swojej matki osiem lat temu. Chce poznać Taylor Swift po wyjściu na wolność

Chociaż poranek nominacji był łaskawy dla „Killers of the Flower Moon” (10 przytaknięć), opartego na faktach przedstawienia Martina Scorsese dotyczącego morderstw Osagów, lekceważenie w kategorii scenariusza adaptowanego nie wróży dobrze jego najlepszym szansom na zdjęcia. Podobnie postrzegana jest „Barbie” (osiem nominacji), po tym jak przeszywający patriarchat fenomen nie przyniósł nominacji dla Grety Gerwig w kategorii reżyserskiej i Margot Robbie w roli głównej. To samo tyczy się dramatu z lat 70. „The Holdovers” (pięć nominacji), który również zdobył uznanie za oryginalny scenariusz, główną rolę główną, aktorkę drugoplanową i montaż, ale nie dostał nagrody dla reżysera Alexandra Payne’a. Jednak w ramach wzmocnienia swojej kampanii „The Holdovers” pokonały „Poor Things” i „Barbie” w kategorii najlepiej zmontowanej komedii w zeszłotygodniowym konkursie American Cinema Editors Eddie Awards.

Kim są główni kandydaci do nagród aktorskich?

Wyścig o aktora drugoplanowego i aktorkę wydaje się dobiegł końca: Robert Downey Jr. wygrał wszystkich głównych prekursorów za rolę dwulicowego biurokraty z „Oppenheimera” Lewisa Straussa, a Da’Vine Joy Randolph zrobiła to samo w swojej bolesnej roli aktorki pogrążona w żałobie matka w „The Holdovers”.

Z drugiej strony główny aktor wyglądał na fascynującego wyścigu po tym, jak Paul Giamati zdobył nagrodę Critics Choice Award za rolę zrzędliwego naukowca w „The Holdovers”, Cillian Murphy otrzymał nagrodę BAFTA za rolę tytułowego fizyka w „Oppenheimerze” i obaj aktorzy zdobyli Złote Globy (Giamatti za musical lub komedię, Murphy za dramat). Jednak nagroda SAG dla najlepszego aktora Murphy’ego ugruntowała jego status faworyta.

To prowadzi nas do najbardziej fascynującego pojedynku Oscarów: główna aktorka. Wirtuozowska kreacja Emmy Stone w „Poor Things” jako kobiety odkrywającej życie na nowo po wskrzeszeniu ze śmierci przyniosła jej nagrodę Critics Choice Award i nagrodę BAFTA. Jako Mollie Burkhart, kobieta Osagów zdruzgotana niewypowiedzianą zdradą, gwiazda „Killers of the Flower Moon” Lily Gladstone pokonała Stone’a podczas rozdania nagród SAG. I podobnie jak Giamatti i Murphy, obie aktorki zdobyły Złote Globy.

Choć większość najważniejszych kategorii Oscarów wydaje się przesądzona, wybór najlepszej aktorki wygląda jak prawdziwy pomyłka. Gdyby Gladstone zwyciężyła, byłaby pierwszą rdzenną ludnością, która zdobyła Oscara za aktorstwo.

Jakie inne wyścigi warto obejrzeć?

Zwycięstwa na Złotych Globach i nagrodach BAFTA zapewniły „Anatomy of a Fall” czołowego kandydata na scenariusz oryginalny, podczas gdy „American Fiction” wydaje się gotowy przyjąć scenariusz adaptowany po zwycięstwach na Critics Choice Awards, BAFTA i Film Independent Spirit Awards. Jednak strajk pisarzy przełożył ceremonię wręczenia nagród Writers Guild Awards na kwiecień, eliminując wymowny prekursor. Do tego dochodzi czynnik „Barbie”: cieszący się dużym uznaniem scenariusz Gerwiga i jej męża Noaha Baumbachów był nominowany do Oscara w kategorii scenariuszy adaptowanych, mimo że przez resztę sezonu rozdania nagród rywalizowali o scenariusz oryginalny, co utrudniało przewidzenie obu wyścigów.

Warto przeczytać!  Star Wars Jedi: Survivor – pierwsze wrażenia

Animowany film stanowi także rzut monetą w konkursie: charakterystyczne pożegnanie Hayao Miyazakiego „Chłopiec i czapla” (zdobyte na Złotych Globach i nagrodach BAFTA) kontra stylowa kontynuacja „Spider-Man: Across the Spider-Verse” ” (który zwyciężył na Critics Choice Awards, Annie Awards i Producers Guild Awards). Istnieje również fascynująca narracja dotycząca kategorii filmów krótkometrażowych z udziałem aktorów, w której ukochany autor Wes Anderson mógł zdobyć swojego pierwszego Oscara za adaptację Roalda Dahla „Wspaniała historia Henry’ego Sugara”.

Gdzie mogę obejrzeć nominacje do najlepszych zdjęć?

Większość nominowanych najlepszych zdjęć jest już dostępna w usługach transmisji strumieniowej w ramach subskrypcji: „Oppenheimer” i „The Holdovers” w Peacock, „Barbie” w Max, „Killers of the Flower Moon” w Apple TV Plus, „Past Lives” jest dostępny w Paramount Plus, „Poor Things” w Hulu, a „Maestro” w serwisie Netflix.

Pozostałe – „American Fiction”, „Anatomia upadku” i „Strefa zainteresowań” – można oglądać w kinach lub można je wypożyczyć za pośrednictwem serwisów takich jak YouTube, Vudu, Apple TV, Google Play i Prime Video.

Czy będą występy muzyczne?

Akademia potwierdziła, że ​​widzowie zobaczą na żywo wykonania wszystkich pięciu nominowanych do najlepszych piosenek: Jon Batiste wykona „It Never Went Away” z „American Symphony”; Becky G wykona „The Fire Inside” z „Flamin’ Hot”; Scott George i Osage Singers wykonają „Wahzhazhe (A Song for My People)” z „Killers of the Flower Moon”; Billie Eilish i Finneas O’Connell wykonają „What Was I Made For?” z „Barbie”; oraz Mark Ronson i Ryan Gosling wykonają „I’m Just Ken” z „Barbie”.

Aktorzy Vanessa Hudgens i Julianne Hough poprowadzą „The Oscars Red Carpet Show”, który rozpocznie się o 18:30 czasu wschodniego w ABC. Hudgens będzie gospodarzem oficjalnego programu przedpremierowego ABC trzeci rok z rzędu, podczas gdy Hough zadebiutuje w tej roli (chociaż przez ostatnie dwa lata była współgospodarzem pokazu przed rozdaniem nagród Tony). Wcześniej prezenterki ABC News Linsey Davis i Whit Johnson poprowadzą program „Odliczanie do Oscarów: na czerwonym dywanie na żywo!” od 13:00 do 16:00

W E! program „Brunch na Oscarach” rozpocznie się o 14:00, a występ na czerwonym dywanie o 16:00.


Źródło