Jak uzyskać dokładność kolorów na zdjęciach
Dokładność kolorów nie jest tak ważna jak inne podstawowe elementy fotografii – światło, kompozycja i ustawienia, żeby wymienić tylko kilka – jednak jest ona istotną częścią procesu tworzenia obrazu, od pierwszego ujęcia do końcowego wydruku.
Dla wielu fotografów tworzenie dokładnych kolorów obrazów wiąże się z utrzymaniem kolorów pasujących do sceny, tak jak wygląda ona w rzeczywistości. Ale dokładność kolorów jest szersza. Tak, zrozumienie dokładności kolorów zapewni, że będziesz w stanie przełożyć kolory, które widzisz, na pliki i wydruki, ale chodzi również o utrzymanie spójności kolorów podczas przenoszenia obrazów przez przepływ pracy. Nawet jeśli lubisz stosować szalone gradacje kolorów do swoich zdjęć, powinieneś nadal upewnić się, że pliki na ekranie wyglądają tak samo dla Ciebie, jak dla przeciętnego widza, a wszelkie wydruki są zgodne z Twoimi kreatywnymi intencjami.
Więc bez zbędnych ceregieli, oto kilka rzeczy, które możesz zrobić, aby mieć pewność, że kolory na Twoich zdjęciach pozostaną wierne!
1. Zdjęcie w formacie RAW
To naprawdę jest kluczowe i jestem wielkim zwolennikiem fotografowania w formacie RAW przez 100% czasu. Kolory można łatwo dostosować w plikach RAW w oprogramowaniu do edycji, takim jak Lightroom, Photoshop i inne. Ale w przypadku plików JPEG kolory są bardziej „wtopione”, że tak powiem. Nie jest niemożliwe dostosowanie kolorów do Twojej kreatywnej wizji, ale trudniej jest osiągnąć dokładne dopasowanie.
W plikach RAW wszystkie oryginalne dane obrazu są zachowywane. W rzeczywistości, gdy pliki RAW są otwierane w oprogramowaniu do postprodukcji, takim jak Lightroom, tworzona jest wirtualna kopia i używana. Edycje są wykonywane w formacie nieniszczącym, więc oryginalny plik RAW jest zawsze dostępny do zmian na późniejszym etapie. Jest to bardzo przydatne, gdy chcesz edytować obrazy na różne sposoby w różnych momentach swojej kariery fotograficznej.
Ponieważ obraz JPEG jest zasadniczo obrazem RAW przetworzonym i skompresowanym w aparacie, komputer aparatu podejmuje decyzje o tym, jak edytować plik, jakie dane zachować, a jakie odrzucić podczas wykonywania operacji kompresji. W rezultacie pliki JPEG mają tendencję do mniejszego zakresu dynamiki, co często oznacza mniejsze możliwości zachowania zarówno szczegółów świateł, jak i cieni na obrazie. W związku z tym pliki JPEG mają mniej informacji o kolorze niż pliki RAW, więc jeśli mocno zmienisz kolory, możesz skończyć z artefaktami, takimi jak pasma.
2. Użyj trybu balansu bieli Kelvina w swoim aparacie
Jak wspomniałem w poprzedniej wskazówce, jestem wielkim zwolennikiem fotografii w formacie RAW.
Pliki RAW mają jednak swoje wady: są duże, wymagają przetwarzania przed udostępnieniem lub wyświetleniem i wymagają większej mocy przetwarzania aparatu. Więc jeśli fotografowanie w formacie RAW nie jest czymś, co chcesz robić lub nie masz miejsca na dyskach twardych, spróbuj fotografować w trybie Kelvin White Balance zamiast Auto White Balance.
Nie wszystkie aparaty mogą mieć tę funkcję, więc sprawdź instrukcję swojego aparatu, aby dowiedzieć się, jaka dokładnie opcja menu i jak dostosować jej wartość. Kelvin pozwala dostosować balans bieli w aparacie, a nie podczas postprodukcji. Oczywiście większość aparatów oferuje również ustawienia wstępne balansu bieli (np. Cień, Zachmurzenie, Żarówka), ale tryb Kelvina pozwala na znacznie większą precyzję podczas równoważenia kolorów.
Zazwyczaj zakresy wartości Kelvina dla różnych ustawień oświetlenia można znaleźć w instrukcji aparatu, jednak należy dostosować wartości w zależności od własnego stylu i tego, jak chcesz uzyskać końcowy obraz.
3. Używaj dobrego ekranu/monitora
Tańsze ekrany mają mniejsze zakresy kolorów, więc im lepszy ekran, tym więcej kolorów można wyświetlić. Monitor to miejsce, w którym będziesz oglądać zdjęcia, więc nie chcesz, aby obraz był w ten sposób ograniczony.
Jeśli edytujesz zdjęcia, potrzebujesz ekranu o gabarytach 99% sRGB. Ekrany o gabarytach 100% Adobe RGB (co jest generalnie lepsze) są teraz stosunkowo niedrogie.
To powiedziawszy, większość mediów w sieci używa formatu sRGB, więc sRGB jest w zupełności wystarczający. Ludzie generalnie zalecają edycję w tej przestrzeni kolorów. (Ogólnie rzecz biorąc, w przypadku wbudowanych wyświetlaczy, takich jak laptopy, większość nowoczesnych ekranów Mac ma naprawdę dobrą dokładność i dystrybucję kolorów.)
4. Skalibruj monitor
Będę trzymać się tej wskazówki krótko i zwięźle: jeśli nie skalibrowałeś swojego monitora, zdecydowanie, absolutnie powinieneś to zrobić! Niewystarczająca liczba osób zdaje sobie sprawę, jak wielką różnicę robi kalibracja monitora.
Jeśli cały ekran Twojego komputera zostanie przesunięty na kolor fioletowy, wówczas zastosujesz niewłaściwe edycje – tak więc, gdy obejrzysz swoje ostateczne obrazy w skalibrowanym pod względem kolorów medium, będą one wyglądać na zielone!
Na rynku jest kilka narzędzi do kalibracji kolorów, które dobrze sobie z tym radzą, jak Datacolor Spyder 5 lub X-Rite ColorMunki. Pod koniec dnia wszystkie mają zasadniczo tę samą funkcjonalność. Podłącz czujnik kolorów, przyłóż go do ekranu, uruchom oprogramowanie, a ono automatycznie zainstaluje dla Ciebie profil kolorów.
5. Edytuj w neutralnym kolorystycznie miejscu pracy
Czy wiesz, że miejsce, w którym siedzisz i pracujesz, może sprawić, że Twoje zdjęcia będą wyglądać inaczej? Jakkolwiek zabawnie to brzmi, to fakt!
Jeśli podczas edycji ekran komputera zalewa jasne, ciepłe światło słoneczne, Twoje obrazy będą wyglądać cieplej, więc pliki, które ostatecznie utworzysz, prawdopodobnie będą wyglądać chłodniej. Twoje oko automatycznie kompensuje ciepło, kierując się w stronę chłodniejszych tonów!
Jeśli w pomieszczeniu montażowym znajduje się chłodne światło, efekt będzie odwrotny: zdjęcia wyjdą zbyt ciepłe!
Wierzyć lub nie, idealne środowisko do edycji to całkowicie ciemny pokój. Jeśli nie masz żadnego oświetlenia, nie możesz zanieczyszczać wyświetlacza komputera kolorami nieneutralnymi. Wiem, że nie mogę edytować w ciemnym pokoju, ponieważ zbyt długie wpatrywanie się w ekran w tej przestrzeni przyprawia mnie o ból głowy. Jeśli musisz edytować w innym miejscu z innym źródłem światła, zachęcam do wykonania początkowej kalibracji kolorów w tym pokoju. Spyder i ColorMunki, które poleciłem powyżej, mogą dostosować się do światła otoczenia w Twoim otoczeniu.
6. Użyj wielu urządzeń do punktowej kontroli kolorów
Jeśli naprawdę masz wątpliwości co do odcieni kolorów i edycji, sprawdź je dwukrotnie na innym urządzeniu. Na przykład iPhone’y są zazwyczaj dobrze skalibrowane od razu po wyjęciu z pudełka – a niektóre telefony pozwalają na bezpośrednią kalibrację.
Niestety, w większości telefonów nie można używać kalibratorów, ale zawsze można otworzyć zdjęcia na telefonie, aby zorientować się, jak większość osób je odbiera. (A jeszcze lepiej jest przetestować zdjęcie na kilku urządzeniach!)
Zadbaj o to, aby kolory na Twoich zdjęciach wyglądały świetnie!
Większość ludzi, w tym ja, nie zwraca zbytniej uwagi na dokładność kolorów na swoich zdjęciach. Dopasowanie kolorów często kończy się na edycji. Czasami nazywamy nawet uzyskany odcień kolorystyczny stylem fotografii i na tym poprzestajemy.
Ale jeśli naprawdę chcesz zrozumieć kolor i to, jak obrazy mogą faktycznie wyglądać, w przeciwieństwie do polegania na konkretnym stylu lub edycji, wypróbuj jeden lub wszystkie z tych kroków. To jest w zasadzie dość proste, gdy już klikniesz!
A teraz Twoja kolej:
Jakich technik używasz do utrzymania dokładnych kolorów? Podziel się swoimi przemyśleniami w komentarzach poniżej!