Rozrywka

Jak strajk pisarzy może wpłynąć na Wielką Brytanię i nie tylko – ostateczny termin

  • 3 maja, 2023
  • 10 min read
Jak strajk pisarzy może wpłynąć na Wielką Brytanię i nie tylko – ostateczny termin


Wpływ doniosłego strajku WGA jest nadal analizowany przez branżę brytyjską, a profesjonaliści, z którymi rozmawialiśmy w ciągu ostatnich 24 godzin, wyrażają połączenie solidarności, niepewności i poglądu, że strajk będzie mniej problematyczny niż inne problemy makro wpływające na ich biznesy.

Gildia Scenarzystów Wielkiej Brytanii wczoraj jednoznacznie poparła strajk WGA, przypominając członkom, że zostaną usunięci z Gildii, jeśli podejmą pracę w ramach jurysdykcji WGA podczas strajku. Opublikowano szczegółowe wytyczne oraz pytania i odpowiedzi. Własne zasady WGA podczas strajku są tutaj.

„Nadal okazujemy naszą solidarność z naszym siostrzanym związkiem i ich członkami w USA, gdy rozpoczynają akcję protestacyjną w celu zapewnienia godziwej płacy, godnych warunków pracy i uzyskania należnego im udziału w przyszłych sukcesach finansowych ich pracy”, powiedział przewodniczący WGGB Lisa Holdsworth.

Pełne konsekwencje strajku staną się jasne dopiero z czasem, ale na razie scenarzyści, producenci i agenci zbierają informacje i polegają na planach awaryjnych, aby utrzymać główne produkcje na właściwym torze. Niektórzy krytycznie odnosili się do tego, jak doszło do tego punktu, a jeden ze starszych kierowników studia argumentował, że branża „spała” w strajku i nie było wystarczająco pilnej potrzeby uzgodnienia rozwiązania.

Produkcje Filmowanie w Wielkiej Brytanii & Poza

Obecnie w Wielkiej Brytanii trwają prace nad dużą liczbą koprodukcji amerykańsko-brytyjskich, które teoretycznie mogą zostać wykolejone przez akcję strajkową.

Amazona Władca Pierścieni: Pierścienie Mocy i Disney+ Akolita należą do głównych amerykańskich dramatów kręconych obecnie w Wielkiej Brytanii. Gdyby scenariusze do nich były niedokończone, produkcje mogłyby mieć kłopoty, gdyby ich amerykańscy scenarzyści musieli zrezygnować z narzędzi. Amazon i Disney nie odpowiedziały na prośbę o komentarz.

„Pierścienie mocy” Amazon Prime Video

studia Amazon Prime

Disney+ Andor jest jednym z programów, o których wiadomo, że kontynuują nieobciążoną produkcję (w Londynie), ponieważ wszystkie scenariusze zostały zablokowane na drugi sezon przed rozpoczęciem strajku. To samo dotyczy Dom Smoka sezon drugi.

Pozostają pytania dotyczące tego, w jaki sposób ekipy filmowe mogą wprowadzać poprawki do scenariuszy bez scenarzystów. Większość dużych seriali i filmów studyjnych ma skrybów na planie 24/7, co nie jest możliwe podczas strajku. Jeden z szanowanych brytyjskich reżyserów powiedział, że czekają na wskazówki ze swojego studia, co można zmienić w scenariuszu produkcyjnym teraz, gdy trwają akcje protestacyjne.

W drugim sezonie HBO Zastępca Tokio, który jest obecnie kręcony w Japonii, rozumiemy, że scenarzystom, którzy szybko pisali ostateczne wersje robocze przed 2 maja, powiedziano, że muszą opatrzyć znacznikiem czasu wszystkie swoje scenariusze, aby udowodnić, kiedy zostały ukończone. Producenci mogą od teraz wprowadzać drobne zmiany w scenariuszach, ale w bardzo wąskich ramach. Showrunner JT Rogers wciąż jest na planie, ale nie może też wprowadzać żadnych zmian w scenariuszach.

Warto przeczytać!  Rocky's Apollo Creed, Gwiezdne Wojny i Predator Aktor miał 76 lat

Wydaje się, że obecnie nie ma to wpływu na programy, które mają znaczne finansowanie koprodukcji, ale są organizowane w Wielkiej Brytanii z brytyjskimi pisarzami. Obejmuje to wspierane przez Disneya Doktor Ktoktórego reżyserem jest walijski scenarzysta Russell T Davies, a który jest obecnie kręcony w Cardiff przez Bad Wolf i BBC Studios.

Warner Bros. Sok z żuka 2 jest jednym z głównych filmów studyjnych rozpoczynających się w Wielkiej Brytanii w nadchodzących tygodniach. Funkcje skupienia” Nosferatu i XX wieku Obcy kręcą obecnie w Europie Środkowej. Scenariusze do wszystkich filmów, które będą kręcone tej wiosny, powinny znajdować się w solidnym miejscu. Strajk ma znacznie bardziej bezpośredni wpływ na telewizję niż na film.

„To bardzo skomplikowane”, powiedział znany brytyjski skryba. „Jeśli jesteś brytyjskim scenarzystą pracującym nad amerykańskim serialem podlegającym jurysdykcji WGA, nie możesz kontynuować, dopóki sprawa nie zostanie rozwiązana. Gildia była stanowcza w tej sprawie.

Pracując dla niezależnego dramatu z Wielkiej Brytanii, źródło pisze obecnie programy dla streamerów, które nie podlegają kontraktom WGA, co oznacza, że ​​mogą kontynuować pracę.

Scenarzyści WGA spędzili ostatnie kilka tygodni wściekle kończąc scenariusze, aby dotrzymać terminu strajku.

Słyszymy również, że w ostatnich tygodniach przyspieszono prace nad scenariuszami priorytetowych pakietów filmowych, które będą sprzedawane w Cannes, aby uniknąć narażenia na strajk.

Niektóre europejskie firmy, np Peaky Blinders właściciel Caryn Mandabach Productions, nie są sygnatariuszami WGA, dzięki czemu mogą nadal rozwijać się ze scenarzystami z całej Europy. Prowizja od europejskiego nadawcy nie jest sprzeczna z zasadami gildii i umożliwia kontynuację działalności, zwłaszcza na globalnym rynku, który jest mniej niechętny do zagranicznych treści z napisami.

Jak ujął to jeden z kierowników studia: „Kiedy maszyniści rozpoczynają strajk w Ameryce, ich europejscy odpowiednicy nie idą w ich ślady”.

Agenci i producenci odpowiadają

Brytyjscy agenci są zamknięci w rozmowach ze swoimi klientami, próbując ustalić skalę problemów, a niektórzy przyznają, że pełna skala przedłużającego się strajku nie będzie znana przez kilka dni.

Warto przeczytać!  Nicki Minaj UDERZAŁA za stwierdzenie, że Megan Thee Stallion próbowała, aby jej „moment Rihanny” nawiązywał do ataku Chrisa Browna, omawiając w telewizji strzelaninę Tory’ego Laneza

Jeden z agentów przyznał, że wpływ był bardziej problematyczny, niż się spodziewano: „Nasi scenarzyści mają większy wpływ, niż początkowo sądziliśmy. Wciąż poznajemy teren i mamy wiele telefonów do różnych klientów, aby omówić z nimi wszystko. W nadchodzących dniach będziemy mieć większą jasność.”

John McVay, dyrektor generalny organizacji handlowej Pact, bagatelizował potencjalne szkody spowodowane strajkiem. „Być może niektórzy amerykańscy pisarze pracują tutaj dla streamerów, ale w przypadku większości naszych krajowych materiałów brytyjscy pisarze są na pokładzie, a tego właśnie chcą nadawcy, brytyjskiego głosu” – powiedział. „Chcieliby, żeby było ich więcej… Nikt nie dzwoni do mnie z pytaniem„ O kurwa, co my zrobimy? ”

Pomysł ten został poparty przez znanego europejskiego producenta dram, który tworzył programy dla streamerów. Powiedział, że oferty dla amerykańskich scenarzystów do pracy przy europejskich programach były ostatnio nieliczne i na odwrót. „Ponieważ wydaje się, że Netflix ma około 75% wszystkich abonentów poza Stanami Zjednoczonymi, można powiedzieć, że lokalne rynki są dziś o wiele ważniejsze dla międzynarodowych programów, stąd lokalni pisarze” – dodał. „Kiedy rozmawiamy z serwisami streamingowymi o światowych programach, zwykle nie pytają o pisarzy z USA”.

Pewien amerykański pisarz, który pracuje na arenie międzynarodowej, powiedział, że wierzy, że amerykańskie studia będą intensywnie myśleć o tym, jak przyciągnąć europejskich i brytyjskich pisarzy, nawet jeśli ich lokalne gildie nakłaniały ich do rezygnacji z narzędzi.

Inny znany międzynarodowy pisarz rozpowszechniał pogląd, że scenarzyści w niektórych głównych sieciach amerykańskich rozważają kupowanie większej liczby programów z zagranicy, zamiast zamawiać oryginały. Dodali jednak, że pomysł sprowadzania pisarzy z zagranicy jest nierealny. „Nie można oczekiwać, że pisarze spoza Stanów Zjednoczonych będą mogli po prostu pojawić się i pisać na rynek amerykański” — powiedział.

Skryptowe spowolnienie

Jeden z wybitnych brytyjskich producentów stwierdził, że czas może działać na korzyść streamerów: „W strasznie cyniczny sposób może to być całkiem dobry moment dla streamerów, którzy obecnie myślą o tym, jak mogą zrobić mniej, a nie więcej. Ze wszystkich znanych nam powodów następuje spowolnienie i skupienie się na tym, jak wydają pieniądze. To przewrotnie może być całkiem pomocne.

Szersze spowolnienie w przestrzeni skryptowej było ważne dla wielu. Inflacja, nasycenie treściami i platformami oraz ograniczanie liczby streamerów przyczyniły się do spowolnienia na rynku wysokiej klasy telewizorów.

Warto przeczytać!  Stephen Colletti konfrontuje się z Kristin Cavallari za zdradę

Pewien komisarz z Wielkiej Brytanii, który pracuje dla amerykańskiego streamera, powiedział, że zaciskanie pasa może sprawić, że scenarzyści uderzą „mniej problemem”, niż gdyby miało to miejsce w epoce boomu.

Siostrzana „The Power” dla Amazon Prime Video

Skryptowe spowolnienie było tematem rozmów w ostatnim Mip TV. Prezes Studiocanal, Anna Marsh, oświadczyła podczas swojego przemówienia, że ​​„the [scripted] Bańka telewizyjna pękła”, podczas gdy szefowa siostry, Jane Featherstone, przewiduje „bolesny” okres, gdy rynek dramatów się koryguje, a inflacja spada.

McVay powiedział, że przewidywania Featherstone’a nie są złe. „Przeżyliśmy wyjątkowy czas, kiedy [buyers] spanikowałem i wszystko zostało zrobione, więc musisz wziąć pod uwagę to, z czym porównujemy” – dodał. „Teraz dzieje się korekta. Odejście od boomu jest dobre, ponieważ ludzie pracowali jeden po drugim, wypalali się, a stawki płac sięgały szczytu”.

Jeden ze skryptowanych dystrybutorów, który negocjuje z nabywcami w całej Europie w ramach wielu projektów, powiedział, że sieci są po prostu bardziej wybredne.

„Wiele rzeczy pojawiło się na rynku po Covid i myślę, że teraz nastąpi okres produkcji mniejszej ilości rzeczy” – dodał. „Pokazy, które są pożądane i dobrze zapakowane, wciąż cieszą się dużym zainteresowaniem, ale niektóre rzeczy po prostu nie wydają się teraz potrzebne”.

Pisarze zajmują stanowisko

Wielu brytyjskich pisarzy opublikowało wspierające i empatyczne wiadomości w mediach społecznościowych. Wiele z nich podlega podobnym naciskom i napięciom, jakie odczuwają ich amerykańscy odpowiednicy.

David Allison, pisarz ds Marcella I Zaufaj mii przedstawiciel WGGB dla Yorkshire, pochwalił reakcję swojego związku po tym, jak przypomniał członkom, że zostaną usunięci z Gildii, jeśli podejmą pracę w ramach jurysdykcji WGA podczas strajku: „Absolutnie żadnego bałaganu, całkowita solidarność” – dodał. Po cichu kradniesz prace amerykańskich pisarzy i trafiasz na czarną listę”.

Powieściopisarz Tony Lee, który pisze pod pseudonimem Jack Gatland, powiedział: „Mogę być w Wielkiej Brytanii, ale jako członek The Writers Guild solidaryzuję się z WGA”.

Ale wśród niektórych brytyjskich członków związku doszło również do zamieszania co do tego, w jaki sposób strajk może na nich wpłynąć. Pisarz Bola Agbaje (Zaszło za daleko) powtórzyła znajomy refren, gdy wezwała WGGB do wydania jasnych wytycznych dotyczących tego, jak wygląda „solidarność”:

Świeżo z łodzi pisarka Camilla Blackett ostrzegła brytyjskich członków związków zawodowych przed „pułapką”, która może wynikać z propozycji pracy w USA

Dodatkowe raporty autorstwa Jessego Whittocka




Źródło