Podróże

Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje zrównoważone podróże i turystykę

  • 23 sierpnia, 2024
  • 8 min read
Jak sztuczna inteligencja rewolucjonizuje zrównoważone podróże i turystykę


Szmaragdowy las mglisty Choco w Ekwadorze jest spowity mgłą, przez co jego obfite dzikie zwierzęta są czasami trudne do zobaczenia. Ale to dźwięki niesamowitej gamy gatunków tutaj — ćwierkanie szklanych żab Mashpi i trele neonowożółtych tangar — interesują Strażników Lasu Mashpi Lodge.

Te zasilane energią słoneczną rejestratory dźwięku zostały opracowane przez Rainforest Connection, amerykańską organizację non-profit, która buduje systemy monitorowania akustycznego wyposażone w technologię AI. Technologia ta umożliwia zbieranie, analizowanie i raportowanie ogromnych ilości danych w czasie rzeczywistym. Na przykład, jeśli zostanie wykryty dźwięk strzału, Strażnicy Lasu mogą natychmiast ostrzec strażników o zagrożeniu kłusownictwa. A poprzez zbieranie hałasu otoczenia Strażnicy mogą tworzyć mapę wykrytej fauny, dane, które mogą być następnie wykorzystane do śledzenia i ochrony bioróżnorodności w rezerwacie Mashpi, jednym z ostatnich pozostałych obszarów lasu mglistego.

W ostatnich latach firmy turystyczne i podróżnicze wykorzystywały sztuczną inteligencję na niezliczone inne sposoby: AI Trip Planner firmy Booking.com; hologramowi konsjerże w Beverly Wilshire, Four Seasons Hotel i Hotel X Toronto; ruch Airbnb, aby wykorzystać technologię do powstrzymania potencjalnie niegrzecznych gości; i oczywiście, wszechobecni asystenci chatbotów. Ale skrzyżowanie sztucznej inteligencji i zrównoważonej podróży to szczególnie ekscytująca przestrzeń do obserwacji.

Według badania z 2018 r. opublikowanego w czasopiśmie „The Guardian” branża turystyczna odpowiada za 8 procent globalnej emisji dwutlenku węgla. Natura Zmiana klimatuco sprawia, że ​​widoczność i rozliczalność wokół zrównoważonych operacji są kluczowe. W raporcie z 2023 r. Międzyrządowy Zespół ds. Zmian Klimatu (IPCC) — organizacja Organizacji Narodów Zjednoczonych poświęcona ocenie i łagodzeniu skutków zmian klimatycznych — stwierdził, że sztuczna inteligencja może usprawnić zarządzanie energią we wszystkich sektorach, zwiększyć efektywność energetyczną i promować technologie niskoemisyjne. Liderzy branży turystycznej biorą to pod uwagę.

„Największym przełomowym zastosowaniem AI w zrównoważonych podróżach jest redukcja emisji lotniczych” — mówi James McDonald, dyrektor ds. transformacji podróży w World Travel & Tourism Council, globalnej organizacji reprezentującej branżę podróży i turystyki. Delta Air Lines, American Airlines i KLM to przewoźnicy wykorzystujący tę technologię w ten sposób.

Warto przeczytać!  Rodzinna zabawa w Europie na MSC World Europa

Google niedawno nawiązało współpracę z American Airlines w ramach inicjatywy o nazwie Project Contrails. Celem projektu jest wykorzystanie sztucznej inteligencji do redukcji smug kondensacyjnych, czyli białych, delikatnych smug składających się z ciepła i pary wodnej, które czasami pozostawiają po sobie samoloty. Smugi te powodują emisje inne niż CO2, które odpowiadają za około 35 procent udziału branży lotniczej w globalnym ociepleniu, zgodnie z badaniem z 2021 r. opublikowanym w Środowisko atmosferyczneDzięki wykorzystaniu prognoz generowanych przez sztuczną inteligencję piloci American Airlines mogli wybrać trasy lotów, które zmniejszyły smugi kondensacyjne o 54 procent.

„AI analizuje aktualną pogodę, ruch lotniczy i historyczne dane sezonowe dotyczące podróżnych” — mówi Karen Panetta, inżynier komputerowy na Uniwersytecie Tufts specjalizująca się w AI i uczeniu maszynowym. „Docierają do nas dynamiczne informacje, które mogą uzupełniać dane pochodzące od ludzi, pomagając nam wybierać bardziej oszczędne trasy, a jednocześnie, miejmy nadzieję, zapewnić ludziom komfortową podróż do celu z mniejszymi opóźnieniami”.

Inne linie lotnicze, takie jak KLM, integrują model uczenia maszynowego ze swoimi operacjami, aby uporać się z innym poważnym problemem klimatycznym: marnowaniem żywności. Korzystając ze swojego modelu AI, TRAYS, KLM jest w stanie przewidzieć, ilu pasażerów z rezerwacją faktycznie wsiądzie na pokład samolotu i dostosować zamówienia cateringowe, co pozwala na zmniejszenie marnowania żywności o 63 procent. Marki hotelowe również wykorzystują AI, aby uporać się z redukcją marnowania żywności. Hilton nawiązał współpracę z Winnow, firmą, która opracowała system kamer i wag oparty na AI do rejestrowania i pomiaru marnowania żywności, a dane te wykorzystuje do dostosowywania produkcji, zapasów i planowania menu.

Sposoby, w jakie sztuczna inteligencja może pomóc uczynić działalność hotelarską i transportową bardziej zrównoważoną, są dalekosiężne, takie jak skrócenie czasu taksówek w zatłoczonych portach i lotniskach oraz ułatwienie i usprawnienie raportowania zrównoważonego rozwoju. Sztuczna inteligencja może nawet pomóc miejscom docelowym w zarządzaniu nadmierną turystyką w miejscach dziedzictwa naturalnego i kulturowego. „Dzięki wykorzystaniu generowanych przez sztuczną inteligencję danych pogodowych, bieżących wydarzeń i danych odwiedzających w celu przewidzenia najbardziej zrównoważonego czasu na udanie się do miejsca docelowego, jesteśmy w stanie zmniejszyć zużycie energii i wpływ na środowisko” — wyjaśnia Panetta.

Warto przeczytać!  Leć do wielu miast w Europie za jedyne 453 USD w obie strony

Chociaż tego typu postępy nie są czymś, co podróżni zauważą na własne oczy, mają one duży wpływ za kulisami, gdzie niektórzy mogliby twierdzić, że najlepiej wykorzystać sztuczną inteligencję. Częstą obawą podróżnych, jak i firm turystycznych, jest to, że sztuczna inteligencja rozmyje to, co sprawia, że ​​podróżowanie jest znaczące — ludzkie połączenia — i odbierze pracę ludziom będącym sercem branży.

„Choć martwimy się utratą pracy z powodu AI, w turystyce mamy ekstremalne niedobory siły roboczej” — mówi Peter Pilarski, założyciel Tourism AI Network, kanadyjskiej firmy, która pomaga firmom turystycznym wdrażać strategie AI. „Jeśli potrafimy zautomatyzować procesy, które przykuwają nas do biurek, możemy poświęcić więcej czasu na dostarczanie autentycznych wrażeń dla odwiedzających — tych ludzkich wrażeń, których AI nigdy nie będzie w stanie zapewnić” — dodaje Pilarski.

Chociaż dokładność się poprawia, a technologia rozwija się w zadziwiającym tempie, nie widzimy jeszcze ogólnej SI (typu SI, który dorównuje lub przewyższa ludzką inteligencję). To sprawia, że ​​ludzki nadzór nad SI jest konieczny, co z kolei może stworzyć nowe miejsca pracy. „Na tym etapie nie pozostawia się SI samej sobie” — mówi Panetta. „Potrzebni są eksperci, którzy rozumieją, skąd pochodzą dane i jak zostały przeanalizowane”.

Nie tylko branża turystyczna mogłaby wykorzystać sztuczną inteligencję, aby uczynić turystykę bardziej zrównoważoną. Sztuczna inteligencja mogłaby wzmocnić pozycję samych podróżnych, zachęcając ich do wybierania bardziej zrównoważonych aktywności i zakwaterowań. Raport Booking.com z 2022 r. ujawnił, że 29 procent ankietowanych podróżnych nie wiedziało, jak znaleźć zrównoważone opcje. Spersonalizowane rekomendacje podróży generowane przez algorytmy sztucznej inteligencji, które uwzględniają czynniki środowiskowe, mogłyby pomóc podróżnym w rozważnym planowaniu podróży. Jednym z przykładów są najnowsze wersje Map i wyszukiwarki Google, które oferują przyjazne dla środowiska opcje, takie jak trasy kolejowe jako alternatywy dla podróży lotniczych i lokalizacje stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Warto przeczytać!  W świetle rozsądku - Opinia

Oczywiście, AI wciąż jest dalekie od doskonałości. Na przykład Air Canada otrzymało nakaz wypłaty odszkodowania pasażerowi w lutym tego roku, gdy chatbot błędnie poinformował go o cenie biletu na pogrzeb. Stało się tak z powodu halucynacji, czyli sytuacji, gdy AI wymyśla informacje z powodu niewystarczających lub stronniczych danych szkoleniowych.

Oprócz tych punktów zapalnych, najbardziej palącym problemem, z którym AI mierzy się jako realne rozwiązanie zrównoważonego rozwoju, jest wpływ samej AI na środowisko. Centra danych zużywają ogromną ilość wody potrzebnej do chłodzenia i emitują znaczne emisje CO2 z powodu zużycia energii elektrycznej. W raporcie z 2024 r. Międzynarodowa Agencja Energetyczna stwierdziła, że ​​zużycie energii elektrycznej przez centra danych i AI może się podwoić do 2026 r. w porównaniu z poziomami z 2022 r. Podobnie emisja gazów cieplarnianych Google w 2023 r. wzrosła o prawie 50 procent w porównaniu z poziomami z 2019 r., zgodnie z raportem środowiskowym z 2024 r., liczba ta przypisywana jest głównie centrom danych AI.

Według Panetty, aby zmniejszyć drenaż zasobów AI, konieczne są poważne zmiany, takie jak zasilanie centrów danych odnawialnymi źródłami energii i opracowanie bardziej energooszczędnych algorytmów i materiałów komputerowych wykorzystywanych do szkolenia AI. W przeciwnym razie wszelkie rozwiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju, jakie może zaoferować technologia, zostaną zniweczone. Jednak eksperci mają nadzieję, że sztuczna inteligencja z czasem stanie się bardziej przyjazna dla klimatu, a obietnica technologii będzie dobrodziejstwem dla zrównoważonego podróżowania.




Źródło