Podróże

Jak światu muzyków zabrakło autobusów turystycznych

  • 2 marca, 2023
  • 9 min read
Jak światu muzyków zabrakło autobusów turystycznych


Jeśli kiedykolwiek byłeś na dużym koncercie, jest duża szansa, że ​​widziałeś zaparkowane monolityczne autobusy wycieczkowe w pobliżu miejsca. Te zaciemnione behemoty ucieleśniają tajemnicę życia zespołu rockowego w trasie i wywołują pytania o to, co mogą ukrywać ich przyciemniane szyby.

Autobusy takie jak ten są pełne wygód każdy szanujący się muzyk potrzebuje do życia w trasie, zaczynając od lodówki pełnej piwa, łóżek i łazienek, a następnie obejmując wszystko, od ogromnych telewizorów po humidory do cygar, a nawet mobilne studia nagraniowe. Tutaj w Ameryce też są zwykle pokryty chromowanymi akcentami dodając fajnej estetyki stylu życia gwiazdy rocka.

Zaledwie kilka lat temu zespołom było całkiem łatwo zdobyć takie autobusy i wyruszyć w trasę. Pierwszym sposobem, aby to zrobić, jeśli jesteś znanym nazwiskiem, jest kupienie go dla siebie i utrzymywanie go w ruchu podczas trasy po trasie. Jeśli jesteś megagwiazdą jak Dolly Parton, możesz go nawet wynająć, aby fani mogli się w nim zatrzymać.

Zdjęcie czterech kolorowych autobusów turystycznych na festiwalu muzycznym.

Jeden autobus, dwa autobusy, czerwony autobus, niebieski autobus.
Zdjęcie: Tima Mosenfeldera (Obrazy Getty’ego)

Ale dla muzyków, którzy nie napisali czegoś na poziomie „Dziewięć do pięciu”, najlepszym sposobem na znalezienie autokaru turystycznego jest jego wynajęcie.

„Przed pandemią wydawało się, że autobusów jest więcej” — mówi Jamie Morral, prezes firmy z siedzibą w Pensylwanii. wypożyczalnia samochodów JGM Coaches. „Zespoły będą mogły rezerwować trasy i mieć pewność, że znajdą autobus”

Przez prawie dwie dekady Morral i jego firma wypożyczali autobusy takim zespołom jak Zaangażuj przełącznik zabijania, gorący tuńczyk I Prosty plan na swoje amerykańskie trasy koncertowe. Ale 15 marca 2020 r. stany zaczęły wdrażać nakazy blokowania, gdy Covid-19 rozprzestrzenił się w całym kraju.

„Cała branża została wstrzymana na dwa lata” – mówi Scott Bell, tour manager ds Amerykański zespół rockowy The Menzingers. „Więc teraz wszyscy wyszli zarabiać pieniądze i wszyscy muszą koncertować”.

Zdjęcie The Menzingers na scenie na Balu Gubernatorów.

Zespoły takie jak The Menzingers wyruszyły w trasę wkrótce po zniesieniu ograniczeń związanych z Covid-19.
Zdjęcie: Taylora Hilla (Obrazy Getty’ego)

Ostra konkurencja

Teraz, prawie trzy lata później, zespoły, muzycy i artyści wszelkiego rodzaju nie mogą się doczekać powrotu w trasę i nadrobienia straconego czasu z fanami. Z tego powodu konkurencja dla wszystko, co było potrzebne do zorganizowania psychodelicznego show jest ostry. Miejsca, sprzęt i autobusy turystyczne są bardzo poszukiwane, jak wszyscy z Taylora Swifta Do Pokonaj Lepparda próbuje wyruszyć w drogę teraz, gdy mogą ponownie podróżować po świecie. Zaciekła konkurencja prowadzi do niebotyczne ceny, anulowane rezerwacje i rosnący popyt wszelkiego rodzaju wyposażenia, w szczególności autobusów turystycznych.

Tom Petty i jego koledzy z zespołu pozują przed autobusem.

Tak długo, jak istniały zespoły rockowe, istniały autobusy koncertowe.
Zdjęcie: Jerzego Róży (Obrazy Getty’ego)

„Miałeś upodobania Diana Ross na listach oczekujących w firmach autobusowych, mając nadzieję, że zespoły odwołają trasę koncertową, aby dostać autobus”, mówi Graham Forster, kierowca autobusu turystycznego w irlandzkiej firmie Crosslink.

Więc, jak do cholery się tu dostaliśmy?

Po pierwsze zmienił się przemysł muzyczny. Wraz z pojawieniem się streamingu sprzedaż albumów i nowe wydania muzyczne nie wystarczają, aby bycie artystą nagrywającym stało się dla wielu pełnoetatową pracą. Spotify płaci tylko 0,004 USD za transmisjęwięc dochody zespołów i piosenkarzy w coraz większym stopniu pochodzą ze sprzedaży towarów i biletów.

Kiedy więc pandemia wstrzymała duże wydarzenia i koncerty, wielu muzyków miało problemy. Teraz, gdy ograniczenia zostały zniesione, „Wszyscy próbują wpłacać pieniądze na swoje konta czekowe” — mówi Morral.

Zdjęcie turystów patrzących na autobus wycieczkowy Dolly Parton.

Autobus wycieczkowy Dolly Parton, w którym można przenocować.
Zdjęcie: Jacob Biba dla The Washington Post (Obrazy Getty’ego)

Nigdy więcej autobusów

Ale pandemia zabrała artystom więcej niż tylko pieniądze. Ponieważ branża została wstrzymana, firmy autobusowe walczyły, gdy praca wyschła. Podczas gdy niektóre firmy były w stanie zachować wypłacalność, na przykład pożyczając swoje autobusy podmiotom świadczącym opiekę zdrowotną działać jako mobilne centra szczepień w czasie pandemii, albo odbywało się to ze stratą, albo nie przynosiło przychodów, do których byli przyzwyczajeni. Niektórzy musieli podjąć trudną decyzję o sprzedaży pojazdów lub nawet zamknięciu sklepu na dobre.

„Niektóre z tych firm, które zbankrutowały podczas pandemii, nie wszystkie te autobusy zostały wykupione lub są jeszcze obsługiwane przez inne firmy” – mówi Morral. Oznacza to, że obecnie brakuje autobusów te pojazdy wciąż czekają na odbiór przez innych operatorów. „Jeśli usuniesz 20, 30 lub 40 autobusów z równania artysty, to będzie dużo autobusów”.

Zdjęcie tabliczki ze szczepionką Covid-19 z boku autobusu.

Autobusy w Wielkiej Brytanii zostały wycofane z eksploatacji, aby stać się centrami szczepień.
Zdjęcie: Oli SZAL / AFP (Obrazy Getty’ego)

Z tego powodu ceny autobusów turystycznych gwałtownie rosną. Tam, gdzie zespoły zwykle spodziewają się wydać 20 do 35 procent swojego budżetu na autobus, według Morrala, już tak nie jest.

„Pisali do mnie menedżerowie i artyści, odkąd to wszystko zaczęło mi mówić, że zapłacą podwójnie, jeśli będę mógł zapewnić im autobusy” — mówi Morral. „Słyszałem historie ludzi, których autobusy były ściągane i oddawane komuś innemu. To zły interes.

To historia powtórzona przez Bell of Scranton, punkowy zespół The Menzingers z Pensylwaniiktóry opowiedział nam o metalowym zespole, który został zmuszony do wycofania swojej europejskiej trasy koncertowej po tym, jak firma autobusowa kazała im przelać tysiące dolarów więcej, ponieważ inny artysta próbował ich przelicytować.

Zdjęcie wnętrza jednego z autokarów JGM.

Liczy się to, co jest w środku, przyjacielu.
Zdjęcie: Trenerzy JGM

Zapotrzebowanie na kierowców

Cały ten chaos nie dotyczy po prostu zabezpieczenia autobusu. Chodzi też o zabezpieczenie tzw kierowca dla twojego autobusu. Morral opowiada historie o firmach wynajmujących samochody w całym kraju, które „od 20 do 30 autobusów stoją na swoim parkingu, ponieważ nie mogą znaleźć dla nich kierowców”.

„Obecnie jest to zdecydowanie rynek kierowców”, mówi Forster, kierowca autobusu turystycznego z Wielkiej Brytanii, który jeździ m.in. Annie Lennox, Pętla, Metalicca I Robbie Williams. „Słyszałem o kierowcach proszących o 400 funtów (około 480 dolarów) dziennie i otrzymywali je. Ponieważ firmy chciały, aby autobusy wyjechały i działały”.

To mniej więcej trzykrotność normalnej stawki dla kierowcy w Wielkiej Brytanii; Forster mówi, że zwykle płaci 130 funtów (około 156 dolarów) za każdy dzień, kiedy jest w trasie. Ale skoro do zarobienia jest tyle pieniędzy, dlaczego więcej kierowców nie wyrusza w trasę?

Zdjęcie piętrowych łóżek w autokarze JGM.

To nie zderzak, to łóżko piętrowe.
Zdjęcie: Trenerzy JGM

„Myślę, że w dużej mierze ludzie poczuli się komfortowo w domu” — mówi Morral. „W naszej branży kierowca będzie nieobecny przez ponad 300 dni w roku. Potem wrócili do domu i niektórzy z nich, zwłaszcza ci, którzy są w związkach małżeńskich, dostali pracę, w której być może jeżdżą ciężarówkami i są w domu każdej nocy. Przyzwyczaili się do tego”.

Niektórzy weterani branży, co zrozumiałe, niechętnie teraz wracają do życia w trasie. W tym życiu Forster spędził zaledwie 14 dni w domu w 2022 roku, pokonując tysiące mil, prowadząc artystów takich jak Amerykański raper Gashi przez Europę. Mimo to mówi, że nigdy nie rozważał zmiany pasa ruchu, gdy robiło się ciężko.

„Przez pierwsze trzy miesiące lockdownu było to jak wakacje” – mówi Forster. „Potem zacząłem się nudzić. Zgłosiłem się jako ochotnik do pobierania wymazów w centrach testowych dla kierowców, a kiedy to się skończyło, poszedłem na chwilę do ciężarówek. To w zasadzie przypomniało mi, dlaczego nie lubiłem robić ciężarówek”.

Zdjęcie autobusu wycieczkowego używanego przez The Menzingers.

W trasie z The Menzingers
Zdjęcie: Scotta Bella

Gdy tylko trasa koncertowa w Wielkiej Brytanii ponownie się rozpoczęła, Forster wrócił na trasę. Kiedy ponownie spotkał się ze swoim autobusem Setra 431, wrócił do branży, w której wielu kierowców odeszło, a na ich miejsce wkroczyło niewielu nowych. Ci, którzy dołączyli, mieli trudności z przystosowaniem się do nowych przejażdżek.

„Kierowcy są zabierani bezpośrednio z autobusów serwisowych i autobusów turystycznych do rock and rolla. Ale to zupełnie inne zwierzęta”. Mówi, że prowadzenie autobusu koncertowego muzyka wymaga delikatnego podejścia autobusy są znacznie większe. Poza tym często przewozisz śpiących pasażerów, więc nie możesz ryzykować wyrzucenia swojej gwiazdy z łóżka przez zbyt szybkie pokonywanie zakrętów lub hamowanie na czerwonym świetle.

Teraz nawet kierowcy, którzy odeszli od życia w trasie, wciąż napływają wezwania, by ponownie zasiedli za kierownicą.

„Poznaliśmy naszego obecnego technika gry na gitarze, jeżdżąc furgonetkami” — mówi Bell. „Zawsze był dobrym gitarzystą, więc pomyśleliśmy:„ Hej Kyle, chcesz być naszym technikiem gitarowym? Teraz cały czas dzwonią do niego i pytają, czy wróci i pojedzie na trzy dni do Kanady”.

Czy istnieje poprawka?

Ten niedobór kierowców oznacza, że ​​obecnie firmy takie jak JGM nie mają sensu wykupywać nieczynnych autobusów ani składać zamówień na nowe jednostki.

Zdjęcie autobusu wycieczkowego używanego przez The Menzingers.

Dołącz do zespołu, zobacz świat.
Zdjęcie: Scotta Bella

„Nie podejmuję głupich decyzji biznesowych, takich jak kupowanie dziesięciu zupełnie nowych autobusów tylko dlatego, że rynek jest teraz gorący” — mówi Morral z JGM. „Myślę, że rynek wróci do tego, czym był, i myślę, że autobusy znów będą łatwo dostępne”.

Ale co będzie potrzebne, aby branża wróciła do stanu sprzed Covid? Odpowiedzią wydaje się być czas; czas na szkolenie nowych kierowców autobusów, czas na zakończenie tras koncertowych przez artystów i powrót apetytu na koncerty na żywo. Ale Forster ostrzega, że ​​sytuacja może się pogorszyć, zanim zaczną się poprawiać.

„Wielu starych kierowców, takich jak ja, w ciągu najbliższych dwóch lat przejdzie na emeryturę” — wyjaśnia. „Wtedy będzie większy niedobór kierowców i myślę, że zajmie to łatwo pięć do dziesięciu lat”.

Więc jeśli zastanawiasz się nad zmianą kariery, może to być dobry moment na życie w trasie z zespołem rock and rollowym.


Źródło

Warto przeczytać!  Oto trendy podróżnicze na 2023 rok