Filmy

Jak Skazani na Shawshank zamienili więzienie w muzeum

  • 24 maja, 2024
  • 8 min read
Jak Skazani na Shawshank zamienili więzienie w muzeum


Kiedy Andy Dufresne czołgał się na wolność przez „pięćset metrów cuchnącego gównem” w skazani na Shawshankbył to ostateczny akt nadziei. Jak głosi slogan tej historii: „Strach może cię uwięzić. Nadzieja może cię wyzwolić.”

Ponieważ film kończy 30 lat, jedno małe miasteczko na Środkowym Zachodzie organizuje tego lata uroczystość – można to nazwać wielkim podziękowaniem. Ponieważ zdjęcia kręcono latem 1993 roku w Ohio State Reformatory w Mansfield (47 000 mieszkańców), niegdyś dynamicznie rozwijającym się mieście przemysłowym w północno-środkowym Ohio, fani z całego świata nadal gromadzą się, chcąc zwiedzić dawne więzienie, które zostało otwarte w 2019 jako muzeum.

Podobnie jak miasto i Andy, sam film przeszedł trudny etap. Po wydaniu w 1994 r. Shawshank był początkowo klapą kasową. Siedem nominacji do Oscara, w tym za najlepszy film i najlepszy scenariusz adaptowany, potwierdziło jego aprobatę. Ale potem, pocztą pantoflową, film stopniowo piął się w górę, by zająć pierwsze miejsce na liście 250 najlepszych filmów IMDb, rankingu ustalanym przez użytkowników IMDb. Od 2008 roku utrzymuje się na pierwszym miejscu.

Ta historia sukcesu jest trafna: czołganie się Andy’ego przez tę śmierdzącą rurę kanalizacyjną podkreśla wewnętrzną historię Shawshanka, pełną odporności i pokory. Jak głosi slogan filmu: „Strach może cię uwięzić. Nadzieja może cię wyzwolić.”

Adaptacja noweli Stephena Kinga autorstwa scenarzysty i reżysera Franka Darabonta Rita Hayworth i Skazani na Shawshank opowiada historię Dufresne’a (Tim Robbins), oziębłego mężczyzny niesłusznie uwięzionego za zamordowanie swojej żony i jej kochanka, oraz głęboką przyjaźń, jaką nawiązuje ze współwięźniem Ellisem „Redem” Reddingiem (Morgan Freeman).

Darabont nie tylko został pobłogosławiony znakomitą obsadą, ale także znalazł idealne miejsce.

„Szukałem dużego, pustego więzienia” – wspomina Darabont. Przeglądając targi Showbiz Expo w Santa Monica, poznał Eve Lapollę, byłą szefową Ohio Film Commission. „Pokazała mi zdjęcie lotnicze tego dużego, gotyckiego miejsca” – mówi Darabont THR. „Patrzyłem na inne więzienie w pobliżu Nashville, ale bardziej przypominało zamek Kopciuszka. Ostatecznie skorzystałem z tego więzienia w Zielony Mila.

Warto przeczytać!  Podsumowanie recenzji Furiosy: krytycy oceniają nowy film Mad Max

Więzienie w Mansfield, ze swoim koszmarnym wyglądem, wydawało się niemal idealne, ale wymagało pewnych poprawek, aby nadawało się do użytku — jeśli na filmie wygląda ponuro, w rzeczywistości było znacznie gorzej. „Był w strasznym stanie. Wyglądało jak te wszystkie stalaktyty” – mówi Darabont o zniszczonym, niszczejącym tynku. „Zawalał się mur frontowy przy bramie.”

W 1990 roku Mansfield było ośrodkiem działalności, kiedy działała tam Westinghouse Electric Corporation. Jednak zamknięcie pozostałej w mieście fabryki Westinghouse i zamknięcie bram zakładów poprawczych nadwyrężyło ekonomiczną odwagę miasta.

Potem zadzwoniło Hollywood.

Rząd cel więziennych ułożonych jedna na drugiej.

Rząd cel więziennych ułożonych jedna na drugiej.

Linda Laban

Darabont nie umknęło uwadze, że Mansfield było kolejnym miastem Pasa Rdzy, które po zakończeniu dni świetności przemysłu walczyło o znalezienie gospodarczej, a nawet społecznej tożsamości. „Udało nam się zatrudnić wielu lokalnych ludzi do pracy na planie, a także jako statystów” – wspomina. „Społeczność naprawdę zjednoczyła się wokół filmu. Byli bardzo gościnni.”

W ramach podziękowania dla miasta premiera filmu odbyła się w październiku 1994 roku w Renaissance Theatre w Mansfield. Jednak po zakończeniu zdjęć władze planowały zburzyć zakład poprawczy i wznieść tam nowe więzienie.

Na szczęście plany burzenia zbiegły się z lokalnym stowarzyszeniem Mansfield Reformatory Preservation Society, założonym w 1995 roku w celu ratowania niszczejącego budynku, który obecnie znajduje się w Krajowym Rejestrze miejsc o znaczeniu historycznym. „Wartość architektoniczna jest niezwykle znacząca” – mówi Dan Seckel, dyrektor Seckel Group Architects w Mansfield i członek zarządu założyciela stowarzyszenia zajmującego się ochroną przyrody. „Miecie zarówno tego szczególnego zastosowania jako zakładu poprawczego, jak i tego wspaniałego projektu architektonicznego z tamtego okresu jest wyjątkowe”.

Zaprojektowany przez architekta z Cleveland, Levia Scofielda, z fasadą w stylu zamku, mieniącą się wapieniem, zakład poprawczy został otwarty w 1896 roku, aby resocjalizować nieletnich przestępców poprzez edukację, a nawet uczyć ich zawodu. Model odniósł duży sukces, ale w latach 60. malejące fundusze uniemożliwiły realizację programu i w latach 60. zaczęto przetrzymywać w więzieniach najgorszych przestępców, stając się piekłem widzianym przez cały film. Lata przeludnienia i upadku doprowadziły więźniów do pozwania państwa za nieludzkie warunki. Wygrali.

Warto przeczytać!  Twórcy Late Night With The Devil zajmują się tymi obrazami AI

A kiedy Darabont rzucił hollywoodzkie światło na zakład poprawczy, państwo dwa razy zastanowiło się, czy go zburzyć.

„Z Shawshank zainteresowanie, państwo się pojawiło” – mówi Seckel. „Przejęcie kontroli zajęło nam kilka lat. Było już wtedy naprawdę w złym stanie.”

Morgan Freeman (po lewej) i Tim Robbins w scenie z filmu „Skazani na Shawshank” Franka Darabonta.

Morgan Freeman (po lewej) i Tim Robbins w scenie z filmu Franka Darabonta skazani na Shawshank.

Columbia Pictures/Dzięki uprzejmości kolekcji Everett

Państwo sprzedało go konserwatorom za symbolicznego dolara. Ogólne zwiedzanie więzienia rozpoczęło się w 1996 r. Od tego czasu pojawiło się w większej liczbie filmów, m.in. Air Force One („Nie widziałem Harrisona Forda, ale był tu Glenn Close” – mówi Sekel) i 2021 Judasz i Czarny Mesjasz. Do 2019 roku zdobyli wystarczającą liczbę pamiątek, aby otworzyć muzeum.

Na początku swojej pracy jako strażnicy Seckel i jego zespół sprzątali śmieci z podwórka i sami naprawiali, co się dało. „Zauważyłem, że ludzie podjeżdżali” – mówi. „Byłem zdumiony. Ludzie pojawiali się u bram. Niektórzy pochodzili nawet z Japonii i Brazylii. Tylko żeby zobaczyć gdzie skazani na Shawshank został zrobiony.”

Potwierdza Dan Smith, zastępca dyrektora Zakładu Poprawczego stanu Ohio: „Głównym powodem, dla którego ludzie przychodzą, jest to, że Shawshank został tutaj nakręcony. Nakręciliśmy tu także kilka programów telewizyjnych o zjawiskach paranormalnych; przyciągamy ten tłum. Ale to jest Shawshank to główna atrakcja.”

Części budynku, w którym kręcono filmy, otwarcie składają hołd filmowi w więzieniu przekształconym w muzeum. Twarze Andy’ego i Reda oraz innych postaci wpatrują się w pełnowymiarowe wycinanki z tektury oraz fotografie różnych scen. „Na początku dysponowaliśmy jedynie obrazami ekranowymi, aby odtworzyć sceny” – mówi Smith. „Ale teraz mamy w domu wiele prawdziwych rekwizytów Shawshank muzeum. Zbudowaliśmy relację z Frankiem, a on podarował część swoich osobistych pamiątek”.

Pokój hotelowy, w którym przebywał bohater Brooks Hatten (James Whitmore), został faktycznie nakręcony w pokoju poprawczym.

Pokój hotelowy, w którym przebywał bohater Brooks Hatten (James Whitmore), został faktycznie nakręcony w pokoju poprawczym.

Linda Laban

Wycieczka historyczna z przewodnikiem pozwala zobaczyć, jak wyglądało tam życie. To nie było ładne. W najgorszym przypadku aż ośmiu mężczyzn stłoczonych w zdumiewająco małych, ciemnych celach – ułożonych jedna na drugiej. Cele zostały pierwotnie zbudowane dla dwóch osadzonych, każda z toaletą i małą umywalką jako jedyne udogodnienie.

Warto przeczytać!  Wybory w Bollywood i Indiach: Kiedy ścieżki się rozchodzą i naprawdę się krzyżują

„Musiało być naprawdę źle. Będąc w maleńkich celach, można poczuć, jak bardzo było to przytłaczające” – mówi Darabont. „Nie mogliśmy ich używać do filmowania; były za małe, aby zmieścić załogę w środku. Musieliśmy zbudować zestaw w pobliskim pustym magazynie. To właśnie widać w filmie.” Zgadza się Smith: „Przezroczystość. hałas tych wszystkich mężczyzn ustawionych jeden na drugim… smród musiał być okropny. Większość mężczyzn chciała odsiedzieć swój czas, wyjechać i nigdy nie wrócić.

W dziwnym zwrocie akcji, Shawshank dało społeczności impuls kulturalny i gospodarczy, gdyż muzeum odwiedza rocznie około 170 000 osób. „Ludzie na całym świecie znają ten film” – mówi Smith. „Dla nich, Shawshank mieszka teraz tutaj. Film przenosi ludzi do więzienia, do Mansfield i do przedsiębiorstw”.

Zwiedzający muzeum, w którym znajdują się wycinki i zdjęcia postaci oraz scen z filmu.

Zwiedzający muzeum, w którym znajdują się wycinki i zdjęcia postaci oraz scen z filmu.

Linda Laban

Darabont nie może być bardziej podekscytowany faktem, że film pomógł ocalić więzienie i w zamian przyniósł korzyści miastu, dlatego nie może się doczekać powrotu tego lata na wystawę muzealną Shawshank Obchody 30-lecia (9-11 sierpnia), które są główną zbiórką pieniędzy na konserwację budynku.

„Moja żona i ja pojechaliśmy na 25. rocznicę ślubu i świetnie się bawiliśmy” – promienieje Darabont. „Byli tam ludzie z całego świata. Próbuję przekonać obsadę do przyjścia. To wspaniałe wydarzenie, za którym stoi wspaniała społeczność fanów i miejscowa ludność. Dodaje Smith: „Społeczność nadal to czuje Shawshank połączenie. Ma to wpływ na mieszkańców Mansfield. Z filmem wiąże się pewna emocja, która przekłada się na cały budynek”.

Ta historia pojawiła się po raz pierwszy w wydaniu magazynu The Hollywood Reporter z 22 maja. Kliknij tutaj, aby subskrybować.


Źródło