Sport

Jak strategia F1 „ból głowy” otwiera intrygujące GP Japonii

  • 6 kwietnia, 2024
  • 6 min read
Jak strategia F1 „ból głowy” otwiera intrygujące GP Japonii


Zespoły zbyt często odrzucają jedną z opcji – albo dlatego, że miękka jest zbyt agresywna, średnia to grunt niczyi, albo twarda jest zbyt konserwatywna – ale weekendowy wyścig w Japonii pozostawił ślad Mario, szefa wyścigów samochodowych Pirelli Isola twierdzi, że to prawdziwy „ból głowy” dla strategów.

Ponieważ wysoka degradacja na torze Suzuka sprawia, że ​​jednorazowy postój praktycznie nie wchodzi w grę (chyba że skończy się to długim okresem przejazdu samochodem bezpieczeństwa w idealnym momencie), zespoły F1 będą dziś wieczorem palić olej o północy, próbując wypracować najlepszy sposób aby wytyczyć sobie drogę przez różne dostępne w grze kombinacje miękkie/średnie/twarde.

Niższe niż zwykle temperatury podczas kwietniowego wyścigu Suzuka oznaczają, że miękka opona – która jest wygodnie szybsza niż średnia – ma wystarczająco dużo żywotności, aby stać się opcją na wyścig, podczas gdy bardziej nierówna nawierzchnia toru utrzymuje wysoką degradację dla inne związki.

A ponieważ średni i twardy nie są zbyt od siebie odległe pod względem wydajności, sprawy wydają się znacznie bardziej otwarte niż zwykle.

Najbardziej logiczną i najbezpieczniejszą trasą jest bieg średnio/twardy/twardy, ponieważ te dwie mieszanki zapewniły najlepszą jak dotąd konsystencję podczas ograniczonego biegu treningowego.

Ale, jak wyjaśnia Isola, miękki element przeszkodził w pracach, ponieważ może zapewnić całkiem znaczącą przewagę, jeśli zostanie użyty na początku.

„Miękki jest o 1–1,2 sekundy na sekundę szybszy niż średni” – powiedział. „A to oznacza, że ​​jeśli chcesz uzyskać przewagę na początku wyścigu dzięki mieszance zapewniającej znacznie większą przyczepność, bierz ją.

„Jasne, że masz krótszy pierwszy przejazd, około 10 okrążeń, ale potem możesz zaplanować strategię obejmującą jazdę miękką/twardą/twardą, zwłaszcza z mocnym podcięciem”.

Warto przeczytać!  Wybrano ostateczne kraje biorące udział w EURO 2024 – wszystko gotowe
Max Verstappen w Red Bull Racing RB20

Max Verstappen w Red Bull Racing RB20

Zdjęcie: Mark Sutton / Motorsport Images

Jednak ta kombinacja nie jest opcją, na którą mogą się zdecydować wszystkie zespoły, ponieważ wybory przydziału już pozostawiają Red Bull, Ferrari i Aston Martin tylko jeden twardy sprzęt dostępny na wyścig.

Oznacza to, że dla nich znaczenie będzie musiało mieć medium, a degradacją trzeba będzie lepiej zarządzać, zwłaszcza jeśli w niedzielny poranek tor stanie się bardziej zielony, a przez Suzukę przewidywane są lekkie opady deszczu.

Szerokie możliwości wyboru

W zeszłym roku Max Verstappen wygrał dzięki strategii średniej/średniej/twardej, ale miękka jako przyzwoita opcja może oznaczać, że tym razem będzie inaczej.

Ustalenie, jak najlepiej używać opon, jeśli zespoły nie mają dwóch twardych opon, nie jest jasne – miękki/twardy/średni może być jednym ze sposobów, a nawet zamiana opon i przejście na średnie/twarde/miękkie – aby uwolnić miękkie, gdy samochód jest najlżejszy.

Nie jest wykluczone, że zespoły całkowicie porzucą trudne trasy – zwłaszcza jeśli w momencie rozpoczęcia wyścigu warunki na torze będą inne.

Isola dodała: „Możliwe są miękkie/średnie/średnie. Jutro poznamy charakterystykę toru, ponieważ rano nadal możliwe są lekkie przelotne opady deszczu, a jeśli będą lekkie opady, wiemy, że tor ulegnie zmianie.

„Uważam, że mniej więcej każdy ma dwa zestawy średnich, więc strategia jest wykonalna. Jednak fakt, że mamy 13 samochodów z dwoma zestawami twardych w przydzieleniu, moim zdaniem wyraźnie wskazuje, że twardy jest złożony zamierzają użyć podczas wyścigu. W przeciwnym razie pozbyliby się tego twardego tak szybko, jak to możliwe.

Warto przeczytać!  Jak powitano Gukesha o trzeciej nad ranem Kandydaci: 80 uczniów, grupa kamerzystów, urzędnicy i pełna emocji matka | Wiadomości szachowe

Sytuacja sprawiła, że ​​Isola poczuła, że ​​nie ma jednej, najlepszej trasy, która mogłaby zapewnić fascynujące spotkanie.

„Trudno podać jedną najszybszą strategię, ponieważ będzie ona w dużej mierze zależeć od pozycji na torze i sytuacji po starcie” – powiedział.

„To dla mnie o wiele bardziej interesujące, ponieważ przynajmniej widzimy, że zespoły i ich inżynierowie ds. strategii mają pewne bóle głowy”.

Max Verstappen, Red Bull Racing RB20, przed Lance Stroll, Aston Martin AMR24

Max Verstappen, Red Bull Racing RB20, przed Lance Stroll, Aston Martin AMR24

Zdjęcie: Simon Galloway / Motorsport Images

George Russell był jednym z kierowców, który uważał, że trudno przewidzieć, którą drogę wszyscy wybiorą.

„To będzie interesujące” – powiedział. „Myślę, że patrząc na pozostałe opony, mamy dwie twarde i średnie. Myślę, że Ferrari i Red Bull mają tylko jedną twardą. Fernando ma tylko jedną twardą i jedną średnią, więc musi przejechać jeden przejazd na oponach miękkie. Będzie więc duża różnorodność pomiędzy samochodami z pierwszej dziesiątki.”

Chociaż prawie nikt nie spodziewa się, że Red Bull nie będzie klasą samą w sobie w czołówce, to walka z tyłu może sprawić pewne niespodzianki.

Dobre wieści dla McLarena?

Biorąc pod uwagę pogląd Pirelli, że posiadanie dwóch twardych opon może być sposobem na zminimalizowanie ryzyka dużej degradacji, może to być szczególnie dobra wiadomość dla McLarena, który zajmuje trzecie miejsce w stawce Lando Norrisa.

Rzeczywiście, szef zespołu McLarena, Andrea Stella, uważał, że długoterminowe obietnice Ferrari wynikające z treningów nie były powodem do zmartwień – jak zasugerował, że jego własny zespół skupiał się na tym najlepszym z pozostałych miejsc.

Warto przeczytać!  Arsenal i Liverpool muszą pokazać, że wyścig o tytuł Premier League jeszcze się nie skończył – odprawa

„Podejrzewam, że oni [Ferrari] mógł mieć trochę mniej paliwa niż Red Bull” – powiedział. „Red Bull, tutaj po prostu wyglądają na mocnych, więc będę zaskoczony, że istnieje samochód, który jest wyraźnie szybszy na długich dystansach.

„Gdyby Ferrari było wyraźnie szybsze [on the long run], to może to być różnica w paliwie. To jeden z najwyższych efektów paliwowych w sezonie, bo jeśli schudniesz o 10 kilogramów, będzie to od trzech do czterech dziesiątych. Jeśli więc jest to 20 kilogramów, jest to już zupełnie inna kategoria.”

Lando Norrisa i McLarena MCL38

Lando Norrisa i McLarena MCL38

Zdjęcie: Sam Bloxham / Motorsport Images

Stella uważa, że ​​medium to wykazało pewien niepokojący poziom degradacji, dlatego jego zespół zdecydował się dołączyć do Mercedesa, aby powstrzymać dwa zestawy twardych zawodników.

„Wypróbowaliśmy kilka długich przejazdów w P1 na średniej oponie i zobaczyliśmy, czego się spodziewaliśmy: degradacja jest duża” – powiedział.

„Uważamy, że nasz przydział opon składający się z dwóch twardych opon jest korzystny i jutro przekonamy się, czy jest to dobry pomysł, czy nie.

„Istnieją samochody, które zamiast tego mają dwa średnie: jak Ferrari, Red Bull i Aston, i myślę, że osiągnęły nawet 5/1/1 [S/M/H] więc potencjalnie zaczną od wersji miękkiej, więc jutro zobaczymy różne scenariusze. Opony mogą mieć znaczenie.

„Ale uważamy, że po tym, co widzieliśmy podczas przejazdów z dużą ilością paliwa, powinniśmy mieć w tym udział. Myślę też, że myślenie o podium nie jest zbyt odważne”.


Źródło