Jak „Star Wars: Acolyte” stworzyło świeży, nowy wizerunek Jedi (wywiad ekskluzywny)
![Jak „Star Wars: Acolyte” stworzyło świeży, nowy wizerunek Jedi (wywiad ekskluzywny)](https://oen.pl/wp-content/uploads/2024/07/ZTtv2K2Nqa2TBceKubzh2S-1200-80-770x470.jpg)
Wyobrażenie sobie całej linii ubrań science fiction na okres „Gwiezdnych wojen” rozgrywający się na długo przed przybyciem klanu Skywalkerów do odległej galaktyki nie jest łatwym zadaniem, ale projektantka kostiumów Jennifer Bryan z radością przyjęła to wyzwanie dla swojej eklektycznej odzieży zaprezentowanej w „The Acolyte” na Disney+.
Ta ambitna seria prequeli „Star Wars” od twórczyni/showrunnerki Leslye Headland gra Amandla Stenberg, Lee Jung-jae, Charlie Barnett, Dafne Keen, Rebecca Henderson, Jodie Turner-Smith, Carrie-Anne Moss i Manny Jacinto. Eksploruje stulecie, w którym rycerze Jedi byli ogłaszani galaktycznymi obrońcami pod koniec okresu znanego jako Wysoka Republika.
Ponieważ jest to pierwszy raz, kiedy epoka sprzed dekad w filmie „Gwiezdne wojny: Mroczne widmo” została przedstawiona w formie aktorskiej, była to artystyczna okazja do stworzenia kostiumów i garderoby od podstaw, bez konieczności wzorowania się na wcześniejszych projektach.
Bryan jest dobrze znana w Hollywood ze swoich wyjątkowych strojów, które nosiły gwiazdy „Breaking Bad” i „Better Call Saul”, między innymi. Ale w „The Acolyte” uwolniła się od przeszłości, aby czerpać inspirację z wielu grup etnicznych, historycznych osi czasu i kultur, projektując wyjątkowe kostiumy.
„Do dziś nie wiem, jak Leslye Headland się o mnie dowiedziała” – powiedział Bryan portalowi Space.com. „Ponieważ moja praca to współczesna telewizja. Pracowałem nad ostatnim odcinkiem „Better Call Saul”, więc rozmawialiśmy przez Zoom i od razu się dogadaliśmy. Dorastając, byłem po prostu przeciętnym fanem „Gwiezdnych wojen”. Nie byłem przesiąknięty dziedzictwem i ikonografią tego wszystkiego i byłem trochę zaniepokojony. Ale Leslye powiedziała, że tak naprawdę szukali kogoś, kto nie byłby tak zatwardziały w tym temacie, i to zadziałało, ponieważ ten okres jest w zasadzie prequelem wszystkiego, co wiemy o galaktyce. Miałem więc korzyść z ponad 150 lat swobody twórczej”.
Powiązany: Wszystko, co wiemy o filmie „Acolyte”: data premiery, fabuła, obsada i inne informacje
Bryan czuł się niezwykle szczęśliwy, że odziedziczył czysty projekt, który wciąż musiał pasować do piaskownicy „Gwiezdnych wojen”.
„Moje badania opierały się na starożytnych kulturach globalnych, które miały subkulturę wojowników” – wyjaśniła. „Dotarłam aż do Azji Mniejszej, wysp Pacyfiku, Afryki Północnej, Afryki Zachodniej, Cesarstwa Rzymskiego i Cesarstwa Bizantyjskiego, aby uzyskać odniesienie. Trzeciorzędne były kultury anglosaskie, które były inspiracją do projektowania, a bez wątpienia także samurajowie. Na przykład w kostiumie zabójcy Mae widać, że nosi ona tego rodzaju zbroję.
„Pierwsza część to bambus, a potem poszedłem do Bizancjum i Cesarstwa Rzymskiego, gdzie zaczęto używać metalu jako pancerza, i to jest połączenie dwóch znaczących kultur wojowników. I użyłem kolczugi, której nie widuje się zbyt często w „Gwiezdnych wojnach”, co może być pierwszym lub jednym z pierwszych razy, jakie widziałem. Po prostu wziąłem galaktykę jako globalną rzecz, nadal z esencją „Gwiezdnych wojen”, ale z czymś świeżym i nowym”.
Projektując kostium Mistrza Sola, Bryan wzorował się na Mistrzach Jedi, Rycerzach Jedi i Padawanach w kulturze Jedi w tym momencie pokoju, próbując przekazać poczucie spokoju.
„Szczególnie w kostiumach Coruscant i Temple, mają w sobie pewien spokój” – powiedział Bryan. „Naprawdę podkreśliłem kolorystykę musztardowo-miodową zamiast po prostu odcieni kości słoniowej. To coś, co można zobaczyć w komiksie, ale naprawdę to podkręciłem w przypadku „Acolyte”.
„Chciałem pokazać mistrzostwo i dowodzenie. Ostre linie. Użyłem trochę złotych ozdób, takich jak te, które można zobaczyć na strojach wojskowych. W przypadku strojów misyjnych dodałem tekstury i materiały do płaszczy. Skończyło się więc na kości słoniowej, musztardowym i dodałem moją wersję ulubionego przez wszystkich płaszcza Obi-Wana Kenobiego.
„Biały płaszcz Mistrza Sola z Coruscant był duży i okrągły, a kiedy zwrócił się do młodzików, pomyślałem, że ten powłóczysty materiał jest piękny. Płaszcz Yorda był nieco krótszy, a sposób, w jaki był drapowany na ramionach, był inspirowany togami rzymskich senatorów. I jest tak wybredny w kwestii garderoby. Nigdy wcześniej nie widziałem, żeby Jedi parował swoje ubrania w „Gwiezdnych wojnach”.
Bryan wybrał dla Mae charakterystyczny płaszcz zabójcy w kolorze głębokiej purpury, który był symbolem rodziny królewskiej panującej w społeczeństwie Mae.
„Chciałam mieć wizualny związek z jej dzieciństwem, ponieważ jest na misji, która ją rozwściecza, ponieważ w jej umyśle Jedi zniszczyli jej rodzinę, a ona idzie za nimi, aby ich zabić” – dodała. „Więc jest czymś w rodzaju najemnej, włóczęgowskiej morderczyni. Jej płaszcz jest zrobiony z kawałków zebranego materiału i kawałków kolczugi. Składa tę metalową płytkę z bambusem i metalem, i to trochę jak budowanie jej własnej zbroi”.
Tajemnicza postać Oshy ma w „The Acolyte” kilka różnych strojów, a Bryan zadbał o to, aby między nimi był wyraźny kontrast.
„Pierwszy raz, gdy ją widzimy, jest na tym frachtowcu Neimoidian” – zauważa. „Neimoidianie i Wookiee to kilka rzeczy, które już istniały w galaktyce i które musiałam uwzględnić. Jest jak połączenie astronauty i mechanika, a moją inspiracją projektową było połączenie kombinezonu lotniczego z kombinezonem mechanika samochodowego. Po tym, jak Jedi zdadzą sobie sprawę, że nie zabiła Indary, zobaczycie ją w zupełnie nowym wyglądzie, ale nie chcę tego mówić, ponieważ może to być spoiler.
„Kiedy jesteś wszechstronnym projektantem kostiumów, oczekuje się, że będziesz w stanie dostarczyć dowolny strój z dowolnego okresu, jaki ludzkość kiedykolwiek założyła na swoje ciało. Nigdy nie wiesz, jaki projekt dostaniesz. Zawsze chciałem być w programie, który budował grunt od podstaw, wydobywając go z mojej wyobraźni i moich badań. Moim marzeniem było stworzenie programu, który wymagałby wszystkich moich zasobów. Nigdy nie mógłbym prosić o lepszy szablon, aby to zrobić”.