Marketing

Jak przeprowadzić analizę konkurencji SEO

  • 9 maja, 2023
  • 6 min read
Jak przeprowadzić analizę konkurencji SEO


W świecie, w którym był tylko jeden szewc, tylko jeden typ laptopa i tylko jedna marka kawy, przyciągnięcie ludzi do Twojej witryny byłoby łatwe. Niestety pole konkurencji stale się powiększa i każdy chce mieć kawałek organicznego tortu wyszukiwania.

Tak więc, jako część żywej, oddychającej strategii SEO, ważne jest, aby przeprowadzić analizę treści konkurencyjnych, aby lepiej zrozumieć konkurencyjny krajobraz. Analizując strony internetowe konkurencji, zawartość i wyniki wyszukiwania organicznego, będziesz w stanie zauważyć najnowszych konkurentów w swojej dziedzinie, uzyskać wgląd w ich strategie SEO i zidentyfikować możliwości ulepszenia własnej strategii.

Śledź dalej, aby lepiej zrozumieć, jak przeprowadzić analizę konkurencji pod kątem SEO i jakiego rodzaju spostrzeżenia możesz zebrać z tego procesu.

1. Zidentyfikuj swoich konkurentów

Zacznij od utworzenia klastra słów kluczowych w oparciu o niszę lub branżę, w której działa Twoja witryna. Witryny, które oferują bardzo szerokie usługi, powinny starać się reprezentować wszystkie najważniejsze branże. Aby utworzyć listę słów kluczowych, należy uwzględnić kombinację słów kluczowych, dla których już zajmujesz pozycję w rankingu, oraz słów kluczowych, dla których chcesz uzyskać wyższą pozycję w rankingu. Gdy zaczniesz opracowywać strategię słów kluczowych, zwróć uwagę na najtrafniejsze słowa o największej liczbie wyszukiwań. Spróbuj wybrać kilkanaście słów i zwrotów, które najbardziej kojarzą się z Twoją marką.

Po utworzeniu listy słów kluczowych otwórz okno incognito, aby rozpocząć wyszukiwanie poszczególnych słów kluczowych i wyrażeń. Jeśli masz dostęp do Google Ads, możesz również skorzystać z Narzędzia podglądu i diagnostyki reklam w tym kroku, aby uzyskać dokładniejszy widok rankingów według lokalizacji i typu urządzenia. Ten proces da Ci wgląd w aktualnie najwyżej oceniane strony internetowe dla każdego zapytania. Przeglądając wyniki niektórych z tych zapytań, zanotuj nazwy trzech lub czterech najpopularniejszych witryn dla każdego powiązanego wyszukiwanego hasła.

Warto przeczytać!  Wybierasz się na świat? 5 kroków do rozszerzenia strategii e-commerce

Teraz będziesz mieć długą listę witryn internetowych, które zajmują szczególnie wysokie pozycje w rankingu niektórych z Twoich najtrafniejszych słów kluczowych. Zwróć uwagę, czy którykolwiek z tych konkurentów pojawia się obok więcej niż jednego hasła, ponieważ te witryny powinny być centralnym punktem Twojej analizy konkurencji.

2. Przejrzyj strony internetowe konkurencji

Teraz, gdy masz listę marek, które bezpośrednio konkurują z Twoją własną, musisz zacząć oceniać ich strony internetowe. Zacznij od przejrzenia ich treści i zadania sobie kilku pytań podczas przeglądania każdej strony:

  • Jakiego rodzaju treści regularnie produkują? Blogi? Studium przypadku? Zdjęcia i filmy?
  • Jakie tematy poruszają? Najnowsze produkty i oferty? Bieżące wydarzenia w Twojej branży?
  • Jak opisałbyś jakość ich treści? Jak dogłębne są informacje? Ile słów treści mają na stronie? Czy zawierają wiele słów kluczowych na każdej stronie?
  • Czy wdrażają jakiekolwiek znaczniki schematu dla fragmentów rozszerzonych, takich jak często zadawane pytania, przepisy i artykuły?

Oprócz pisemnej treści w całej witrynie, zwróć także uwagę na inne aspekty witryny, takie jak struktura witryny, nawigacja, szybkość strony i projekt.

  • Do jakich typów stron odsyłają w menu nawigacji w nagłówku?
  • Jak łatwo jest nawigować między stronami kolekcji a stronami produktów?
  • Jak długo ładuje się dana strona?
  • Jakie rodzaje elementów wizualnych są umieszczane na każdej stronie?
Warto przeczytać!  Dlaczego Clarks ulepsza swoją grę w metaverse

Niektóre witryny są niezwykle duże i będą miały setki, a nawet tysiące stron. Zamiast przeczesywać wszystko godzinami, spróbuj naprawdę zagłębić się w najważniejsze strony. Możesz nawet użyć narzędzia do sprawdzania linków zwrotnych, takiego jak to, które można znaleźć w zestawach narzędzi Moz, Semrush lub Ahref, aby szybko określić, które strony mają najwyższy autorytet w witrynie. Przejrzyj kilka kolekcji i kilka stron produktów, a także kilka bardziej wartościowych stron z długimi treściami, ale nie marnuj czasu na każdą z nich.

3. Stwórz strategię ulepszania swojej witryny

Teraz, gdy już przyjrzałeś się witrynom niektórych czołowych konkurentów, nadszedł czas, aby zacząć wyróżniać obszary, w których przodują lub nie. Pomoże Ci to zidentyfikować możliwości ulepszenia własnej witryny i prześcignięcia konkurencji. Chociaż może się to wydawać dużym wyzwaniem, zacznij od przejrzenia niektórych pytań z poprzedniego kroku.

Zidentyfikuj luki w ich strategii dotyczącej treści i pomyśl o obszarach, w których możesz tworzyć jeszcze lepsze treści. Na przykład możesz znaleźć niektóre z następujących luk w swojej ofercie treści:

  • Popraw krótkie/niskowartościowe treści: Wydłużanie treści za pomocą tekstu o wysokiej wartości (nie tylko dodawanie puszystych słów) to łatwy sposób na zdobycie autorytetu, a jednocześnie umieszczenie odpowiednich słów kluczowych na niektórych stronach o największym ruchu.
  • Dodaj nagłówki: Upewnij się, że całej treści towarzyszy nagłówek bogaty w słowa kluczowe i podzielony na przydatne podtytuły, które mogą również zawierać odpowiednie słowa kluczowe.
  • Użyj danych strukturalnych: Dodanie danych strukturalnych może pomóc[wygraćfragmentyrozszerzonektóreprzyciągnąuwagędowynikówwyszukiwaniapodczastworzeniarankingu[youwinrichsnippetstodrawtheeyetoyoursearchresultwhenyoudorank
  • Idź na całość: Aby wprowadzić solidniejsze zmiany w swojej witrynie, rozważ założenie bloga, stworzenie przewodników dla kupujących lub dodanie sekcji poświęconej studiom przypadków lub innym szczegółowym treściom.
Warto przeczytać!  Jak wiadomości budują dolną część lejka za grosze

Oprócz tworzenia treści będziesz chciał również sprawdzić, czy techniczne aspekty Twojej witryny są na odpowiednim poziomie. Jeśli twoi konkurenci mają strony internetowe z krótszym czasem ładowania i bardziej intuicyjnymi elementami nawigacyjnymi, łatwiej będzie im uzyskać dobrą pozycję w rankingu i prawdopodobnie będą mieli ogólnie niższy współczynnik odrzuceń. Doświadczenie użytkownika ma wpływ na to, jak dobrze Twoja witryna będzie zajmować pozycję w wynikach wyszukiwania, dlatego ważne są również podstawowe parametry internetowe, takie jak największa treść, opóźnienie przy pierwszym wejściu i skumulowana zmiana układu, aby mieć je na oku razem z zespołem programistów.

Chociaż audyt treści konkurencyjnych to świetny krok w stronę nowych witryn internetowych, jest on również ważny dla marek, które ostatnio go nie przeprowadzały. Raz lub dwa razy w roku spróbuj zbadać konkurencję w bezpłatnych wynikach wyszukiwania lub częściej, jeśli Twoja branża rozwija się szybko. Prawidłowo przeprowadzona analiza konkurencji zapewni wgląd w możliwości słów kluczowych, zachowania odbiorców docelowych, trendy w branży i nowe możliwości optymalizacji witryny.


Źródło