Fotografia

Jak przekształcić aparat fotograficzny za 10 dolarów z początków fotografii natychmiastowej w nowoczesnego konia roboczego 4×5

  • 13 lipca, 2024
  • 7 min read
Jak przekształcić aparat fotograficzny za 10 dolarów z początków fotografii natychmiastowej w nowoczesnego konia roboczego 4×5


Jak przekształcić aparat fotograficzny za 10 dolarów z początków fotografii natychmiastowej w nowoczesnego konia roboczego 4x5

Ironią losu jest to, że pierwszy aparat natychmiastowy wynaleziony przez firmę Polaroid Corporation ponad 70 lat temu może dziś stać się aparatem wielkoformatowym 4×5, wykorzystującym film natychmiastowy FujiFilm Instax.

To niecodzienne zestawienie nasuwa pytanie: czy chciałbyś zanurzyć stopę w oceanie fotografii wielkoformatowej, ale nie chcesz wydawać na to majątku?

Ten prosty, nieniszczący projekt pozwoli Ci uzyskać niesamowitą głębię ostrości (jak na aparat FujiFilm Instax) za mniej niż 200 dolarów – wliczając film (patrz rysunek 1).

Rysunek 1. Połączenie czegoś starego z czymś nowym pozwala na tworzenie fotografii wielkoformatowych.Rysunek 1. Połączenie czegoś starego z czymś nowym pozwala na tworzenie fotografii wielkoformatowych.
Rysunek 1. Połączenie czegoś starego z czymś nowym pozwala na tworzenie fotografii wielkoformatowych.

Twoja lista zakupów na zbudowanie tej fantastycznej pierwszej wyprawy do zabawy w cztery na pięć zaczyna się od zakupu Lomography LomoGraflok 4×5 Instant Back (174,90 USD). Ten popularny produkt pozwala Ci doświadczyć całej tej dobroci dużego formatu bez konieczności grzebania w niezdarnych uchwytach na film lub czekania tygodniami na wywołanie i przetworzenie negatywów na odbitki.

Wystarczy włożyć paczkę filmów FujiFilm Instax Wide do LomoGraflok i jesteś prawie gotowy do drukowania natychmiastowych odbitek 4×5. Możesz spodziewać się, że zapłacisz od 10 do 14 dolarów za paczkę 10 odbitek filmu Instax Wide. Kolorowy film jest dostępny w dwupaku (tj. dwóch paczkach po 10 odbitek) za 19 dolarów. Natomiast monochromatyczny pojedynczy pakiet 10 odbitek kosztuje 14 dolarów.

Już prawie skończyliśmy i zbudowaliśmy nieco ponad 50% aparatu 4×5 za około 190 USD. Jednak ostatnie 49% to naprawdę słodka część tego projektu. Dlaczego? Cóż, po pierwsze, koszt tego ostatniego elementu to około 10 USD w „dobrym” stanie na dzisiejszym rynku używanych aparatów Polaroid. Nie potrzebujemy ani „jak nowy”, ani „doskonałego” używanego aparatu. Model „dobry” do „bardzo dobrego” będzie działał świetnie.

Warto przeczytać!  Dron „Neo” firmy DJI kosztuje 200 dolarów i został stworzony do robienia selfie

Drugim elementem, który sprawia, że ​​ten zabytkowy aparat Polaroid jest tak dobry do tego projektu, jest to, że jego specyfikacje są niesamowite dla każdego aparatu 4×5: wspaniały wysuwany wizjer z elastycznym słupkiem „celownika”, dość ostry obiektyw, prosty system ustawiania ostrości, dziwaczny, ale dokładny interfejs ekspozycji, wbudowane gniazdo wyzwalacza kablowego i, co najważniejsze, wbudowany statyw. Tak, ten aparat Polaroid był prawdziwym cudem świata fotografii (patrz rysunek 2).

Rysunek 2. Polaroid model 95.Rysunek 2. Polaroid model 95.
Rysunek 2. Polaroid model 95.

Na koniec, ten „słodki” używany aparat Polaroid oferuje Ci jeszcze jedną funkcję, która wywoła zapierające dech w piersiach emocje: z łatwością poddaje się prostej, nieniszczącej procedurze modyfikacji, dzięki której będziesz mógł delektować się fotografią wielkoformatową w mniej niż 15 minut.

Ten aparat to Polaroid Model 95. To jest to maleństwo, które zapoczątkowało cały szał fotografii natychmiastowej w 1948 roku. Nawet z tym starożytnym dziedzictwem, nie powinieneś mieć żadnych problemów ze znalezieniem takiego. Według „Polaroid Cameras Current Pricing Guide, 1948 – 1970” Ladd Publications, Inc., 1979, Polaroid Corporation wyprodukowała 950 000 kopii Modelu 95. Liczbę tę przewyższyły jedynie dwa japońskie modele przeznaczone na rynki światowe, Model 120 z 1 000 000 kopii i Model 160 z 2 400 000 kopii. W rzeczywistości istnieje wiele modeli Polaroid na film rolkowy, które mogłyby być zastąpione Modelem 95. Spróbuj poszukać Modeli 95A, 95B i 700. W razie potrzeby Modele 150, 800 i 900 również mogłyby się sprawdzić.

Gdy już nabędziesz aparat LomoGraflok, film Instax i model 95, czas na modyfikację aparatu 4×5 w 3 krokach:

Krok 1. Usuń dwa tylne uchwyty folii, zewnętrzny tył i wewnętrzny tył, sworznie zawiasów. Te sworznie po prostu wypychają się z palców zawiasów. Do wyrwania tych sworzni z każdego zawiasu potrzebne będzie cienkie szydło i para mocnych szczypiec. Zobacz Rysunek 3.

Warto przeczytać!  Hollyland Lark M2 to niewielki, 9-gramowy mikrofon bezprzewodowy wielkości przycisku
Rysunek 3. Wyciągnij dwa sworznie zawiasów, aby zdjąć tylne pokrywy filmu z modelu 95.Rysunek 3. Wyciągnij dwa sworznie zawiasów, aby zdjąć tylne pokrywy filmu z modelu 95.
Rysunek 3. Wyciągnij dwa sworznie zawiasów, aby zdjąć tylne pokrywy filmu z modelu 95.

Krok 2. Podniesione palce zawiasów wewnętrznej tylnej części stanowią przeszkodę w przymocowaniu LomoGraflok. Dlatego też zarówno dystanser LomoGraflok, jak i tylna część filmu Instax muszą być połączone ze sobą, aby uniknąć tej blokady. Ta technika zapewni, że możliwe będzie dokładne dopasowanie między aparatem a nową tylną częścią filmu. Użyj mocnej, odpornej na światło taśmy wokół wszystkich czterech boków tej „kanapkowej” części LomoGraflok, aby mocno przytrzymać te dwie części razem. Użyj rysunku 4 jako pomocnego przewodnika.

Rysunek 4. Przyklej taśmą Lomography LomoGraflok z tyłu i przekładką. Uwaga: czerwona taśma elektryczna została użyta do wyraźniejszego pokazania tego kroku.Rysunek 4. Przyklej taśmą Lomography LomoGraflok z tyłu i przekładkę. Uwaga: czerwona taśma elektryczna została użyta do wyraźniejszego pokazania tego kroku.
Rysunek 4. Przyklej taśmą Lomography LomoGraflok z tyłu i przekładką. Uwaga: czerwona taśma elektryczna została użyta do wyraźniejszego pokazania tego kroku.

Krok 3. Przymocuj połączone elementy LomoGraflok z kroku 2 do otwartego tyłu Modelu 95 z kroku 1 za pomocą dwóch (lub więcej) długich, wytrzymałych gumek. Jako wskazówka, prawidłowo wyrównany LomoGraflok powinien pewnie przylegać do podstawy wizjera Modelu 95.

Twój aparat 4×5 jest teraz gotowy do użycia. Włóż cztery baterie AA do LomoGraflok i włóż nową kasetę z filmem do tylnej kieszeni Instax. Zanim jednak zaczniesz robić zdjęcia, oto trzy punkty, które pomogą Ci zmaksymalizować potencjał dużego formatu:

  1. Ze względu na przesunięcie na zewnątrz płaszczyzny filmu połączonego dystansu LomoGraflok i tylnej ścianki filmu Instax, skala ostrości Modelu 95 jest niedokładna. Zamiast tego zwolnij standardową blokadę przedniej soczewki i przesuń cały zespół obiektywu/migawki/przysłony do tyłu (tak jakbyś miał zamknąć aparat), aż standardowa rolka przedniej soczewki znajdzie się dokładnie naprzeciwko 8-stopowego znacznika na skali ostrości (patrz Rysunek 5). Ostrość jest teraz ustalona. Wszystko od około 5 stóp do nieskończoności będzie w całkiem dobrej ostrości. Po prostu nie oczekuj/nie żądaj ostrości.
Warto przeczytać!  Jak znaleźć najlepsze lokalizacje do fotografowania krajobrazów (5 wskazówek)
Rysunek 5. Przesuń przednią soczewkę standardową do tyłu, aż rolka podporowa znajdzie się w pobliżu znacznika skali ostrości wynoszącego 8 stóp.Rysunek 5. Przesuń przednią soczewkę standardową do tyłu, aż rolka podporowa znajdzie się w pobliżu znacznika skali ostrości wynoszącego 8 stóp.
Rysunek 5. Przesuń przednią soczewkę standardową do tyłu, aż rolka podporowa znajdzie się w pobliżu znacznika skali ostrości wynoszącego 8 stóp.
  1. Model 95 nie używa konwencjonalnego systemu ekspozycji. Zamiast tego, zarówno czas otwarcia migawki, jak i przysłona są ze sobą połączone. Pokrętło radełkowane na górze przedniego standardu obiektywu jest obracane w celu ustawienia liczb ekspozycji w celu połączenia czasu otwarcia migawki i przysłony. Wartości te wahają się od 1 do 7 (lub 8 w modelach 95A i 700). Ustawienie 5 lub 6 jest dobrym punktem wyjścia do naświetlania filmu Instax. Co ciekawe, ten sam system w modelu 95B przełączył się na wartości ekspozycji (EV) w zakresie od 10 do 17. Te EV odpowiadały temu samemu systemowi EV używanemu w ręcznych światłomierzach. To było genialne, Polaroid.
  2. Podczas normalnego fotografowania tym aparatem 4×5, Twój rytuał ekspozycji będzie się składał z następujących czynności: kadrowanie obiektu, dostosowanie liczby ekspozycji, wyjęcie ciemnego slajdu, naciśnięcie spustu migawki, włożenie ciemnego slajdu, a następnie wysunięcie naświetlonego odbitki Instax. Teraz opłucz i powtórz dla pozostałych dziewięciu odbitek w opakowaniu filmu Instax.

Oto mała próbka potencjału fotograficznego, jaki można osiągnąć dzięki aparatowi Polaroid Model 95 4×5 Instax:

Rycina 6. W modelu 95 pierwotnie stosowano czarno-biały film natychmiastowy w rolce z ładnym poszarpanym brzegiem.Rycina 6. W modelu 95 pierwotnie stosowano czarno-biały film natychmiastowy w rolce z ładnym poszarpanym brzegiem.
Rycina 6. W modelu 95 pierwotnie stosowano czarno-biały film natychmiastowy w rolce z ładnym poszarpanym brzegiem.
Rysunek 7. W przypadku soczewek bez wielowarstwowej powłoki można spodziewać się niewielkiej zmiany koloru.Rysunek 7. W przypadku soczewek bez wielowarstwowej powłoki można spodziewać się niewielkiej zmiany koloru.
Rysunek 7. W przypadku soczewek bez wielowarstwowej powłoki można spodziewać się niewielkiej zmiany koloru.
Rysunek 8. Monochromatyczny film Instax idealnie nadaje się do tego systemu DIY 4x5.Rysunek 8. Monochromatyczny film Instax idealnie nadaje się do tego systemu DIY 4x5.
Rysunek 8. Monochromatyczny film Instax idealnie nadaje się do tego systemu DIY 4×5.
Rysunek 9. Przy stałym ustawieniu ostrości nadal możliwe jest wykonywanie zbliżeń.Rysunek 9. Przy stałym ustawieniu ostrości nadal możliwe jest wykonywanie zbliżeń.
Rysunek 9. Przy stałym ustawieniu ostrości nadal możliwe jest wykonywanie zbliżeń.
Rysunek 10. Dzięki temu aparatowi można uzyskać niesamowitą głębię ostrości.Rysunek 10. Dzięki temu aparatowi można uzyskać niesamowitą głębię ostrości.
Rysunek 10. Dzięki temu aparatowi można uzyskać niesamowitą głębię ostrości.
Rysunek 11. Subtelne przejścia tonalne nadają monochromatycznym zdjęciom Instax promienne piękno.Rysunek 11. Subtelne przejścia tonalne nadają monochromatycznym zdjęciom Instax promienne piękno.
Rysunek 11. Subtelne przejścia tonalne nadają monochromatycznym zdjęciom Instax promienne piękno.

Chociaż ten aparat świetnie nadaje się do użytku ręcznego, zwłaszcza gdy używasz wbudowanego skórzanego paska na rękę, istnieje unikalna funkcja, która może zwiększyć przyjemność korzystania z niego, a także zapewnić doskonałe rezultaty fotograficzne. Pod przednim zatrzaskiem otwierającym aparat znajduje się srebrna prostokątna zakładka, którą można wysunąć, aby utworzyć wbudowaną podporę statywu. Wysuń tę zakładkę statywu i umieść aparat pionowo na równej powierzchni (patrz Rysunek 12). Teraz jesteś gotowy, aby wskoczyć do świata fotografii wielkoformatowej obiema nogami.

Rysunek 12. Wbudowana noga statywu (oraz dwa standardowe gniazda na statyw) zapewniają temu samodzielnie wykonanemu aparatowi fotograficznemu Model 95 4x5 dużą elastyczność/wszechstronność.Rysunek 12. Wbudowana noga statywu (oraz dwa standardowe gniazda na statyw) zapewniają temu samodzielnie wykonanemu aparatowi fotograficznemu Model 95 4x5 dużą elastyczność/wszechstronność.
Rysunek 12. Wbudowana noga statywu (oraz dwa standardowe gniazda na statyw) zapewniają temu samodzielnie wykonanemu aparatowi fotograficznemu Model 95 4×5 dużą elastyczność/wszechstronność.

Cieszyć się.




Źródło