Marketing

Jak stworzyć strategię mediów społecznościowych w 9 krokach

  • 4 stycznia, 2023
  • 13 min read
Jak stworzyć strategię mediów społecznościowych w 9 krokach


Może to zabrzmieć jak hiperbola, ale niewiele rzeczy zmieniło świat tak bardzo, jak media społecznościowe.

Jasne, koło, proch strzelniczy i samolot odegrały ważną rolę w kształtowaniu biegu historii, ale czy któryś z nich pozwolił ci rozmawiać ze znajomym po drugiej stronie świata w czasie rzeczywistym na Facebooku Messenger?

Lub łatwo udostępnij zdjęcia z przyjęcia urodzinowego swojej siostry swoim kuzynom za pośrednictwem Instagrama? I żaden z nich nie dał ci możliwości interakcji z celebrytami, tak jak robi to Twitter.

Nic dziwnego, że sieci społecznościowe stały się wszechobecną częścią współczesnego życia.

Nie jest też niespodzianką, że stała się tak istotną częścią marketingu we współczesnym świecie. Od największych globalnych marek po matkę i pop z ulicy, żadna strategia marketingowa nie jest kompletna bez elementu mediów społecznościowych.

Jednak opracowanie skutecznej strategii marketingowej w mediach społecznościowych może być trudne – zwłaszcza, że ​​platformy ewoluują, a popularność rośnie i spada.

Ten artykuł przeprowadzi Cię przez podstawy strategii w mediach społecznościowych i przedstawi plan krok po kroku, który możesz wdrożyć, aby zwiększyć ruch i zmaksymalizować ekspozycję.

Co to jest marketing w mediach społecznościowych?

Zanim przejdziemy do poradników, omówmy dokładnie, co oznacza termin marketing w mediach społecznościowych – i do czego jest używany.

Prawdopodobnie nie potrzebujesz słownika, aby dowiedzieć się, że jest to rodzaj marketingu internetowego, który wykorzystuje platformy mediów społecznościowych jako narzędzie.

Ale co sprawia, że ​​jest to lepsze niż, powiedzmy, reklama drukowana lub reklama telewizyjna? Jednym słowem:

Zaręczyny

W przeciwieństwie do tradycyjnych form marketingu, media społecznościowe pozwalają mówić z twoja publiczność, nie w im. Możesz generować rozmowy dotyczące Twojej marki i tego, co jest ważne dla Twoich klientów, w formacie dawania i brania.

Pozwala opowiedzieć swoją historię, zachowując narrację w responsywny i autentyczny sposób – coś, czego po prostu nie znajdziesz w innych rodzajach marketingu.

Ale to nie wszystko. Media społecznościowe mają wiele innych zalet dla marketingu, w tym:

Zwiększona świadomość marki

Na całym świecie jest ponad 4 miliardy użytkowników mediów społecznościowych. Oznacza to, że teoretycznie możesz dotrzeć do ponad połowy światowej populacji.

Oczywiście jest mało prawdopodobne, aby strona firmy księgowej z Dayton w stanie Ohio na Facebooku przyciągnęła nowych klientów z Hyderabadu w Indiach, ale prawdopodobnie pomoże zbudować lokalną świadomość.

A jako marketingowiec wiesz, że zwiększona świadomość prowadzi do większej liczby potencjalnych klientów, co z kolei prowadzi do większej sprzedaży.

Dobry zwrot z inwestycji (zwrot z inwestycji)

Jedną z największych zalet marketingu w mediach społecznościowych jest to, że pozwala on na budowanie grona odbiorców bez dużego budżetu.

Utworzenie profilu firmy jest bezpłatne na większości platform i chociaż możesz korzystać z płatnych reklam, nie jest to konieczne.

Zamiast tego możesz zbudować grono odbiorców i poszerzyć swój zasięg, po prostu konsekwentnie publikując treści, które Twoje cele uznają za wartościowe.

Ulepszone SEO

Platformy społecznościowe mogą również pomóc w optymalizacji wyszukiwarek.

Chociaż nie ma bezpośredniej korelacji między rankingiem w wyszukiwarce a mediami społecznościowymi, ponieważ na ranking nie ma bezpośredniego wpływu to, co publikujesz na YouTube lub Instagramie, istnieje związek.

Warto przeczytać!  Maksymalizacja efektywności OOH poprzez dokładne MMM i ocenę atrybucji

Po pierwsze, media społecznościowe pozwalają zwiększyć zawartość. Prowadzi to do większego ruchu i większego zaangażowania, co jest pozytywnym sygnałem dla użytkownika.

Daje to również więcej możliwości generowania linków zwrotnych, nie wspominając już o tym, że Twój profil może samodzielnie klasyfikować się pod względem wyszukiwanych haseł.

Lepsza obsługa klienta

Od rozwiązywania problemów po udzielanie porad i wskazówek, media społecznościowe zapewniają klientom łatwy sposób skontaktowania się z Tobą.

Może to być skuteczny sposób na przekształcenie negatywnego doświadczenia w pozytywne, jednocześnie pozwalając ci trzymać rękę na pulsie wzorców kupowania, użytkowania i potencjalnych problemów.

Jak stworzyć strategię mediów społecznościowych

Korzyści płynące z wdrożenia mediów społecznościowych do działań marketingowych są oczywiste, ale nie można po prostu przypadkowo publikować zdjęć, ankiet i aktualizacji statusu i oczekiwać rezultatów.

Potrzebujesz jasno określonej strategii. Oto jak go utworzyć:

1. Zidentyfikuj swoich odbiorców

Pierwszą rzeczą, którą musisz zrobić, to określić, do kogo kierujesz reklamy w mediach społecznościowych. Pomoże Ci to tworzyć treści, które ich zainteresują i zaangażują.

Weź pod uwagę nie tylko ich pragnienia, potrzeby i wyzwania, ale także to, kim są. Wielu marketerów uważa za przydatne tworzenie person klientów, które reprezentują główne podzbiory odbiorców.

Pogrupuj swoich klientów w cztery lub mniej grup i zidentyfikuj ogólne podobieństwa w każdej z nich. Pamiętaj, aby uwzględnić takie rzeczy jak:

  • Demografia – wiek, płeć, stanowisko, wynagrodzenie, lokalizacja itp.
  • Zainteresowania – Jaki rodzaj treści by ich zainteresował?
  • Ich cele w odniesieniu do Twoich treści – Czy szukają nowej pracy? Aby poprawić swoją kondycję? Aby nauczyć się umiejętności?
  • Platforma do wyboru – Facebook, TikTok, LinkedIn itp.
  • preferowany format – Czy częściej oglądają filmy lub czytają posty tekstowe?

Jedno zastrzeżenie: nie bądź zbyt szczegółowy, próbując kierować reklamy na wartości odstające lub wyjątki. Zamiast tego szukaj ogólników, które są spójne w obrębie każdej grupy.

2. Ustaw konkretne, mierzalne cele

Aby śledzić swoją efektywność i uzyskać najlepszy zwrot z inwestycji, musisz najpierw zdecydować, co chcesz osiągnąć poprzez swoją obecność w mediach społecznościowych. Może to być jeden cel lub możesz mieć wiele celów.

Cokolwiek wybierzesz, musi spełniać trzy kryteria: 1. być osiągalne, 2. być mierzalne i 3. być odpowiednie dla Twojej marki.

Niektóre z najczęstszych celów marketingu w mediach społecznościowych to:

  • Zwiększenie ruchu na Twojej stronie.
  • Generowanie nowych leadów.
  • Dokonywanie konwersji (rejestracje, sprzedaż itp.).
  • Zwiększanie zaangażowania.
  • Kontrolowanie rozmów o Twojej marce.

Twoje cele powinny być jak najbardziej szczegółowe i zgodne z danymi z mediów społecznościowych, abyś mógł śledzić skuteczność swojej kampanii.

3. Sprawdź konkurs

Istnieje duża szansa, że ​​niektórzy z Twoich konkurentów również wykorzystują media społecznościowe jako strategię marketingową.

Zagłęb się w ich profile i treści. Pomoże Ci to wyczuć rodzaj treści, które lubią Twoi odbiorcy, a także te, które ich nie interesują.

Warto przeczytać!  Niepewność gospodarcza wymaga harmonijnego podejścia do kanadyjskiego handlu detalicznego • RENX • Real Estate News Exchange

Zobacz, które platformy osiągają najlepsze wyniki, a które są niedoceniane. Czy to dlatego, że Twoi odbiorcy wolą jedną aplikację od drugiej, czy też Twoi rywale tracą okazję?

Ale nie patrz tylko raz i idź dalej. Powinien to być ciągły proces i część twojego procesu społecznego słuchania.

4. Zdecyduj, z których platform będziesz korzystać

W tym momencie powinieneś już wiedzieć, z jakich aplikacji społecznościowych korzystają Twoi docelowi odbiorcy. To są oczywiście te, na których powinieneś się skupić.

Nie musisz być na każdej platformie. Dostałeś to? Nie musisz być obecny w mediach społecznościowych na każdej platformie. Niektóre z nich nie będą używane przez twoją grupę docelową, więc jeśli kierujesz reklamy do emerytów na TikTok, prawdopodobnie marnujesz czas.

To powiedziawszy, większość marek uważa za korzystną obecność w „wielkiej czwórce” – Facebooku, Twitterze, Instagramie i LinkedIn.
Poznaj mocne i słabe strony każdej platformy oraz ich wpływ na Twoją strategię.

5. Zoptymalizuj swój profil

Teraz, gdy wiesz, gdzie będziesz publikować treści, nadszedł czas, aby skonfigurować lub zoptymalizować swój profil. Ponieważ jest to twarz, którą pokazujesz cyberświatowi, ważne jest, aby od razu podać wszystkie informacje, których potrzebują Twoi widzowie.

Upewnij się, że podajesz nazwę swojej firmy, dane kontaktowe i wszystko, co odwiedzający mogą chcieć wiedzieć.

Korzystając z narzędzia do badania słów kluczowych, określ, jakich słów i wyrażeń używają Twoi klienci podczas wyszukiwania, i umieść je w swoim profilu.

Następnie upewnij się, że używasz spójnego brandingu, z obrazami w wysokiej rozdzielczości, które nie będą wyglądały na przekrzywione jako miniatury. Twoim celem jest sprawienie, by Twoja marka była natychmiast rozpoznawalna we wszystkich punktach styku.

Jest to również dobry moment, aby przejrzeć wcześniej opublikowane treści i pozbyć się tych, które nie są zgodne z marką.

6. Zaplanuj swoje treści

Twoje treści będą zależeć od wielu czynników, w tym tego, co promujesz i preferencji odbiorców.

Chcesz również upewnić się, że wszystko działa zgodnie z jednym z celów określonych w kroku 2.

W zależności od platformy (platform), których używasz, Twoje treści mogą obejmować memy, filmy edukacyjne, linki do postów na blogu lub cokolwiek innego, co może być przydatne dla odbiorców.

Powinieneś dołączyć treści informacyjne i rozrywkowe, a także rzeczy, które bezpośrednio promują Twoją markę. Zwykle generuje to lepsze zaangażowanie i udostępnianie niż elementy stricte sprzedażowe.

7. Utwórz kalendarz treści w mediach społecznościowych

Następną rzeczą, którą powinieneś zrobić, to sporządzić kalendarz treści, który jasno określi, kiedy będziesz publikować i gdzie będziesz publikować.

Twoim celem jest przyciągnięcie uwagi jak największej liczby odbiorców i maksymalne zaangażowanie. Będzie się to różnić w zależności od kilku czynników, w tym Twojej firmy, odbiorców i pory roku.

Należy jednak upewnić się, że regularnie publikujesz treści. Spróbuj znaleźć złoty środek między publikowaniem zbyt wielu postów (i denerwowaniem odbiorców) a publikowaniem zbyt mało (i byciem nieważnym).

Warto przeczytać!  Króliczki, jajka i żelki, o rany! Frankford Candy debiutuje nowe wielkanocne smakołyki

Nie martw się, jeśli nie możesz tego teraz dokładnie rozgryźć. Może to zająć trochę eksperymentów z Twojej strony.

A mówiąc o rzeczach, które będą wymagały pewnych testów, Twój kalendarz treści powinien zawierać nie tylko datę publikowania rzeczy, ale także porę dnia, w której je opublikujesz.

Każda marka ma optymalny czas postu, w którym zobaczy ją największa liczba targetów. Może być jeden raz w tygodniu lub kilka razy dziennie – wszystko zależy od odbiorców.

8. Śledź swoje wyniki

Gdy zaczniesz publikować posty na żywo, zaczniesz zbierać informacje o tym, co działa i zaczniesz identyfikować trendy.

Najlepszym i najłatwiejszym sposobem monitorowania tego jest spojrzenie na swoje dane. Większość platform mediów społecznościowych oferuje użytkownikom komercyjnym pewną formę analiz, w której można przeglądać statystyki dotyczące zasięgu, wyświetleń i współczynników odpowiedzi.

Te, które są dla ciebie ważne, będą zależeć od twoich celów.

Na przykład, jeśli śledzisz liczbę osób odwiedzających witrynę, które zapisały się do Twojego biuletynu, będziesz chciał zmierzyć współczynnik klikalności, współczynnik konwersji i współczynnik odrzuceń. Jeśli korzystasz z płatnych reklam, warto kontrolować koszt kliknięcia. Jeśli Twoim celem jest zwiększenie zaangażowania, będziesz chciał śledzić polubienia, komentarze i udostępnienia.

Poszukaj podobieństw między najbardziej udanymi i najmniej udanymi postami. Dzięki temu dowiesz się, jakie treści w mediach społecznościowych powinieneś publikować.

9. Popraw i przerób swoją strategię

Marketing w mediach społecznościowych nie jest typem rzeczy, która przynosi natychmiastowe dywidendy. Potrzeba trochę czasu, aby zrozumieć, co działa i jakie są twoje cele.

A kiedy już będziesz mieć pewność, że Twoje treści są zgodne z celem, marką i generują wyniki, Twoja strategia w mediach społecznościowych nadal będzie wymagać regularnych dostosowań w oparciu o zmieniające się preferencje, trendy i potrzeby odbiorców.

Będziesz musiał regularnie przeglądać swój plan i przemyśleć go ponownie. Wraz z rozwojem Twojej firmy, Twoja obecność w mediach społecznościowych powinna ewoluować wraz z nią. Możesz chcieć wejść na nowe platformy, dodać płatne reklamy do miksu lub zmienić częstotliwość publikowania.

Celem jest ciągłe poszukiwanie nowych sposobów maksymalizacji wpływu Twojej obecności na platformach społecznościowych. I chociaż jest to praca, która nigdy się nie kończy, z czasem zyskasz wyczucie tego, co robisz, co pomoże ci generować bardziej spójne wyniki.

Skoncentruj wzrok na nagrodzie

W świecie mediów społecznościowych łatwo jest się rozproszyć, a to utrudnia tworzenie i wdrażanie strategii.

Możesz zbliżyć się do swoich treści tak blisko, że stracisz las na rzecz drzew, dlatego ważne jest, aby regularnie cofać się i patrzeć z szerszej perspektywy.

Wszystko, co publikujesz, powinno mieć jakiś cel i aktywnie działać na rzecz osiągnięcia jednego z Twoich celów.

Ale wkładając pracę, mając otwarty umysł i nie bojąc się podejmować ryzyka, opracowana strategia mediów społecznościowych z pewnością przyniesie korzyści Twojej firmie.

Miłego publikowania.

Więcej zasobów:


Obraz wyróżniony: jd8/Shutterstock




Źródło