Podróże

Jak współpraca z Wielką Brytanią i innymi europejskimi partnerami okazała się sukcesem przy wysokobudżetowych produkcjach, takich jak „Asteroid City” i „Fast X” | Awans

  • 23 maja, 2023
  • 7 min read
Jak współpraca z Wielką Brytanią i innymi europejskimi partnerami okazała się sukcesem przy wysokobudżetowych produkcjach, takich jak „Asteroid City” i „Fast X” |  Awans


Na planie „Asteroid City”

Międzynarodowe filmy i produkcje HETV przybywające do Wielkiej Brytanii mogą znaleźć tutaj wszystko, czego potrzebują: silną, przejrzystą ulgę podatkową, doskonałe ekipy, najnowocześniejsze obiekty studyjne, domy VFX na najwyższym poziomie, ogromną gamę lokalizacji. Mogą też teraz zapewnić sobie dodatkowe wskazówki, jeśli chcą realizować część swoich projektów w Europie kontynentalnej.

W ciągu ostatnich trzech lat British Film Commission podpisywała protokoły ustaleń (MOU) z krajami takimi jak Hiszpania, Włochy, Austria i Norwegia, które jeszcze bardziej ułatwiają dużym produkcjom przemieszczanie się między Wielką Brytanią a UE/EOG.

„Mamy pokorę i doświadczenie, aby zrozumieć, że stajemy się wykładniczo bardziej atrakcyjni, gdy współpracujemy z Europą” — zauważa Samantha Perahia, szefowa produkcji w Wielkiej Brytanii, British Film Commission. „Projekty, które przyciągamy, są zwykle duże, a historie mają charakter globalny. Tak więc, jeśli możesz oprzeć swój projekt na Wielkiej Brytanii i wykorzystać ją jako punkt wyjścia do odwiedzenia innych części Europy, będzie to korzystne zarówno dla tych partnerów, jak i dla Wielkiej Brytanii”.

Hiszpania jest jednym z krajów, w których odbyło się wiele projektów, których produkcja odbywała się również w Wielkiej Brytanii. Ostatnie przykłady obejmują film o superbohaterach Marvela z 2021 roku Wieczni I Netflixa Korona, który wykorzystywał lokalizacje i studia w Wielkiej Brytanii i Hiszpanii. Inne filmy, w tym najnowszy film fabularny Wesa Andersona Miasto asteroid (w konkursie na festiwalu w Cannes 2023), thriller akcji Guya Ritchiego Przymierze i serial Amazona Angielski zastrzelony w Hiszpanii i wykorzystał Wielką Brytanię do swoich potrzeb postprodukcyjnych.

Podobnie nowy hit Universal Szybki X wykorzystywane lokalizacje we Włoszech, Norwegii i Wielkiej Brytanii.

Wszystkie te kraje mają własne zachęty fiskalne, które można łączyć z zachętami w Wielkiej Brytanii. Mają także komisje filmowe i lokalnych zbrojarzy, którzy zadbają o to, by założenie sklepu było proste nawet dla największych produkcji.

Warto przeczytać!  7 europejskich destynacji idealnych na tanie rodzinne wakacje

Austria, z którą Wielka Brytania podpisała protokół ustaleń w lutym ubiegłego roku, gościła filmy o Bondzie (Odrobina pocieszenia, Widmo), Netflixa Wiedźmin i Paramount Mission Impossible – Rogue Nation.

“[The Austrian Film Commission] byli bardzo aktywni w docieraniu do nich, gdy opracowywali własne ulgi podatkowe, aby zapewnić zgodność z Wielką Brytanią”, zauważa Perahia. „Dostrzegli korzyści płynące ze współpracy z Wielką Brytanią w celu wzajemnego przyciągania produkcji międzynarodowej”.

Porozumienia zostały pierwotnie wprowadzone, aby poradzić sobie z podwójnym uderzeniem Brexitu i pandemii. W latach 2020 i 2021 przemieszczanie ludzi, towarów i usług z Wielkiej Brytanii do UE stało się, jak to ujął Perahia, „niezwykle trudnym wyzwaniem. Sposób, w jaki naprawdę zaczęliśmy razem pracować, polegał na rozwiązywaniu problemów z produkcjami podczas Covid, które chciały pracować między Wielką Brytanią a innymi jurysdykcjami w Europie”.

Po pandemii relacje przetrwały — a BFC zadbało o to, by „istniały wzajemnie wykonalne procesy wizowe dla naszych talentów i załogi w celu podróżowania przez granice”.

Teresa Azcona, dyrektor generalny Hiszpańskiej Komisji Filmowej, zgadza się, że nowy poziom współpracy pomaga wszystkim. Mówi o wielu dużych produkcjach Netflix, HBO i Disney, które przybyły do ​​Hiszpanii za pośrednictwem firm produkcyjnych w Wielkiej Brytanii. W projektach takich jak Netflix KoronaHiszpania podwoiła się w przypadku Australii, Grecji i Francji.

„To było ważne dla obu stron, ponieważ zdawaliśmy sobie z tego sprawę [although] oczywiście konkurujemy z Wielką Brytanią, jesteśmy partnerami” – zauważa Azcona. „Wiele międzynarodowych produkcji trafia do Hiszpanii przez Wielką Brytanię. W Wielkiej Brytanii pracuje wielu hiszpańskich profesjonalistów. W Hiszpanii pracuje wielu brytyjskich profesjonalistów”.

Warto przeczytać!  Najlepsze wakacje na wyspie w 2023 roku: 20 najlepszych tanich i prywatnych relaksujących wypadów

Silna pomoc

„Szybki X” © Universal Pictures International

Międzynarodowi producenci, którzy pracowali między Wielką Brytanią a innymi krajami europejskimi, mówią o wysokim poziomie wsparcia, jakie otrzymują od komisji.

„Od początku wiedzieliśmy, że postprodukcją zajmiemy się w Wielkiej Brytanii, gdzie robiliśmy postprodukcję wielu filmów z Wesem. [Anderson]”, producent Jeremy Dawson zauważa kandydata Andersona do Cannes Miasto asteroid. Projekt był w dużej mierze kręcony w Hiszpanii (gdzie odtwarzał amerykańskie miasto z lat 50.), ale był kręcony poza Wielką Brytanią.

„Zazwyczaj jedną z pierwszych rzeczy, które robimy, kiedy kręcimy film w Europie lub Wielkiej Brytanii, jest przeprowadzenie projektu przez brytyjski system, aby upewnić się, że się zakwalifikuje” — kontynuuje Dawson. „Czasami sprowadzamy talenty z innych miejsc i wszyscy spotykają się w Londynie, aby poskładać wszystko w całość. To było dla nas bardzo udane i łatwe połączenie”.

Podobne obserwacje poczynił zespół z tyłu Szybki X, z siedzibą w Warner Bros Studios Leavesden w Wielkiej Brytanii, ale dodatkowo kręcony we Włoszech i Portugalii. Podobnie jak wszystkie inne tytuły z serii, ma wielkie pościgi samochodowe i mnóstwo eksplozji. Wymagało to zamknięcia dróg i wysokiego poziomu współpracy ze strony władz miejskich w Rzymie, Turynie i innych miejscach.

„W filmach takich jak ten są one tak duże, są tak złożone i musimy mieć nad nimi tak dużą kontrolę, że większość tego, co budujemy, budujemy w naszej bazie [in the UK] i wyślij go tam, dokąd zmierza” — podkreśla weteran wykonawczy Universal Pictures, Gary Wordham. „BFC zawsze było bardzo pomocne, a wielką zaletą programu motywacyjnego w Wielkiej Brytanii jest to, że jest naprawdę dobrze zarządzany i bardzo niezawodny”.

Warto przeczytać!  7 miejsc, w których możesz cieszyć się samotną powolną podróżą po Indiach

„W związku z Brexitem każdy potrzebuje wizy, dlatego trudniej jest się przemieszczać” — zauważa producent wykonawczy filmu, David Cain. Kiedy produkcja Fast X musiała zostać przeniesiona w krótkim czasie do Portugalii, Cain chwali pracę BFC, która pomogła utorować drogę.

„Brytyjska Komisja Filmowa współpracuje z innymi komisjami filmowymi w Europie. Czasami po prostu do nich szedłeś, a oni przedstawiali cię Włoskiej Komisji Filmowej i oni [the Italians] przedstawiłby cię lokalnemu usługodawcy… właśnie tego potrzebujesz, tych butów na ziemi, które przeprowadzą cię przez to!”

Dla organizacji europejskich, takich jak Italian Film Commission, takie partnerstwo również przynosi ogromne korzyści. „Nasza współpraca z BFC rozpoczęła się od uznania znaczenia połączenia branż obu krajów dla artystycznego upamiętnienia i stworzenia nowych możliwości dla produkcji crossover” — zauważa Cristina Priarone, prezes IFC Italian Film Commissions. „Projekty takie jak Fast X odpowiadają na głód odbiorców treści o globalnym zasięgu, pokazując światu. Realizowane są dzięki profesjonalistom, którzy chcą współpracować i dzielić się umiejętnościami, wiedzą o rzemiośle przy ambitnych projektach na większą skalę.”

„Siła liczebna jest bardzo potężna” — podsumowuje Perahia. „Przesłanie, jakie wysyła do naszych klientów, jest takie, że pomimo Brexitu, pomimo tego, że potencjalnie jesteśmy konkurentami, podpisujemy te bardzo publiczne partnerstwa, te umowy o przyjaźni, mówiąc, że wszystko inne jest mniej ważne niż nasza zdolność do wzajemnego wspierania was. przyjechać i robić interesy w Wielkiej Brytanii i innych częściach Europy”. Taki duch współpracy może przynosić korzyści tylko międzynarodowym producentom.




Źródło